Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@15:18:45 GMT

روسیه مانع اتهام‌زنی انگلیس به ایران شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۷۲۰۷

شورای امنیت سازمان ملل متحد نظام تحریم‌های در نظر گرفته شده علیه یمن را تا فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی تمدید کرد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی بر سر تمدید این تحریم‌ها به توافق رسیدند که در خلال بحث و گفتگو میان اعضا اختلاف شدیدی میان لندن و مسکو بر سر هرگونه نام بردن از ایران حتی به طور ضمنی به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده روسیه در شورای امنیت تهدید کرده بود در صورت هرگونه اشاره حتی ضمنی به نام ایران در این نظام تحریمی، قطعنامه مورد نظر برای تمدید تحریم‌ها را وتو خواهد کرد.

این در حالیست که در گزارش پیشین کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد، به نام ایران به عنوان حامی حوثی‌ها و کشوری که ادعا می‌شود تجهیزات نظامی در اختیار انصارالله قرار می‌دهد، اشاره شده بود.

این قطعنامه که از سوی انگلیس پیشنهاد شده بود در نهایت با تایید ۱۳ کشور عضو به تصویب رسید. روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در نظام تحریم‌های یمن که روز چهارشنبه موعد آن به سر می‌رسید و بار دیگر تمدید شد، تداوم ماموریت کارشناسان سازمان ملل متحد برای نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده علیه یمن در سال ۲۰۱۵ و نیز امکان توقیف اموال و ممنوعیت سفر برای نقض کنندگان این تحریم‌ها پیش بینی شده است.

رایزنی برای تصویب این قطعنامه از یک هفته پیش با دشواری‌هایی روبرو شده بود به نحوی که روسیه روز دوشنبه ضمن مخالفت با متن پیشنهادی انگلیس و طرح یک پیشنهاد متقابل، تهدید کرده بود در صورت تامین نشدن خواسته‌اش از حق وتو استفاده خواهد کرد.

به گفته منابع دیپلماتیک، در جریان مذاکرات اعضای شورای امنیت برای تصویب قطعنامه تمدید نظام تحریم‌های یمن، انگلیس پس از جمع بندی نظر کارشناسان، ابتدا ملغی کردن هرگونه کد دادن به ایران در متن قطعنامه را پذیرفت و سپس در پی رایزنی‌های فشرده و میانجی‌گری فرانسه و بلژیک قبول کرد که هرگونه اشاره به شباهت سلاح‌های حوثی‌ها با تسلیحات ساخت منطقه را از متن حذف کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شورای امنیت سازمان ملل تجهیزات نظامی انگلیس روسیه انگلیس روسیه شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی یمن سازمان ملل متحد شورای امنیت نظام تحریم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند

به گزارش تایمز، در بحبوحه برنامه‌های دولت لندن برای سرکوب جاسوسی ادعایی چین، دانشگاهیان و محققان دانشگاه‌های بریتانیا توسط سرویس‌های امنیتی این کشور بررسی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش‌ها، این اقدامات پس از نشست روز پنجشنبه بین کن مک‌کالوم، مدیرکل ام‌آی۵ و معاونان ده‌ها دانشگاه برجسته، از جمله دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج، اعلام شد.

طبق گزارش‌ها، مک‌کالوم به مسوولان این دانشگاه‌ها هشدار داد که کشورهای متخاصم به طور فعال دانشگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند تا فناوری‌هایی را که می‌تواند «اولویت‌های اقتدارگرا، نظامی و تجاری آنها را ارائه کند» بدزدند.

به گفته رئیس ام‌آی۵، بررسی محرمانه آسیب‌پذیری‌های بخش آموزش عالی بریتانیا نشان داده است که کشورهایی مانند چین «مکانیسم‌های آشکار و پنهان» را برای «کسب مالکیت معنوی و سرقت مزیت» به کار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، اکنون رایزنی‌ها در مورد یک سیستم جدید بررسی دولتی در حال انجام است که دانشگاهیان را که به تحقیقات حساس دسترسی دارند، توسط سرویس‌های امنیتی بررسی می‌شوند.

دولت همچنین به دنبال تأمین بودجه جدید برای مؤسسات آموزش عالی برای افزایش امنیت در اطراف سایت‌های حساس خواهد بود. طبق گزارش‌ها، دانشگاه‌ها همچنین می‌توانند در هنگام وارد شدن به مشارکت در تأمین مالی و همکاری با مؤسسات خارجی، ملزم شوند با سرویس‌های امنیتی مشورت کنند.

آلیسیا کرنز، رئیس کمیته منتخب روابط خارجی پارلمان انگلیس در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت دانشگاه‌ها برای مدت طولانی وانمود کرده‌اند که «نقشی در امنیت ملی ما ندارند» و می‌توانند «عاری از واقعیت‌های ژئواستراتژیک» عمل کنند.

پکن بارها هرگونه اتهام مرتبط با جاسوسی را رد کرده و آنها را به‌عنوان «تهمت‌های مخرب» رد کرده است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه به تازگی در یک نشست خبری گفت: «ما می‌خواهیم تکرار کنیم که این ادعا که چین می‌تواند اطلاعات بریتانیا را به سرقت ببرد، یک اتهام بی‌اساس و توهین بدخواهانه است و ما قاطعانه با این اتهام‌زنی مخالفیم. چنین اتهام‌زنی بدخواهانه‌ای علیه چین باید متوقف شود.»

به گزارش راشا تودی، ام‌آی۵ پیشتر از شناسایی بیش از ۵۰ دانشجوی چینی خبر داد که در دانشگاه‌های بریتانیا ثبت‌نام کرده بودند و به ادعای این سازمان، آنها با ارتش آزادی‌بخش خلق مرتبط بودند و در سال‌های اخیر در نتیجه سرکوب آنچه این آژانس جاسوسی آن را دزدی فناوری مرتبط با امور دفاعی و سایر تحقیقات حساس دفاعی توصیف کرد، این کشور را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد