Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:59:50 GMT

سفری به جزیره گویش‌های ایران

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۷۵۷۳

سفری به جزیره گویش‌های ایران

استان سمنان زبان، گویش و لهجه های بسیاری را در خود جای داده است و در این کتاب به ریشه ها، تلفظ و آوانویسی واژگان شهرها و مناطق دارای گویش این استان می پردازد.

این کتاب  به نصاب واژگان گویش ها و لهجه های سمنان، سرخه، امامزاده عبدالله، ایج، بیابانک، لاسگرد، افتر، اروانه، مومن آباد، سنگسر، شهمیرزاد، چاشم، پرور، شاهرود، بسطام، مجن، خرقان، دامغان، دیباج، تویه دروار، ایوانکی، الیکایی و طبری پرداخته است و بر اساس شعرها و ادبیات این مناطق آوانویسی و تلفظ واژگان را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقدمه این کتاب توسط فریدون اعوانی به اصالت های مدنی و فرهنگی این مرز و بوم به ویژه فرهنگ استان سمنان اشاره شده است و در ادامه آمده است: تردیدی نیست که شهرها، روستاها و ایلات استان دارای متنوع ترین نمونه های گفتاری در مقایسه با سایر استان های ایران است.

در کتاب «نصاب واژگان گویش‌های شهرها و روستاهای استان سمنان» پژوهشی درباره بیش از ۲۰ گویش و لهجه «سرزمین گویش ها» با تاکید بر شعرهای شاعران استان مورد بررسی قرار داده است و شباهت‌های واژگانها در مناطق مختلف را نیز تحلیل می کند.

بخشی از کتاب

سمنان که اهالی آن را «سمن» می خوانند، دیاری است کهن با گویشی که «سمنی» نامیده می شود و ریشه در زبان پهلوی دارد. همچنین ویژگی های دیگری از جمله سامانه های «صرفی و نحوی» و نیز چند شباهت ساختاری آن با زبان «اوستایی» موجب گردیده تا توجه پژوهشگران و زبان شناسان ایرانی و غیر ایرانی را به خود جلب نماید.

آرتور کریستن سن دانمارکی را نخستین پژوهشگری می دانند که نظری به این گویش جلب شد  و در بهار ۱۹۱۴ میلادی رهسپار سمنان شد و رساله پژوهشی خود با نام «لهجه سمنانی» را  نگاشت و دکتر منوچهر ستوده نخستین پژوهشگر ایرانی است که در سال ۱۳۳۷ به سمنان آمد و کتاب «لغات و اصلاحات سمنانی، سنگسری و لاسجردی» را تالیف کرد.

درباره مولف

محمدرضا جدیدی متولد ۱۳۵۹ در شهر سمنان و دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب است.

وی در سال ۱۳۹۰  موسسه فرهنگی هنری سمن بویان را جهت ارتقای سطح فرهنگ و دانش عمومی در خصوص مسائل فرهنگی، ادبی و زبان شناسی سمنان تاسیس کرد که تا کنون بیش از ۴۰ اثر در زمینه فرهنگ بومی استان به ویژه شهر سمنان را با همکاری انتشارات مختلف به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا سمنان کتاب کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا سمنان کتاب کتابخوانی کتابخانه ایرنا سمنان کتاب کتابخوانی گویش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ

رومینا مهدوی کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در این وضعیت که دل نگرانی‌های زیادی برای جنگ وجود دارد، خواستم با اجرا خوانی این نمایشنامه از همه جوانب تاثیرات جنگ در زندگی مردم آگاه باشیم.

وی با ابراز امیدواری ازاینکه صلح در جهان برقرار شود، گفت: این اجرا به صورت محدود و در روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت خواهد بود.

مهدوی اظهار داشت: تارا قبادی، پویا رجبی، حسین ملکی، سروشا فاضلی، غزل کوچک‌بیگ و مهیار کشاورز نقش‌خوانی می‌کنند.

عوامل این نمایش عبارت‌اند از: دستیار کارگردان: مهسا کرم وندی، روابط‌عمومی: هما اعرابی، آهنگساز: ارشیا مستوفی،‌ پوستر و تبلیغات: سهیل فلاح و عکاس: پرنیا خوشرو.

این نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • «چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران