Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، کادر درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها بیش از دیگر اقشار در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. در مورد وضعیت فعلی بیمارستان‌های قرنطینه دو ادعا از سوی پرستاران مطرح شده است که وزارت بهداشت و درمان آن را تکذیب کرده است، با این‌حال پرستاران لازم است که از امکانات قانون کار برای تخلفات موردی و کلی بهره بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم عابدینی (عضو خانه پرستار و پرستار شاغل بیمارستان امام خمینی تهران) در گفتگو با ایلنا، درباره وضعیت پرستارانی که در بیمارستان‌های قرنطینه شاغل هستند، اظهار داشت: بحث بهداشت کار جمعیت پرستاران نسبت در مقابل بیماری کرونا، نه فقط مربوط به پرستاران بلکه مربوط به جامعه است چراکه در صورت ابتلای پرستاران به این بیماری احتمال شیوع آن افزایش می‌یابد. بنابراین بحث رعایت بهداشت کار آنان باید در اولویت وزارت بهداشت و درمان قرار بگیرد.

او ادامه داد: لازم است که فقط نیروهای آموزش دیده پرستاری در بخش‌های قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا مشغول به کار شوند. سیاست تامین نیرو نباید به گونه‌ای باشد که جمعیت پرستار زیادی را درگیر با بیماری کرونا بکنیم. این مسئله موجب می‌شود تا تعداد بیشتری با کرونا درگیر شوند. تعداد محدود پرستار که طی آموزش‌های دقیق در رابطه با ویروس کرونا قرار می‌گیرند، باید به بیمارستان‌های قرنطینه وارد شوند.

همه بیمارستان باید قرنطینه شود؛ نه بخشی از آن

عابدینی خاطرنشان کرد: تعداد پرستاران باید به گونه‌ای باشد که استانداردهای کاری را بتوانند رعایت کنند و تجهیزات کافی در اختیار هر پرستاری که وارد بخش قرنطینه قرار می‌گیرد، موجود باشد. تجهیزات ایمنی و حفاظت شخصی پرستاران خود باید یکی از عوامل تعیین‌کننده در تعداد پرستاران منتخب اشتغال در قرنطینه‌ها باشد.

این فعال صنفی پرستاری گفت: در برخی بیمارستان‌ها کل بخش‌ها تخلیه و در اختیار قرنطینه قرار گرفته که بسیار خوب است اما در مواردی گزارش شده بخش خاصی از بیمارستان تخلیه و تبدیل به قرنطینه شده است که مناسب نیست. یعنی چنین بیمارستانی نباید بیماران دیگری داشته باشد. یعنی باید تمام رفت و آمد و کنترل بر یک بیمارستان به طور کامل اعمال شود.

ایرج حریرچی (معاون کل وزارت بهداشت) پیشتر در پنجم اسفند نیز این مسئله را تایید کرده و گفته بود: در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه برای بیماران کرونا پیش‌بینی شده است و اینکه بیمارستان جدید احداث نکردیم یا در شهر آفتاب سوله نزدیم به این دلیل است که طبق متون علمی دنیا بیمارستانی که در حال فعالیت است بهتر می‌تواند خدمات ارائه دهد. در برخی از استان‌ها نیز بیمارستانی را گفتیم تا برای این کار در نظر گرفته شود اما دیدیم که تعدادی؛ مردم را تحریک می‌کنند که چرا بیماران را به شهر ما می‌آورید بالاخره ما باید مریض‌ها را در یک جا اداره کنیم.

وی درباره شهرهای متوسط نیز گفت: در یک شهر متوسط یک بیمارستان با یک رزرو در نظر گرفته‌ایم برای شهرهای کوچک نیز یک بخش از یک بیمارستان را در نظر گرفته‌ایم.

استفاده چرخشی از کادر درمانی برای قرنطینه‌ها غلط است

به گفته عابدینی؛ به هر حال ویروس با رفت و آمد و ارتباطات منتشر می‌شود. توجه به عامل حداقل ارتباطات نه تنها برای پرستاران و پزشکان، بلکه برای مردم یک امر حیاتی و ضروری است. هرچه افراد بیشتری درگیر باشند، خطر افزایش می‌یابد.

او خاطرنشان کرد: از همان زمان که بیماری در چین شیوع پیدا کرد، باید تعدادی از کادر درمانی در ایران آموزش می‌دیدند. یکی دیگر از گزارش‌هایی که به ما رسیده و حتما باید از سوی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار بگیرد، این است که از طرف وزارتخانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی فراخوان کادر درمانی برای بیمارستان‌های قرنطینه داده می‌شود و بیمارستان‌ها نیز به صورت چرخشی کادر درمانی را برای شیفت قرنطینه می‌فرستند. این مسئله اصلا کارشناسی شده نیست.

عابدینی تصریح کرد: حتما باید افراد محدودی برای این کار مشخص شوند، چراکه احتمال ابتلای پرستاران و در نتیجه احتمال سرایت از طریق پرستاران به جامعه را افزایش می‌دهد. وقتی نیرو به صورت فله‌ای و آموزش ارسال شود، درست نیست.

پاسخ وزارت کشور به دو ادعا

یک مقام مسوول در وزارت بهداشت در گفتگو با ایلنا گفت: در بیمارستان‌های معین کرونا که برای قرنطینه تعبیه شده‌اند، پرستار دیگر بیمارستان‌ها کار نمی‌کنند.

او تصریح کرد: در حقیقت بیمارستان‌هایی که برای مقابله با بیماری کوئید  ۱۹ آماده شده‌اند، کادر ثابت و دائمی خود را چه پرستار و چه غیر پرستار دارا هستند و اظهارنظری که اشاره به شیفتی کار کردن تمام پرستاران در بیمارستان‌های معین داشت، صحت ندارد.

وی در ادامه گفت: بخش‌های کوچک ایزوله که در تمام بیمارستان‌ها برای مقابله با افراد مشکوک به کرونا ایجاد شده بودند، مربوط به دوره‌ای می شود  که هیچ مورد ابتلای کرونا وجود نداشت، از آن پس تمام این بخش‌ها جمع آوری شدند و بیماران مشکوک به کرونا یا به بیمارستان‌های معین یا درمانگاه‌هایی که برای معاینه کوئید ۱۹ ترتیب داده شده بودند، مراجعه می کنند و خواهند کرد.

عدم اطلاع‌رسانی تست PCR به مثابه جرم مشارکت در ایراد صدمه بدنی

جمعیت بزرگی از پرستاران ذیل قانون کار، اشتغال دارند و طبق مقررات حفاظت فنی باید حقوق آنها رعایت شود.

طبق ماده ۸۵؛ برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طرف شورای عالی حفاظت فنی (جهت تامین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

طبق ماده ۹۴؛ در مواردی که یک یا چند نفر از کارگران یا کارکنان واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون امکان وقوع حادثه یا بیماری ناشی از کار را در کارگاه یا واحد مربوطه پیش‌بینی نمایند می‌توانند مراتب را به کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار یا مسئول حفاظت فنی و بهداشت کار اطلاع دهند و این امر نیز بایستی توسط فرد مطلع شده در دفتری که به همین منظور نگهداری می‌شود، ثبت گردد.

طبق ماده ۹۵؛ مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برعهده کارفرما یا مسئول واحدهای موضوع ذکر شده در ماده ۸۵ این قانون خواهد بود.

گزارش : مریم وحیدیان

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا بیمارستان های قرنطینه بیمارستان ها وزارت بهداشت کادر درمانی بهداشت کار حفاظت فنی بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۵۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احقاق حقوق پرستاران تلاش می‌کنیم

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید صدوقی یزد، سیدمهدی هاشمی باجگانی در نشستی با مسئولان و نمایندگان پرستاران استان یزد، ضمن همدلی با این قشر و قدردانی از تلاش‌های این صنف در دوران کرونا و پس از آن گفت: مدیران دانشگاه از هیچ تلاشی در زمینه احقاق حقوق پرستاران دریغ نکرده‌اند و تمام همت خود را در سطح کشور و وزارت بهداشت بر پیگیری مطالبات این قشر قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: به‌طور ویژه با وزیر و معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران و حل مطالبات آن‌ها گفتگو و مکاتبه کرده‌ایم و تا پایان سال‌جاری نتیجه آن اعلام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: مطالبات صنف پرستاری، یک مسئله کشوری بوده و حل آن نیاز به تغییر در قوانین و تلاش وزارت بهداشت و همکاری نمایندگان مجلس دارد.

یادآور می‌شود، در این نشست نمایندگان پرستاران استان یزد مطالبات خود پیرامون اجرای قانون بهره‌وری، حق اعزام، کار در بخش‌های ویژه، دریافت کمک‌هزینه معیشتی و ... را مطرح کردند.

در پایان نشست، مقرر شد پیرو آخرین مکاتبه دانشگاه با وزارت بهداشت در این خصوص (که در تاریخ 15 اسفند انجام شده)، چنانچه وزارت بهداشت نظر مساعدی در مورد اجرای قانون ارتقای بهره‌وری داشته باشد، دانشگاه از اختیارات خود برای پرداخت بخشی از مطالبات به پرستاران استفاده کند و همچنین در خصوص مکاتبه مجدد برای نحوه همیاری و همکاری استاندار در خصوص کمک به تامین منابع مالی مورد نیاز اقدام شود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1223985 برچسب‌ها پرستار حقوق

دیگر خبرها

  • اصولی که افراد بانشاط به هنگام صبح رعایت می‌کنند
  • حق پرستاری معلولان شدید چه زمانی واریز می‌شود؟
  • انتقاد پرستاران از پخش سکانسی در سریال هفت سر اژدها
  • بیانیه سازمان نظام پرستاری درباره خواسته‌های جامعه‌پرستاری
  • برای احقاق حقوق پرستاران تلاش می‌کنیم
  • اعلام موضع سازمان نظام پرستاری در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ پیرامون خواسته های جامعه خدوم پرستاری
  • تعطیلی بیمارستان‌ها در نوروز تخلف است | ذخیره کافی دارو برای نوروز | شیفت‌بندی کادر درمان 
  • جنجال بزرگ سریال «هفت سر اژدها»
  • خودکشی اصلی‌ترین علت مرگ‌های قابل پیشگیری در دنیا
  • موج انتقادات به یک سریال رمضانی؛ پاسخ صداوسیما به نظام پرستاری