Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری  شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.

براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودروها از یکم دی ماه سال ۹۶ استانداردهای ۵۲ گانه خودرویی پیاده شد، از یکم دی ماه پارسال استانداردهای ۶۳ گانه و از اول دی ماه امسال استانداردهای ۸۵‌گانه خودروها اجباری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.

 دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K۱۳۲ ایران خودرو و رُهام و کراس‌کانتری سایپا، خودروهایی بودند که هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری به نمایش گذاشته شدند. خودروهایی که در نگاه نخست دارای طرح‌های بدنه جالبی بوده و بلوغ خودروسازان داخلی را نشان می‌دادند.

تاکید سازمان ملی استاندارد بر لزوم برخورداری خودروها از استانداردهای ۸۵گانه، ما را بر آن داشت تا در این زمینه با معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به گفت وگو بنشینیم.

«وحید مرندی‌مقدم» می‌گوید: خودروسازان یاد شده باید مدارک مربوط به استانداردهای ۸۵‌گانه این خودروها را برای سازمان ملی استاندارد ارسال کنند.

به گفته این مقام مسوول، از آنجایی که خودروهای یاد شده بر روی پلتفرم‌های محصولات قدیمی‌تر ایران‌خودرو و سایپا تولید شده، برخی استانداردهایشان قابل تسری است و به همین دلیل آنها را کنترل نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: ‌اگر آپشن یا امکانات جدیدی در این خودروها نصب شده باشد یا از طرح و ایده جدیدی استفاده کرده باشند، باید مدارک لازم را به این سازمان ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گرفته و مراحل تایید را بگذرانند.

مرندی مقدم خاطرنشان کرد:‌ خودرویی مانند دناپلاس توربو از استانداردهای ۸۵‌گانه برخوردار است و به همین دلیل تایید و شماره‌گذاری شده است و در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کند، اما اکنون نسخه جدیدتری از این خودرو مجهز به دنده اتوماتیک عرضه و رونمایی شده و باید استانداردهای مربوطه بررسی شود.

مشخصات خودروهای جدید

K۱۳۲ محصول جدید ایران خودرو یک سدان در رده C است و با توجه به الگوی درب ها، نمای جانبی، کاپوت، شیشه ها و زاویه های داشبورد از پلتفرم PF۱ گروه PSA در K۱۳۲ استفاده شده است.

بر اساس برنامه‌های ایران خودرو، نمونه نهایی K۱۳۲ در تابستان سال ۹۹ به صورت رسمی وارد خط تولید خواهد شد. K۱۳۲ مانند پژو ۳۰۱ به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، تهویه دستی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و غیره مجهز است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به آخرین نسخه دنا تغییرات فنی بسیاری به خود دیده، موتور بهتری دارد و تعادل و پایداری‌اش بالا رفته است. افزایش توان موتور، سیستم خنک‌کاری بهتر و هماهنگی بیشتر در تعویض دنده از جمله مشخصه‌های بارز این خودرو ذکر شده است.

همچنین، دو محصول سدان و کراس‌اوور (نیم‌شاسی) تولیدی گروه سایپا با اتکا به مگاپلت‌فرم ایرانی SP۱۰۰ طراحی شده‌اند و قرار است در سال‌ ۹۹ به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شوند.

مدل سدان این خودروها در چند تیپ مختلف و با بهره‌گیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد.

مدل کراس‌اوور نیز در انتهای سال آینده و در چند تیپ با بهره‌گیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران خودرو خودرو سایپا دنا پلاس توربو اتوماتیک سازمان ملی استاندارد استانداردهای ۸۵ ایران خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۱۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر

به تازگی کاتالوگ سدان P۹۰ توسط پارس خودرو منتشر شده است و این نشان می دهد که ال ۹۰ ایرانی به زودی به عرضه خواهد رسید.

 فروردین ۱۴۰۲ بود که سایپا از سدان P۹۰ پرده برداشت. این خودرو در ابتدا با نام کادیلا رونمایی شد اما بعد ها با نام پروژه P۹۰ توسعه پیدا کرد. حالا پس از گذشت بیش از یکسال کاتالوگ سدان P۹۰ منتشر شده است و مشخصات رسمی و نهایی این محصول به صورت رسمی به تایید رسیده است.

براساس گزارش آخرین خودرو، این خودرو قرار است در خط تولید پارس خودرو به تولید برسد و به عنوان یکی از محصولات اختصاصی این زیر مجموعه سایپا در کنار سهند عرضه خواهد شد. تولید رنو تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ بعد از اعمال تحریم های شدید در ایران متوقف شد اما به دلیل کیفیت و دوام بالای این خودرو، همچنان بازار خوبی برای آن شاهد هستیم. همین نکته باعث شد تا سایپا تولید نسخه ایرانیزه شده از ال ۹۰ یا همان داچیا (Dacia) لوگان را پیش ببرد. البته باید دید کیفیت و عملکرد فنی سدان P۹۰ پارس خودرو نسبت به ال ۹۰ چگونه خواهد بود.

کاتالوگ سدان P۹۰

مشخصات فنی سدان P۹۰

بر اساس کاتالوگ منتشر شده، سدان P۹۰ به پیشرانه ME۱۶ مجهز است. این پیشرانه همان پیشرانه EC۵ گروه PSA است که از زمان قبل از برجام به سایپا رسیده و حالا تولید آن در مگاموتور انجام می شود. علاوه بر سدان P۹۰ قرار است در سایپا شاهین پلاس هم این پیشرانه را داشته باشیم. این پیشرانه کلیتی برابر با پیشرانه TU۵ پلاس دارد اما در برخی جزئیات نظیر بلوک سیلندر با آن موتور متفاوت است.

پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در ال ۹۰ ایرانی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. البته احتمالا در آینده نسخه اتوماتی این خودرو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE را هم خواهیم داشت. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل پیچشی است. نکته جالب ترمز های این خودرو است که در جلو دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است!

کابین و امکانات

طراحی کابین سدان P۹۰ الگوهای مشابه با همان تندر ۹۰ را دارد که البته تغییراتی را در برخی جزئیات می بینیم. این سدان در نسخه دنده ای به امکاناتی نظیر فرمان Dکات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، دو کیسه هوای جلو، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا مجهز است.

شباهت فنی P۹۰ با شاهین پلاس سایپا

قرار است تا شاهین پلاس سایپا و P۹۰ پارس خودرو از یک قوای محرکه و مجموعه انتقال قدرت استفاده کنند. در حال حاضر نمونه نهایی شاهین پلاس اتوماتیک به بازار کشور معرفی شده و قرار است تا پایان تابستان ۱۴۰۳ این سدان سایپایی به بازار بیاید.

دیگر خبرها

  • L90 ایرانی؛ رونمایی از رقیب جدید تارا و دنا
  • قیمت روز محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر
  • قیمت محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ هاچ‌بک جدید سایپا گران شد
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی
  • (عکس) ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!
  • ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!/ عکس
  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول