Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@01:00:44 GMT

گزارشی از ابتلای دام‌ها به ویروس کرونا نداشتیم

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۹۱۸۷

گزارشی از ابتلای دام‌ها به ویروس کرونا نداشتیم

خبرگزاری مهر: به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، سیدبهمن نقیبی، مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: اگرچه تاکنون هیچ موردی از ابتلای دام‌ها به ویروس کرونای جدید گزارش نشده است، اما سازمان دامپزشکی کشور بر اساس اصول بهداشتی و در تعامل با سایر کشورها، به منظور جلوگیری از انتشار فزون‌تر این ویروس نوظهور در کشور که دارای ابعاد ناشناخته بسیاری است، ورود دام زنده و به ویژه حیوانات خانگی از کشور‌هایی که به طور قطعی، مواردی از ابتلاء به ویروس کرونا را داشته اند، ممنوع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در هنگام بروز و شیوع یک بیماری بویژه بیماری‌های نوظهور استفاده از تمامی پتاتسیل‌های کنترلی موجود از جمله اقدام به قرنطینه دام‌های بیمار و یا مشکوک به بیماری می‌باشد، افزود البته در تمامی موارد هنگامی که حیوانی از کشوری به کشوری منتقل می‌شود اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در ارتباط با آنان اعمال و تمامی اقدامات در شناسنامه بهداشتی حیوان ثبت می‌گردد.

نقیبی با بیان اینکه تصمیم به محدودیت ورود عمدتاً" شامل حیوانات خانگی همراه مسافر بوده است، تصریح کرد: در این راستا از سازمان هواپیمایی کشور خواسته شد تا با ابلاغ این ممنوعیت به تمام ایرلاین‌ها از پذیرش هرگونه حیوان بدون گواهی بهداشتی دامپزشکی در مورد کشور‌های غیر آلوده خودداری گردد و در مورد کشور‌های آلوده ممنوعیت به صورت کلی است.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در شرایط فعلی مردم نگرانی بابت انتقال ویروس از حیوان به انسان را نداشته باشند و این بیماری همانطور که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کشورمان همواره بر آن تاکید داشته و دارند، عمدتاً ازطریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه از انسان به انسان منتقل شده و اعمال اقدامات محافطت شخصی بهترین راهکار پیشگیرانه در این ارتباط خواهد بود.

وی با تکرار این موضوع که اصولاً" ورود حیوان همراه مسافر همراه با شناسنامه بهداشتی آن است، اعلام کرد: محدودیت‌های اعمال شده؛ تدبیری پیشگیرانه جهت مقابله باشیوع ویروسی نوظهور است که تاکنون ابعاد مختلف بیماریزایی آن شناخته نشده است.

نقیبی با بیان اینکه اگر به هر دلیلی حیوانی خارج از چارچوب تعیین شده وارد کشور شود، تمهیداتی مختص این موضوع با هماهنگی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اتخاذ شده تا این حیوانات به برخی بیمارستان‌های دامپزشکی تعیین شده منتقل شده و مدت ۲۱ روز را در قرنطینه خواهند گذراند.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور، اقدام زود هنگام این سازمان قبل از اثبات هرگونه احتمال انتقال بیماری از دام زنده و حیوانات به انسان را انجام وظیفه مسئولانه این سازمان نسبت به تضمین سلامت تمام شهروندان کشورمان برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تمهیدات در دست اجرای مسئولان بهداشتی کشور و همچنین مراعات تمام نکات بهداشت فردی توصیه‌شده، این بحران هر چه سریع‌تر در کشور فروکش نماید.

وی درباره تعداد بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گفت: بیماری حاصل از ویروس کرونای جدید، آخرین بیماری مشترک شناخته شده بین انسان و حیوان و نوپدید است و تاکنون از حدود افزون بر ۱۷۰۰ عامل بروز بیماری‌ها، کمی بیش از ۵۰ درصدشان مشترک بین انسان و حیوان هستند.

نقیبی، بیماری‌های هاری، تب کریمه کنگو، سل گاوی و تب مالت را از عمده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نام برد و در خصوص توصیه به عدم تماس با حیوانات در ارتباط با بیماری جدید را اینگونه بیان کرد که تماس با حیوانات فارغ از اینکه یک موجود زنده هستند، به دلیل این که می‌توانند ناقل مکانیکی کرونا ویروس‌هایی باشند که در تماس احتمالی یک فرد مبتلا روی سطح بدن آن‌ها نشسته و امکان انتقال به انسان را دارند مهم است و اضافه کرد اگر هم این اتفاق به هر دلیلی رخ داد، بایستی دست‌ها را به صورت کامل شستشو نمایند.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نگرانی مردم از انتقال کرونای جدید از راه انواع گوشت نیز گفت: در این مورد نگرانی وجود ندارد و وقتی اصولاً" در دام‌ها بیماری گزارش نشده است لذا فرآورده‌های آنان نیز آلوده نخواهند بود و تنها آلودگی به صورت ثانویه و آن هم از طریق انسان آلوده در تماس با سطح فرآورده امکان پذیر است که با رعایت اصول بهداشتی در مراکز فرآوری و یا در منزل این مورد هم قابل کنترل خواهد بود ضمن آنکه به دلیل حساسیت بالای ویروس به حرارت در همان مراحل اولیه پخت غذا ویروس غیر فعال خواهد شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: ویروس کرونا ابتلای دام دامپزشکی گوشت سازمان دامپزشکی کشور بیماری ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: کشتار غیر مجاز دام در معابر و منازل ضمن گسترش آلودگی و ایجاد رعب و وحشت در افراد علی الخصوص کودکان، باعث انتشار بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بروسلوز وسیاه زخم می‌ شود
وی افزود: با توجه به اینکه دام ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو فاقد هر گونه علائم بالینی است، آگاهی افراد جامعه از راه‌های انتقال این بیماری (گزش کنه، له کردن کنه‌ها با دست، تماس با خون و ترشحات دام آلوده، تهیه گوشت قرمز از مراکز غیر معتبر، کشتار خانگی، مصرف گوشت و جگر خام و نیم پز) و روش‌های پیشگیری مانند سم پاشی دام و جایگاه نگهداری دام، استفاده از تجهیزات فردی در زمان مراجعه به دامداری ها، نگهداری گوشت تازه گرم در بسته بندی بدون نشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، تهیه گوشت قرمز صرفا از مراکز عرضه معتبر و دارای مهر و لیبل دامپزشکی نقش موثری در کنترل این بیماری در جوامع انسانی دارد.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام