Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورتی که فرد مبتلا به کرونا از قلیان که وسیله‌ای عمومی است استفاده کند، ویروس از طریق قطرات تنفسی او به محفظه آب قلیان منتقل شده و آب قلیان محلی مناسب برای زندگی ویروس‌ها است و هنگامی که نفر بعدی اقدام به استفاده از همان قلیان می‌کند در خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرد.

خبرگزاری فارس - اردبیل/ سرویس اجتماعی: مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تأثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجودمصرف کمتر، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌‌شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی‌شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد، بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان‌گردان به تنباکوی قلیان است.

موارد ذکر شده در بالا تنها قسمتی از مضرات اثبات شده قلیان است اما جدای از مضرات مذکور، اکنون مصرف قلیان بیش از پیش سلامت مردم را تهدید می‌کند و علت آن هم شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان است که این ویروس به وسیله قلیان می‌تواند هزاران نفر را در مدت زمان کوتاهی آلوده کند.

چرا قلیان شیوع دهنده کرونا است؟

ریسک شیوع عفونت‌های حاد تنفسی از جمله ویروس کرونا و آنفلوانزا از طریق مواد دخانی بالا می‌رود، مصرف کنندگان دخانیات مانند قلیان، مستعد ابتلا به عفونت‌های شدیدتری هستند و این افراد عواقب و پیامدهای خطرناک‌تری در ابتلا به عفونت‌های حاد مجاری تنفسی مانند کرونا نسبت به سایر افراد جامعه خواهند داشت.

ویروس‌ها برای زنده ماندن به هوای سرد نیاز دارند؛ حتی زمانی ویروسی را برای انجام تحقیقات به نقاط دور دست ارسال می‌شود ابتدا ویروس در دمای منفی ۷۰ درجه فریز می‌شود تا زنده بماند. در صورتی که فردی مبتلا به کرونا از قلیان که وسیله‌ای عمومی است استفاده کند، ویروس از طریق قطرات تنفسی او به محفظه آب قلیان منتقل شده و زنده می‌ماند و در واقع آب قلیان محلی مناسب و مطلوب برای زندگی و  رشد ویروس‌ها است. هنگامی که نفر بعدی اقدام به استفاده از همان قلیان می‌کند در خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرد و نکته بسیار مهم این است که تعویض سَری قلیان هیچ نقشی در عدم انتقال بیماری نخواهد داشت.

با توجه به اینکه قهوه خانه‌های سراسر کشور محل تجمع افراد بسیاری هست بنابراین این مکان‌ها در سایه وجود قلیان یکی از مستعدترین مکان‌های انتقال و شیوع انواع مختلفی از بیماری‌ها به خصوص کرونا است که می‌تواند سلامت بسیاری از افراد به خصوص جوانان را به خطر اندازد.

تعطیلی قهوه خانه‌ها معقول‌ترین کار است

در شرایط حساس کنونی که شیوع کرونا اکثر مناطق جهان و کشورمان را تحت تأثیر قرار داده است تعطیلی قهوه خانه‌ها از جمله کارهای بسیار مفیدی خواهد بود که می‌تواند نقش مؤثری را در مقابله با گسترش ویروس کرونا داشته باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات سازمان بهداشت جهانی تعداد کل مبتلایان به کرونا ویروس در دنیا نزدیک به ۸۰ هزار نفر است که از این میزان تعداد افرادی که دوره درمانشان پایان یافته نزدیک به ۲۸ هزار نفر است و همچنین ۲۵ هزار نفر بهبود یافته‌اند و ۲۶۰۰ نفر نیز فوت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس لازمه شکست دادن کرونا، رعایت نکات بهداشتی اعم از شست‌وشوی مکرر دست‌ها و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ توسط مردم و همچنین اتخاذ تصمیم‌های معقولانه از جمله تعطیلی قهوه خانه‌ها و محل‌های پرتجمع توسط مسؤولان است که این اقدامات می‌تواند نقشی حیاتی در پیشگیری از شیوع این بیماری داشته باشد.

**گزارش: حامد قادری**

انتهای پیام/۳۴۶۳/۸۱۸

منبع: فارس

کلیدواژه: قلیان ویروس سرطان مری کرونا قهوه خانه فارس اردبیل تعطیلی قهوه خانه ها آب قلیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ

آفتاب‌‌نیوز :

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • لزوم بازتعریف نقش دولت در همگرایی نخبگان
  • تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای
  • حجاج حال معنوی سفر زیارتی را از دست ندهند