Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@20:48:52 GMT

فرجام انتخابات و چالش های فراروی دولت و مجلس

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۸۰۲۶

فرجام انتخابات و چالش های فراروی دولت و مجلس

انتخابات یک روش معین برای رسیدن به نتایج نامعین است و طی ۴۰ سال گذشته انتخاباتی که در جمهوری اسلامی ایران  برگزار شده نشان می دهد هیچ‌گاه از قبل نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه جریان یا چه گروهی برنده انتخابات خواهد بود. در این میان آنچه بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند چالش‌های میان دولت حسن روحانی و مجلس اصولگرای یازدهم خواهد بود به گونه‌ای که حتی خود حسن روحانی پیش از این نیز بر چالشی بودن مجلس و دولت در آینده صحه گذاشته و اعلام کرده بود که قانون اساسی میان آنها حکم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی خود او نیز می‌داند که اصولگرایان روزهای سختی را برای دولت تدبیر  رقم خواهند زد. اصولگرایان بعد از آنکه مجلس را به دست گرفتند و تمامی نامزدهای خود را راهی بهارستان کردند حالا تازه کارشان شروع شده است. چرا که ‌باید از این پس برای راهبرد نظرات و اندیشه‌های خود برای حل مشکلات جامعه به تعامل و تساهل با دولت دوازدهم بپردازند.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی علاوه بر انعکاس نظرات چهره های سیاسی هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب به واکاوی چالش های انتخابات و بایدها و نبایدهای مجلس آینده نیز پپرداخته اند.

اردوگاه اصلاح‌طلبان

آسیب شناسی، موانع، توصیه ها و راهبردهای انتخاباتی

انتخابات و چالش های دولت

روزنامه ابتکار نوشت: روزنامه ابتکار:در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی قبل از آنکه حتی برگزار شود گمانه‌ها در رابطه با عدم حضور اصلاح‌طلبان و غیبت محسوس این جریان سیاسی در مجلس آینده زده می‌شد. یعنی از همان ابتدای انتخابات و قبل از برگزاری آن بسیاری از کارشناسان و نخبگان فکری بارها گفته بودند که مجلس آینده کامل در اختیار اصولگرایان خواهد بود. امری که حالا کامل به حقیقت پیوست و حالا باید منتظر مجلس کاملا یکدست اصولگرایی باشیم. راه یافتگان به مجلس یازدهم در سال‌های اخیر، اصلی‌ترین محور کنش سیاسی خود را مخالفت با سیاست‌های دولتی قرار داده‌اند که گاه به تعارض در اصول نگرش به مبانی سیاست‌ورزی و تصمیم‌سازی در همه امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی انجامیده است، بنابراین جدال بین دولت و مجلس یازدهم چندان دور از ذهن نیست. البته یک موضوع دیگر را نیز نباید نسبت به مجلس آینده فراموش کرد و آن این است که تمامی طیف‌های اصولگرایی که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند در بسیاری موارد دارای اتفاق نظر و وحدت نیستند. درواقع آنها فقط واژه اصولگرایی را یدک می‌کشند و مانند زمان انتخابات در بسیاری موارد دچار اختلافات جدی هستند و این چالش‌ها قطعا در آینده نیز مشاهده خواهد شد.

بی‌تردید روزهای بسیار دشواری در انتظار دولت است و مجلسی‌ها شمشیر را از رو برای روحانی خواهد بست و لبه تیز تیغ مجلس از همان ابتدا بر گردن دولت دوازدهم قرار خواهد گرفت. آنها با استفاده از تمام تریبون‌هایی که در اختیار دارند و خواهند گرفت تمام تلاش خود را خواهند کرد تا بار همه مشکلات و ناکامی‌های کشور بر سر دولت بگذارند. اصولگرایان سعی می‌کنند خود را حامی مردم و دولت جلوه دهند و با فشار بر دولت روحانی خواسته‌های خود را به نام دفاع از مردم از آن مطالبه کنند. آنها به نوعی رفتار خواهند کرد که تمام تلاششان پایان دادن به تورم، بیکاری، فساد و ناکارآمدی است که توسط دولت ایجاد شده و این مجلس امده تا به آن پایان دهد.

حال باید منتظر ماند تا مجلس یکدست اما چندپاره اصولگرا مواجه‌اش با دولت چگونه خواهد بود و نباید فراموش کرد با توجه به انتقاداتی که خود اصولگرایان و همین نمایندگان راه یافته به مجلس نسبت به عملکرد دولت دهم داشته‌اند چه وظیفه سنگینی بر عهده دارند. درواقع چالش اصلی برای مجلس آینده، برون‌رفت از اتهام ناکارآمدی این نهاد نزد افکارعمومی است.

ثبت‌نام نمی‌کردم هم کیهان به گونه‌ای دیگر افترا می‌زد

اعتماد آنلاین آورده است: محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به یادداشتی که در روزنامه کیهان خطاب به او نوشته شده و او را پس از استعفا و ثبت نام مجدد در انتخابات عامل ابتذال دانسته است، در یادداشتی نوشت: نویسنده به روش مألوف کیهان، بدون اینکه به مأخذی ارجاع دهد، از زبان «یکی از فعالان اصلاح‌طلب در فضای مجازی» نقل کرده است: «امثال او رأی و خانه ملت را به ابتذال کشیدند.»

نویسنده یادداشت خود را چنین آغاز کرده است: «روزی که محمود صادقی با وجود اعلام استعفا از نمایندگی مجلس، شناسنامه به دست وارد ساختمان وزارت کشور شد و مجددا برای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد؛ یکی از فعالان اصلاح‌طلب در فضای مجازی این اقدام او را نوعی ابتذال سیاسی خواند و نوشت: «امثال او رأی و خانه ملت را به ابتذال کشیدند.» اما این فقط صادقی نبود که علیرغم ژست استعفا؛ برای نامزدی انتخابات ثبت‌نام می‌کرد و خانه ملت را به ابتذال می‌کشید...»

اردوگاه اصولگرا

توصیه ها، برنامه ها، وعدها و برنامه‌های انتخاباتی

مطالبات مردم از منتخبان چیست؟

 محمد کاظم انبارلویی در افکارنیوز نوشت: در انتخابات ۴ سال پیش مجلس، اصلاح‌طلبان توانستند رأی خوبی در تهران و شهرستان‌ها به خود اختصاص دهند. دولت و مجلس شعارها و وعده‌هایی را به مردم دادند که یا هیچ‌کدام یا بخش عظیمی از آنها تحقق پیدا نکرد، لذا در انتخابات جدید مردم مطالبات خود را در رویکرد اعتماد به جریان دیگر دنبال کرده و طبق برآوردها بیش از ۷۰ درصد مردم به نیروهای انقلابی رای دادند به طوری که اقبال خوبی در تهران و شهرستان‌ها نسبت به نامزدهای نیروهای انقلابی به چشم خورد.

افکارنیوز نوشت: مردم مطالباتی دارند و جریان اصولگرا در برنامه‌های خود پاسخ مثبت به این مطالبات داد، انطباق این دو باعث شد بیشتر کرسی‌های مجلس آینده به اصولگرایان اختصاص پیدا کند. مجلس مرکز مهم‌ترین اقدامات تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی است، مردم به نمایندگان رای می‌دهند تا دیدگاه‌های آنها را در تصمیم‌گیری‌ها نمایندگی کنند.

نمایندگان در زمینه اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و سیاست خارجی طرح‌ها و لوایحی را به تصویب می‌رسانند که خروجی آن بستگی به درجه استقلال نمایندگان و دقت‌های علمی و فنی آنها در این تصمیم‌سازی‌ها دارد که بر اساس آن می‌توانند پاسخ درخور به مطالبات مردم بدهند.

در تهران آقای دکتر محمدباقر قالیباف با بیش از ۷۲ درصد آرا توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند. وی هم زندگی‌ای مشابه سردار سلیمانی داشت، در ۲۲سالگی فرمانده لشکر بود، در ۸ سال دفاع‌مقدس نقش موثری در جبهه ایفا کرد، در مأموریت‌های مختلف به عنوان یک رجل سیاسی و مذهبی و عنصر کارآمد در حوزه‌های مختلف ظاهر شده است، مردم تهران ۱۲ سال کارآمدی وی را در شهرداری تهران از نزدیک تجربه کردند؛ این رأی به دکتر قالیباف قابل توجه است.

تأکید سرلیست‌های منتخب تهران بر «وحدت» و «کار»

روزنامه کیهان نوشت: محمدباقر قالیباف، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بعد از اعلام نتایج انتخابات، در ویدئویی کوتاه درباره فرصت‌های پیش رو در مجلس آینده با مردم صحبت کرد. قالیباف در این پیام ویدئویی گفت: در این دوره از انتخابات، مطالبه‌گری جوانان باعث شد تا خانه ملت پوست‌اندازی کند و مجلس نو شکل بگیرد. من از روز اول آمدم تا در چهل‌ویکمین سال انقلاب برای تحقق گام دوم انقلاب تلاش کنم. منتخبین شما ممکن است بهترین نباشند اما ان‌شاءالله از بهترین خادمان شما خواهند بود. شما مردم عزیز با اعتمادتان بار سنگینی روی دوش ما گذاشتید. از خدای متعال درخواست می‌کنم که به ما توفیق دهد تا شرمنده ملت ایران، شرمنده خون شهدا؛ شرمنده باکری‌ها، بابایی‌ها، رضوی‌ها، حججی‌ها، کاظمی‌ها و حاج قاسم‌ها نباشیم.

سرلیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم با بیان اینکه مهم‌ترین درس امام و شهدا درس یکرنگی و وحدت بود، گفت: ما هم تلاش کردیم با وحدت به مجلس قوی برسیم. همه با هم از امروز عهد ببندیم جز خادمی ‌ملت به موضوع دیگری فکر نکنیم؛ خادمی ‌همه مردم، چه حامیان، چه رقبا و چه آنهایی که به هر دلیلی پای صندوق رأی نیامدند. این درسی است که از مکتب حاج قاسم می‌گیریم.

منتخب مردم تهران با بیان اینکه «حاج قاسم شجاع ولی اهل تدبر و عقلانیت بود» افزود: ما هم باید جسور باشیم ولی عاقلانه رفتار کنیم.

قالیباف با اشاره به وضعیت کنونی کشور گفت: کشور الان زیر شدیدترین تحریم‌های دولت آمریکاست که زندگی مردم ما را هدف قرار داده است. باید همه با همه توان تلاش کنیم تا فشارها را از دوش مردم برداریم. بعضی‌ها انقلابی‌گری را تنها در حد شعار خلاصه می‌کنند. ما باید در مجلس آینده نشان بدهیم انقلابی‌گری نشانه‌اش اقتصاد قوی است و این ممکن نیست جز با تحقق کارآمدی در مجلس یازدهم. منتخب مردم تهران تأکید کرد: «شعار من در برای مبارزه با آمریکا همچنان کار است، کار است و کار».

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دیگر منتخب مردم تهران برای مجلس یازدهم در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: نظارت بر حسن اجرای قانون و قانون‌گزاری مناسب مهم‌ترین وظایف دولت است. اکنون باید ببینیم کجای کار روی زمین مانده است و در مقابل مسائل چه‌کار باید کنیم. منتخبان مجلس یازدهم باید کمتر شعار دهند و بیشتر کار کنند و به مردم وعده‌های نادرست ندهند تا آنها احساس نکنند انقلابیون نیز به مجلس رفتند، اما کاری نکردند. منتخبان در دو سه ماه آینده باید فکر کنند زمانی که وارد مجلس شدند می‌خواهند چه‌کاری انجام دهند.

پاسخ محبت مردم را با خدمت در راستای توسعه خراسان‌جنوبی می‌دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خسروی سه شنبه شب در دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با منتخبان مردم خراسان‌جنوبی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: یکی از ثمرات انقلاب اسلامی تعیین سرنوشت کشور به دست خود مردم است.

منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان‌کرد: امام (ره) مردم ایران را به خوبی می‌شناخت و به واسطه همین در وصیت‌نامه خود تأکید کردند که ملت ایران از مردم حجاز در عهد رسول الله (ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمؤمنین بهتر هستند.

خسروی با بیان اینکه امیدواریم همه ما بتوانیم در برابر این مردم تکلیف خود را به درستی انجام دهیم، ادامه‌داد: پشتوانه مردمی یکی از ارکان انقلاب اسلامی است و باید با همدلی و یکدلی در راستای رفع مشکلات این مردم گام برداریم.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی منتخب مردم طبس، فردوس، سرایان و سربیشه در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهارکرد: تلاش ما بر این است که به بهترین شکل و شیوه جواب محبت‌های مردم مؤمن و متدین خراسان‌جنوبی را با تلاش و خدمت بدهیم.

وی با بیان این نکته باید با استفاده از فرصت به دست آمده یک نقشه راه با رویکرد عدالت‌محورانه جهت توسعه و پیشرفت همه جانبه حوزه‌های انتخابیه و استان طراحی‌کنیم، بیان‌کرد: مردم خراسان‌جنوبی علی‌رغم همه محرومیت‌ها همواره پای کار نظام و انقلاب بوده‌اند.
 

سقوط سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان: آمدند و شکست خوردند

روزنامه فرهیختگان با مرور واقعیت‌های حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نوشت: برخی چهره‌های نزدیک به دولت همچون حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی تا برخی چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلبی همچون جریان اتحاد ملت و شورای عالی اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر سعی کرده‌اند بازی را در میدان بی‌رقیب تعریف کنند و عدم مشارکت‌ها را ناشی از حذف رقیبان بخوانند!

برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، اصلاح‌طلبان توانستند در این دوره از رقابت‌ها لیست بدهند. اگر تکثر لیست‌های اصلاح‌طلبان را در نظر نگیریم که آنها درنهایت با چهار لیست و حمایت‌های آشکار و نهان رئیس دولت اصلاحات وارد میدان رقابت شدند، نگاهی به این فهرست‌های انتخاباتی نشان می‌دهد ترکیبی از چهره‌های باسابقه و سرشناس این جریان در لیست‌های ارائه‌شده حضور داشتند. مجید انصاری در حالی به‌عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان بود که وی چهره سرشناس و باسابقه‌ای است. عضویت در مجمع روحانیون مبارز و مجمع تشخیص مصلحت نظام، و معاونت پارلمانی روحانی ازجمله سوابق اوست.

از سوی دیگر لیست این دوره اصلاح‌طلبان نسبت به دوره قبل در سال ۹۴ لیستی ارتقاء یافته از چهره‌های اصلاح‌طلبی بود. لیست ارائه‌شده با عنوان لیست امید در سال ۹۴ لیستی تقریبا گمنام و ناشناخته بود که اکثریت آنها، تقریبا هیچ کنش سیاسی در طول عمرشان نداشته و فقط ۱۰ نفر سابقه قابل طرحی داشتند.

اما نشانه‌های زیادی حتی از پیش از آغاز پروسه رد و تایید صلاحیت‌ها وجود داشت که نشان می‌داد شکست اصلاح‌طلبان قطعی است و از همین جهت بود که چهره‌های شاخص‌تر به گفته مجید انصاری حاضر نشدند در انتخابات ثبت‌نام کنند. انصاری این موضوع را این‌طور توضیح می‌دهد که رئیس دولت اصلاحات و مشاورانش در جمع‌بندی آنها تصریح کرده بودند به‌طور مشخص ۱۱۰ نفر از فعالان اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام کنند، ولی به‌رغم تاکید خاتمی از جمع ۱۱۰ نفری مورد اشاره، تنها پنج نفر ثبت‌نام کردند!

حمایت قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم از اعضای تحریم‌شده شورای نگهبان

به گزارش خبرگزاری آنا، قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای از اعضای تحریم‌شده شورای نگهبان حمایت کرد. متن نامه حمایت و تشکر قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم از اعضای تحریم‌شده شورای نگهبان به این شرح است:

«در روزهای گذشته و در بحبوحه انتخابات مجلس شورای اسلامی مطلع شدیم که وزارت خزانه داری دولت تروریست آمریکا، پنج نفر از اعضای شورای_نگهبان را به بهانه اعمال نظارت استصوابی و رد صلاحیت برخی از متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تحریم کرده است.

امت حزب الله ایران اسلامی باید توجه داشته باشد که:  اولا نظارت استصوابی که دشمنان خارجی انقلاب و غرب گرایان داخلی، نگران آن هستند، وظیفه ذاتی شورای نگهبان است که بر اساس حکم عقل و شرعی و بر اساس قانون_اساسی، اجازه ورود هر داوطلبی را به فضای رقابت انتخاباتی ندهد. کاری که در تمام کشورهای مدعی دموکراسی هم در بالاترین سطح ممکن و بسیار فراتر از کشورمان انجام می گیرد.

در پایان ضمن تبریک به نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی، از آن ها می خواهیم با تلاش مضاعف در خدمت به مردم و نظام اسلامی، در ایفای وظیفۀ نمایندگی خود به گونه ای رفتار کنند، که هم مایۀ امید ملت شریف ایران بوده، و هم عامل یأس و نفرت دشمنان ملت ایران باشند و همان طور که مقام معظم رهبری امر فرمودند در پیشاپیش جبهه ملت ایران، خود را آماده دفاع، ضربه و حمله_متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت نمایند.»

چرا به چنین نامزدهایی رای می‌دهیم؟

سایت خبری تحلیلی الف نوشته است: در سال های اخیر در رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، بعضاً نامزدهایی توانسته اند به پیروزی دست یابند که از کارناوال های تبلیغاتی، خرید رای، اغواگری و گمراهی افکار عمومی بهره برده اند. اما چرا شرایط اجتماعی باید به گونه ای باشد که عده ای با استفاده از این حربه ها در انتخابات موفق شوند؟ درباره رخ دادن چنین اتفاقی می توان به عوامل متعددی اشاره کرد که از آن جمله می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

بدون شک در شکل گیری چنین وضعیتی نبود احزاب و تشکل های سیاسی نقش اصلی را برعهده دارند. احزاب ملی با معرفی افرادی هم فکر به جامعه، نقش مهمی در سیاست گذاری ها دارند و از سوی دیگر نیز مسئولیت خطاها و اشتباهات آنها را برعهده  می‌گیرند. در این صورت احزاب با ارائه برنامه و سیاست در حوزه های مختلف موجبات افزایش پاسخگویی در قبال رفتار نامزدها را بوجود می آورند. این مسئله موجب می شود عرصه سیاست و تبلیغات انتخاباتی نیز حداقلی از منطق و عقلانیت را دارا باشد.

اما در غیاب احزاب، بسیاری از انتخابات و رای آوری نامزدها بر پایه ارائه برنامه و تبلیغات اقناعی نیست و بعضا هر فردی بیشتر هزینه کند، جار و جنجال فراوان تری داشته باشد، وعده های بزرگ تری دهد و ... احتمال پیروزی اش در انتخابات افزایش می یابد. در واقع به نظر می رسد در یکی از مهمترین کنش های سیاسی که مرتبط با ساختن آینده جامعه است بعضاً عقلانیت به حاشیه می رود و افرادی که نمایش بهتری داشته باشند بسادگی می توانند به پیروزی دست یابند.

بدون شک وقتی مردم آن چنان که باید و شاید درباره نامزدهای انتخاباتی پرس و جو نمی کنند، یا بعضاً ممکن است چشمان خود را بدلیل نفع کوتاه مدت حوزه انتخابیه بر بی قانونی ها ببندند حتماً در حال ضربه زدن به محرومان و مستضعفان حوزه خود در کوتاه مدت و سرنوشت کشور در بلندمدت می باشند و از این بابت حتماً مقصرند.

رصد جریان مقابل

بهبود معیشت طبقات پایین باید اولویت مجلس جدید باشد

روزنامه وطن امروز ضمن طرح این موضوع نوشت؛ شاید مهم‌ترین درس انتخابات و نتیجه آن، حرکت به سمت حاشیه باشد. لیست پیروز، رفتن به حاشیه، شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها و ارائه راهکارها و ایده‌های خود را برای حل مشکلات آن‌ها در دستور کار قرار دهد تا این طبقه لطمه‌دیده از ناکارآمدی‌های موجود دولت و مجلس بفهمد این «تغییر» جدی است و می‌تواند به تغییر در زندگی مردم به سمت بهبود شرایط پیش رود. لیست پیروز وحدت باید ایده‌های خود را به جامعه عرضه کند و از هر ایده‌ای که منجر به تغییر شرایط مردم و بهبود وضعیت آن‌ها می‌شود استقبال کند. باید سیاست‌گذاری‌ها به نفع مردم مستضعف جامعه تغییر جهت دهد و چند ایده کلان و بزرگ که به تغییری شگرف در زندگی طبقات محروم و مستضعف می‌انجامد، به اولویت اول این جریان بدل شود.

«مالیات بر خانه‌های خالی»، «اصلاح نظام مالیات به نفع محرومان»، «اصلاح سیاست‌های بنزینی دولت»، «افزایش قدرت خرید حقوق‌بگیران»، «اصلاح نظام بودجه‌ریزی»، «افزایش پوشش بیمه‌های حمایتی و اجتماعی» و «تغییر جهت‌دهی امکاناتی و زیرساختی از متن به حاشیه» می‌تواند برای حاشیه‌نشین‌ها پیام‌های مثبتی از تغییر شرایط به نفع‌شان داشته باشد و امید را در دل آن‌ها زنده کند. این روزنامه همچنین می‌نویسد: اصلاح‌طلبان از پیش خود را بازنده این انتخابات می‌دانستند و عدم اقبال عمومی به آن‌ها و عدم فعال شدن پایگاه رأی آن‌ها برای‌شان مسجل بود. آن‌ها به‌خوبی می‌دانستند شرایط موجود محصول عملکرد آنهاست و نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنند. خوب است به همین چند گزاره توجه کنیم تا متوجه شویم برای آن‌ها این باخت قطعی بوده است.

صادق زیباکلام دی‌ماه ۹۸ گفت: «اصلاح‌طلبان به دلیل انتقادات جدی بدنه حامی‌شان، حتی اگر از سوی شورای نگهبان هم رد صلاحیت نشوند، باز هم شانسی برای حتی به دست آوردن یک پیروزی خفیف در انتخابات اسفندماه را نخواهند داشت. با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، هیچ امیدی برای موفقیت آن‌ها در انتخابات مجلس آینده وجود ندارد».

محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی نیز در پروسه تبلیغات گفت: «دولت تحت تاثیر ناکارآمدی‌هاست و تمام تبعات اجتماعی منفی بر دوش اصلاح‌طلبان است و استعداد و همراهی جامعه با مخاطبان خود که اصلاح‌طلبان بودند، امروز وجود ندارد».

حتی مجید انصاری، مهم‌ترین عنصر اصلاحات حاضر در پروسه انتخابات گفت: «رئیس دولت اصلاحات و مشاورانش در جمع‌بندی آن‌ها تصریح کرده بودند به‌طور مشخص ۱۱۰ نفر از فعالان اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام کنند، ولی به‌رغم تاکید خاتمی از جمع ۱۱۰ نفری مورد اشاره، تنها ۵ نفر ثبت‌نام کردند!»

اعتراف روزنامه ایران درباره تاثیر ناکارآمدی دولت بر انتخابات!

به گزارش پایگاه خبری شهدای ایران؛ مدعیان اصلاح‌طلبی همزمان با ادعای رد صلاحیت حداکثری، ۶ لیست را در انتخابات مجلس مطرح کردند! حتی به دروغ گفتند، به قدر کافی نامزدهای تأیید صلاحیت شده برای بستن لیست ندارند! این طیف از آنجا که از درد ناکارآمدی و کارنامه غیر قابل دفاع رنج می‌برد، به سیاق رویه معمول خود در فرار از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، ترفند نامزد نداریم را کلید زد و دور جدیدی از تخریب شورای نگهبان را آغاز کرد. اصلاح‌طلبان خوب می‌دانستند که مردم، دولت را دستپخت آنها می‌دانند و مقبولیت‌شان سقوط کرده است. جالب اینجاست که نویسنده مطلب، به عامل ناکارآمدی دولت در کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیزاشاره می‌کند اما همزمان، سناریوی‌اشاره شده را نیز به کار می‌بندد.

روزنامه آفتاب یزد دیروز در ستون سرمقاله خود نوشت: «متاسفانه اصولگرایان استاد بلامنازع آدرس غلط دادن به مردم هستند. نمونه بارز آن در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس است. در حالی که رحمانی فضلی وزیر کشور که اتفاقا جزو چهره‌های سرشناس اصولگرا در دولت حسن روحانی است دیروز در یک نشست خبری اعلام می‌کند : «ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است. (ایسنا)» رسانه‌ها، چهره‌های رسانه‌ای و تریبونی اصولگرا با شدت و حدت تمام مشغول آدرس غلط دادن به مردم هستند تا بخشی را که دوست‌دار آن هستند تبرئه کنند و بخشی را که از آن نفرت دارند متهم نمایند.»

این نوشتار سپس می‌افزاید: «بنده هم با سخنان رحمانی فضلی هرچند ایشان به تمام ماجرا و عوامل‌اشاره نکرد موافق هستم. علیرغم آنکه سال ۹۸ از هر حیث سال خوب وخوشی برای مردم نبود و حوادث ریز ودرشت بر سر آنان آوار شد باز هم این میزان مشارکت نمی‌تواند چندان «بد» تعبیر شود. فلذا مشخص نیست با چه برهانی راستی‌ها یقه دولت را گرفته‌اند و آن را عامل میزان مشارکت می‌دانند! گفتیم «دیوار کوتاه دولت روحانی» اما دیگر نه اینقدر!»

این نوشتار مدعی شده اصولگرایان عملکرد دولت را عامل مشارکت ۴۲درصدی عنوان کرده‌اند. البته ادعای این روزنامه اصلاح‌طلب از قضا درست است اما قطعا اصولگرایان نگفته‌اند که عملکرد دولت تنها دلیل است و لاغیر. اما می‌توان به جرات گفت بسیاری از دلایل دیگر به تبع این دلیل رخ نموده‌اند. این نوشتار در حالی اصولگرایان را به آدرس غلط دادن متهم می‌کند که همین روزنامه آفتاب یزد در سال جاری بارها مطالبی نوشته و طی آن عنوان کرده که عملکرد ضعیف دولت روحانی و مجلس دهم روی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان اثر منفی گذاشته و اثر منفی روی پایگاه هر طیف سیاسی تا حدودی به کم شدن مشارکت می‌انجامد. مثلا در ۲۷بهمن ۹۸ این روزنامه نوشت: «نظر به مشکلات فراوان موجود در کشور و البته دلزدگی برخی مردم از اقدامات رئیس‌جمهور و دولت...»

وقتی به جای "تبریک به رقیب"، اپوزسیون می‌شوند...

به گزارش مشرق؛ آذر منصوری، ‌ از فعالان اصلاح‌طلب طی اظهاراتی که سایت روزنامه آرمان ملی آنها را منتشر کرد، پیرامون انتخابات مجلس یازدهم که با پیروزی کامل اصولگرایان انجام شد، گفته است: این انتخابات باخت اصلاح طلبان نبود. این انتخابات نشان از تلاش و غلبه کامل دولت موازی برای یکدست کردن حاکمیت بود. ما نه اهل تحریمیم و ‌نه عدم مشارکت! بلکه با تکیه بر گفتمان اصلاح‌طلبی هم در این انتخابات و هم در انتخابات بعدی با کاندیدای نیابتی، حداقلی و اجاره ای لیستی به مردم معرفی نخواهیم کرد.

او همچنین تصریح می‌کند: بعد از این انتخابات هم به تلاش برای تحقق گفت‌وگوی ملی را رها نخواهیم کرد و هم با تکیه بر مطالبات به حق مردم ایران از نهادهای قدرت مطالبه‌گری خواهیم کرد و هم در مقابل همه تهدیدهای بیرونی علیه تمامیت ارضی کشور خواهیم ایستاد. دلیل روشن است. اصلاح‌طلبان اگر همراه مردم باشند قدرت دارند، اگر این قدرت از آنها گرفته شود نه شانسی برای حضور در نهادهای انتخابی دارند و نه تاثیری در مناسبات قدرت است.

مشرق همچنین آورده است: احمد زیدآبادی، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در اشاره به پیروزی انتخاباتی محمدباقر قالیباف، ضمن تأکید بر کارآمدی او، می‌نویسد: «واقعیت این است که حکومتداری در ایران به دلایل گوناگون برای هر نیروی سیاسی، بسیار دشوار شده است و برای اصولگرایان از جهات بسیاری، حتی دشوارتر از دیگران است. بنابراین امیدوارم آنان پیشاپیش برنامه‌ای متفاوت از اظهارات علنی خود، برای ادارۀ کشور تدوین کرده باشند چرا که اولاً برنامه‌های اعلامی آنها فارغ از ارزش داوری، در جامعۀ ایران اصولاً غیرقابل اجراست و به کارگیری قوۀ قهریه در این جهت، فقط می‌تواند به فاجعه‌ای تمام عیار برای ایران و تمام ایرانیان از جمله خودِ اصولگرایان منجر شود. ثانیاً، تجربه ثابت کرده است که در هنگامۀ حکومتداری در ایران، امکان برنامه‌ریزی صحیح و یا حتی تغییر برنامه بسیار ضعیف است زیرا مشکلات روزمره و فشارهای سیاسی رقبا که گریزی از آن نیست، جای هیچگونه حلاوت و فراغتی برای تصمیم‌گیری درست باقی نمی‌گذارد و خشم و غضب ناشی از این وضعیت، صرفاً به سمت انتقامجویی و پرخاشگری و وسوسۀ اعمال زور بیشتر سوق پیدا می‌کند و بر دامنۀ خرابی اوضاع می‌افزاید!»

صدای اعتراض ملت به دولت از بلندگوی انتخابات

روزنامه عصر ایرانیان نوشته است:مجلس دهم که در پیشانی آن، لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان تهران وجود داشت، پیام‌های مناسبی را از خود به جامعه مخابره نمی‌کرد. اصلاح‌طلبان، نتیجه انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی را واگذار کردند؛ آن هم از ناحیه‌ای که همیشه منتقدان خود را به آن ارجاع می‌دادند و صندوق رأی را به‌عنوان یک طعنه، به رخ رقیب سیاسی خود می‌کشیدند. از همین روست که محسن غرویان روحانی حامی اصلاحات وقتی درباره حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ سخن می‌گوید، آن را نشان‌دهنده باطن مردم نمی‌داند و می‌گوید: «باطن مردم را راهپیمایی مشخص نمی‌کند، صندوق رأی مشخص می‌کند. پس نباید راهپیمایی ۲۲ بهمن را به نفع خود مصادره کنند. در واقع آمدن مردم به خیابان حرکتی در راستای اعتقادات است. مهم این است که جامعه در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و در شرایطی که کسی از رأی‌شان مطلع نیست، رأی خود را به صندوق بیندازند»

غرویان انتخابات مجلس دهم را یادآور می‌شود و می‌گوید: «چهار سال گذشته که ظاهر قضایا گویای چیز دیگری بود، تهرانی‌ها یک لیست کاملا امیدوارِ ۳۰ نفره را کنار گذاشتند و ۳۰ نفری را که اغلب‌شان ناشناخته بودند به عنوان وکیل خود راهی مجلس کردند. از همین روست که به جای ظواهر، باید به باطن جامعه دقت کرد». محمّدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز در زمان ثبت نام انتخابات یازدهم مجلس در پاسخ به انتقادها می‌گوید که صندوق رأی مشخص خواهد کرد که مردم ما را قبول دارند یا خیر. اکنون که از ۲ اسفند عبور کرده‌ایم، وقتی به خروجیِ صندوق‌های رأی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که «نه به اصلاحات»، مخرج‌مشترک اکثر صندوق‌های رأی در سراسر کشور بوده است و از ۲۹۰ کرسی مجلس، کم‌تر از ۳۰ کرسی به اصلاح‌طلبان اختصاص یافته است.

امّا به‌راستی اصلاح‌طلبان چرا باختند و به چه چیزی باختند؟ شاید یادداشت محمّد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پاسخ مناسبی به این سؤال باشد. قوچانی، شنبه پس از انتخابات و در حالی که نتیجه قطعی انتخابات مشخص نشده، می‌نویسد: «ما از اصولگرایان شکست نمی‌خوریم، ما به خود می‌بازیم به کارنامه امید...». اینکه کارنامه امید چه بوده است که محمّد قوچانی آن را عامل شکست اصلاح‌طلبان می‌داند، مرور عملکرد اصلاح‌طلبان از ۹۲ به این سو را می‌طلبد. اصلاح‌طلبان که با دستان تهی از برنامه و ایده برای حل مشکلات، پا به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ گذاشته بودند، ‌ با ردصلاحیت گزینه اصلی‌شان یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تمام قد به‌حمایت از حسن روحانی برخاستند. پس از پیروزی روحانی، و در حالی که دولت تدبیر و امید، تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد توافق هسته‌ای چیده بود، اصلاح‌طلبان بدون اینکه دولت را متوجه خطای خود کنند، تا توانستند برجام را ستایش کردند و بر فرق منتقدان برجام و سیاست‌خارجه دولت متحدشان کوفتند! به‌تدریج و با عدم عمل آمریکا و اروپا به وعده‌های برجامی خود، مشخص شد که تدبیر دولت برای گشایش اقتصادی از کانال سیاست‌خارجه، به درِ بسته خورده است. در چنین شرایطی، دولتی که هیچ جایگزینی برای حل مشکلات اقتصادی نداشت، انبوهی از نارضایتی اجتماعی را مقابل خود مشاهده کرد. نارضایتی‌هایی که در دی‌ماه ۹۶ به بهانه ورشکستگی مؤسسات مالی خود را نشان داد، گام نخست این نارضایتی‌ها بود که ضدانقلاب نیز بر آن سوار شد و در نهایت خسارات فراوانی را به‌کشور وارد کرد. علاوه بر ناتوانی دولت در رفع مشکلات مردم، مجلس دهم که در پیشانی آن، لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان تهران وجود داشت، پیام‌های مناسبی را از خود به جامعه مخابره نمی‌کرد. یک روز، سلفی گرفتن نمایندگان لیست امید با «موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دیگر روز، خبر فحاشی یک نماینده‌ به کارمند گمرک، خبرساز می‌شد. در این میان، اگر معدود اقدامات مثبتی نظیر اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سوی مجلس رخ می‌داد، در سایر انبوه ناکارآمدی‌های نهاد قانون‌گذار کشور به فراموشی سپرده می‌شد.

انفعال مجلس دهم در شرایط جنگ اقتصادی دشمن، انتقاد رهبر معظّم انقلاب را نیز برانگیخت، تا جایی که ایشان در سخنان آغاز سال خود در حرم مطهر رضوی فرمودند: «کنگره [آمریکا] در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟».

در این بین، اصلاح‌طلبانی چون صادق زیباکلام معتقدند آن‌ها انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ را نیز به اصول‌گراها واگذار خواهند کرد. مردم به منتقدان دولت رأی دادند تا شرایط موجود تغییر کند جبار کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در این باره گفت: کاهش حضور مردم در این دوره از انتخابات دلایل متعددی دارد که یکی از دلایل اصلی‌اش، آن است که مردم از اینکه دولت و مجلس توجه اساسی به بهبود وضعیت اقتصادی آنان ندارند، گله‌مند هستند. اقشار آسیب‌پذیر بیش از دیگر اقشار جامعه به علت گرانی‌های افسارگسیخته از عملکرد مسئولان گله دارند و ناراحتند که چرا مسئولان به ویژه دولتمردان وضعیت اقتصادی را کنترل نمی‌کنند. از سوی دیگر تبلیغات رسانه‌های بیگانه درباره شیوع ویروس کرونا باعث شد که برخی از مردم از ترس این بیماری، از حضور پای صندوق‌های رأی پشیمان شوند. کوچکی‌نژاد با اشاره به انتخاب نیروهای انقلابی و منتقدان جدی دولت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: پیام انتخاب این افراد از سوی ملت آن بود که مردم به دنبال تغییر شرایط موجود هستند و به نمایندگانی که وابسته به دولت هستند و مأموریت خود را پیگیری مطالبات دولت می‌دانند، اقبالی نشان نمی‌دهند. توقع مردم از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم آن است که کاملاً مستقل از دولت عمل کنند و هر لحظه پاسخگوی ملت باشند که اگر این گونه نباشند، قطعاً به همان مشکلاتی که اکثر نمایندگان مجلس دهم دچار شدند، گرفتار و باعث نارضایتی مردم می‌شوند.

«نه» مردم به عملکرد ضعیف دولت حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در این باره گفت: مجلس دهم، مجلسی بود که اکثر نمایندگان آن اصلاح‌طلب بودند، آنان عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و صرفاً برنامه‌های دولت را مورد حمایت قرار می‌دادند. از یکسو، دولت‌های یازدهم و دوازدهم با حمایت اصلاح‌طلبان به پیروزی رسیدند و شعار آنان این بود که «در ۱۰۰ روز مشکلات را حل می‌کنیم»، اما روز به روز وضعیت معیشتی مردم بدتر شد. سلیمی تصریح کرد: از سوی دیگر، دولت وعده داده بود که سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند اما نه تنها به این وعده خود عمل نکرد بلکه به دلیل وضعیت اسفبار اقتصادی، بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز تولید هم تعطیل شد؛ بر این اساس مردم از عملکرد اصلاح‌طلبان ناراضی هستند. اصلاح‌طلبان به خوبی فهمیده بودند که در میان مردم اقبالی ندارند، به همین دلیل به دنبال آن بودند که اصل انتخابات را زیر سوال ببرند و در نهایت هم راه به جایی نبردند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری محمد باقر قالیباف دولت تدبیر و امید محمود صادقی مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا قانون اساسی آذر منصوری حسن روحانی مجمع تشخیص مصلحت نظام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری محمد باقر قالیباف دولت تدبیر و امید محمود صادقی مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا قانون اساسی آذر منصوری حسن روحانی مجمع تشخیص مصلحت نظام حسن روحانی حسن روحانی رحمانی فضلی حسن روحانی رحمانی فضلی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری محمد باقر قالیباف دولت تدبیر و امید محمود صادقی مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا قانون اساسی آذر منصوری حسن روحانی مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالان اصلاح طلب منتخب مردم تهران انتخابات مجلس یازدهمین دوره انتخابات ثبت نام برای حل مشکلات صندوق های رأی خراسان جنوبی شورای نگهبان اصلاح طلبان مجلس یازدهم دولت و مجلس سوی دیگر حسن روحانی مجلس آینده اصلاح طلبی گونه ای ملت ایران برنامه ها صندوق رأی مجلس دهم مهم ترین خانه ملت چالش ها ۱۱۰ نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شدند

در حالی که وزیر کشور ،اوایل اسفند۱۴۰۲ اعلام کرده بود بیش از ۱۵۰۰۰نامزد در انتخابات مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شده اند، روزنامه کیهان هم اکنون د مورد نامزدهای تایید شده جریان اعتدالی و اصلاح طلب، اعتراف جالبی کرده است.   به گزارش خبرآنلاین، این روزنامه که پیش از این مکررا ادعا می کرد رقابت فراگیر بین احزاب و سلیقه های مختلف وجود دارد، نوشت: ۱۶۵ نامزد آنها تایید صلاحیت شدند که ۴۵ نفرشان در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند.اگر انتخابات مهندسی شده و غیررقابتی بود، چگونه ۱۶۵ نفر اصلاح‌طلب و اعتدالی تایید شدند؟   بار دیگر باید از امتداد داخلی دشمن و مدعیان اصلاحات پرسید؛ اگر انتخابات مهندسی شده و غیر رقابتی بود، چگونه آن ۱۶۵ نفر تایید شدند و این عده به مجلس راه یافتند؟   کیهان که از راه یافته های این جریان به مجلس، علیرغم ایجاد تنگناهای شدید، ناراضی به نظر می رسد، ادامه داد: در حالی‌که بسیاری از رسانه‌های مدعی اصلاحات مدعی عدم امکان رقابت در انتخابات بودند، در گزارش‌های خود گفتند «نامزدهای میانه‌رو» رأی آورده‌اند. خبر آنلاین گزارشی با عنوان «۴۵ صندلی مجلس دوازدهم؛ سهم لیست صدای ملت از انتخابات» منتشر کرد، سایت انتخاب نیز یکی از منتخبان در تهران را به عنوان میانه‌رو و گزینه مناسب برای تصدی ریاست مجلس معرفی کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شدند
  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران