Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین حاجیلو کارشناس مسائل تحریم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره افزایش قیمت دلار و ارتباط آن با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF اظهار کرد: بخش زیادی از روابط بانکی ایران با کشورهای دنیا به دلیل تحریم‌های آمریکا قطع شده است و لذا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FAFT تاثیر چندانی بر روی روابط بانکی نخواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افزایش قیمت دلار طی چند روز گذشته، هیچ ارتباطی با FATF ندارد و باید ببینیم که کدام کشور دنیا همکاری خود را با ایران قطع کرده به این سبب قیمت دلار افزایش داشته است. افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد که مسئولان مربوطه باید به آن پاسخ بدهند اما باتوجه به شرایط تحریمی ایران، اثر قرار گرفتن در لیست سیاه در قیمت ارز بسیار اندک است.

حاجیلو ادامه داد: بیشتر تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر به واسطه مکانیزم‌های غیر رسمی مانند صرافی ها انجام می شود؛ بنابراین پس از حضور ایران در لیست FATF، تعاملات اقتصادی با بخش عمده کشورهایی ایران که به صورت غیر رسمی با آن‌ها ارتباط دارد، به شکل راحت تری انجام خواهد شد چرا که در گذشته به دلیل همکاری ایران با FATF، بازیگران غیر رسمی برای تعامل اقتصادی با ایران دچار هراس بودند تا مبادا این همکاری لو برود.

این کارشناس تصریح کرد: قطع همکاری ایران با FATF سبب می‌شود که کشورها، همکاری غیر رسمی و فرآیند دور زدن تحریم‌ها را با خیال راحت تری انجام دهند و نگرانی از لو رفتن آن‌ها نداشته باشند؛ می توانیم بگوییم همکاری‌های مالی و پولی ایران به واسطه دور زدن تحریم‌ها پس از قرار گرفتن در لیست سیاه FATF راحت تر انجام خواهد شد.

وی گفت: حضور ایران در لیست سیاه FATF منجر شد تا حدود زیادی تکلیف اقتصاد ایران مشخص شود؛ اقتصاد کشور طی چندسال گذشته درگیر موضوعاتی مانند برجام ماجرای خروج آمریکا از آن بود. پس از آن بازیگران اقتصادی به دنبال اقدامات اروپا و اجرای اینستکس بودند. این فضای بلاتکلیفی اقتصاد ایران، شرایط ابهام آمیزی را برای بازیگران اقتصادی ایجاد کرده بود که با حضور ایران در لیست سیاه، تقریبا این بلاتکلیفی برطرف شده است.

حاجیلو تاکید کرد: برای مبارزه با پولشویی در داخل کشور می توانیم از قوانین داخلی استفاده کنیم؛ اگر مسئولان اراده برخورد با پولشویی را داشته باشند و خودشان آلوده به این مسئله نباشد، می توانند از قوانین داخلی برای مبارزه با پولشویی استفاده کنند. مشکل اصلی ما FATF و کنوانسیون‌های بین المللی نیست بلکه عدم اراده مسئولان برای حل مشکلات داخلی کشور است.

این کارشناس مسائل تحریم با اشاره به پیمان‌های پولی دوجانبه میان ایران و کشورهای همسایه بیان کرد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پیمان‌های پولی دو جانبه می تواند تا 60 درصد تعاملات اقتصادی کشور را پوشش دهد که البته این موضوع هم به اراده مسئولان بستگی دارد. بسیاری از کشورها مانند ترکیه، روسیه و پاکستان آمادگی خود را برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ایران اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره تبعات اجرای تعهدات مندرج در FATF گفت: در زمستان سال 1396 به دلیل اجرای چندین بند از تعهدات FATF، بخشی از اطلاعات مالی توسط واحد اطلاعات مالی کشورمان به کشور امارات ارائه شد که تحریم‌های بهار سال 97 را به دنبال داشت. ایالات متحده آمریکا براساس این اطلاعات،چندین صرافی مهم کشور را تحریم کرد و منجر به کاهش دسترسی ایران به منابع ارزی شد.

حاجیلو در پایان خاطرنشان کرد: اجرای کامل تعهدات FATF، از طرفی منجر به هوشمندسازی و دقیق شدن تحریم‌های آمریکا می‌شد و از طرف دیگر با بروز خود تحریمی، دسترسی ایران به منابع ارزی را با مشکل مواجه می‌کرد.

انتهای پیام/

108 / 167 دلار FATF حسین حاجیلو لیست سیاه پالرمو تحریم نرخ ارز پیمان‌های پولی تعاملات اقتصادی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دلار لیست سیاه پالرمو تحریم نرخ ارز پیمان های پولی تعاملات اقتصادی ایران در لیست سیاه تعاملات اقتصادی پیمان های پولی قرار گرفتن قیمت دلار تحریم ها غیر رسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس آنچه رسانه‌های بلژیک امروز دوشنبه گزارش دادند، «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیک، در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل به دلیل جنگی است که این رژیم در غزه به راه انداخته است.

بلژیک در همراهی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا – ایرلند، اسپانیا، مالت، اسلوونی و لوکزامبورگ – از جنگ اسرائیل علیه غزه انتقاد کرده، ابتکاری را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین ارائه داده و خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل و آتش‌بس در غزه شده است.

دی کرو گفت که در دیدار با رهبران کشورهای اتحادیه اروپا، تلاش خواهد کرد تا تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کند، از جمله ممنوعیت کامل واردات کالا از شهرک‌های کرانه باختری و برخورد با شرکت‌هایی که شعبه و معاملاتی در شهرک‌ها، به ویژه به شراب، خرما و محصولات روغن زیتون اشاره دارد.

دی کرو افزود: اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل ناشی از دلایل اخلاقی و ادامه جنگ با غزه و وضعیت کرانه باختری است و ما به سادگی نمی‌توانیم کنار بایستیم؛ چراکه قربانیان در نتیجه عملیات نظامی اسرائیل بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطا می‌شود
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطاء می‌شود
  • رونمایی جبهه «ایران قوی» از لیست انتخابی خود در سراسر کشور
  • رونمایی جبهه «ایران قوی» از لیست انتخابی خود در سراسر کشور+ اسامی و حوزه‌های انتخابیه
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید