Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت ماه گذشته در سفر به هرمزگان از آمادگی مجموعه وزارت بهداشت در کمک به کشور چین در جهت ریشه‌کنی ویروس کرونا خبر داد و گفته بود با وزیر بهداشت چین طی یک تماس تلفنی آمادگی ایران را برای از بین بردن این ویروس در آن کشور پهناور اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سعید نمکی پانزدهم بهمن‌ماه سال‌جاری به‌منظور بهره‌برداری از ۱۱۷ پروژه بهداشتی و درمانی با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیارد تومانی به هرمزگان سفر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این سفر در جمع خبرنگاران از آمادگی مجموعه وزارت بهداشت در کمک به کشور چین در جهت ریشه‌کنی ویروس کرونا خبر داد و گفته بود با وزیر بهداشت چین طی یک تماس تلفنی آمادگی ایران را برای از بین بردن این ویروس در آن کشور پهناور اعلام کرده است.

جناب وزیر؛ امروز ایران به‌عنوان مرکز مدیریت جنابعالی در حوزه بهداشت و درمان گریبان‌گیر این ویروس هولناک شده است و باید گفت برای کشور خودتان چه برنامه‌ای دارید؟.

ترس این ویروس از خود آن به مراتب در ایران به یک کابوس تبدیل شده است و این ترس کاذب مردم را روز به روز به این ویروس نزدیک و نزدیک‌تر می‌سازد و روزانه مردم را به‌واسطه استرس از کرونا، روانه مراکز درمانی می‌کند.

شما در بندرعباس از بی‌نیازی ایران در تولید داروهای واگیردار سخن به میان آوردید. پس باید گفت امروز وقت عمل برایتان فرا رسیده و نیاز است با حضورتان مکررتان در رسانه‌ ملی، امید را در دل‌ها زنده و وعده‌تان به وزیر چینی را در ایران عملیاتی کنید چراکه وقت آن است همان تجربیاتی که قرار بود به چینی‌ها منتقل سازید در ایران به منصه ظهور برسانید. «بیشتر بخوانید»

*آمادگی ایران را برای مبارزه با گسترش «کرونا» به وزیر بهداشت چین اعلام کردم

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد، با بیان اینکه روز گذشته تماسی با وزیر بهداشت چین داشتم، افزود: در این تماس، آمادگی کشورمان را در زمینه مقابله با فراگیرشدن ویروس کرونا در این کشور به وی اعلام کردم و به او گفتم بجای درخواست کمک از کشورهای غربی، ما آماده‌ایم تا در این زمینه به چین کمک کنیم.

وی با اشاره به تجربیات ارزشمند و موفق کشورمان در زمینه مقابله با بروز بیماری‌های واگیردار به‌خصوص در مناطق سیل‌زده، خاطرنشان کرد: ما در شرایطی در این زمینه موفق عمل کردیم که غرب حتی اجازه نداد یک سنت کمک مالی به دست مردم آسیب‌دیده سیل برسد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی و واکسینه‌سازی جامعه و کنترل بیماری‌های واگیردار دارای تجربیات بسیار خوبی هستیم که به وزیر بهداشت چین اعلام کردم که ما آماده انتقال این تجربیات به آنها هستیم.

*قبل از انقلاب در حوزه بهداشت گرفتار واکسیناسیون و مالاریا بودیم

نمکی با بیان این که نیروهای جهادی و پای کار توانمندی در حوزه بهداشت و درمان مشغول خدمت هستند، افزود: این دهه فجر شاید برای خیلی از جوانان امروز که اطلاع درستی از گذشته ندارند، تصور مشکلات آن دوره میسر نباشد اما ما که بودیم و این مشکلات را دیدیم، باید بگویم که اتفاق عظیمی در رشد حوزه بهداشت و درمان کشور رخ داده است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مرگ و میر مادران باردار و مرگ کودکان ناشی از بیماری‌های واگیردار در زمان رژیم گذشته بسیار زیاد بود. حتی به دلیل نداشتن تخت کافی، مجبور بودیم تا 4 یا 5 نوزاد را روی یک تخت قرار دهیم و بیماری مالاریا در مناطق جنوبی ایران غوغا می‌کرد.
 
نمکی بیان داشت: پوشش واکسیناسیون در کشور 25 درصد بود و در برخی نقاط جنوبی ایران 8 درصد؛ اما اکنون به 100 درصد رسیده است و ما بیماری واگیردار فراگیری در کشور نداریم.

وی با بیان این که در پیش از انقلاب تنها 14 هزار طبیب در کل کشور داشتیم و در بسیاری از مناطق کشور پزشکان پاکستانی و فیلیپینی مشغول کار بودند اما بحمدالله به برکت انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که در هیچ حوزه‌ تخصصی در کشور با کمبود نیرو مواجه نیستیم و بحمدالله فضای درمانی کشور متحول شده است.
 
وزیر بهداشت گفت: امروز به چین اعلام کردم که چرا دست کمک به غرب دراز کرده‌اید؟ ما با مدیریت وسیعی از حوزه سیلاب‌های اخیربدون کوچکترین بیماری توانستیم موفق عمل کنیم و حتی یک اپیدمی در زمینه بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل‌زده نداشتیم و این افتخاری برای جامعه درمانی و پزشکی ما است.
 
نمکی خاطرنشان کرد: حتی در زمان سیل، غربی‌ها اجازه ندادند که یک سنت کمک خارجی به سمت ایران بیاید و ما این توانمندی در زمینه‌های مقابله با بیماری‌ها و جلوگیری از بیماری‌ها را خودمان روی پای خودمان بدست آوردیم.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: چین وزارت بهداشت وزیر بهداشت بندرعباس کرونا هرمزگان بیماری های واگیردار وزیر بهداشت چین حوزه بهداشت اعلام کردم بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۵۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟

راز بقا: نقشه راه پیشگیری از بیماری همه گیر، که در ۲۶ مارس در مجله “Nature Communications” منتشر شد، توصیه می‌کند از مکان‌هایی که حیوانات در آن غذا می‌خورند و استراحت می‌کنند، محافظت یا احیا شود و برخورد انسان با حیات وحش در مناطق توسعه‌یافته‌تر به حداقل برسد.

به گزارش راز بقا، شیوع بیماری‌های عفونی ناشناخته قبلی، مانند کووید-۱۹ یا اچ‌آی‌وی، زمانی ایجاد می‌شود که ویروس از حیوانی به انسان منتقل شود. به این انتقال «سرریز مشترک بین انسان و دام» می‌گویند. حیوانات وحشی که به دلیل کمبود غذا یا از دست دادن زیستگاه تحت فشار قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌شوند و حتی ممکن است ویروس‌های بیشتری را دفع کنند.

حفاظت از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دیگر فضا‌های طبیعی قبلاً به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه برای جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر مطرح شده است.

توصیه‌های جدید برای کاهش سرریز‌ها (که توسط یک تیم بین‌المللی متشکل از زیست‌شناسان، بوم‌شناسان و کارشناسان سیاست گردآوری شده) بر اساس مطالعات موردیِ سرریز بیماری مشترک انسان و دام از خفاش‌هاست.

محققان در سال ۲۰۲۲ پس از مطالعه ویروس “Hendra” در نیمه گرمسیری شرق استرالیا، (که چهار نفر از هفت انسان آلوده را کشته است) گزارش دادند که وقتی کمبود غذا در زمستان باعث شد تا خفاش‌های میوه‌خوار به دنبال گیاهان گلدار در باغ‌های شهری یا مناطق کشاورزی باشند، سرریز‌ها روی دادند. در نتیجه این امر ویروس به اسب‌هایی که در مناطقی که خفاش‌های آلوده ادرار یا مدفوع دفع می‌کردند، منتقل شد و سپس اسب‌های بیمار برخی از انسان‌ها را آلوده کردند.

راینا پلورایت (Raina Plowright)، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه کرنل که هم پژوهش سال ۲۰۲۲ و هم مقاله جدید را نوشته، می‌گوید: «وقتی متوجه شدید که چگونه سرریز اتفاق می‌افتد، راه‌حل‌ها آشکار می‌شوند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از شیوع بیماری هندرا، یک استراتژی که اکنون در جنوب شرقی کوئینزلند آزمایش می‌شود، کاشت مجدد پنج گونه از درختان گلدار است. گاهی‌اوقات تغییرات بسیار کوچک در یک اکوسیستم می‌تواند اثرات واقعاً عمیقی داشته باشد.»

آیرورو تانشی (Iroro Tanshi)، بوم‌شناس دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید راه دیگری که برای جلوگیری از سرریز وجود دارد، محافظت از مکان‌های وحشی و «واقعاً قطع تماس» با جمعیت حیوانات وحشی است.

نیجریه جایی است که تانشی به مطالعه خفاش‌ها می‌پردازد. او جوامع محلی را در جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی از انسان و ارائه منابع جایگزین پروتئین به مردم برای کاهش نیاز به شکار خفاش‌ها در غار‌ها مشارکت می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، گونه‌های خفاش میزبان چهار بیماری از نُه بیماری هستند که بیشترین خطر بالقوه را برای سلامت عمومی دارند.

وینیفرد فریک (Winifred Frick)، دانشمند ارشد در سازمان غیرانتفاعیِ “Bat Conservation International” مستقر در آستین، تگزاس، می‌گوید: این تاکتیک‌های می‌توانند «برای حیوانات دیگری که می‌توانند مخازن ویروسی باشند» مانند جوندگان، نخستی‌سانان یا پرندگان هم اعمال شود.

احتمال جهش ویروس‌ها از انسان به حیوان دو برابر بیشتر از بالعکس است. بر اساس مطالعه جداگانه‌ای که در ۲۵ مارس منتشر شد، پس از تجزیه و تحلیل نزدیک به ۵۹۰۰۰ توالی ژن ویروسی مرتبط با انواع میزبان‌های مهره داران، محققان دریافتند که تقریباً دو سوم از انسان‌ها ویروس‌ها را به حیوانات منتقل می‌کنند در حالی که تنها حدود یک سوم از ویورس‌ها از حیوان به انسان می‌رسد.

سدریک تان، ژنومیست میکروبی در مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن که مطالعه توالی ویروسی را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «جریان پرش ویروس‌ها بین گونه‌های مختلف جانوری فرآیندی بی‌پایان است.»

محققان امیدوارند که در کنار سرمایه‌گذاری در فناوری زیست پزشکی و اپیدمیولوژیک برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده، تصمیم گیرندگان همزمان روی حفظ اکوسیستم‌ها سرمایه گذاری کنند تا در وهله اول از سرریز جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که باید تعداد جاده‌ها را به مکان‌های وحشی کاهش داد. جاده‌ها راه را برای توسعه زیرساخت‌ها هموار می‌کنند که زیستگاه حیات وحش را از بین می‌برد. آن‌ها همچنین به مردم اجازه می‌دهند تا خیلی سریع به حیوانات و یکدیگر دسترسی داشته باشند.

به گزارش راز بقا، محققان دیگر نشان داده‌اند که تراکم بیشتر جاده‌ها خطر ابتلا به ابولا را افزایش می‌دهد و ویروس ابولا در جاده‌های اصلی پخش می‌شود؛ بنابراین سیاست گذاران و مقامات بهداشت عمومی باید مطالعه سرریز‌های مشترک بین انسان و دام را قبل از تبدیل شدن یک ویروس به یک بیماری همه گیر یا همه گیر، به جای اینکه به عنوان «یک فکر بعدی» در نظر بگیرند، در اولویت قرار دهند.

 

منبع: ساینس نیوز

tags # کرونا ، ویروس ، محیط زیست سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند