Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد یزدی‌ها پس از تشکیل کمیته گردشگری معنوی و مذهبی از ۱۵ سال قبل، اکنون با ایجاد اتاق فکر گردشگری معنوی و مذهبی در این شهر جهانی برای مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی در اوج تبلیغات سوء علیه کشورمان گام برمی‌دارند.

یزد علاوه بر غنای تاریخی و میراث ارزشمند معماری خود از میراث معنوی و آیین‌های مذهبی بسیار پررنگی برخوردار است که همین مسئله نیز منجر به اخذ عنوان حسینیه ایران به این دیار تاریخی و صلح طلب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین عوامل گویای جایگاه معنوی و مذهبی یزد، وجود حسینیه‌ها و مراسمات مختلف از جمله مراسم باشکوه تاسوعا و عاشورای حسینی، سینه‌زنی و علم‌برداری و نخل‌برداری در قابل تاسوعا و عاشوراست که در نوع خود نظیری در دنیا ندارند.

علاوه بر این که یزد از دیرباز خواستگاه تاریخی عزاداری‌های حسینی است و وجود قدیمی‌ترین نخل جهان در تکیه امیرچقماق یزد و وجود نخل‌هایی چوبین و بسیار قدیمی بر قدمت این دیار معنوی و مذهبی صحه می‌گذارد.

تنوع گردشگری در یزد یکی از مهمترین ویژگی‌های قابل تمایز این دیار کویری با سیار استان‌های کشور است به طوری که در حال حاضر حدود ۱۹ کمیته مختلف گردشگری در این استان فعالیت می‌کنند و یکی از آن‌ها با قدمت بیش از ۱۵ سال، گردشگری معنوی و مذهبی در یزد را می‌پروراند.

ظرفیت غنی گردشگری معنوی و مذهبی در یزد به گونه‌ای است که گردشگران خارجی برای مشاهده و ثبت تصاویر و فیلم‌هایی از رویدادهای باشکوه مذهبی به خصوص عاشورا و تاسوعا به یزد سفر می‌کنند که البته بازخوردهای حضور این گردشگران نه تنها محدود به گردشگری، بلکه عامل موثری در مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی در اوج تبلیغات سوء کشورهای ذینفع بوده است.

مطالبه استاندار یزد برای تشکیل اتاق فکر گردشگری معنوی و مذهبی با هدف نگاه و برنامه‌ریزی گسترده‌تر به این نوع گردشگری نیز نشان‌دهنده اهمیت توسعه گردشگری و اقتصادی و از همه مهمتر مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی است.

«محمد مهدی رجایی‌فرد» مسئول کمیته گردشگری معنوی و مذهبی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که استاندار یزد در آخرین جلسه شورای فرهنگی استان یزد در سال جاری خواستار تشکیل اتاق فکر گردشگری معنوی‌مذهبی در استان یزد شد، اظهار کرد: کمیته گردشگری معنوی مذهبی از ۱۵ سال گذشته فعالیت غیررسمی خود را آغاز و در سه سال اخیر به شکل رسمی این فعالیت را با هدف مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی شروع کرده است.

وی افزود: در قالب این کمیته که متشکل از روحانیون و مبلغان دینی و فعالان گردشگری است، رویداد تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب بسته‌های گردشگری به گردشگران خارجی ارائه می‌شود.

این مسئول با بیان این که گردشگران حاضر در این تورها سفیران صلح و اسلام و ایران دوستی بوده‌اند، گفت: در این تورها، اماکن مذهبی و رویدادهای برگزار شده در آنها که در بردارنده سنت‌ها و آیین‌های مذهبی هر منطقه است، به گردشگران نشان و توضیحاتی نیز در این رابطه ارائه می‌شد.

وی این کمیته را نقطه عطف پیوند روحانیون و گردشگری دانست و تصریح کرد: در این کمیته ۳۷ نفر از راهنمایان برگزیده گردشگری به همراه چهار روحانی و مبلغ دینی مسلط به مسائل دینی و زبان‌های خارجی فعالیت دارند.

رجایی‌فرد افزود: در چهارمین سال پیاپی شاهد حضور سه دسته از گردشگران با ملیت‌های فرانسوی، ترکیه‌ای و اسپانیایی بودیم که صرفاً با هدف شرکت در این مراسم‌ها به ایران سفر کرده بودند و پوشش خبری خبرنگار روسی برای یکی از معتبرترین شبکه‌های تلویزیونی کشور روسیه، گویای جلوه‌گری این مراسم در ایران و جهان بود.

وی به حضور بیش از ۲۴ هزار و ۳۶۰ نفر گردشگر داخلی و مستندسازان سراسر کشور به یزد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین عامل توسعه این گردشگری در سال جاری امکان حضور گردشگران در مراسم‌هایی مانند سینه‌زنی و کمک در پخت غذای نذری و به نوعی نقش آفرینی آن‌ها در این حماسه دینی و معنوی بود.

وی از زنده بودن و داغداری مردم در این مراسم‌ها بعد از ۱۴۰۰ سال به عنوان یکی از شگفت انگیزترین بخش‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در نگاه گردشگران خارجی یاد کرد و گفت: عاشورا و تاسوعای حسینی ظرفیت ثبت شدن در فهرست آثار ناملموس یونسکو را دارد و می‌تواند به یکی از ارزشمندترین فرصت‌های توسعه گردشگری در شهر میراث جهانی یزد تبدیل شود.

مسئول کمیته گردشگری معنوی و مذهبی استان یزد از رشد حضور گردشگران و رشد حضور ملیت‌های مختلف در این مراسم مذهبی نیز خبر داد و گفت: در سال ۹۵ شاهد حضور ۶۸۳ نفر گردشگر از ۲۸ کشور دنیا بودیم در حالی که این آمار در سال جاری به یک‌هزار و ۲۷۶ گردشگر از ۳۲ ملیت مختلف افزایش یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گردشگري عاشورا و تاسوعا يزد حسينيه ايران مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی گردشگری معنوی و مذهبی کمیته گردشگری معنوی استان یزد اتاق فکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان

به گزارش خبرنگار مهر، منصور مهرزاد ظهر سه شنبه به خبرنگاران رسانه‌ها اعلام کرد: روستای پالنگان تفرجگاه‌های زیبا و گردشگرپذیر، مناطق طبیعی و تاریخی دیدنی، سوغات و صنایع‌دستی برجسته و مراکز فرهنگی- اقامتی بسیاری دارد که هر یک از آن‌ها می تواند نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصاد منطقه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: در این راستا و با توجه به کثرت گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده ازاین روستای تاریخی، تعداد ٥٣ تابلوی معرفی امکان گردشگری و خدماتی موجود در روستا به همت این اداره‌کل و با همکاری و مشارکت فرمانداری کامیاران و اهالی پالنگان برای راهنمایی گردشگران به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و نصب شد.

وی با بیان اینکه تعدادی تابلوی خوشامدگویی و تفسیری در جاده منتهی به روستا نیز نصب شده است، عنوان کرد: این اقدام با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارائه اطلاعات و معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه به گردشگران ورودی و ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به مردم انجام شد.

مهرزاد یادآور شد: بر روی این تابلوها اطلاعاتی از جاذبه‌های گردشگری و خدمات موجود از جمله مراکز اقامتی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی و محصولات روستایی، مسجد، تابلوهای مربوط به شیلات، تعاون روستایی، فوریت‌های پزشکی و … در سایزهای مختلف درج شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف خدماتی و نظارتی بتوانیم خدمات بیشتری به مسافران و گردشگران ارائه و باعث رونق بیش از پیش گردشگری استان شویم.

کد خبر 6093240

دیگر خبرها

  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • اسلام هراسی پای شهردار مسلمان لندن را هم گرفت
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران