Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@08:03:51 GMT

رسانه ملی خود را ولی نعمت مردم می داند!

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۵۱۱۱

رسانه ملی خود را ولی نعمت مردم می داند!

مهدی اسماعیل تبار، روان شناس فرهنگی، به وظیفه رسانه ملی در ایجاد آرامش روانی بین مردم و رفع التهابات موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر برنامه سازان مردم را ولی نعمت خود نمی دانند و با لحنی که در شان آنها نیست صحبت می کنند. در نتیجه مردم دلزده می شوند و ارتباطشان را با تلویزیون کم می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی اسماعیل تبار، کارشناس روان درمانی و روان شناس فرهنگی، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به تاثیر رسانه ملی در رفع التهاب موجود در جامعه و ایجاد آرامش روانی بین مردم گفت: درخصوص این موضوع کتابی به نام «فقط برای 24 ساعت» نوشتم که در آن به سلامتِ منهای دارو اشاره کرده ام. اینکه برای مقابله با غم، سوگواری و تلخی چه کاری باید انجام دهیم و چگونه می‌توانیم شادی و امید را در خودمان تقویت کنیم. رسانه ملی و شبکه های تلویزیونی برای گام برداشتن در این راه باید ابتدا رویکرد خود را نسبت به کارشناس تغییر دهند.

او ادامه داد: ما در حال حاضر برنامه هایی داریم که کارشناسان آن پول می دهند تا به عنوان کارشناس در برنامه حاضر شوند و به خانواده های ایرانی راهکار بدهند. من فردی را می شناسم که در 48 برنامه در شبکه یک سیما  به عنوان دکتر روانشناسحضور داشت درحالی که مدرک تحصلی آن فوق دیپلم فنی بود. زمانی که با تهیه کننده این برنامه صحبت کردم گفتند مشکل مالی داشتیم. مشکل مالی نباید باعث کارشناس پروری شود و این را توجیه نمی کند.

اسماعیل تبار تصریح کرد: ما باید مثل یک عمل جراحی قلب برای موضوع سلامت و بهداشت روان ارزش قائل شویم. خودحساب گری، شکیبایی، صبر، رابطه نزدیک با خالق و فهمیدن گذرا بودن زندگی از مواردی است که در بهداشت روانی تاثیر بسزایی دارد. اینکه ما در تلویزیون یک مجری میانسال مجرد را از محل بیت المال به حج تمتع بفرستیم یعنی مفهوم زندگی معنوی را متوجه نشدیم. یکی از جلوه‌های کربلای حسینی داشتن خانواده است در حالی که این مسئله در رسانه ملی ما اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد.

این دکتر روان شناس در انتقاد به رفتار مجریان برنامه های تلویزیونی بیان داشت: ما آینه بودن را در تعلیم و تربیت اسلامی فراموش کردیم. مردم می خواهند یک رویی از دیگران ببینند نه دورویی. وقتی رفتار و سبک زندگی مجریان ما با آنچه جلوی دوربین نشان می دهند متفاوت است، مردم آنها را باور نمی کنند. اینکه مدیر گروه اجتماعی برنامه ای درمورد ازدواج برنامه می سازد اما خودش مجرد است نمی توان الگوی مناسبی برای مخاطبانش باشد. مجریان و تهیه کنندگان ما انگار از کُرات دیگر آمدند و فقط وظیفه نصیحت کردن دیگران را دارند.

او افزود: به اعتقاد من کشور ما زمانی درست می‌شود که تفکر سرهنگ طهرانی‌مقدم را پیاده کنیم، یعنی هرکس ابتدا زندگی خودش را درست کند  بعد به دیگران راه و روش نشان دهد.

مهدی اسماعیل تبار اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر برنامه سازان مردم را ولی نعمت خود نمی‌دانند و با لحنی که در شان آنها نیست صحبت می کنند. در نتیجه طبیعی است که مردم دلزده شوند و ارتباط‌شان را با تلویزیون کم کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون جامعه رسانه ملی صدا و سیما روانشناس روان درمان اسماعیل تبار رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۵۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات سلامت روان در مناطق سیل‌زده | یک بیماری جدی در جنوب شرق کشور داریم

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: سیل سیستان و بلوچستان که آمد، مهم‌ترین برنامه‌ریزی بهداشتی حوزه سلامت، تامین آب سالم برای مردم سیل‌زده بود که اگر محقق نمی‌شد، می‌توانست منجر به شیوع حدود ۲۰۰ بیماری مختلف در این منطقه شود.

اولویت دیگر هم فعال‌تر شدن به‌ورزان در میان مردم بود که به دلیل آسیب به خانه‌های بهداشت، تا حدودی خدماتشان تحت تاثیر قرار گرفت. حالا هم که سیل فروکش کرده و آب‌های روان کمتر شده‌اند، مهم‌ترین مساله مشکلات روحی – روانی است که سیل‌زده با آن مواجه شده‌اند.

وضعیت ویژه‌ای که به گفته حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزیر بهداشت به همشهری کمتر کسی در بروز حوادث و بلایای طبیعی به آن توجه می‌کند و تمرکز اصلی بر خدمات درمانی، امدادرسانی و اسکان مردم آسیب دیده است.

آسیب جدی به امکانات سلامت‌محور

فرشیدی با تاکید بر این که نه به دلیل بروز سیلاب که در هر زمانی بحث سلامت اهمیت دارد، می‌گوید: «بعد از حوادثی که ناخواسته مردم را درگیر می‌کند و پس از دسترسی به خدمات امداد و درمان، بحث‌های روانی مهم‌ترین مساله است که کمتر به آن توجه می‌شود. اما درباره مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان این بار یکی از برنامه‌های در اولویت ما همین خدمات بهداشت روان بود تا منجر به بروز اختلال روان در آنها نشود.»

این مسئول با بیان این که سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر استان‌های کشور چند ویژگی متفاوت دارد که چندان هم مطلوب نیست، ادامه می‌دهد: «پراکندگی شهرها و روستاها در این منطقه زیاد است، زیرساخت‌های بهداشتی به ویژه در مناطق ایرانشهر و چابهار که اخیرا درگیر سیلاب شدند، بسیار پایین‌ است. آماری هم که درباره مرگ و میر مادران باردار در کشور وجود دارد، در این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است. این در حالی است که در سیلاب اخیر، همان ارتباطات ضعیفی هم که داشتند، قطع و دسترسی بیماران به خدمات مورد نیازشان کمتر شد.»

او ادامه می‌دهد: «از همان روز اول بروز سیل یکی از مهم‌ترین اقدامات جابجایی مادران باردار به نقاط ایمن بود و در همان هفته اول حدود ۶۰ مادر باردار به نقاطی منتقل شدند که دسترسی به خدمات درمانی بیشتری داشته باشند.»

بیماری‌های گوارشی شیوع پیدا نکرد

فرشیدی یکی از اولویت‌های نظام سلامت در زمان بحران‌ها را مساله آب می‌داند که حتی بیشتر از تامین سرپناه اهمیت دارد و در توضیح بیشتر می‌گوید: «آب اگر آلوده شود می‌تواند بیش از ۲۰۰ نوع بیماری مختلف ایجاد کند. برای پیشگیری از این مساله همان ابتدا مکاتبه با وزارت نیرو و وزارت کشور برای این که تامین آب سالم به چه صورتی تامین شود، صورت گرفت. از دانشگاه‌های مختلف کشور هم محلول کلر به شهرهای سیل‌زده ارسال شد. بودجه‌ای هم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی این منطقه قرار گرفت که مواد مورد نیاز رفع آلودگی‌های آب را به سرعت خریداری کنند تا آب آشامیدنی سالم به هر شکلی تدارک دیده شود.»

او ادامه می‌دهد: «مجموع این تلاش‌ها باعث شده که اکنون با عارضه گوارشی مثل اسهال یا حتی شیوع وبا در این منطقه مواجه نباشیم. البته هنوز آبی که در این منطقه مانده، آلودگی دارد و با توجه به وضعیت منطقه انتظار نداریم که با جوشاندن آب مشکل برطرف شود. باید تا برطرف شدن کامل آلودگی، توزیع آب با تانکر یا به صورت بسته‌بندی ادامه داشته باشد.»‌

بیشتر بخوانید

شرایط پسا سیل سلامت مردم را تهدید می‌کند جزئیات امدادرسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان در سیل سیستان و بلوچستان مردم رها شده بودند؟ یک بیماری جدی در جنوب شرق کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که درباره بیماری‌های عفونی در این مناطق چه اقداماتی در حال انجام است، بیان می‌کند: «یکی از مشکلات جدی در سیستان و بلوچستان مالاریاست و کلیه مواردی که مشکوک به این بیماری باشد در حال کنترل است. درباره احتمال شیوع دیگر بیماری‌ها هم از چند استان تیم‌های بهداشتی کمکی به این منطقه اعزام شدند. در پیشگیری از بیماری‌ها ما کار راحت‌تری در مناطق روستایی داریم چون اهالی روستا با مسئولان خانه‌های بهداشت ارتباط و اعتماد بیشتری دارند اما در شهرها مشکلاتی از نظر عدم دسترسی وجود دارد.»

او تاکید می‌کند: «اکنون خانه‌های بهداشت نمی‌توانند فعالیت خود را انجام دهند، چون دچار آسیب‌هایی به دلیل ورود گل و لای شده‌اند. این مشکلات تا زمان تخلیه و استقرار تجهیزات پزشکی ادامه دارد. از سوی دیگر حدود ۴۰تا ۵۰هزار نفر در این منطقه جابجا و به مناطق ایمن منتقل شدند. این افراد باید به خانه‌های خود برگردند و تا این زمان نیاز است که مراقبت و مداخلات ما ادامه داشته باشد.»

این مسئول با بیان این که اکنون مشکلات ناشی از سیلاب تا حدودی برطرف شده و از این به بعد مساله آسیب‌های روانی است، ادامه می‌دهد: «مداخلات ما بیشتر در حوزه اجتماعی – روانی خواهد بود. این افراد عزیزانشان یا اموالشان را از دست داده‌اند و مساله مهم این است که با این سوگ کنار بیایند و دچار افسردگی نشوند. گروه سلامت روان ما به این حوزه ورود کرده‌اند و خدمات کارشناسان روان در حال ارائه است.»

به گفته معاون بهداشت ارائه خدمات بهداشت روان در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان با حضور روانشناسان مستقر در این استان و نیروهای کمکی علوم پزشکی کرمان و هرمزگان در حال انجام است. این کارشناسان به ویژه در نقاطی که مردم چادر زده‌ و از خانه خود دور هستند، حاضر می‌شوند و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کنند.

کد خبر 839604 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بهداشت عمومی وزارت بهداشت و درمان استان سیستان و بلوچستان

دیگر خبرها

  • محافل قرآنی گامی برای گسترش «زندگی با آیه‌ها» در کردستان
  • رکوردشکنی یک کوه‌نورد در زمستان، روی آنتن تلویزیون
  • انگلیس دومین کشور بدبخت جهان شد
  • «آقا نعمت» به پخش نوروزی شبکه مستند رسید
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» در اردبیل برگزار می‌شود
  • بابایی: وظیفه مسئولان با حضور مردم در انتخابات سنگین‌تر شده است
  • واقعه قم، برنامه رسانه‌های معاند برای مقابله با لایحه حجاب بود
  • خدمات سلامت روان در مناطق سیل‌زده | یک بیماری جدی در جنوب شرق کشور داریم
  • از رؤیا تا واقعیت! /نگاهی روان‌شناختی به سودای بازیگرشدن در دختران جوان
  • محمد مهاجری: آقای رئیسی، جدی می‌فرمایید یا شوخی می‌کنید؟! / رئیس جمهور کارکرد رسانه را تنها منحصر در ماله‌کشی می داند