Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه شهید چمران اهواز با روشی نوین و فناورانه موفق به حذف فلزات سنگین از پساب‌های صنعتی شدند. از مزایای این روش علاوه برسادگی، ارزان بودن آن برای استفاده در مقیاس صنعتی است.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در طرح پژوهشی که آن‌ها با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادند از روش الکترواکسیداسیون پالشی بهره بردند که شیوه‌ای جدید در دنیا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایرج کاظمی نژاد مجری این طرح پژوهشی گفت: ما با اجرای این طرح موفق شدیم آلاینده‌ها را از پساب کارخانه‌ها جدا کنیم تا آب خروجی آن‌ها عاری از فلزات سنگین باشد. الکترواکسیداسیون پالسی به عنوان رهیافتی نوین در حذف آلاینده‌های پساب‌ها مورد استفاده قرار گرفت که روشی توانمند، کارآمد و در عین حال سازگار با محیط، ساده و ارزان بدون نیاز به تجهیزات پیچیده است. این روش امکان حذف آلاینده‌ها را در شرایط متعارفی محیط، زمان کم، با کنترل مناسب بازدهی و بدون مصرف انرژی زیاد فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: حذف آلاینده‌های مس و نیکل در این طرح مورد نظر بود، اما این روش برای تمامی فلزات سنگین با بهینه کردن روش قابلیت اجرا دارد. دو الکترود در این روش استفاده می‌شود و با تولید اکسید آهن جذب فلزات سنگین رخ می‌دهد. پس اگر برای هر عنصری شرایط محلول از نظر غلظت و ph بهینه شود می‌توان آن حذف آن عنصر را انجام داد.

با این اقدام محققان و نوسعه این روش می‌توان با هزینه‌ای کمتر شاهد جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست باشیم. سالانه فعالیت‌های غیراصولی صنعتی و کشاورزی مقادیر زیادی از ترکیبات آلاینده­ آلی و معدنی را به­طور مستقیم و غیرمستقیم به خاک و آب‌های زیرزمینی وارد می‌کند. این اقدام منجر به آلودگی آن‌ها و در نتیجه وارد شدن به چرخه­ غذایی موجودات زنده می‌شود. همچنین افزایش فعالیت‌های صنعتی آلودگی ناشی از پساب‌های صنعتی به­ویژه در اطراف مراکز صنعتی از جمله عوامل تهدید کننده­ سلامت جامعه به­شمار می‌رود. پس بررسی و مطالعه برای یافتن روشی مناسب و مطلوب برای حذف این آلاینده­ها بسیار ضروری است. از جمله­ مهم­ترین معایب روش‌های موجود در جداسازی آلاینده­‌ها از محیط‌های آبی می­توان به نیاز به تجهیزات پیچیده و گران­قیمت، زمان نسبتاً طولانی فرآیند جداسازی، مصرف انرژی زیاد و بازدهی کم اشاره کرد که این عوامل ­موجب محدودیت بکارگیری این روش­ها در مقیاس صنعتی می‌شود.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پساب کارخانه آلاینده های زیست محیطی فلزات سنگین آب آلوده فلزات سنگین آلاینده ها پساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاسوسان صنعتی - بمب ایرانی

این مجموعه مستند روایتگر پرونده‌هایی است که طی آن جاسوسی‌های بزرگی در حوزه‌های صنعتی توسط برخی کشورها رخ داده است.

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074344 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • انجام بیش از ۳۳۱ هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد
  • انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب
  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • جاسوسان صنعتی - بمب ایرانی
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند محقق ایرانی استنفورد
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند