Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@02:06:09 GMT

پیش بینی بارش های مناسب در حوضه زاینده رود طی هفته آتی

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۴۰۷۱

پیش بینی بارش های مناسب در حوضه زاینده رود طی هفته آتی

بابک ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود آبی در حوضه زاینده رود با وجود بارشهای مناسب در سال آبی گذشته اظهار داشت: به دنبال خشکسالی شدید سال آبی ۹۶-۹۷ با مجموع ۵۳۷ میلیون متر مکعب آورد به سد زاینده رود، سال گذشته سالی پر آب بود که مجموع آورد آن در حدود ۱۹۵۵ میلیون متر مکعب بود.

وی افزود: این حجم آب باعث شد تا ضمن جبران بخشی از کسری های سال قبل، مخزن سد زاینده رود با ذخیره ای در حدود ۵۱۰ میلیون متر مکعب به سال آبی ۹۸-۹۹ تحویل شود که نسبت به سال آبی قبل از آن افزایش نسبتاً خوبی داشت و با توجه به عدم تحویل آب بخش کشاورزی در سال خشک ۹۶-۹۷، آب خوبی جهت کشت های بهاره، پائیزه و تابستانه و همینطور جبران بخشی از حق آبه تالاب گاوخونی رها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غییر نوع بارش از برف به باران و تاثیر بر تغییرات اقلیمی بر حوضه زاینده رود

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان تاثیر تغییرات اقلیمی بر حوضه زاینده رود را در مناطق مختلف به صور متفاوت عنوان کرد و افزود: در حوضه زاینده رود نیز گرمایش زمین باعث افزایش دما در زمستان، انتقال بارش ها به سمت اواخر زمستان و اوایل بهار و همینطور تغییر نوع بارش از برف به باران شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل پیش بینی می شود بخشی از بارش های روزهای آتی به فرم باران باشد که می تواند منجر به وقوع سیل در برخی مناطق شو  اما این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که افزایش سطوح زیر کشت در بخش های آبخیز حوضه زاینده رود تاثیر زیادی بر خشکی رودخانه در مقاطع میانی و پایانی حوضه دارد.

بارش های پیش رو در حوضه زاینده رود قابل توجه  خواهد بود

ابراهیمی بارش های پیش رو در حوضه زاینده رود را قابل توجه دانست و تصریح کرد: مدل های پیش بینی طی چند روز گذشته بارش در حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیمتر رو برای ارتفاعات زردکوه پیش بینی کرده بودند و همین مدل ها حدود ۱۳ تا ۱۸ میلیمتر بارش را برای شهر اصفهان پیش بینی کرده اند.

وی تاکید کرد: آخرین نقشه های به روز شده از مدل  ECMWF اروپایی که مدل پیش بینی میان مدت جوی مرکز اروپائی است نشان می دهد که مجموع بارش ظرف ۴۸ ساعت آینده در ارتفاعات زردکوه به ۲۱۰ میلیمتر و ظرف ۶  روز آتی به ۲۲۵ میلیمتر خواهد رسید که امیدواریم این پیش بینی ها به واقعیت بپیوندد.

در شهر اصفهان حدود ۱۵ میلیمتر بارش پیش بینی می شود

ابراهیمی با اشاره به اینکه در شهر اصفهان هم حدود ۱۵ میلیمتر بارش پیش بینی می شود، تاکید کرد:  در صورت تحقق بارش های روزهای آتی، مجموع بارش های ایستگاه چلگرد از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ اسفند به حدود ۷۸۰ میلیمتر خواهد رسید که نسبت به سال آبی گذشته ۵۶۴ میلیمتر و نسبت به دراز مدت ۱۳۵ میلیمتر کمتر خواهد بود.

وی گفت: لازم به ذکر است سال آبی ۹۷-۹۸ یکی از سالهای پرآب حوضه بوده به طوری که مجموع بارش ایستگاه چلگرد در طول سال ۲۱۴۱ میلیمتر بوده است در حالی که سال آبی قبل از آن (یعنی سال آبی ۹۶-۹۷) سالی بسیار خشک محسوب می شد.

کد خبر 4862364

منبع: مهر

کلیدواژه: بارش برف بارش باران زاینده رود انتخابات 98 ویروس کرونا انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی ایلام بوشهر تعطیلی مدارس شهرکرد بارش برف گرگان قزوین سیلاب شیراز بارش باران حوضه زاینده رود پیش بینی سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۴۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش باران در تهران تا پنجشنبه


به گزارش تابناک، برپایه بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و واکاوی الگوهای همدیدی ، آسمان استان تهران امروز تا روز پنجشنبه (۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت) قسمتی ابری تا ابری، در بعضی ساعت‌ها بارش باران و وزش باد شدید، گاهی رگبار و رعد و برق و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت به‌ویژه در نیمه جنوبی و غرب استان وزش باد شدید، در پاره‌ای نقاط خیزش موقت گرد و خاک و گاهی کاهش دید مورد انتظار است.

از روز جمعه (۲۱ اردیبهشت) آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد و در ارتفاعات افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۲۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۹ اردیبهشت‌ماه) کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد، گاهی وزش باد شدید با احتمال رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و طی پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت‌ماه) کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد با احتمال رگبار و رعد و برق، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌های میگون ۱۸.۳ میلیمتر، آبعلی ۱۳ میلیمتر، لواسان ۱۴.۵ میلیمتر، شمیرانات ۱۵ میلیمتر، دماوند ۹.۵ میلیمتر، فیروزکوه ۹.۲ میلیمتر، ژئوفیزیک ۸.۶ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۸.۴ میلیمتر، چیتگر ۸.۴ میلیمتر، شرق تهران ۷.۶ میلیمتر، شهریار ۷.۵ میلیمتر، فرودگاه امام (ره) ۷ میلیمتر، سنجش آلودگی فیروزکوه ۶ میلیمتر و ورامین ۲.۷ میلیمتر بارش دریافت کردند.

دیگر خبرها

  • افزایش بارش‌ها در آذربایجان شرقی
  • پیش‌بینی وضعیت بارندگی در تهران
  • ۷۶.۸ میلی متر بارش در بهار در آذربایجان شرقی ثبت شده است
  • بارش‌ها در خراسان جنوبی از بلندمدت پیشی گرفت
  • تداوم بارش باران در تهران تا پنجشنبه
  • تداوم باد و باران در استان اصفهان/ تنش‌دمایی پیش‌بینی می شود
  • پیش بینی تندباد تا پایان هفته در اصفهان
  • تداوم بارش باران در تهران؛ جوی آرام در پایان هفته برای اکثر نقاط
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است