یک حکم و چند سؤال از حضرت آیت الله علم الهدی
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۸۸۵۴
آیتالله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد روز دوم اسفندماه و در خطبههای نماز جمعه این شهر حکم داد که هر کس در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست.
او این سخن خود را نیز به برداشتی از حدیث پیامبر اکرم(ص) مستند کرد که «هرکس صبح برخیزد و به امور جمعی و اجتماعی مسلمانها اهتمام نورزد مسلمان نیست».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حالا با پایان انتخابات معلوم شده که 52 درصد مردم استان خراسان رضوی و همچنین 65 درصد مردم مشهد در انتخابات شرکت نکردهاند. سؤالی که بیش از هر چیز به ذهن میرسد اینکه آیا اکثریت همجواران امام هشتم شیعیان بر اساس برداشت آقای علم الهدی از دین خارج شدهاند؟ سؤال دیگر اینکه جناب آقای علم الهدی بهعنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با این بخش از مردم که به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردهاند، چه خواهد کرد؟
آیا از این پس شاهد تغییر مناسبات حقوقی و سیاسی موجود با این بخش از مردم خواهیم بود؟ یعنی کسانی که در انتخابات شرکت نکردهاند از آنجا که به فرموده امام جمعه مشهد مسلمان نیستند، از حقوق شهروندی برخوردار نیستند؟
حضرت آقای علم الهدی هم بخوبی میدانند که پاسخ به سؤالات مطرح شده منفی است و ملاک و معیار مسلمانی انسانها این متر و معیارها و برداشتهای شخصی نیست و فراتر از آن حاکمیت هم به رأی ندهندگان به چشم خارج شدگان از اسلام و نظام نگاه نمیکند و قاعدتاً هیچ تغییری در مناسبات حقوق شهروندی آنها پدید نمیآید.
مسأله همان اشتیاق و اصرار برخی تریبون داران است که هر گونه برداشت شخصی خود را بدون توجه به جایگاه و آثار و تبعات مترتب بر موضع خود به زبان میآورند و به درست یا غلط تصور میکنند یا انتظار دارند حرف و موضع آنها بدون هیچ چون و چرایی برای مردم «حجت» باشد. قاعدتاً اگر ایشان مدعی میشدند که بر اساس همان حدیث پیامبر اعظم(ص) شرکت در انتخابات یکی از مصادیق اهتمام داشتن به امور مسلمین است و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت میکردند بدون آنکه حکمی بدهند و برداشت شخصی خود را معیار مسلمان بودن یا نبودن بدانند، هیچ کدام از این سؤالها و انقلتها هم پیش نمیآمد.
چنانکه رهبر معظم انقلاب هم اگر چه شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی و ملی دانستند، اما حتی بهعنوان یک اسلام شناس و مرجع تقلید هم چنین حکمی ندادند که نتیجه آن مقدمه یعنی وظیفه ملی و شرعی بودن شرکت در انتخابات، رأی ندادن خارج شدن مردم از دایره اسلام و مسلمانی است.
نکته قابل تأملتر اینکه به هر حال جناب آقای علم الهدی سالهاست که نقش تأثیرگذار و غیر قابل انکاری در تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی استان خراسان رضوی و مشخصاً مشهد دارند. ایشان از سال 94 نماینده ولی فقیه در استان هستند و از سال 86 هم نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری هستند. حضرت آیتالله در نهایت اینکه، آیا فقط شرکت در انتخابات مصداق اهتمام داشتن در امور مسلمین است؟ آیا«النصیحه لائمه المسلمین» یا به تعبیر امروز نقد مسئولان مصداق اهتمام داشتن به امور مسلمین نیست؟ بسیاری از تحلیلگران و از جمله امیر محبیان از چهرههای اصولگرا در تحلیل مشارکت کمتر مردم در انتخابات اخیر به نارضایتی مردم از عملکرد نهادهای مختلف تأکید کرده و آن را حداقل یکی از دلایل شرکت نکردن بخشی از جامعه در انتخابات ارزیابی کردهاند.
حالا اگر ماجرا را از این طرف ببینیم و بگوییم بخشی از مردم از باب همان نصیحت یا نقد مسئولان در انتخابات شرکت نکردند تا پیام خود را به این روش مطرح کنند، آیا نمیتواند مصداق اهتمام داشتن در امور مسلمین باشد؟ بماند که اساساً در هیچ انتخاباتی صد درصد مردم شرکت نمیکنند و در پر شورترین انتخاباتی که در ایران برگزار شده باز هم 20 یا 30 درصد به هر دلیلی و حتی بدون آنکه اعتراض یا نقد سیاسی هم داشته باشند در انتخابات شرکت نمیکنند.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: استان خراسان رضوی انتخابات شرکت شرکت در انتخابات آقای علم الهدی امور مسلمین مسلمان نیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجبالتعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته میشود.
به همین بهانه، حجتالاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفتوگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.
وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرمودهاند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) میتواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفتهاند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.
عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیتالله ریشهری در کتاب «شناختنامه حدیث» عنوان کردهاند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کردهاند. حضرت عبدالعظیم سالها پیش از سید رضی که نهجالبلاغه را تدوین کند، کتاب خطبههای حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمعآوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حقطلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشتهاند.
وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.
عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری میآیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سویدیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.
معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسشهای که از سوی بزرگان این فرق مطرح میشد پاسخ میداد و از کیان مکتب شیعه دفاع میکرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایتهایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژهای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.
وی افزود: در سالها و قرنهای بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاشها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزههای علمیه عالمان و فقیهان برجستهای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیتالله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهرههایی بودند که در مدارس و حوزههای علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامههای ویژهای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/