Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مجتمع دامداری 10 هزار رأسی با واردات 700 رأس گاو فلکریه از آلمان امیدوار است با توسعه آن در کشور به زودی خودکفایی در گوشت و کره رقم بخورد و کشور بی‌نیاز از واردات باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجتمع دشت رادین و آرین که برای اولین بار گاو فلکریه را در شرایط تحریم از کشور آلمان با هدف افزایش تولید گوشت و کره وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب گاوهای صنعتی در کشور ما از نژاد هلنشتاین شیری است که توانسته در طی این مدت تولید شیر کشور را به بیش از 10 میلیون تن برساند و این قابل قبول است، اما دو ضعف در بخش گاوداری کشور وجود دارد. نخست اینکه هنوز نتوانسته‌ایم 150 هزار تن شکاف تولید که تا خودکفایی داریم را در دهه‌های گذشته پوشش بدهیم. دوم اینکه به دلیل اینکه شیرهای تولیدی چربی کمتری دارند، وابستگی زیادی به تأمین کره در کشور داریم.

گاو فلکریه آلمان نژادی دومنظوره است و از طریق آمیخته‌گری گاوهای محلی با گاو نژاد سمنتال اصلاح شده است. روزانه بیش از 30 کیلوگرم شیر تولید می‌کند و چربی بیش از 4 درصد دارد. بنابراین این امیدواری وجود دارد که استفاده کشور از این نژاد گاو بتواند مشکلات تولید گوشت و کره کشور را بهبود بخشد. مجتمع دشت رادین و آرین 304 رأس از این دام را وارد کشور کردند و قرار است 400 راس دیگر هم به زودی وارد شود.

فلکریه گاوی دومنظوره است که می‌توان از آن برای تولید شیر یا گوشت و همچنین برای آمیخته‌گری با گاوان نژاد شیری و گوشتی استفاده کرد.

در حال حاضر جمعیت این گاو در جهان بیش از 41 میلیون رأس برآورد می‌شود. این گاو در کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اتریش، بلژیک، هلند، اسپانیا و سال 2009 در سوئیس پرورش داده می‌شود.

در مجارستان، فلکریه در بسیاری از دامداری‌های کوچک وجود دارد و اهمیت آن رو به افزایش است. شیر این گاو حدود 4.3 درصد چربی و 3.7 درصد بازده اقتصادی بالاتری در تولید انواع فرآورده‌های لبنی دارد.

این نژاد در عین تولید شیر مناسب اقتصادی، به دلیل ویژگی‌های بسیار مناسب از نظر تولید، گوشت آن امتیاز ارزشمندی نسبت به نژادهای صرفا شیری دارد. از جمله میزان افزایش وزن بالاتر دارد به طوری‌که در روز 1.7 کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کند. نسبت وزن لاشه هم بالاست. گوشت باکیفیتی دارد و در بازارهای اروپایی بسیار طرفدار دارد. هزینه خوراک این گاو هم پایین است و با علوفه ارزان‌تر و حتی به صورت چرا در مرتع تعلیف می‌کند و تکیه کمتر به مواد دانه‌ای دارد.

همچنین قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند در مناطق مختلف ایران به ویژه در مناطق روستایی و حتی مناطق محروم زمینه مناسب و نسبتا آسانی را برای تولید گوشت و شیر در مقیاس خرد و کلان فراهم کند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

منبع: فارس

کلیدواژه: تحریم آلمان گاو گوشت گوشت و کره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر محرابیان در بازدید از کارگاه‌های تعمیر توربین‌های تولید برق، با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین برق مشترکان، اظهار کرد: از سال گذشته ۱۸۰ طرح و اقدام برای اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این‌که این طرح‌ها در بخش‌های مختلف توسعه نیروگاه‌ها، توسعه شبکه، اصلاح شبکه و اقدامات نرم‌افزاری همچون مدیریت مصرف انجام شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات، آماده‌سازی تمام نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در شرایط اوج مصرف تابستان است.

وزیر نیرو ادامه داد: برای این منظور، برخی نیروگاه‌ها نیاز به تعمیرات اساسی، برخی نیاز به بازبینی و برخی نیاز به اقدامات اصلاحی دارد تا بتوانیم شرایط این نیروگاه‌ها را در حالت استاندارد قرار بدهیم.

وی با بیان این‌که این اقدامات هم در نیروگاه‌های حرارتی، هم در نیروگاه‌های برق‌آبی و هم در سایر واحد‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: کار تعمیرات بیشترنیروگاه‌های کشور به پایان رسیده که بناست تا در ۱۵ اردیبهشت، تعمیرات همه نیروگاه‌های به اتمام برسد.

محرابیان گفت: بیش از ۹۰ درصد برنامه محقق شده و تلاش می‌کنیم با حداکثر ظرفیت نیروگاهی به استقبال شرایط اوج مصرف برق برویم.

بومی‌سازی ۹۵ درصد نیاز فنی صنعت برق

وی در رابطه با توان داخلی کشور در تعمیرات نیروگاهی، با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات، قطعات و علم و فناوری صنعت برق کشور ما داخلی است، عنوان کرد: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذدیر نیز در حال افزایش عمق تولید هستیم تا در آینده در این انرژی‌ها به‌خصوص در انرژی خورشیدی به خودکفایی برسیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش نیروگاهی انجام شده است، یادآور شد: نیروگاه‌های زیادی در خارج از کشور اجرا کرده‌ایم، اما از آن مهم‌تر این است که طی سال‌های اخیر، کار تعمیرات اساسی و نگهداری بسیاری از نیروگاه‌های خارج از کشور را که عمدتأ کشور‌های غربی اجرا کرده‌اند را به راحتی انجام می‌دهیم.

وی به یکی از طرح‌های تعمیرات اساسی نیروگاهی کشور اشاره کرد و گفت: واحد ۲۲۰ مگاواتی رودبار لرستان سال گذشته دچار مشکلات اساسی شد که نیاز به تعمیرات داشت در حالی که تجربه چنین تعمیری در کشور وجود نداشت؛ طی یک سال گذشته بررسی‌های زیادی انجام شد و به این نتیجه رسیدند که تعمیر آن در داخل امکان پذیر نیست، اما به متخصصان خود اعتماد کردیم و از این اعتماد نتیجه گرفتیم.

دیگر خبرها

  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • آغاز کنکور سراسری؛ رقابت ۲۷ هزار و ۲۰۲ نفر برای ورود به دانشگاه در گلستان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
  • هدف تحریم در تنگنا گذاشتن جمهوری اسلامی است | با جهش تولید، جیب کارگر پر می‌شود
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز