Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته در طرح «سه‌شنبه ها با پاسخگویی به شبهات دینی» کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ارتباط با یکی از رایج‌ترین شبهات این روزهای فضای مجازی یعنی «کارما» و ایجاد این شبهه در قالب اصول روانشناسی که «مشکلات مادی بشر با توسل به اصول چندگانه «کارما» قابل رفع است»، توضیحاتی ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط سعید محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه، کارما یکی از مفاهیم اساسی و وجه اشتراک هندوئیسم، بودائیسم، سیکیسم، جینیسم و ‏عرفان‏های کاذب است، اظهار داشت: این مفهوم چنان فراگیر شده که امروزه بسیاری از افراد همه مشکلات خود را بر اثر کارما می دانند و با توسل به این نوع عرفان کاذب در پی رفع مشکلات زندگی خود هستند.

کارما و معادگریزی

وی با بیان اینکه کارما به این موضوع اشاره دارد که عملکردهای انسان به شکل ذاتی و خودکار نتایجی یا به عبارت بهتر «انتقام کیهانی» را در این زندگی و زندگی بعد به دنبال دارند، افزود: باور جریانات معتقد به کارما بر این هست که معادی در کار نبوده و افراد نتایج اعمال خود را در همین دنیا خواهند دید، در حالیکه همه ما می دانیم که معاد به دلایل متعدد نقلی و عقلی به اثبات رسیده است.

کارما و اعتقاد به تناسخ

کارشناس همکار مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی با اشاره به اینکه در مقابل اعتقاد به معاد، اعتقاد به تناسخ قرار دارد، ابراز داشت: بنا بر باور تناسخ روح هر موجودی بعد از مرگ، وارد بدن دیگری (حتی بدن‏های غیرانسانی) می‌شود و در آن بدن زندگی جدیدی را شروع می‌کند.

وی با بیان این توضیح که کارما در واقع اصلی از «تناسخ» است و می گوید که اعمال افراد بر کیفیت این زندگی و زندگی های بعدی او تاثیر خواهد داشت، تاکید کرد: بر این مبنا اگر فرد کار خوب انجام دهد، در بدن های بعدی زندگی خوبی خواهد داشت و اگر کار بد انجام دهد، زندگی بدی در انتظار اوست.

محمدی با اشاره به اینکه این چرخه های متوالی و انتقال روح به قالب های دیگر آن قدر پیش می‌رود تا بابت کارهایی که کرده تسویه حساب کند، به حدیثی از امام رضا (ع) در این ارتباط اشاره کرد و ابراز داشت: امام رضا (ع) می فرمایند که «کسانی که قائل به تناسخ هستند کافر به خداوند بزرگ بوده و تکذیب کننده بهشت و جهنم هستند.»

کارما در قرآن و روایات

وی با اشاره به اینکه در هیچکدام از منابع معتبر دینی همچون قرآن و روایات اشاره ای به کارما نشده و عالمان دینی در جاهای مختلف تناسخ و اعتقاد به آن را رد کرده اند، ابراز داشت: معتقدین به کارما تا به حال در هیچ مجمع معتبر علمی شاهد و دلیل قانع کننده ای برای آن اقامه نکرده اند؛ بر این اساس از یک سو کارما بصورت یک امر مسلم نیست و نظریه ای محسوب می شود که هرگز به اثبات نرسیده است.

مسؤل گروه تبلیغی دیده بان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: از سوی دیگر نمی توان به طور حتم همه اتفاقات زندگی را به قانون کارما نسبت داد چراکه در این دنیا امور مختلفی هستند که در اتفاقات پیرامون ما نقش اساسی دارند.

وی با بیان اینکه بی‌تردید اعمال گذشته خود انسان، اعمال پدر و مادر و اطرافیان تا حدی، در زندگی فعلی و حتی آینده‌ی فرد اثر می گذارد و هیچ کار خوب یا بدی بدون واکنشی از طرف خداوند نخواهد بود، اظهار داشت: از سوی دیگر می‌دانیم که سختی‌ها، بیماری ها، از دست دادن عزیزان و هزاران مشکل دیگر برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد، حتی برای انسان‌هایی که دائم در حال انجام دادن کارهای خوب هستند.

کارما می گوید خدایی در کار نیست

محمدی با اشاره به اینکه اعتقاد دین مبین اسلام محور عالم خداوند متعال است اما در کارما خبری از خدا نیست، تاکید کرد: هندوها باور دارند که «کارما» به خودی خود انجام می‌پذیرد و نیازی به مداخله الهی ندارد؛ بر این اساس می گویند این خدا نیست که بخاطر اعمال بشر پاداش می‌دهد یا تنبیه می‌کند، بلکه این اعمال ما است که ذاتاً پیامد های خوب یا بد را همراه خود دارند.

وی اضافه کرد: طبق این باور حتی اگر فرد پشیمان شده و توبه هم بکند سودی به حال وی نخواهد داشت و همچنان عقوبه این کارها در زندگی وی تاثیرات بدی خواهد داشت.

جبری که ظالمانه به نسل بعدی تحمیل می شود

کارشناس همکار مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی با طرح این سوال که «اگر این جسم کار بدی انجام داده و باید تنبیه شود، پس چرا جسم بعدی عذاب آن را بکشد و اگر این جسم کار خوب کرده چرا آن جسم پاداش ببرد»، گفت: در کارما باید این اصل را بپذیریم که نتایج و پیامدهای اعمال یک نسل از انسان ها به همه نسل‌های بعدی منتقل می شود. یعنی همه اعمال ما بر آینده انسان تأثیر می‌گذارد به نوعی که انسان جدید در تعیین سرنوشت آینده خود نقشی ندارد.

وی ادامه داد: بر این اساس در کارما همان طورکه حیات هر یک از ما به نوبه خود متأثر از اعمال کسانی است که پیش‌تر از ما زیسته‌اند و ما تاثیری در تغییر سرنوشت خود نداریم و محکوم به اعمال گذشته افراد دیگر هستیم و تاوان اعمال آنها را پس می دهیم.

تشکیل سیستم توجیه گری و نظامهای طبقاتی ظالماه / انسانی سربه زیر و مورد سیطره نظام های حاکمیت غرب

محمدی با اشاره به نتایج شکل گیری اعتقاد به کارما در جوامع بیان داشت: با یک بررسی دقیق متوجه این نکته اساسی و مهم می شویم که در جوامعِ معتقد به کارما شاهد به وجود آمدن نظام های طبقاتی ظالمانه هستیم چراکه آنها معتقدند که اگر کسی یک سیلی به صورتت زد، آن طرف صورتت را بگیر و بگو بازتاب عمل گذشته من است.

وی تصریح کرد: با این باور انسان سر به زیری تربیت می شود که این وسط مورد سیطره نظام های حاکمیت غرب قرار گرفته است؛ در این آموزه ها به راحتی فرهنگ ظلم پذیری شکل منطقی به خود می‌گیرد و بر این اساس باید گفت که دلیل ایجاد مفهوم کارما در این جوامع خود مورد شبهه و سوال است.

اعتقاد به کارما یک اعتقاد انحرافی است

کارشناس همکار مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده و موارد متعدد دیگر اعتقاد به کارما یک اعتقاد انحرافی است اما امروزه در جامعه شاهد این هستیم که برخی افراد با توسل به این واژه و تحت این عنوان که با به کارگیری اصل های خاصی در «کارما» می توان زندگی افراد را به شکل کامل تغییر داد در پی جلب نظر افرادی خاص هستند.

وی تاکید کرد: مسلماً افراد وقتی از این واژگان برای تشکیل کلاسهای آموزشی درباره تغییر روند زندگی یا در جایگاه های روانشناسانه استفاده می کنند باید به این نکته هم اهمیت دهند که این کلمات بار معنایی داشته و کارما به هیچ عنوان جدا از باور به آن معنایی ندارد و بر این اساس باید دقت کنیم که جامعه را تحت تاثیر واژه ها و عرفان های انحرافی قرار ندهیم که هیچ نوع مبنای عقلانی و دینی ندارد.

کد خبر 4862619

منبع: مهر

کلیدواژه: پاسخ به شبهات شبهات سعید محمدی انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی ایلام بوشهر تعطیلی مدارس بارش برف شهرکرد گرگان قزوین شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه تبریز پاسخگویی به شبهات دینی مرکز ملی پاسخگویی بر این اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش سازمان حقوق بشری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در رفح

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه با اشاره به جنایت‌های جدید رژیم صهیونیستی در رفح نسبت به پیامدهای این امر هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در بیانیه‌ای تاکید کرد: دو روز بعد از آغاز کوچ اجباری مردم رفح توسط ارتش رژیم صهیونیستی و حمله زمینی به گذرگاه این شهر و تعطیلی آن، هشدار فاجعه انسانی خطرناک و چندجانبه در رفح آغاز شد. سیطره ارتش اشغالگر بر گذرگاه رفح و ممانعت از ورود کمک‌های انسانی از طریق این گذرگاه و همچنین گذرگاه کرم ابوسالم فاجعه قحطی و عمیق شدن بحران انسانی و غذایی را گسترده‌تر می‌کند. ممانعت از سفر مردم از طریق گذرگاه رفح به معنای بریدن تنها شاهرگ حیاتی ساکنان غزه و محرومیت مردم از حق جا به جایی و فرصت نجات از نسل‌کشی است. این امر همچنین به معنای محرومیت بیماران و مجروحان از حق درمان خارج از غزه است و با توجه به نبود امکانات پزشکی و درمانی در پی جنایت‌های اسرائیل احتمال مرگ این بیماران و مجروحان بیشتر می‌شود.

طبق گزارش مرکز رسانه‌ای فلسطین، این سازمان حقوق بشری تاکید کرد: رفح مرکز فعالیت‌های امدادی و انسانی به شمار می‌رود و کمک‌های انسانی نجات‌بخش از همین نقطه وارد می‌شود و ده‌ها سازمان امدادی کمک‌های خود به غیرنظامیان از جمله آب، غذا و دارو را در همین منطقه ذخیره کرده‌اند. بنابراین حمله به رفح منجر به قحطی و انتشار بیماری‌های گسترده می‌شود.

در این بیانیه آمده است: هزاران آواره در رفح تلاش می‌کنند که به منطقه مواصی در خان‌یونس بروند و جنگنده‌ها و تانک‌های صهیونیستی آن‌ها را به شدت بمباران می‌کنند و همین امر منجر شد که طی 48 ساعت گذشته 52 فلسطینی از جمله 17 کودک و 14 زن شهید شوند و 18 منزل مسکونی نیز ویران شد. به دلیل دستور کوچ اجباری جدید، بیمارستان ابویوسف النجار که بیمارستان مرکزی رفح است و یک مرکز درمانی دیگر تخلیه شد و این امر پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت.

این سازمان آورده است: در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به شرق رفح پمپاژ آب متوقف شده و بسیاری از مواد غذایی در دسترس نیست و همین امر منجر به بحران قحطی می‌شود. کوچ اجباری صدها هزار غیرنظامی فلسطینی لزوما به معنای رفتن آن ها به مناطق امن نیست زیرا در ساعات گذشته مناطق متعددی در خان‌یونس و دیرالبلح که مناطق امن اعلام شده بودند، توسط رژیم اشغالگر بمباران شدند. اکنون در منطقه المواصی که طول آن 13 و عرض آن یک کیلومتر است بیش از 400 هزار نفر حضور دارند، این منطقه علیرغم اینکه امکانات لازم را ندارد همواره از سوی رژیم صهیونیستی بمباران می‌شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: با گذشت 215 روز از جنایت نسل‌کشی های مداوم در غزه، اسرائیل به دنبال حمله گسترده دیگر در رفح است و به سرنوشت صدها هزار غیرنظامی و آواره که بعد از اعلام منطقه امن به آن پناه آورده‌اند هیچ اهمیتی نمی‌دهد. با توجه به تعداد بالای ساکنان در این منطقه کشتاری بزرگ رخ خواهد داد و نگرانی‌هایی نسبت به سناریوی کوچ اجباری جدید به خارج از نوار غزه وجود دارد.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه همچنین تاکید کرد: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که برای توقف حمله نظامی به رفح و توقف جنایت نسل‌کشی توسط اسرائیلی که از هفت ماه پیش درحال رخ دادن است به‌طور فوری و قاطع ورود کند و با افزایش فشارها به اسرائیل این رژیم را مجبور کند تا به قوانین بین‌المللی و احکام دیوان بین‌المللی دادگستری برای محافظت از غیرنظامیان در غزه پایبند باشد.

پیش از این سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد: حمله به رفح پیامدهای فاجعه‌باری برای بیش از یک میلیون فلسطینی خواهد داشت و آسیب به سیستم پزشکی را افزایش خواهد داد. بیمارستان‌های میدانی یا تأسیسات جایگزین نمی‌توانند با افزایش شدید مجروحان تعامل کنند.

این سازمان اعلام کرد: ارائه کمک‌های پزشکی و انسانی به مردم غزه اکنون چالش بزرگی است.

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به شرق رفح با مقاومت شدید گروه‌های فلسطینی روبرو شده است.

طی ساعات گذشته بیمارستان ابویوسف النجار در شرق رفح به دلیل حمله شدید رژیم اشغالگر به اطراف بیمارستان و مناطق شرقی تخلیه شد.

همچنین منابع پزشکی فلسطینی اعلام کردند ۳۵ شهید و ۱۲۹ زخمی ظرف ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان الکویت در رفح منتقل شدند.

انتهای پیام



 

دیگر خبرها

  • وضعیت ناگوار یک بازار تاریخی در نصف‌جهان/از ویراژ شبانه‌روزی موتورسیکلت‌ها تا سدمعبرهای مغازه‌داران
  • گزارش سازمان حقوق بشری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در رفح
  • طرح قرآنی «بشری» برای دومین‌بار در ملایر کلید می‌خورد
  • وحدت اسلامی؛ راهکار مقابله با توطئه دشمنان/ لزوم تمسک مسلمانان به قرآن کریم و مساجد
  • استقلال از داوری طلبکار شد: پنالتی روزبه سوخت!
  • اهمیت سفر «نیچروان» از منظر اقلیم کردستان
  • کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • «اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند