Web Analytics Made Easy - Statcounter

علاوه بر آن، وی از سال ها قبل، با مطبوعات دینی مختلف همکاری داشته و مقالاتی در بیشتر آنها و تقریباً به طور مرتب در مکتب اسلام به چاپ رسانده است. در واقع، ایشان از نخستین سال های دوره جوانی تا انقلاب اسلامی یکسره در فعالیت های فرهنگی ـ سیاسی بوده و افزون بر ارتباط با فدائیان اسلام، تشکل های مذهبی تهران و شهرستان ها به خصوص تبریز در دوره اخیر به یکی از همکاران ثابت مجله مکتب اسلام، دارالتبلیغ اسلامی و سردبیری برخی از نشریات آن و نیز نگارش در عرصه های مختلف، از جمله: معرفی اندیشه های سید جمال الدین اسدآبادی، نگارش در نقد مکتب ها و ادیان و موضوعات دیگر مشغول بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای خسروشاهی در سال 1317 در تبریز به دنیا آمد. پدرش آیت الله سید مرتضی خسروشاهی از علمای صاحب رساله در آذربایجان بود که آثاری در فقه  و غدیر  داشت. جد ایشان هم آیت الله سید احمد خسروشاهی از علمای آذربایجان بود. اجداد وی تا چند نسل در سلک روحانیت و از چهرگان و عالمان حوزه نجف و خطه آذربایجان بوده اند.
ایشان در سال 1332ش در سن پانزده سالگی عازم قم شد و پس طی دروس سطح، در درس فقه و اصول و تفسیرِ حضرت آیات امام خمینی، شریعتمداری، علامه طباطبائی و ـ چند ماهی هم در محضر ـ آیت الله بروجردی حاضر گشت. وی از همان زمان با جریان های انقلابی ـ اسلامی همکاری داشت و به خصوص با فدائیان اسلام و آیت الله کاشانی در ارتباط بود. وی به سال 1337 کتابچه ای با عنوان «اسلام و دمکراسی» (تهران، سازمان مطبوعاتی گلستان «سالنامه گلستان») نوشت و ضمن آن به برخی از نمونه های تاریخی مربوط به حکومت اسلامی و نیز شماری از قضاوت هایی که نویسندگان خارجی از وجود دمکراسی در اسلام کرده بودند، پرداخت. روی جلد آن نوشته شده بود: «اسلام و دمکراسی، سیستم حکومت دموکراسی در سایه ایدئولوژی و اصول تعلیماتی اسلام». در این کتاب شانزده صفحه ای از تعبیر حکومت اسلامی و یک مورد هم تعبیر «حکومت جمهوری اسلامی» یاد شده بود.

آقای خسروشاهی درجریان رویدادهای نهضت اسلامی در سال های 41 ـ 44 بسیار فعال بود و به همراه شماری از همفکران خود نشریه داخلی حوزه علمیه قم با عنوان بعثت را طی سال های 43 ـ 44 منتشر کرد. این نشریه با همکاری اکبر هاشمی رفسنجانی، سید هادی خسروشاهی، علی حجتی کرمانی و سید محمود دعایی منتشر می شد.
نخستین فعالیت های فکری ـ سیاسی وی در ارتباط با فدائیان اسلام  و شخص آیت الله کاشانی بوده است که انعکاس آن در مقالات و اسنادی است که در شماره های متعدد مجله تاریخ و فرهنگ معاصر که با مدیریت خود وی در یک دهه اخیر انتشار یافته، منعکس شده است.

به لحاظ فکری، آقای خسروشاهی، به مانند بسیاری از دوستانش و البته در این جهت بیش از همه، هوادار و ترویج کننده اندیشه های سید قطب (اعدام در 1386ق/1346) در ایران بوده و بسیاری از آثار وی و دیگر اخوانی ها را به فارسی ترجمه و به چاپ رسانده است.
از دیگر حوزه های قلمی ایشان، پرداختن به مسائل دینی و اختلاف ادیان و تبلیغات مسیحیان و ردیه نویسی بر آنهاست که این قبیل آثار، به صورت تألیف و بیشتر ترجمه، در نوشته های آقای خسروشاهی وجود دارد.

حوزه دیگر کارهای وی پرداختن به نهضت ها و جنبش های آزادیبخش و مسأله فلسطین و حرکت های اصلاحی در جهان اسلام است که در رأس آنها، همت وی به بازشناسی زندگی، اقدمات و فعالیت های سید جمال الدین اسدآبادی معطوف بوده است.  پرداختن به مسائل مسلمانان کشمیر، هند، الجزایر و غیره نیز از جمله موضوعاتی است که در نوشته های ایشان به چشم می خورد. از سویی وی را باید در ردیف کسانی تلقی کرد که برای تحقق وحدت شیعه و سنی تلاش فراوانی داشته است.

آقای خسروشاهی سال ها از ارکان دارالتبلیغ اسلامی بود و افزون بر مدیریت برخی از نشریات، مانند «نسل نو»، «پیام شادی» و مجله عربی «الهادی» به نگارش مقالات و  کتاب های متعددی مشغول بود که شماری از آنها توسط دارالتبلیغ منتشر شد. وی از مؤسسان حزب خلق مسلمان بود؛ اما به محض آغاز برخورد این حزب با انقلاب اسلامی، ضمن صدور اطلاعیه ای همراه دیگر مؤسسان از آن جدا شد و برای مدت دو سال نماینده امام در وزارت ارشاد اسلامی بود. پس از آن هم برای پنج سال سفیر ایران در واتیکان بود. وی پیش از دارالتبلیغ، در شمار مؤسسان مؤسسه در راه حق نیز بود که در جای خود به آن اشاره کردیم.

جناب آقای خسروشاهی تا امروز از نگارش دست نکشید و افزون بر چاپ آثار پیشین خود با عنوان «مجموعه آثار»، کارهای تازه فراوانی نیز به انجام رسانده است. 
آقای خسروشاهی یکی از معدود افراد یا حتی از این حیث، شخصیتی منحصربه فرد است که بیشترین روابط را با اسلام گرایان خارج از ایران در طول سال های قبل از انقلاب داشته و با مراکز اسلامی مختلف مکاتبه داشته است. به علاوه، در داخل نیز جزو معدود افرادی بود که تقریباً با غالب شخصیت های بنام فکری و سیاسی مخالف رژیم پهلوی آشنایی و رفت وآمد داشته و تقریباً در میان همه گروه های فکری شناخته شده بوده است. نشانه آن، همکاری گسترده ایشان با انواع و اقسام نشریاتی است که در طول سالیان در ایران به چاپ رسیده است.

کد خبر 1358390

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیدهادی خسروشاهی رسول جعفریان نخبگان خبرآنلاین آقای خسروشاهی آیت الله سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه رییس‌جمهوری به پاکستان سفر کرده است، گفت: ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد، دو کشور میراث مشترکی به نام اسلام دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در حاشیه سفر به لاهور و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه براساس گفت‌وگو با مسئولان پاکستانی، در پاسخ به اینکه «برداشت شما از نوع نگاه‌ها به فرهنگ ایرانی چیست و آن را چطور ارزیابی می‌کنید» اظهار کرد: دو کشور میراث مشترکی به نام اسلام دارند، اساساً شکل‌گیری و جدا شدن پاکستان از هندوستان تنها به دلیل مسائل دینی و اعتقادی بوده است؛ چون مسلمانان می‌خواستند دولت مستقل اسلامی داشته باشند پاکستان از هندوستان جدا شد.

وی افزود: اولین دولتی که عنوان جمهوری اسلامی را برای خود برگزید متعلق به کشور پاکستان بود به همین دلیل فضای فرهنگی این کشور بسیار به ما نزدیک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پاکستان با وجود اینکه مساحتی کمتر از ایران دارد، نزدیک به ۲۴۰ میلیون جمعیت دارد، جمعیت عظیمی که در این کشور زندگی می‌کنند عمدتاً نگاه دینی دارند، از برادران اهل سنت گرفته تا برداران تشیع و باید در نظر داشت در این کشور نزدیک به ۶۰ میلیون پیرو مذهب جعفری زندگی می‌کنند، البته همه مسلمانان عاشق مکتب اهل بیت (ع) هستند و ما این مسئله را مایه وحدت جهان اسلام می‌دانیم.

اسماعیلی درباره اشتراک‌های فرهنگی دو کشور هم گفت: میراث مشترک بعدی ایران فرهنگی است؛ «ایران فرهنگی» در قالب مرزهای سیاسی امروز نمی‌گنجد ایران فرهنگی عظمت بزرگی دارد که از شرق تا قلب چین جلو رفته است از شمال تمام آسیای مرکزی، میانه و قفقاز شمالی را در برگرفته است، از غرب تا مدیترانه و شمال آفریقا امتداد دارد، در جنوب نیز همه بخش‌های جنوبی خلیج فارس و کشورهای مختلفی که در این منطقه قرار دارند جزئی از ایران فرهنگی بزرگ به شمار می‌روند و این مسئله را در نقاط مختلف این منطقه بزرگ احساس می‌کنیم.

وی همچنین در این باره که نوع نگاه مردم پاکستان در قبال جمهوری اسلامی و دولت ایران چگونه بود، اظهار داشت: امروز در شهر تاریخی لاهوری عظمت شعر فارسی، ایران اسلامی و ایران انقلابی را بیش از گذشته می‌بینیم؛ در دانشگاه بزرگ این شهر دیدید که دانشجویان و اساتید چگونه به آقای رئیس‌جمهور ابراز محبت می‌کردند و از ایشان به‌عنوان نماینده مردم ایران استقبالی گرم و تاریخی به عمل آوردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: چهار دهه قبل زمانی که رهبر انقلاب به این کشور سفر کردند پانصد هزار نفر به استقبال ایشان آمدند که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی، ایرانیان و ایران‌فرهنگی عناصری هستند که ما را با مردم پاکستان در یک جهت قرار داده‌اند و آن هم مبارزه با ظلم و ستم است.

اسماعیلی در عین حال در این باره که پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته واکنش‌های زیادی در بر داشته است، و پاسخ به این سوال که موضع مردم پاکستان در مورد عملیات «وعده صادق» را چگونه ارزیابی کردید، گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونیستی به شدت باعث عزت و افتخار شده است؛ در این سفر جایی حضور پیدا نکردیم مگر اینکه جوانان، دانشگاهیان و مقامات سیاسی از انتقام سخت و تحقیر رژیم صهیونیستی توسط سپاهیان انقلاب ابراز شعف نکنند. به رزمندگان اسلام مقاومت مردم ایران و مردم غزه درود و سلام می‌فرستادند تا جایی که این اقدام فضای جدید انقلابی را در منطقه به وجود آورده است.

وی همچنین در خصوص این‌که آینده همکاری ایران با کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: با کشورهای همسایه در یک مسیر قرار داریم، ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه اتخاذ کرده است و همه مسلمانان و همسایگان را متعلق به جغرافیای واحد به نام جغرافیای جهان اسلام و آینده‌ای امید بخش به نام تحقق تمدن نوین اسلامی می‌داند و از خصلت‌های قومی، قبیله‌ای و زبانی عبور کرده‌ایم و به سمت تشکیل امت واحده اسلامی همانطور که در قرآن کریم به آن دعوت شدیم در حال حرکت حرکت هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 747294

دیگر خبرها

  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • جهان اسلام بعد از عملیات وعده صادق مورد تکریم واقع شد
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟ / راه‌اندازی کانال معدوم اکبر گودرزی در یک پیام‌رسان!
  • ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است