Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:44:18 GMT

کرونا و سایه سنگین شایعه بر روی جامعه

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۴۴۱۲

کرونا و سایه سنگین شایعه بر روی جامعه

در آخرین روز بهمن ماه بود که وزارت بهداشت با تایید مرگ دو نفر در استان قم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، بر ورود این بیماری به کشور صحه گذاشت و پس از آن به تدریج شیوع این بیماری در سایر استان‌ها از جمله گیلان، مرکزی، اصفهان تایید شد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت که ظهر دوشنبه پنجم اسفند ماه اعلام شد، ۶۱ نفر از هموطنان در استان های مختلف به این بیماری مبتلا شده اند و ۱۲ نفر هم جان خود را از دست داده اند که البته آمار جان باختگان تا ساعت ۱۲ امروز - سه شنبه ششم اسفند - به ۱۶ نفر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون و طبق آمارهای رسمی این بیماری استان های خراسان رضوی، سمنان، مازندران، گیلان، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، اصفهان و اردبیل را درگیر کرده است و در سایر استان ها خبرهای تایید شده از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است هر چند به رغم آن که استان های درگیر با کرونا به شکل رسمی اعلام شده اند اما افکار عمومی متاثر از فضای مجازی داده های رسمی را با چشم تردید نگاه کرده و دامنه شایعات گسترده تر می شود.

موج سواری شایعه سازان در حوزه اطلاع رسانی پیرامون شیوع این بیماری،‌ متکی بر امر سیال بودن ویروس بوده یعنی استانی که امروز اعلام می شود فاقد بیمار مبتلا به کرونا ویروس است، ممکن است فردا فرد آلوده ای در آن یافت شود و همین حالت، سبب شده که شایعه سازان از این فرصت بهره ببرند و ضریب اعتماد مخاطب را به اخبار رسمی کم کنند و به شایعات خود اعتبار دهند در حالی که باید افکارعمومی به این ظرافت های جاری در شیوع بیماری توجه کند تا بسیاری از مشکلات برآمده از شایعات نیز مرتفع شود.

اگر چه در روزهای نخست مشهود بود که یک راهبرد سراسری و منسجم برای شیوه اطلاع رسانی به هنگام و کارآمد در موقعیت های بحرانی تدبیر نشده است اما هرچه جلو آمدیم این مشکل کمتر شده است .

طی هفته های گذشته تاکنون اخبار ضد و نقیضی از ابتلا به این بیماری در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد و بخصوص در فضای مجازی بازار شایعات داغ است اما به هر حال انتشار خبر این ویروس و بدتر از آن شایعات ناشی از آن سبب شد تا مدارس و دانشگاهها، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در اغلب استان ها تعطیل شود.

سفر نکنیم

تعطیلی مدارس و دانشگاهها این بار رخدادی مشابه تعطیلی به خاطرآلودگی هوا نیست که به عنوان فرصتی برای سفر به آن نگاه کنیم زیرا مهمترین راه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اجتناب از ملاقات های غیرضروری بین افراد است چه برسد به انتقال آن از شهری به شهر دیگر در قالب گردشگری.

همزمان با تهیج افکار عمومی برای تبدیل امر قرنطینه شهرها به عنوان یک مطالبه عمومی توسط فعالان غیر مسئول در فضای مجازی؛ کمتر بر این نکته تاکید می شود که نباید به سفرهای غیر ضروری  رفت.

بعد از اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در استان های تهران و قم، مهم ترین نگرانی ساکنان استان های گیلان و مازندران که هر دو با آلودگی کرونا روبرو هستند هجوم مسافران است  که به نوعی همه اقدامات پیشگیرانه اعمال شده در این دو استان را خنثی می کند.

استاندار مازندران و رییس  دانشگاه علوم پزشکی این استان از نخستین افراد مسئول بودند که نسبت به افرایش حجم مسافران به مازندران هشدار دادند و از گردشگران دیگر استانها خواستند به خاطر آلوده بودن منطقه از سفر به این استان اجتناب کنند که این درخواست ناظر به احتمال افزایش تعداد افراد آلوده و ورود افراد مبتلا به استان است و با توجه به پیش بینی نشدن زیر ساخت های درمانی و بهداشتی در استان متناسب با این حجم مسافر امری منطقی است.

قحطی نسازیم 

مشکل دیگری که می رود خود را بر جامعه تحمیل کند ، تلاش دشمنان برای قحطی سازی مصنوعی با ترغیب مردم به احتکار اقلام خوراکی است که باید برای این توطئه نیز راهکار عملیاتی در حوزه اطلاع رسانی اندیشیده شود.

این امری بدیهی است که در حالت عادی میزان مصرف هر قلم از کالاها در محدوده یک میدان تقاضا، چه در شهر یا روستا،همواره محدوه ای قابل پیش بینی است که تولید کنندگان و فروشندگان کالاها متناسب با باین بازار اقدام به توزیع می کنند ، حال اگر به یک باره تقاضا رشد غیر منطقی کند؛‌ خود به خود کمبود در عرضه خود را نشان می دهد.

بدخواهان ایران با ترغیب مردم به احتکار کالا به خاطر قرنطینه احتمالی شهر شان تلاش دارند تقاضا غیر واقعی ایجاد کنند و این کمبود مصنوعی خود به خود به شکلی زنجیره ای باعث بروز مشکل در تامین اقلام توسط تولید کنندگان می شود لذا باید هوشیارانه از افتادن به این دام خودداری کنیم و تنها به مقدار مصرف خانواده در شرایط عادی  خرید کنیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۴۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت در فضای مجازی نوشت: رییس مجلس گفته‌اند: مالیات بر سوداگری شامل ۰.۵ درصد جامعه می‌شود و نگرانی ندارد!

حتی اگر درصد اعلامی درست هم باشد، این نوع اظهارنظر بی‌توجهی به کارکرد علم اقتصاد و انتقال اثرات غیرمستقیم این نوع از مالیات.ها به سایر طبقات جامعه و فراهم شدن اسباب خروج سرمایه از کشور است.

در واقع برمبنای مالیات بر عایدی سرمایه از کسانی که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می‌کنند، مالیات گرفته و صرف مخارجی می‌کنند که غالبا برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند.

بهتر است به جای این اقدامات، با علل تورم که موجب سفته‌بازی است، مقابله کنید و این‌قدر هم زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید!

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899595

دیگر خبرها

  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • روایت فرمانده فراجا از اهمیت هجمه سنگین دشمن علیه فرهنگ جامعه
  • نباید اجازه دهیم کارگران دچار رنج شوند/ لزوم پرداخت به موقع حقوق
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا