Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جریان تظاهرات معترضان هندی علیه قانون بحث‌برانگیز شهروندی در دهلی نو، پایتخت، در روزهای دوشنبه ۲۴ و سه شنبه ۲۵ فوریه (۵ و ۶ اسفند)، ۱۳ نفر از جمله یک پلیس جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۵۰ نفر هم مجروح شدند که حال برخی از آنان وخیم اعلام شده است.

به گزارش عصر ایران، این مرگبارترین تظاهرات از زمان تصویب این قانون در سال گذشته به حساب می‌‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ مورد از قربانیان درگیری‌های خونین میان مسلمانان و هندوها در دهلی نو مربوط به نارآرامی دوشنبه بوده و ۸ نفر نیز در روز سه شنبه جان باخته اند.

یورونیوز در گزارش خود نوشت: بیشتر درگیری ها در محلات مسلمان نشین اطراف دهلی نو روی داد و مسلمانان و هندوها با سنگ، قمه و در مواردی با سلاح گرم به یکدیگر و به مأموران پلیس ضد شورش حمله کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی در پایتخت هند نوشت که بیشتر افرادی که در جریان درگیری به بیمارستان منتقل شده اند، با سلاح گرم زخمی شده اند.

بر طبق لایحه «اصلاح قانون اعطای شهروندی» که سال گذشته به تصویب رسید، تابعیت هندی به اقلیت بودائی، مسیحی، هندو، جینز، پارسی(زرتشتی) و سیک که قبل از سال ۲۰۱۵ از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند پناه آورده‌اند اعطا می‌شود. معترضان می‌گویند از آن‌جا که این قانون اعطای شهروندی به مسلمانان را در نظر نگرفته است، ناقض قانون اساسی سکولار هند و اقدامی علیه اقلیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان این کشور به حساب می‌آید.

ناآرامی‌ها در هند در حالی شدت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه برای دیدار و گفتگو با نخست وزیر ملی گرای هند، نارندرا مودی، وارد این کشور شده بود. سفر دو روزه دونالد ترامپ به هند اولین سفر رسمی او به این کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری بود.

ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ نیز او را در این سفر همراهی کردند.

همزمان با ورود رئیس‌جمهور آمریکا در چند شهر دیگر هند از جمله در دهلی نو، کلکته و حیدرآباد تظاهراتی در مخالفت با دونالد ترامپ برگزار شد. در دهلی نو، ده‌ها نفر از اعضای حزب کمونیست هند با نوشته‌هایی در دست مخالفت خود را با حضور رئیس جمهور آمریکا در کشورشان نشان دادند.

قانون جدید اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان در هند چه می‌گوید؟

قانون جدید اعطای شهروندی به مهاجران غیر مسلمان هندو، سیک، بودایی، آیین جین، پارسی‌ها و مسیحیان که پیش از سال ۲۰۱۵ از کشورهای مسلمان پاکستان، بنگلادش و افغانستان گریخته‌اند، در روزهای پایانی سال 2019 ( آذر98) منجر به تظاهرات خشونت‌آمیز در بخش‌هایی از هند شد.

رام نات کوویند، رئیس جمهوری هند روز پنجشنبه 21 آذر 1398 موافقت خود را با این لایحه اعلام کرد و با امضای وی، این لایحه به قانون تبدیل شد.

این قانون  اعتراضات گسترده‌ای را در ایالت شرقی آسام موجب شد زیرا معترضین می گویند که این قانون باعث می شود هزاران مهاجر غیرقانونی به ساکنان قانونی هند بدل شوند.

از سوی دیگر برخی از مسلمانان نیز به این قانون اعتراض کرده‌اند زیرا این قانون به پیروان دین اسلام حق شهروندی اعطا نمی کند، اقدامی که از نگاه منتقدین باعث تضعیف قانون اساسی سکولار هند می شود.

تصویب این لایحه از جمله وعده‌های انتخاباتی نارندرا مودی، نخست وزیر هند بود که در پی تقویب پایگاه ملی‌گرایانه خود در میان جامعه هندو است.

چطور این لایحه حمایت پارلمان را کسب کرد؟‌

نخست وزیر هند وعده داده بود که حزبش از اعطای شهروندی به شهروندان ۶ کشوری که در جوامع با اکثریت مسلمانشین تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، حمایت خواهد کرد. نمایندگان حزب نارندرا مودی نیز در پارلمان از پیشنهاد نخست وزیر حمایت کردند و به این لایحه رای دادند.

منتقدان چه می گویند؟

منتقدان دولت مودی را متهم می کنند که پیش نویس قانون پیشنهادی دولت در جهت تامین منافع هندو‌های افراطی حامی دولت است که هدفشان ایجاد اختلال و تنش در سکونت‌گاههای دائمی متعلق به مسلمانان است.

این قانون چه کسانی را نادیده گرفته است؟

احزاب مخالف می گویند که این قانون تبعیض آمیز است زیرا تنها مسلمانان را حذف کرده است که تقریبا ۱۵ درصد جمعیت هند را تشکیل می دهند. دولت استدلال می کند که کشورهای پاکستان، افغانستان و بنگلادش کشورهایی با اکثریت مسلمان هستند بنابراین مسلمانان نمی توانند مورد تهدید یا آزار و اذیت باشند.

چه کسانی از این قانون صدمه می بینند؟‌

سازمان‌های حقوق بشری می گویند که قانونگذاران حامی مودی این قانون را تصویب کرده‌اند تا تبعید هزاران مسلمانی که در ایالت شمال شرقی آسام زندگی می کنند را توجیه کنند. مسلمانانی که قادر به فراهم کردن اسنادی که نشان دهد آنها شهروند هند‌ هستند، نیستند.

اختلافات بر سر چیست؟

اختلافات بر سر این است که این قانون توضیح نمی دهد چرا اقلیت‌های مهاجری که از بنگلادش، پاکستان وافغانستان می آیند بر آنهایی که از سریلانکا و میانمار می‌آیند و به اقلیت مسلمان این کشورها تعلق دارند، ترجیح داده شده‌اند.

_____________________

بیشتر بخوانید

اعتراض مسلمانان هند به لایحه تبعیض مذهبی به خشونت کشیده شد

هند؛ اعطای تابعیت به اقلیت های دینی خارجی به جز مسلمانان

مخالفت دادگاه عالی هند با قانون جنجالی علیه مسلمانان (+عکس)

__________________________________________

لینک کوتاه: asriran.com/0030Cs

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هند مهاجران مسلمان شورش دهلی نو اعطای شهروندی دونالد ترامپ دهلی نو نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و کاهش مالیات تولیدکننده که در این لایحه هدف قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های دولت بحث عدالت‌محوری در بحث اخذ مالیات است هر کس که درآمد بیشتری دارد باید به همان نسبت مالیات بیشتری هم پرداخت کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر عدالت مالیاتی در کشور ما محقق نشده است و خیلی از افراد با درآمد‌های بالا وجود دارند که از کارمند و کارگر مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

صالحی افزود: این امر باعث نوعی نارضایتی در بین عموم مردم به‌خصوص بخش شفاف اقتصاد شده است. کارمند و کارگر قبل از اینکه حقوق خود را دریافت کنند مالیات آن را می‌پردازند، اما برخی از افرادی که درآمد بالایی دارند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و یا به میزان خیلی کمی این مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت به همین دلیل لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را به مجلس ارسال کرده تا به وضعیت مالیات‌ستانی در کشور سروسامانی بدهد و هم اینکه شفافیت و عدالت مالیاتی که دو حلقه مفقوده سیستم مالیات‌ستانی هستند، محقق شود.

نماینده مردم اقلید در مجلس بیان کرد: اگر با توجه به وضعیت تورمی موجود میزان مالیات با توجه به سطح توانایی افراد اخذ شود قطعا می‌تواند سطح رضایتمندی بیشتری ایجاد کند.

وی ادامه داد: در شیوه مالیات‌های مستقیم که در کشور‌های پیشرفته دنیا در حال اجرا است شرایط مالیاتدهندگان مثل خانوار، تعداد اعضای خانواده، هزینه‌های تحصیلی و ... لحاظ می‌شود.

صالحی ضمن انتقاد از اینکه در سیستم مالیات‌ستانی فعلی این مسائل لحاظ نمی‌شود، گفت: از سوی دیگر باید سطح معافیت مالیاتی را افزایش دهیم که در لایحه معافیت مالیاتی تولید از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است از سوی دیگر می‌توانیم مودیان جدید مالیاتی و پایه‌های جدید مالیاتی را شناسایی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ما به دنبال کاهش درآمد‌های مالیاتی دولت نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که به صورت عادلانه مالیات اخذ کنیم، اظهار کرد: هدف از این لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است. وقتی بر اساس مجموع درآمد افراد از آنها مالیات اخذ شود خود به خود می‌تواند شرایط مردم را در وضعیت تورمی فعلی بهبود ببخشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • جنتی: نادیده گرفتن تخلفات امام جمعه تهران، دهن کجی به مردم است
  • بازداشت ۴۵ نفر به دلیل اعتراض به قانون ضد مهاجرتی سوناک
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • کنایه علی جنتی به افشای زمین خواری در حوزه علمیه ازگل/ نادیده گرفتن تخلفات صدیقی نوعی دهن کجی به مردم است
  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • واکنش مقام اتحادیه اروپا به حوادث گرجستان
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد