Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستوده ترویج شایعات را سبب افزایش استرس و نگرانی در جامعه دانست و گفت: این اضطراب و استرس، ضمن بروز رفتارهایی عجیب از سوی برخی افراد موجب سخت‌تر شدن مسیر مقابله با تهدیداتی همچون ویروس کروناست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «سجاد ستوده»  امروز (چهارشنبه، ۷ اسفند) در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در گیلان اظهار کرد: همزمان با شیوع "کرونا ویروس" در سطح کشور به ویژه در استان گیلان شاهد تلاش عمومی در حوزه رسانه و فضای مجازی برای مقابله با این ویروس و ارائه اطلاعات تکمیلی به خصوص در حوزه پیشگیری از ابتلا به آن بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان به انتشار برخی شایعه‌ها در فضای مجازی پیرامون ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: نشر چنین مطالبی نه تنها به ایجاد آرامش بین مردم کمکی نکرده که موجب برهم زدن امنیت روانی مردم نیز شده است.

 

ستوده انتشار سریع و ویروس‌گونه شایعات را عامل افزایش ترس و اضطراب عمومی و برهم خوردن امنیت و آرامش روانی مردم عنوان و تصریح کرد: باور کردن این شایعات توسط مردم نشانه روشن و بارزی از کمبود یک سواد ضروری و حیاتی در سطح جامعه به نام "سواد رسانه‌ای" است.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کمبود سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی عموم مردم به قدری ملموس است که کمبودش حتی از کمبود ماسک و محلول های ضدعفونی کننده نیز آسیب بیشتری به جامعه وارد کرده است.

 

ستوده شایعات فضای مجازی را عامل اخلال در امنیت روانی جامعه دانست و ابراز داشت: چنین مطالبی باعث می‌شود که علاوه بر شیوع ویروس کرونا، شاهد ورود و شیوع ویروسی بزرگتر و خطرناکتر از ویروس کرونا باشیم که این ویروس خطرناکتر از کرونا ویروس، "ترس از کرونا" است که به مراتب، خطرناکتر از خود کرونا می‌باشد.

 

وی با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌های کشور و همگام شدن آن‌ها با عوامل پخش شایعات افزود: پخش شایعه‌های ریز و درشت از علل مرگ افراد و ربط دادن این مرگ و میرها به کرونا، حتی در برخی موارد مشاهده شده افرادی که به دلیل حادثه تصادف جان خود را از دست داده‌اند اما در شبکه‌های اجتماعی علت مرگشان، این ویروس اعلام شده، تجویز رژیم‌های غذایی افراطی و اکثرا نامرتبط با این بیماری، افزایش حجم اخبار غیرواقعی و دست به دست شدن این اخبار در سطح فضای مجازی و موارد فراوان دیگر، همه و همه حاکی از کمبود سواد رسانه و سواد فضای مجازی در این زمینه است.

 

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان تاکید کرد: در مواجهه با ویروس کمتر شناخته شده کرونا آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد، امنیت روانی و آرامش عمومی است که اگر این امنیت و آرامش خدشه یابد حتماً مقابله با این ویروس و شکست آن مشکل‌تر شده و دست و پنجه نرم کردن با آن زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

 

وی با اعلام اینکه ترویج شایعات سبب افزایش استرس و نگرانی در جامعه می‌شود خاطرنشان کرد: این اضطراب و استرس، ضمن آنکه موجب بروز رفتارهایی گاه عجیب از سوی برخی افراد می‌شود، عامل مهمی برای سخت تر شدن مسیر مقابله با تهدیداتی همچون ویروس کرونا خواهد بود.

 

ستوده گام نخست برای مقابله با ویروس کرونا را آرام نگه داشتن فضای روانی مردم و ارائه اطلاعات صحیح به آن‌ها دانست و اظهار داشت: متاسفانه شاهدیم که به دلیل پایین بودن سواد رسانه و سواد فضای مجازی در بین عموم مردم و متاسفانه حتی در بین برخی از اصحاب رسانه، بسیاری از مواردی که هم اکنون در سطح رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، نه تنها به امنیت روانی مردم کمکی نمی‌کند، بلکه موجب افزایش ترس از بیماری کرونا شده و این در حالی است که درصد خطر مرگ در کرونا از بسیاری از بیماری‌های مشابه ویروسی به مراتب کمتر است.

 

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در ایجاد امنیت روانی در جامعه گفت: در این میان رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی است که با اتخاذ شیوه‌های صحیح اطلاع رسانی و با ارایه اطلاعات درست ضمن کمک به کاهش ترس ایجاد شده از این ویروس، موجب افزایش امنیت و آرامش روانی در سطح جامعه شوند.

پرهیز ازشایعات کرونا / رسانه ها دررایجاد آرامش جامعه بکوشند

وی با تاکید بر اینکه مردم اطلاعات و آمار مربوط به ویروس کرونا را باید صرفا از منابع رسمی و دقیق دریافت کنند افزود: مردم از ارسال و دست به دست کردن شایعات و اخباری که از منابع ضعیف و گاه نادرست و حتی معاند منتشر شده اند خودداری نمایند.

پایان پیام/383

منبع: شبستان

کلیدواژه: کرونا در گیلان شایعه پراکنی سواد رسانه ایی امنیت روانی ویروس کرونا روانی مردم سواد رسانه فضای مجازی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر کشور به گزارش مربوط به نیکا شاکرمی؛ عملیات روانی است

وزیر کشور در واکنش به گزارش ادعایی منتشر شده درباره مرگ «نیکا شاکرمی» یادآورشد که دشمن و رسانه‌های آن‌ها به گزارش‌های دروغ و دور از واقع متوسل شده‌اند تا عملیات روانی انجام دهند.

به گزارش ایسنا، وزیر کشور در واکنش به گزارش ادعایی منتشر شده درباره مرگ «نیکا شاکرمی» یادآورشد که دشمن و رسانه‌های آن‌ها به گزارش‌های دروغ و دور از واقع متوسل شده‌اند تا عملیات روانی انجام دهند.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران درخصوص اجرای طرح انسداد مرز در شرق کشور، بیان کرد: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و چند بار شروع و رها شده بود که با دستور جمهور و تخصیص منابع، در شرق کشور دنبال می‌شود و در حال اجراست.

وی درخصوص تقسیم استان تهران به تهران شرقی و غربی نیز عنوان کرد: برنامه تقسیمات کشوری طبق نیازهای هر منطقه طراحی می‌شود و تقسیم استان تهران در دست بررسی است.

وحیدی همچنین با بیان اینکه انتخابات مرحله دوم در ۲۲ حوزه و ۱۱ هزار شعبه برگزار خواهد شد، اظهارکرد: از همه مردم دعوت می‌کنیم که در این انتخابات شرکت کنند. مرحله دوم مثل مرحله اول مهم است. همه گروه‌ها و سلایق و جریان‌ها به میدان بیایند و مردم را به حضور تشویق کنند.

وزیر کشور درباره مطرح شدن پرونده نیکا شاکرمی در رسانه‌های بیگانه، گفت: الان دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حال حمایت از مردم فلسطین هستند. می‌خواهند توجهات را از این اعتراضات دور کنند. از سویی می‌خواهند عملیات وعده صادق را مخدوش کنند. آن‌ها آمدند و یک سوژه بسیار مضحک که همه ابعاد آن روشن است را مطرح کردند که پاسخ آن هم داده شد و مشخص شد؛ دشمن و رسانه‌های آن‌ها به گزارش‌های دروغ و دور از واقع متوسل شده‌اند تا عملیات روانی انجام دهند.

دیگر خبرها

  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • زبان طنز نیشدار است
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی
  • واکنش وزیر کشور به گزارش مربوط به نیکا شاکرمی؛ عملیات روانی است
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • اتمام حجت دادستان کرمان با شایعه‌سازان در فضای مجازی
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟