Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتراض تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی نسبت به تجهیزات بیمارستان‌های پذیرنده بیماران مبتلا به کرونا ما را بر آن داشت تا به آن‌ها بپردازیم.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی- بیش از یک ماه است که کرونا به منبع خبری داغی برای خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و حتی کانال‌های خبری و مجازی تبدیل شده است و هرکس به نوبه خود آماری از مبتلایان و کشته شدگان چینی بر اثر ویروس کرونا می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اوایل شیوع این ویروس در چین، یک بیماری ساده به نظر می‌آمد و قابل کنترل، اما با گذشت زمان و مبتلا شدن چندین هزار انسان، نگاه‌ها را تغییر داد به گونه‌ای که ضمن قرنطینه شدن برخی شهر‌های مبتلا در چین، سازمان بهداشت جهانی وضعیتی فوق‌العاده برای تمام کشور‌های دنیا اعلام کرد.   ایران میزبان مهمانی چینی ، مردم به تکاپو افتادند زمانی اندک گذشت و خبر شیوع کرونا در چند کشور دیگر هم خبرساز شد. ایران نیز از این ماجرا مستثنی نبود و تمامی مردم و مسئولان نسبت به ویروس کرونا و پیامدهایش آگاه بودند تا اینکه خبر فوت دو ایرانی بر اثر ویروس چینی پیچید و وزارت بهداشت شیوع این بیماری در قم، اراک و برخی شهر‌های دیگر را تائید کرد.

ترس و نگرانی در مردم بیشتر شد چرا که ویروسی مرگ‌آفرین در چین، حال در چند قدمی آن‌ها بود و باید کاری می‌کردند لذا طبق اقدامات مردم چین و آگاهی دادن‌های برخی مسئولان برای رعایت بهداشت فردی و همچنین زدن ماسک، در داروخانه‌ها صف کشیدند.

  ماسک و دستکش، خرید شب عید مردم تهیه ماسک، دستکش و انواع مولتی ویتامین‌ها و مواد ضدعفونی کننده همچون الکل و ژل شستشوی دست جای خرید آجیل و لباس‌های عید را گرفت چرا که هشدار‌های مختلفی از پزشکان و سایر متخصصان پخش شد که برای مبتلا نشدن به این ویروس ماسک بزنید (که ۶۰ تا ۷۰ درصد از مبتلا شدن جلوگیری می‌کند)، سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید (با مصرف قرص‌های ویتامین و مواد غذایی مقوی) و از آنجایی که راه انتقال ویروس از طریق دست و صورت است، مراقب دست‌هایتان باشید (روزانه چندین بار آن‌ها را بشویید و از ژل‌های شسشتو استفاده کنید).

کارشناسان با موقعیت، رنگ عوض می‌کنند علیرغم آنکه داروخانه‌ها از این موضوع سوءاستفاده مالی کردند و مایحتاج ارزان قیمت این روز‌های مردم را با منت و قیمت‌های گزاف به آن‌ها فروختند با این حال به گران فروشی هم قانع نشدند و بعد از چند ساعت ازدحام مردم، روی شیشه‌های خود نوشتند که ماسک، ژل، مولتی ویتامین و دستکش ندارند. از طرف دیگر این موضوع عنوان شد که خیلی زود ماسک‌ها به صورت رایگان به خانواده‌ها داده می‌شود. کاری نداریم که اعلام وزارت بهداشت برای ممنوعیت فروش این اقلام در داروخانه‌ها بود یا اینکه واقعا تمام این مایحتاج طی چند ساعت فروخته شدند، اما نکته جالب توجه آن است که مسئولان و پزشکان که تا چندی پیش از جلوگیری ابتلا به کرونا با ماسک و دستکش صحبت می‌کردند یکباره تغییر عقیده دادند و گفتند این‌ها هیچ تاثیری ندارد و بهتر است تنها به صورت مداوم دست‌های خودتان را با آب و صابون بشویید.
گفتند ماسک و ... برای پزشکان است و در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود، که نشد البته این مسئله هم با اعتراضات مردم روبه رو است که چرا اگر ماسک تاثیری بر روی ابتلا ندارد پزشکان و پرستاران باید آن‌ها را استفاده کنند و مردم نه؟

  بیمارستان‌ها با حداقل امکانات مقابله مسئولانی که اهدای رایگان هم نه، بلکه فروش یک ماسک را از مردم دریغ کردند، گویا در ارائه تجهیزات پزشکی استرلیزه شده به پزشکان هم ناتوان هستند، چون پیام‌های متعددی از دانشجویان پزشکی و پرستاری به خبرگزاری دانشجو رسیده است که کادر درمانی برخی بیمارستان‌ها از حداقل امکانات هم برخوردار نیستند و با وجود آنکه باید به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی کنند، اما حتی یک ماسک ساده هم ندارند. این درحالی است که در روز‌های نخست ورود کرونا به ایران با پیگیری از دانشگاه‌های علوم پزشکی آخرین وضعیت بیمارستان‌های تحت پوشش‌شان را جویا شدیم و همه گفتند ضمن اعلام آماده باش به کادر درمان و دانشجویان، بخش‌های بیمارستان به ویژه اتاق‌های ICU تجهیز شده‌اند.

ایران آماده ورود کرونا نبود؟ گویی درواقع این اعلام آمادگی‌ها تنها برای دلخوشی مردم و خبرگزاری‌ها بود، چون با این صحبت دانشجویان انگار به تازگی و یکباره این ویروس در ایران تولید شده و هیچکس برای حضور این مهمان ناخوانده برنامه‌ای ندارد، پر بیراهم نیست، چون کمیته‌های پیشگیری از شیوع کرونا به جای آنکه پس از هشدار سازمان بهداشت جهانی تشکیل شود تا راه بر ورود ویروس چینی به ایران بسته شود، اما پس از ورود، تازه دانشگاهیان و وزارتخانه‌ها به فکر تشکیل کمیته پیشگیری افتادند و نکات رعایت مسائل بهداشتی و آگاه‌سازی ارائه می‌کنند.   البته این مسائل درحالی از جانب برخی دانشجویان پزشکی و پرستاری عنوان می‌شود که طبق پیگیری‌های ما از دانشگاه علوم پزشکی درباره آخرین وضعیت بیمارستان مسیح دانشوری موضوع به گونه‌ای دیگر است.   دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پاسخ می‌دهد مطابق اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از زمان ورود ویروس کرونا به ایران با هماهنگی‌ها و تلاش‌های زالی، رییس این دانشگاه تجهیزات مورد نیاز (به ویژه برای اتاق‌های ICU) به تنها بیمارستان مشخص شده آن‌ها برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا که درحال حاضر مسیح دانشوری است (در صورت نیاز و تعدد بیماران کرونایی مراکز درمانی این نوع بیماری افزایش پیدا می‌کند)، تزریق شده است. همچنین علیرغم تعداد کمی دانشجونما که از ترس حاضر به خدمت‌رسانی به بیماران نشده و در همان ابتدای کار بیمارستان را به بهانه‌های مختلف ترک کردند، پرسنل پرستاری و متخصص بیمارستان به صورت شبانه‌روزی و بدون وقفه در حال انجام وظیفه هستند و حتی برخی از آن‌ها جابجایی شیفت هم نمی‌کنند.     مسیح دانشوری مجهزتر از همیشه، از پرسنل تا اتاق ICU بیمارستان مسیح دانشوری از طریق دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی روزانه ست تجهیزات کامل شامل ماسک N۹۵ (که البته این نوع ماسک درحال حاضر لازم نیست و تنها برای احتیاط بیشتر استفاده می‌شود)، شیلد یا همان عینک‌های مخصوص، لباس مجهز و دستکش را در اختیار پرسنل خود قرار می‌دهد و در این خصوص کمبودی نیست.

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این اطمینان را داد که در بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان قطب درمانی بیماران تنفسی، تمامی راه‌های ورود و بستری بیماران مبتلا به کرونا تفکیک شده است و درصورت مراجعه افرادی با علائم مشکوک به کرونا، آن‌ها از سایر بیماران جدا خواهند شد تا پزشکان تست‌های مرتبط را انجام دهند و درمان آن‌ها را آغاز کنند.

آنفولانزا خطرناک تر است یا کرونا؟ افرادی معتقدند که نباید بیماران مشکوک به کرونا را در یکجا مورد آزمایش قرار دهند، چون در صورت نبود ویروس کرونا و داشتن آنفولانزا، ادغام آن‌ها با بیمارانی که جواب تست آن‌ها مثبت می‌شود خطرناک است و شیوع را افزایش می‌دهد، اما مردم باید این نکته را توجه کنند که ابتلا به بیماری آنفولانزا نوع B. به مراتب خطرناکتر از ابتلا به کرونا است و مسئولان بیمارستانی به این موضوع توجه کامل دارند.  
دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همچنین اعلام کرد که بیمارستان مسیح دانشوری در همان ابتدای امر و قبل از پذیرش بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های دیگر انتقال داده شدندو تنها بخش جراحی اورژانسی (مختص بیمارانی که نمی‌توان جراحی‌های آن‌ها را به زمان‌های مختلف موکول کرد) در حال حاضر برای بیماران غیر از مبتلا به ویروس کرونا فعال است و سایر بخش‌ها از بیمارن تخلیه شده است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا دانشجویان علوم پزشکی ماسک پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بیمارستان مسیح دانشوری بیماران مبتلا بیمارستان ها ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۹۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید

به گزارش قدس خراسان، ابراهیم خالقی اظهار کرد: در هزار و چهارصد و نود و یکمین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم "راحله اکبری"، بیمار ۶۱ ساله مرگ مغزی ساکن تربت حیدریه معرفی شده از بیمارستان امام حسین (ع) آن شهرستان پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: کبد زنده یاد اکبری به مردی ۵۷ ساله ساکن مشهد که سالها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

وی ادامه داد: قرنیه‌های این بانوی مرگ مغزی نیز برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

اهدای قلب جوان مرگ مغزی

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: اهدای قلب جوان مرگ مغزی شده ۲۱ ساله در بیمارستان امام رضا(ع)مشهد جان مرد ۵۳ ساله ساکن تربت جام را نجات داد.

محمد عباسی اظهار کرد: صد و چهاردهمین عمل پیوند قلب بر روی این بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: قلب جوان اهدا کننده که دچار مرگ مغزی شده بود در مرکز دیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه مشهد دریافت و در بخش جراحی قلب باز بیمارستان امام رضا(ع) به این بیمار پیوند شد.

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد حال عمومی بیمار را رضایت بخش اعلام کرد و گفت: این بیمار در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه(آی.سی.یو) قلب باز، بستری است و دوران نقاهت را طی می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ۲ فوتی و ۴ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در کمربندی ماکو -بازرگان
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • درگیری فیزیکی در حاشیه مناظره انتخاباتی!
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • انجام ۵۲ هزار زایمان در بیمارستان‌های فارس
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اهدای زندگی دوباره به ۴ بیماربا اهدای عضو در مشهد