طب اسلامی و کرونا؛ بازی با جان مردم با برداشتهای سطحی از روایات!
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۱۹۸۲
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علم الهدی از استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در واکنش به برخی فراخون های مدعی طب اسلامی مبنی بر عدم واگیر بودن کرونا و توصیه آنها برای حضور در مجامع عمومی برخلاف توصیه های پزشکی بهداشتی، در یادداشتی عنوان کرد: با برداشت های سطحی از برخی روایات، با جان مردم بازی نکنید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در این یادداشت که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: فرد مدعی طب اسلامی با استناد به حدیث "لَا عَدْوَی وَ لَا طِیَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَر..." الکافی، ج۸، ص۱۹۶"، ادّعا کرده است که هیچ مرضی ـ و از جمله ویروس کرونا ـ قابل واگرفتن نیست و بر این اساس، مردم را ـ با چاشنی توهین به حوزه علمیه ـ تشویق به «حضور در مجامع عمومی» کرده است! حال آنکه با غضّ نظر از سند حدیث و مناقشهای که از حیث ناشناختهبودن راوی آن (نضر بن قرواش جمّال) صورت گرفته ـ تا آنجا که علامه مجلسی در مرآة العقول حدیث را «مجهول» خوانده ـ از حیث دلالی نیز، استناد به آن برای چنین مدّعای گزافی ایرادات متعدّدی دارد:
گقتنی است: در جزوه ای منتسب به یکی از مدعیان طب اسلامی در چند روز پیش تحت عنوان "حضور در مجامع" در قم و برخی شهرهای دیگر توزیع شد، آمده است، ما به مردم توصیه می کنیم حتما صله رحم کنند، فامیل و نزدیکان جمع شوند و در مجالس اهل بیت (ع) شرکت کنند و زیارت عاشورا بخوانند، به حرم حضرت معصومه (س) پناه ببرند و دعا بخوانند و با رعایت توصیه ای طب اسلامی و استفاده از داوری امام کاظم ع، زیرا پیامبر اکرم در روایت نضربن قرواش می فرمایند، لا عدوی " چیزی به نام سرایت وجود ندارد، من عدی الاول، زیرا نفر اول چطوری بیمار شد و از کجا سرایت کرده، پس هیج مشکلی پیش نمی آید، فقط روحانیون در دروس حوزه شرکت نکنند که انجا خطر زیاد است و احتمال ابتلا و بیماری در این طور جاهها 90 درصد است، زیرا حوزه ای که نتواند یک سرما خوردگی را درمان کند همان بهتر که تعطیل باشد.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی در واکنش به این متن که در صفحه شخصی نامبرده در شبکه مجازی منتشر شده، به شرح زیر است.
بازی با جان مردم با برداشتهای سطحی از روایات!
بعد از شیوع ویروس خطرناک کرونا در کشور، رسانهای که ناشر اصلی نسخههای یکی از مدّعیان طب_اسلامی محسوب میشود، با انکار مُسری بودن ویروس مزبور، در یک اقدام قابل پیگرد قضایی، به مردم توصیه کرده است که به دستورات بهداشتی اعتناء نکنند و در جمعهای فامیلی و مذهبی حاضر شوند!
با وجود آنکه دیدگاه حقیر راجع به مبانی سست طبّ ادّعایی فوق و نادرستی استخراج گزارههای طبّی بر پایه قواعد فقه اجتهادی، به اشکال مختلف و به تفصیل منتشر شده و تاکنون هیچ نقد درخوری از سوی مدّعیان به دستم نرسیده است، در صدد برآمدم به عنوان نمونه، یک مورد از نسخهپیچیهای برخی مدّعیان طبّ اسلامی را بر اساس همان قواعد اجتهادی در بوته نقد قرار دهم تا معلوم شود که اینان چگونه با برداشتهای غلط و سطحی از احادیث، به خود اجازه میدهند، با جان و سلامت مردم بازی کنند:
طبق حدیث مروی در کتب شیعه و سنّی، پیامبر ص در پاسخ به مردی که از واگیری مرض جَرَب (گری) بین احشام خود نگران بود، فرمودند: «لَا عَدْوَی وَ لَا طِیَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَر...» (الکافی، ج۸، ص۱۹۶).
فرد مُدّعی با استناد به این حدیث ادّعا کرده است که هیچ مرضی ـ و از جمله ویروس کرونا ـ قابل واگرفتن نیست و بر این اساس، مردم را ـ با چاشنی توهین به حوزه علمیه ـ تشویق به «حضور در مجامع عمومی» کرده است! حال آنکه با غضّ نظر از سند حدیث و مناقشهای که از حیث ناشناختهبودن راوی آن (نضر بن قرواش جمّال) صورت گرفته ـ تا آنجا که علامه مجلسی در مرآة العقول حدیث را «مجهول» خوانده ـ از حیث دلالی نیز، استناد به آن برای چنین مدّعای گزافی ایرادات متعدّدی دارد:
اولاً: در لغت عرب، اطلاق «عدوی» به هر نوع واگیر ثابت نیست، بلکه به نظر میرسد فقط در مورد مرض جرب و نهایتاً جزام و بَرَص ـ که عرب جاهلیت آنها را شوم و واگیردار میپنداشت و از مجالست با متبلایان به آن پرهیز میکرد ـ به کار میرفته است.
عبارات لغتشناسان متقدّم در مورد واژه «عدوی»، گواه عرض ما است؛ مثل ابن دُرَید (م ۳۲۱ ق) در جمهرة: «عَدْوی: من عَدْوی الجَرَب و ما أشبهه». ی ازهری (م۳۷۰ ق) در تهذیب: «و العَدْوی أن یکون ببعیر جَرَب أو بإنسان جُذَام أو بَرَص فتتّقی مخالطته... ».
وحشت اعراب از مرض جرب و جزام، نه صرفاً به جهت خود بیماری، که به جهت شومی حتمی موهوم آن در فرهنگ جاهلیّت بود، به گفته ازْدی (م ۴۶۶ ق) در کتاب الماء توجّه کنید: «أنّه نفی لِما کانت تعتقده العرب من أنّ المرض یُعدی بطبعه من غیر اعتقاد تقدیر الله». لذا به نظر میرسد هدف پیامبر التفات دادن اعراب جاهلی به نقش خدا و خواست او در وقایع زندگی بود.
شاهد دیگر این قضیه، موارد نفیشده بعدی در حدیث فوق است که به قرینه «وحدت سیاق» میتواند بر مقصود پیامبر از «لا عدوی» و اینکه ناظر به باورهای پوچ جاهلی است، دلالت کند:
طیره: پرندهای که اعراب با دیدن آن یا شنیدن صدای آن فال بد میزدند.
هامَة: جغد که به اعتقاد آنان، از استخوان یا روح اموات پدید آمده بود.
شُؤم: شومی و بدیُمنی که به بعضی از افراد، اشیاء یا وقایع نسبت میدادند.
صَفَر: ماری که به خیال آنان، در شکم انسان جای داشت و در وقت گرسنگی او را میگزید، یا ماه صفر که از دید عرب جاهل، ماهی نحس و آکنده از بلا و فتنه بود.
بدیهی است که هیچ یک از این موارد، ربطی به حوزه سلامت و طبابت ندارد، بلکه وجه مشترکشان این است که عرب جاهلی آنها را تماماً نحس میشمرد و در صورت مواجهه، بدون آنکه حسابی برای مشیّت الهی باز کند، منتظر وقوع حادثه ناگواری مینشست. به این مناسبت، نبی خدا ص همه آنها را یکجا و در در یک سیاق انکار کرده است.
ثانیاً: بر فرض که «عدوی» لغتاً «واگیری در همه امراض» را معنی دهد، به مقتضای اینکه سؤال مرد عرب در مورد خصوص «جرب» است، اطلاق حدیث نبوی به جهت وجود «قدر متیقن در مقام تخاطب» قابل تمسّک نبوده و نمیتوان به استناد آن، اصل واگیری را در مورد هر مرضی انکار کرد!
ثالثاً: با همه اینها، وجود بیماریهای مسری، امری قطعی و مورد اتّفاق همه اطبّای کهن و مدرن، بلکه از وجدانیّات هر انسان عاقلی است، و وجدانیات قطعی، حتی از دید خود اخباریان سنّتی نیز حجّت بوده و نمیتوان با تمسّک به ظاهر یک حدیث، آنها را نادیده گرفت.
مضاف بر همه اینها، همانطور که بارها گفتهایم، حدیث مزبور و امثال آن، بر فرض تمامیّت سندی و دلالی، یک حجّت ظنّی تعبّدی بیش نیست که در حوزه آثار تکوینی و وضعی (مثل درمانگری) قابل استناد نیست.و قس علی هذا، سایر نسخههایی که این مدّعیان برای بیماران سادهدل خود میپیچند! /
منبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا طب اسلامی ویروس کرونا طب اسلامی حضور در مجامع طب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۰ ساعت تا پایان تبلیغات/لیستها پشت خط ماراتن ۲۱ اردیبهشت
دو روز تا انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و این روزها در رسانهها از جمله ایسنا، شاهد انتشار اخبار مرتبط با این رویداد هستیم. در این گزارش می توانید اخبار انتخاباتی امروز-چهارشنبه- نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ را مرور کنید.
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲ مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کرد ساعت ۸ صبح پنجشنبه( فردا)، زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی پایان مییابد.
دراین اطلاعیه از کلیه نامزدها، احزاب، گروه های سیاسی، هواداران و عموم مردم عزیز تقاضا شد پس از پایان مهلت زمان تبلیغات، از انجام هرگونه فعالیت تبلیغی له یا علیه نامزدها پرهیز کنند و در روز اخذ رای نیز از به همراه داشتن هرگونه اقلام یا نماد تبلیغاتی(نظیر: عکس و...) خودداری ورزند.
۲۰ ساعت تا پایان تبلیغات/لیستها پشت خط ماراتن ۲۱ اردیبهشت
سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم با اشاره به اینکه به طور معمول وقتی انتخابات به دور دوم کشیده میشود، مشارکت کاهش مییابد،گفت: یکی از دلایل کاهش مشارکت در مرحله دوم انتخابات، اجازه ندادن قانونگذار به افراد برای رای دادن در شعبهای غیر از شعبه اخذ رای در مرحله اول است.
محسن اسلامی همچنین متذکر شد: هر کس در مرحله دوم انتخابات بالاترین رای را کسب کند، وارد مجلس میشود و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
احزاب و تشکلها چه کردهاند؟
در روزهای اخیر با اوج گرفتن فعالیت های انتخاباتی، جبههها و ائتلافهای مختلف فهرست کاندیدای مورد حمایت خود برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، جهت تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده را اعلام کردند که از جمله این فهرست ها مربوط به «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب»، «ایران متحد»، «شورای وحدت اصولگرایان»، «ائتلاف امنا»، «جبهه پایداری»، «شانا»، «جبهه ایران اسلامی»، «جبهه مردمی ایران قوی»، «خانه انقلاب»، «جمعیت جوانان»، «جامعه اسلامی مهندسین» و «صبح ایران» بود.
دو نفر از کاندیدای انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم، حجتالاسلام علیرضا سلیمی از «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» و بیژن نوباوه از لیست «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب» با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران دیدگاهها و برنامههای خود را تشریح کردند.
در بخشی از این نشست علیرضا سلیمی تاکید کرد: در صورت تغییر قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، اگر نمایندهای به این سمت حرکت کرد، میتوان با استناد به این قانون جلوی این فرد گرفته شده و حتی به مردم معرفی شود. همچنین دولت هم باید وزیری که به خاطر یک سوال امتیاز میدهد را مواخذه کند پس در این موضوع هر دو طرف مقصر هستند.
بیژن نوباوه هم در قستمی از اظهاراتش با بیان اینکه تلاش بسیاری شد که طرح مربوط به فضای مجازی تصویب شود و هیاتی از نخبگان مجلس انتخاب شدند تا بر اساس اصل ۸۵ به این موضوع رسیدگی کنند ، افزود: متاسفانه شاهد بودیم که به دلیل مخالفت عدهای که بیشتر هم در هیئت رئیسه مجلس بودند، این طرح بدون هیچ دلیل قانونی مسکوت ماند. بعد از این اتفاق مشاهده کردیم که به دلیل ضعف در قوانین مربوط به فضای مجازی مسائل بسیاری در جامعه ایجاد شد.
شخصیتها چه میگویند؟
در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، وزیر کشور با انتشار در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: ادعای حمایت دولت یا مسئولان اجرایی انتخابات از یک لیست سیاسی در مرحله دوم انتخابات مجلس شایعهای برخاسته از بداخلاقی و بیتقوایی یا بیاطلاعی محض است.برای وزارت کشور و دولت، دغدغهای غیر از برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کمال امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت وجود ندارد.
ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگویی بر ضرورت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات تاکید کرد و گفت: دنیا نظارهگر مشارکت مردم در انتخابات پیش رو است چراکه حضور مردم در پای صندوقهای رای معیار سنجشی برای بیگانگان است.
امروز از انتخابات در استان ها چه خبر؟
فرماندار کرمانشاه از آمادگی کرمانشاه برای رقابت بین چهار نامزد مرحله دوم انتخابات مجلس دوزادهم در شهرستان خبر داد و گفت: ۶۴۵ صندوق اخذ رأی در شهرستان در نظر گرفته شده که ۵۴۵ صندوق آن در سطح شهر کرمانشاه و بخش مرکزی، ۱۸ صندوق در بخش بیلوار، ۲۰ صندوق در بخش کوزران، ۳۶ صندوق در بخش فیروزآباد و ۲۶ صندوق در بخش ماهیدشت مسقر خواهد شد.
احزاب سیاسی آذربایجانشرقی هم لیستهای حمایتی خود را از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو اعلام کردند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز در مراسم قدردانی از خبرنگاران و رسانههای فعال در انتخابات اسفندماه که در استانداری البرز برگزار شد؛ با بیان اینکه باید تلاش کنیم مشارکت در دور دوم انتخابات افزایش داشته باشند؛ گفت: به هر میزان که مردم در انتخابات شرکت کنند؛ به همان میزان به پشتوانه کشور اضافه و دشمن ناامید خواهد شد.
همچنین مسئول دفتر نمایندگی ولیفقیه در سپاه ناحیه سوادکوه با بیان اینکه برگزاری انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی به معنای مبارزه با دیکتاتوری و سند فضای مردمسالاری دینی است، اظهار کرد: بر اساس فرمایشات امامین انقلاب اسلامی، وجود تضارب آراء و انتقادها، باعث سازندگی و پیشرفت خواهد شد. البته این اختلافات سلیقه باید در چارچوب انقلاب و آرمانهای آن باشد.
۵ شهر مازندران (قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی) نیز آمادگی صددر صدی خود برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی را اعلام کردند.
جلسه آموزشی عوامل اجرایی شعب اخذ رای شهرستان ورامین نیز برگزار شد و رئیس ستاد انتخابات شهرستان ورامین در بخشی از اظهاراتش در این جلسه تاکید کرد: هر رأی مردم حقالناسی است که حفظ و حراست از آن بر عهده عوامل برگزاری انتخابات است و باید فرآیند انتخابات با کمال دقت و صحت بدون هیچ جانبداری انجام پذیرد.
همچنین با هدف تقویت فضای شور و نشاط انتخاباتی و تلاش برای افزایش مشارکت، کاندیداهای دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه ری، در حسینیه علیاکبر شهر ری، به بررسی مشکلات شهر پرداختند و ضمن بیان دیدگاهها، برنامههای خود را درباره موضوعهای گوناگون شهری بیان کردند.
مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس هم اعلام کرد که افتخارآفرینان، پیشکسوتان و مدیران ورزشی استان فارس همگام با سایر اقشار جامعه در دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی حاضر میشوند.
در روزنامه ها از انتخابات چه خبر بود؟
شرق در گفت وگویی با محمدجواد حق شناس با تیتر «اقلیت مجلس باید از جریان سوم به نیروی سوم تبدیل شود»، رسالت با تیتر «یک گام تا تکمیل پازل مجلس» آرمان امروز با تیتر «تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها» آرمان ملی با تیتر «ریاست یا رقابت در ۱۴۰۴» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداختهاند.
مرحله دوم انتخابات مجلس بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳، در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می شود و ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس با یکدیگر رقابت میکنند. این انتخابات در ۸ حوزه به صورت الکترونیکی خواهد بود.
در انتخابات تمام الکترونیکی، علاوه بر احراز هویت رأی دهندگان، ثبت رأی و شمارش آن هم الکترونیکی است. در این روش، به رأیدهندگان به جای تعرفه کاغذی، «کارت تعرفه» داده میشود. کارتهای تعرفه روی محلی مشخص از صندوقهای الکترونیکی گذاشته میشود و رأی دهندگان شماره (کد) نامزدها را ثبت میکنند.
کسانی که در مرحله اول رای نداده باشند، می توانند در هر حوزه ای رای دهند. کسانی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رای داده باشند، فقط در همان حوزه می توانند در مرحله دوم رای بدهند. متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل می توانند در این انتخابات شرکت کنند.
بازه سنی برای شرکت در انتخابات ۱۸ سال است؛ بنابراین افراد متولد پیش ۱۳۸۵/۲/۲۱میتوانند در انتخابات روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه شرکت نمایند. تشخیص اینکه افراد در مرحله اول در چه حوزه ای رای داده اند از طریق دستگاه احراز هویت و سیستم های موجود در شعب اخذ رای انجام می گیرد.
ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که مردم میتوانند با مراجعه به سامانه «انتخاب ایران»، از سوابق نامزد مورد نظرشان جویا شوند.