زیارتنامه جامعه کبیره شاخصترین پایههای اصلی شیعه است
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۱۲۰۲
خبرگزاری مهر - گروه استانها: حضرت امام هادی علیه السلام دهمین امام و پیشوای شیعیان است که در ۱۵ ماه رجب سال ۲۱۲ هجری قمری نزدیک شهر مدینه در روستای صریا دیده به جهان گشود و در سامرا و در زمان و اوج خفقان در خلافت عباسی زندگی کردند؛ پدر بزرگوارشان حضرت امام جواد (ع) و مادرشان بانوی گرامی سمانه مغربیه است که بانویی با فضیلت و باتقوا بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این امام همام بعد از شهادت پدر بزرگوارشان حضرت امام هادی (ع) در سال ۲۲۰ هجری، حضرت امام جواد (ع) به امامت رسیدند. پس از ۳۳ سال امامت، در سوم ماه رجب سال ۲۴۵ هجری قمری در سامرا در زمان خلافت معتز به شهادت رسیدند.
از سیره اخلاقی این امام بزرگوار، خوشرفتاری و راستگویی است و همچنین ساده زیستی و ایجاد ارتباط عاشقانه با معبود و معشوق ازلی خود و عبادت فراوان از دیگر ویژگی برجسته امام هادی (ع) است؛ ایشان همواره ملازم مسجد بودند و میلی به دنیا نداشتند؛ عبادتگری فقیه بودند و شبها در عبادت به صبح میرساندند.
از دنیا چیزی در زندگی ایشان وجود نداشت، بندهای وارسته از دنیا بود که از خود آثار مهمی به جا گذاشت که مهمترین آن را میتوان زیارت جامعه کبیره دانست.
اقدامات سیاسی و اجتماعی دوران امام هادی علیه السلام
یک کارشناس امور مذهبی در گفتوگو با خبرنگار مهر میگوید: ایجاد آمادگی فکری شیعیان برای ورود به عصر غیبت، مبارزه با انحرافات و تربیت نیروهای کارآمد و شایسته و همچنین تقویت سازمان وکالت از جمله اقدامات امام دهم شیعیان در عصر خود بود.
حجت الاسلام سید علیرضا رکن آبادی میافزاید: فراهم کردن زمینه ورود شیعیان به عصر غیبت و آمادهسازی آنها برای این عصر از اقدامات اساسی امامان شیعه است که در این زمینه امام دهم ما شیعیان فعالیتهای چشمگیری داشتند؛ در این زمینه هم با کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت، زمینه را برای عصر غیبت فراهم کردند تا جایی که در سامرا مسائل شیعیان از طریق نامه یا نمایندگان حضرت پاسخ داده میشد.
وی هدف از کاهش تماسها و حضور شیعیان نزد حضرت امام هادی علیه السلام را آمادگی برای درک عصر غیبت و فراهم کردن شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با امام دانست و گفت: دیگر هدف ایشان توجیه وکلا در پاسخ به سوالات شیعیان با توجه به انحرافات و شبهات عصر آن زمان بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیگر فعالیتهای اجتماعی زمان حضرت امام هادی علیه السلام، بیان میکند: در زمان حضرت امام هادی (ع) گروهی به نام صوفیان زندگی میکردند که منحرف بودند و معمولاً با کنارهگیری از دنیا به شکل ریاکارانهای در مقابل آن حضرت میایستادند؛ امام شیعیان را از نزدیک شدن به این قبیل گروه و ورود به جلسههایشان حذر میداشت چرا که معتقد بود آنها همنشینان شیطان هستند.
وی میافزاید: از دیگر اقدامات عصر امام دهم پرورش شاگردان و افراد شایسته برای اجتماع آن روز بود؛ امام هادی علیه السلام با توجه به پراکندگی شیعیان در مناطق مختلف و وجود و رشد انحرافات و شبهات در آن روزگار نیروهای شایستهای را تربیت و به اجتماع تحویل دادند که برجستهترین این افراد را میتوان عبدالعظیم حسنی (ره) که مرقد وی در شهر ری و از یاران امام حسن عسکری علیه السلام هم بود، حسن بن راشد وکیل حضرت امام هادی (ع) و همچنین عثمان بن سعید که از سن ۱۱ سالگی و اوج نوجوانی در محضر امام دهم تربیت یافت تا اینکه از نواب و نایبان امام زمان (عج) شد نام برد.
هدف از کاهش تماسها و حضور شیعیان نزد حضرت امام هادی (ع) را آمادگی برای درک عصر غیبت بود
حجت الاسلام رکن آبادی با اشاره به دوران خفقانی که امام دهم در آن به سر میبردند، اظهار داشت: امام هادی علیه السلام از آغاز امامت خود در مدینه حضور داشتند و در مدت اقامت خود در این شهر نقش بسیار مهم رهبری شیعیان را عهدهدار شدند تا جایی که حکومت عباسی از موقعیت ممتاز این امام احساس خطر کرده و حضور ایشان را در مدینه به صلاح ندانستند و لذا تصمیم گرفته شد ایشان را از مدینه به سامرا منتقل کنند.
وی میگوید: مدت ۳۳ ساله امامت حضرت هادی الائمه (ع) با خلافت معتصم، واثق، منتصر، مستعین، متوکل و معتز عباسی معاصر بود که تا عمر پربرکت خود تحت نظر بودند به بهانه وجود سلاح علیه عباسیان در خانه امام به خانه ایشان حمله بردند در حالی که چیزی جز قرآن و ادعیه در خانه نبود و بعدها همه رفت و آمدهای امام کنترل میشد.
مهمترین آثار با ارزش امام دهم
این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آثار مهم امام دهم میگوید: زیارت جامعه کبیره مشهورترین و شناختهترین زیارت ائمه اطهار (ع) است و شیعیان نسبت به خواندن آن به خصوص روزهای جمعه توجه خاصی دارند؛ شیخ طوسی در التهذیب و شیخ صدوق در الفقیه آن را نقل کردهاند که این زیارت دارای بهترین سند و عمیقترین مفهوم و فصیحترین الفاظ است و این زیارت نامه شاخصترین پایههای اصلی شیعه است.
وی افزود: امام علی النقی (ع) با آثار برجستهای مانند زیارت جامعه کبیره شیعیان زمان خود را از خواب غفلت بیدار کردند.
رکن آبادی میافزاید: از دیگر آثار این حضرت، زیارت غدیریه است که زیارت امیرالمؤمنین (ع) در عید غدیر است؛ در سالی که معتصم امام را از مدینه به سامرا هدایت کرد ایشان به زیارت امام علی علیه السلام در نجف مشرف و این زیارت را قرائت کردند.
به گفته وی، در زمانی این زیارت توسط حضرت امام هادی علیه السلام قرائت شد که امامت به فراموشی سپرده شده بود؛ امام هادی علیه السلام در ضمن زیارت با ترسیم مظلومیت امام علی علیه السلام و هشدار به مردم، آنان را از خواب غفلت بیدار کردند.
کد خبر 4864375منبع: مهر
کلیدواژه: شهادت امام هادی ع زیارت جامعه کبیره استاد حوزه و دانشگاه انتخابات 98 ویروس کرونا انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی ایلام بوشهر تعطیلی مدارس سیلاب شهرکرد گرگان قزوین بارش برف بارش باران شیراز حضرت امام هادی علیه السلام حضرت امام هادی ع جامعه کبیره امام دهم عصر غیبت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
خبرگزاری مهر - گروه استانها- علی ستاری؛ شجره طیبه تشیع با هدایتگریها، فداکاریها و ایثار ائمه هدی علیهم السلام در طول تاریخ توانسته است حیات خود را حفظ کند و روز به روز تنومندتر شود تا امروز به دست ما برسد، در تنومندی و قوام این آئین حقّه از وجود نازنین و مقدس رسول گرامی اسلام (ص) گرفته تا آخرین حجت الهی حضرت ولیعصر (عج) نقش داشتهاند و اگر نبود نبوغ این ذوات مقدسه که به منزله انسانی ۲۵۰ ساله این مذهب حقه را رشد دادهاند ممکن بود امروز تشیع نیز به سرنوشت دیگر ادیان و مذاهب دچار میشد اما از جوانترین امام شیعه تا پا به سن گذاشته ترین پیشوای الهی برای حفظ و اعتلای این مذهب تلاشهای بیدریغی کردهاند.
دوران امام صادق علیهالسلام قله رفیع تعلیم و تربیت اسلامی
اگر نگاهی گذرا به دوران پسا پیامبر (ص) داشته باشیم خواهیم دید که همه ائمه برای هدفی مشترک تلاش کردهاند هدفی که شاید بتوان به جرأت بیان کرد که یکی از قلل رفیع آن در دوره امام صادق علیهالسلام خود را به نمایش گذاشته است.
خانه نشینی ۲۵ ساله مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیهالسلام برای رساندن مردم جامعه به این درک که راهی جز تمسک به وجود امام ندارند، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام برای حفظ حیات شیعه و عیان کردن چهره کریه و عهدشکن بنیامیه و قیام حضرت سید الشهدا علیهالسلام برای جلوگیری از خاموش شدن آخرین نفسهای اسلام ناب محمدی (ص) آغازگر راه اصلاحگرانهای بود که قلههای آن در دوران امام صادق علیهالسلام خود را به منصه ظهور گذاشت و بقیه ائمه شیعه از میوههای شیرین تلاشهای تربیتی امام صادق علیهالسلام برای تبیین اسلام ناب محمدی (ص) استفاده کردند.
مثلث طلایی امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیهالسلام با در دست داشتن سند مظلومیت حضرت سید الشهدا علیهالسلام موفق شدند که گفتمان شیعه به عنوان دقیقترین تفسیر از اسلام نبوی در جای جای ممالک اسلامی گسترش دهند و ترویج این گفتمان تا به امروز ادامه داشته باشد؛ اینکه امروز در قلب ایالات متحده آمریکا شاهد دفاع از مظلومیت مردم فلسطین هستید محصول تلاشهای بیدریغ امام صادق علیهالسلام و پیروان مکتب با برکتشان است.
دانشگاه عظیم انسانسازی که توسط امام سجاد علیه السلام به طور مخفیانه و با خرید بردگان و تعلیم آنها شکل گرفت با تلاشهای امام باقر علیه السلام ساختارمند تر شد و در دوران امام صادق علیهالسلام به نقطهای رسید که بیش از ۴ هزار شاگرد که هر کدام از آنها زبانی برای ترویج فرهنگ اهلبیت علیهم السلام بودند تربیت شدند.
امام صادق علیهالسلام و جهانگشایی گفتمان تربیتی اسلام شیعی
این دوره را باید آغاز جهانگشایی گفتمان تربیتی و علمی اسلام شیعی بدانیم گفتمانی که در عصرهای بعدی نیز هر چند به صورت مخفی، ادامه پیدا کرد و جلوی تحریف اسلام و تشیع را گرفت و به برکت زنده بودن همین مکتب در دورههای بعد از فروپاشیِ خلافت اسلامی، علمای شیعه توانستند تشیع را به جایگاه رفیعی که باید باشد برسانند و تداوم این شجره طیبه منجر به انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران شد که امروز به الگویی برای تمام آزادگان جهان و حتی غیر مسلمانها تبدیل شده است بر همین اساس برای تبیین بیشتر نقش پیشوای ششم در بیداری جهان اسلام و به مناسبت ۲۵ شوال سالروز عروج ملکوتی و شهادت حضرت شیخ الائمه علیهالسلام به سراغ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه رفتیم تا بیشتر از خوان با برکت رئیس مذهب و مؤسس حوزههای علمیه شیعه متنعم شویم.
دو روی سکه در حاکمیت بنیامیه و نقش امام صادق (ع) در از بینبردن آن
حجتالاسلام والمسلمین حسن موسایی استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دوران ۳۴ ساله امامت امام صادق علیهالسلام با اواخر حاکمیت بنیامیه و اوایل حکومت عباسیان همراه بود، گفت: امام صادق علیهالسلام از تزلزل حکومتها در دوره امامت خود نهایت استفاده را برد چرا که در بخشی از این دوران درگیریها بین گروههای مختلف به اوج خود رسیده بود و از طرفی هم بنیعباس خود را ارادتمند خاندان رسول الله (ص) میدانست و همین وضعیت این فرصت را به دست امام صادق علیهالسلام داد تا بتواند نهضت علمی خود را به اوج شکوفایی برساند و شاگردان زیادی را تربیت کنند که گرچه این شاگردان را هم نمیتوان یار و یاور صد در صدی برای اهلبیت قلمداد کرد اما به هر صورت همین تربیت شدگان نیز میتوانند در حد تأثیری که قطره آب در بلند مدت روی سنگ دارد بر پیکرهی سنگ شده جامعه مؤثر واقع شوند.
وی افزود: دوره حاکمیت بنیامیه در جامعه اسلامی دارای دو روی وحشتناک است که تنها یک تصویر آن تبیین شده است؛ یزید و معاویه و جانشینانشان یک رویشان غرق در خون و خونریزی بود، اما روی دیگرشان ترویج تفکرات مسموم در جامعه بود، آنها از هرگونه تفکر انحرافی حمایت میکردند از این رو دورانِ بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام؛ دوران ظهور و بروز جریانهای فکریِ انحرافی است که در مقابل آنها با شمشیر نمیتوان ایستاد و باید با علم و عقل به جنگشان رفت از این روست که از دوران امام سجاد علیه السلام مصاف مکتب اهلبیت با بنی امیه و بنی مروان به سمت میادین علمی و فکری میرود.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنی عباس نیز همچنین بود، آنها نمیتوانستند از همان ابتدای کار بر علیه ائمه شمشیر بکشند از این رو مصاف خود را در میدان سیاست و علم وارد کردند و مرتباً با دعوت اندیشمندان و دانشمندان مطرح آن زمان و برگزاری کرسیهای علمی تلاش داشتند امامان شیعه را به چالش بکشند اما غافل بودند از اینکه علم امام متصل به خزائن علم الهی است و نمیتوان در آن خدشهای پیدا کرد.
مدیر امور بینالملل حوزه علمیه هرمزگان تاکیدکرد: جنگیدن با انحرافات فکری جامعه قطعاً بزرگترین خدمت امام صادق علیهالسلام به شجره طبیبه اسلامی است چرا که انحراف فکری و عقیدتی سمی مهلک برای جامعه اسلامی به شمار میآمد، بنی امیه با ترویج تفکر جبریه توانسته بود جلوی هرگونه اعتراض را بگیرد از طرفی هم ترویج تفکر غالیان بهانه به دست دشمنان اهلبیت میداد؛ دستگاه جعل حدیث هم از سویی دیگر تفکرات کفرآمیز را در جامعه تزریق میکرد بنابراین اینکه ما امروز دسترسی به منابع تحریف نشدهی اسلامی داریم را باید مدیون امام صادق علیهالسلام بدانیم.
امام صادق علیهالسلام تلاش کردند تحلیل جامعه را رشد دهند
حجتالاسلام والمسلمین موسایی عنوانکرد: امام صادق علیهالسلام موفق شدند ۴ هزار شاگرد تربیت کنند اما ایشان نیز مانند بقیه امامان شیعه به لحاظ یاری شدن توسط جامعه غربت هستند چنانچه حضرت در جایی میفرمایند که اگر به اندازه یاران حضرت سیدالشهدا علیهالسلام یاور داشتند دست به قیام میزدند اما به هر صورت دورهی بعد از قیام حضرت سید الشهدا بیش از اینکه نیاز به شمشیرهای کشیده شده داشته باشد نیاز به تحلیلهای علمی و سیاسی دارد چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بخشی مصائبی که جامعه اسلامی در دوران امام حسن و امام حسین علیهالسلام به آن دچار شد حاصل نبود تحلیل سیاسی بود و امام صادق علیهالسلام تلاش کرد تا این تحلیل سیاسی را در جامعه تقویت کند تا ظلم پذیری و طاغوت پذیری به دست خود مردم جامعه ریشه کن شود چرا که تا مردم خودشان نمیخواستند تغییر در جامعه رخ نمیداد و چه زیاد قیامهای مسلحانهای که راه به جایی نبردند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشانکرد: قیام بزرگی مانند قیام ابومسلم خراسانی که بخشی از آن با هدف از غربت درآوردن خاندان آل الله بود به کجا رسید؟ چون تحلیل سیاسی دقیقی وجود نداشت فقط موجب شد که قدرت از طاغوتی به دست طاغوت دیگر بیافتد و بنیعباس نیز همان راه امویان را ادامه دهند.
دانایی و آگاهی میراث بزرگ مکتب اهلبیت علیهم السلام
نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان مکتب اسلام و مذهب جعفری را مذهب علم، آگاهی و بصیرت دانست و گفت: شیعیان و پیروان امام صادق و اهل بیت علیهم السلام باید نسبت به سایرین داناتر آگاهتر و با بصیرت تر باشند چرا که در مکتب انسانساز اسلام بزرگترین دشمن آدمی و جامعه بشری؛ جهل و نادانی معرفی شده است.
وی با بیان اینکه فلسفه بعثت و وجود پیامبر و اهلبیت علیهم السلام سوق دادن انسانها به سوی علم، آگاهی، بصیرت و تعلیم و تربیت است، گفت: اگر امروز میبینیم که ایران اسلامی تمام قد در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستاده و پرچم آرمان خواهی و دفاع از مظلومین را بدون وارد شدن کوچکترین خدشهای به اقتدار و عزتش برافراشته نتیجه تلاشهای علمی و تحقیقی شاگردان خاص مکتب اهل بیت علیهم السلام است که به فرمان سلاله امام صادق علیه السلام و نایب امام زمان (عج) لبیک گفته و سپاه اسلام را در ایران به جدیدترین و قدرتمندترین سلاحهای روز دنیا مسلح کردند.
موسایی خاطرنشانکرد: امروز مکتب امام صادق علیهالسلام جهانگیر وجهان شمول شده است و این امر مبارک را باید حاصل تربیت ۴۰۰۰ شاگرد بدانیم که منجر به گسترش ۳۸ هزار روایت گهربار از این وجود قدسی شد و حرف حق را به گوش همه وجدانهای بیدار جهان رساند.
کد خبر 6096444