Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا بر گفته مسؤولان وزارت بهداشت شمار مبتلایان به کرونا در استان گیلان به ۹ تن افزایش‌یافته اما پزشکان حاذق دنیا معتقدند مقابله بهداشت ایران با این ویروس در مقایسه به دنیا کارآمد است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حدود ۶ روزی از اولین اخبار در خصوص کرونا می‌گذرد و آن‌طور که مسؤولان وزارت بهداشت و درمان کشورمان اعلام کرده‌اند تا دیروز ۱۳۹ تن از ایرانیان به ویروس کووید ۱۹ (کرونا) مبتلا شده و ۱۹ نفر تاکنون جان خود را ازدست‌داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته جهان پور، سخنگوی وزارت بهداشت، روزی ۱۰ درصد از مبتلایان به کرونا ازجمله در قم، تهران، مرکزی و گیلان بهبود و ترخیص می‌شوند و روند بهبودی مبتلایان به این ویروس در حال کنترل شدن است.

مبتلایان کرونا در گیلان به ۹ تن افزایش یافت

اما در استان گیلان نیز تاکنون بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۹ نفر کرونا گرفته‌اند که از بین دو نفر از آن‌ها منجر به مرگ و دو نفر دیگر تیز کاملاً بهبودیافته و مابقی در مراکز درمانی بستری هستند.

جدای از این آمار، سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی ۷۰ نفر از گیلانیان مشکوک به کرونا در نشست خبری خود به اصحاب رسانه خبر داده بود که روز گذشته نقی پور، سخنگوی دانشگاه اعلام کرد که همچنان این افراد در صفت مثبت یا منفی شدن نتایج آزمایش‌ها کرونا ویروس مرکز قرار دارند.

رعایت آداب بهداشتی فعلاً محوری‌ترین راهکار در مقابله با کرونا

به گفته اطباء، هیچ واکسن و یا دارویی برای ویروس ۲۰۱۹ وجود ندارد و تنها راه مقابله با آن رعایت نکات و آداب بهداشتی نظیر عدم ارتباط با فرد بیمار، قرار نگرفتن در مجامع پرازدحام، دست ندادن و روبوسی نکردن و از همه مهم‌تر شستن مرتب دست‌ها و ضدعفونی کردن آن است.

با شیوع کرونا در کشور به‌ویژه در استان درگیر این ویروس (گیلان) مسؤولان استان بلافاصله وارد میدان شده و اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی را در دستور کار خود قراردادند که نمونه بارز آن‌ها تشریح نکات بهداشتی از سوی رسانه ملی، تعطیلی مراکز آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی استان، کاهش ساعت کار در ادارات و بانک‌ها ازجمله آن‌ها بود.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در پی فراگیر شدن کرونا در کشور، نمایندگان این کمیسیون را که ازقضا یکی از آن‌ها نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در خانه ملت است و نائب رئیسی این کمیسیون را نیز بر عهده دارد را به عضویت قرارگاه مرکزی کرونا کشور درآورد تا با ایجاد انسجام و همگرایی درروند درمان ‌هم‌فکری و هم‌افزایی شود.

کارآمدی بهداشت ایران در مقابله با کرونا به اذعان پروفسور سمیعی

تاکنون تلاش‌های مسؤولان بهداشت کشور و مردم درزمینهٔ کنترل کرونا ویروس بسیار اثرگذار بوده به‌گونه‌ای که پرفسور مجید سمیعی، پزشک حاذق گیلانی و رئیس بیمارستان علوم عصبی هانوفر آلمان مدعی شده که ویروس سرماخوردگی کرونا در ایران عملاً کنترل‌شده و ازاین‌رو کارآمدی پزشکی ایران بیش از چین و ایتالیا است.

به گفته وی طبق استانداردها وقتی بیش از ۱۰ روز از آغاز تأیید وجود یک بیمار مبتلابه یک بیمار کرونا در یک کشور می‌گذرد و آمار مبتلایان کمتر از ۵۰۰ نفر است یعنی بیماری در کنترل سیستم بهداشتی آن کشور قرار دارد و اکنون‌که بیش از یک ماه از تشخیص اولین مورد مبتلابه کرونا به سرماخوردگی کرونا می‌گذرد و تعداد بیماران قطعی به مبتلا به یک‌صد نفر نیز نمی‌رسد یعنی سیستم بهداشتی ایران کارآمدی خود را نشان داده است.

اما آنچه بیش از همه این روزها روی خط خبری قرارگرفته، مصرف بیش‌ازاندازه ماسک‌های بهداشتی است که موجب شده این محصول با کمبودهایی شدید روبرو شود تا جایی که کادرهای درمانی و بیماران ناقل و بستری از داشتن آن محروم باشند، بماند که اخباری نیز رسید که در چند شهرستان گیلان، داروخانه‌ها و انبارشان پر از ماسک‌ها و مواد شوینده‌ای بود که با نیت احتکار و فروش چند برابری آن‌ها حکایت داشت.

علیرغم اینکه در کوی و برزن، خیابان و حتی در خودروهای شخصی ماسک زدن مُد شده و افرادی ماسک به دهان مشاهده می‌شود، پزشکان و متخصصان معتقدند ماسک زدن برای همه لازم نیست بلکه تنها افرادی که بیمار هستند یا کسانی که در مجاورت بیماران قرار دارند باید از ماسک استفاده کنند، آن‌هم نه ماسک‌های معمولی و به‌طور مداوم بلکه ماسک‌های اصولی (N95) که باید نهایتاً هرچند ساعت تعویض شوند.

تلاش مضاعف تولیدکنندگان ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در گیلان

علاوه بر اقدامات دولتی، واحد تولیدکننده ماسک و مواد شوینده در استان گیلان یا خطوط تولید خود را تغییر و یا ظرفیت تولید خود را به چندین برابر در طول شبانه‌روز رساندند تا بتوانند کمبودها در حوزه ماسک‌های بهداشتی و یا مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده موردنیاز استان و حتی کشور را تأمین کنند.

آمادگی سپاه برای دایر کردن بیمارستان صحرایی تا توزیع اقلام بهداشتی در بین مردم

در کنار همگرایی همه‌جانبه دستگاه‌ها و نهادها با مردم در راستای پایداری سلامت، سپاه نیز اعلام کرد که در جهت کمک به حوزه سلامت استان در نظر دارد تا بیمارستان صحرایی را در گیلان راه‌اندازی کند و خدمات به مردم طی این ایام با سرعت و صحت بالاتری انجام شود.

همچنین روز گذشته گردان امنیتی امام علی علیه اسلام سپاه قدس گیلان نیز اقدام به تهیه و توزیع پک بهداشتی حاوی ماسک و ژل شست‌وشو و مواد ضدعفونی‌کننده برای گیلانیان خبر داد که تنها با تماس با دو شماره تلفن و پرداخت ۵۰ هزار تومان از ۸۰ هزار تومان مبلغ اولیه، شهروندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

سربازان خط مقدم سلامت در گیلان هر اقدامی که ممکن بوده تاکنون برای پیشگیری از کرونا ویروس در استان انجام داده‌اند که تنها تب سنجی بالغ‌بر ۷۲ هزار نفر از مردم و شهروندان در نوار مرزی آستارا، اختصاص تخت‌هایی ایزوله در بیمارستان‌ها برای درمان بیماران در شهرستان‌ها و همچنین اختصاص بخش‌هایی از بیمارستان رازی و ولایت برای مبتلایان به کرونا از نمونه‌های آن‌ها است.

ضدعفونی مراکز آموزشی در مراحل نهایی شدن

ضدعفونی واحدهای آموزشی و مراکز آموزش عالی در استان نیز ازجمله اقداماتی بوده که توأمان با سایر اقدامات پیشگیرانه در سطح استان در حال انجام است و به نظر می‌رسد طی روزهای آینده این اقدام مهم و کارا به اتمام برسد.

به گیلان سفر نکنید

اما علیرغم رعایت نکات بهداشتی از سوی آحاد جامعه، آماده‌باش کامل دانشگاه علوم پزشکی گیلان و در خط مقدم بودن رئیس این دانشگاه و کادرهای درمانی آن، در پی تعطیلی مراکز آموزشی سیل مسافران تعطیلات کرونایی به گیلان روانه شد و همچنان نیز در حال روانه شدن هستند و این در حالی است که مسئولان ارشد وزارت بهداشت و استان گیلان ازجمله استاندار از هم‌میهنان خواسته‌اند به‌هیچ‌وجه گیلان و یا هر استان دیگری را به‌عنوان مقصد سفر و گردشگری خود به دلایل شرایط حاد این ویروس انتخاب نکنند.

قلیان‌سراها کانون احتمالی شیوع کرونا

به نظر می‌رسد اقدام مؤثر دیگری که باید نسبت به آن در جهت مقابله با شیوع کرونا ویروس عمل می‌شد و نشده، دایر بودن و حتی شلوغ‌تر شدن برخی از قلیان‌سرا هم به‌ویژه در حاشیه شهرها باوجود هشدارهای صادرشده از سوی مراکز بهداشتی، انتظامی و قضایی است.

با گشتی در شهرهای مختلف به‌ویژه در حاشیه شهرها قلیان سراها، چایخانه‌ها و حتی کافی رستوران‌هایی مشاهده می‌شود که کرونا نه‌تنها بازارشان را تهدید نکرده بلکه به دلیل وجود اوقات فراغت، عدم دایر بودن مراکز آموزش و اداری و حضور مسافران و گردشگران در استان بازارشان رونق نیز گرفته و این در حالی است که یکی از مبادی‌ شیوع و کشندگی کرونا استفاده از قلیان و تکثیر این ویروس در ملزومات مصرفی آن‌ها است.

بی‌حال شدن اقتصاد کشور با شیوع کرونا

اما نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه کرونا علاوه بر خطر انداختن جان مردم، ثبات اقتصادی در کشور را نیز هدف قرار داده و در حال حاضر علیرغم اینکه اصناف و بازاریان از دایر بودن کسب‌وکار خو خبر داده‌اند، اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه به حالت نیمه تعطیل درآمده و به نظر می‌رسد مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم با توجه به در پیش بودن بازار شب عید به وجود بیاید.

به تعلیق درآمدن بازار در شرایط کنونی و آن‌هم کمتر از یک ماه مانده به عید نوروز موجب شده بسیاری از محصولات، کالاها و خدمات رشد فزاینده‌ای را داشته باشند که این رشد افسارگسیخته بلاشک در کالاهای واسطه‌ای و نهایی تأثیرگذار بوده و ممکن است تورم قابل محسوسی ایجاد کند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: مبتلایان به کرونا گیلان وزارت بهداشت کرونا بهداشت وزارت بهداشت کرونا ویروس استان گیلان شیوع کرونا ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۳۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد

ثروت خالص ایلان ماسک پس از این که به پایین‌ترین میزان در حدود یک سال گذشته سقوط کرد، بیشترین افزایش را از زمان قبل از خرید توییتر پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، داده‌های شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان داد در پنج روز گذشته، ۳۷.۳ میلیارد دلار به ثروت ایلان ماسک که سومین فرد ثروتمند جهان است، افزوده شده که بزرگترین رشد هفتگی ثروت او از مارس سال ۲۰۲۲ است. در آن زمان قرارداد ایلان ماسک برای خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر هنوز نهایی نشده بود. از آن زمان، ثروت ایلان ماسک به همان اندازه که پس از یک صعود خیره کننده در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته بود، مرتب نزول کرده بود.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این که تسلا، موافقت کلی مقامات چینی برای استفاده از سیستم کمک راننده خود در بزرگترین بازار خودروی جهان را کسب کرده است، سهام این شرکت خودروسازی در روز دوشنبه، بیشترین افزایش را در بیش از سه سال گذشته تجربه کرد. پیش‌تر، اخبار هفته گذشته مبنی بر اینکه تسلا قصد دارد در سال جاری میلادی، خودروی ارزان‌تری را معرفی کند، نگرانی‌ها نسبت به درآمد ناامیدکننده این شرکت خودروسازی برقی را کاهش داده بود.

ماسک تنها در روز دوشنبه، ۱۸.۵ میلیارد دلار به دارایی خود اضافه کرد که سیزدهمین رشد روزانه بزرگ ثروت یک میلیاردر در شاخص ثروت بلومبرگ بود. ماسک با دارایی خالص ۲۰۱.۵ میلیارد دلار، پس از اینکه هفته گذشته مارک زاکربرگ را پشت سر گذاشت، در آستانه سبقت از جف بزوس و تصاحب جایگاه دومین ثروتمند بزرگ جهان قرار دارد.

عمده ثروت ماسک ۵۲ ساله، از سهامش در شرکت تسلا و همچنین دارایی‌اش در شرکت فناوری‌های اکتشاف فضا و ایکس (توییتر سابق) است.

پیش از رشد اخیر ارزش سهام، تسلا در طول سال، دارنده بدترین عملکرد در شاخص سهام «اس اند پی ۵۰۰» شناخته شده بود. در این بین، ارزیابی «صندوق فیدلیتی بلو چیپ» نشان می‌دهد ارزش شرکت شبکه اجتماعی ایکس از دو سال پیش که توسط ایلان ماسک خریداری شد، حدود ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

یک نقطه روشن برای ثروت ماسک، شرکت اسپیس ایکس بوده است که از اواسط سال ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۰ درصد رشد ارزش داشت.

این میلیاردر با فشارهای داخلی مواجه است. تسلا از سهامداران خواسته است تا دوباره به بسته پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ماسک که در اوایل سال جاری توسط دادگاه دلور باطل شده بود، رای دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق داده‌های شاخص ثروت بلومبرگ، اگر این درخواست رد شود، ماسک در معرض خطر از دست دادن دارایی سهام است که تقریبا یک چهارم ارزش خالص ثروت او را تشکیل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز