Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:47:08 GMT

کرونا ؛ زشت و زیبایی‌های یک جامعه

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۸۹۷۸

کرونا ؛ زشت و زیبایی‌های یک جامعه

دو دل است، برود و یا نرود، وارد داروخانه می‌شود،  متصدی داروخانه آرام و پنهانی بسته ای ماسک و دستکش به یک مشتری می‌دهد و زن رد و بدل شدن اسکناس را می‌بیند،  با حالتی التماس گونه می‌گوید : آقا ماسک برای پسرم می‌خواستم  و متصدی داروخانه عصبانی که مگر سواد نداری، این همه کاغذ روی شیشه است؟

زن،  کارگر داروخانه را از لای درب می‌بیند که از حیاط پشتی داروخانه بسته‌ها را جابجا و پنهان می‌سازد ، التماس می‌کند ، پسرم بد جوری سرفه میکند می‌ترسم به دیگر فرزندانم نیز بیماری سرایت کند و متصدی داروخانه بیخیال می‌گوید نداریم خانم، نداریم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست دو خیابان آن سوتر از داروخانه محتکر، متصدی و کارکنان یک فروشنده وسایل و مواد بهداشتی سخت در تلاش  برای بسته‌بندی جعبه‌های کوچکی حاوی  ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی هستند، در شیشه  فروشگاه  نوشته بزرگی خودنمایی میکند "ماسک و دستکش رایگان توزیع می‌شود".

مراجعان به این فروشگاه با کمال احترام از سوی فروشنده استقبال شده و در مقابل دریافت بسته‌های بهداشتی تنها صلوات و حمد و سوره ای نثار تازه درگذشته صاحب این فروشگاه می‌کنند.

صاحب فروشگاه می‌گوید: تمام هزینه‌ای که قرار بود صرف مراسم ختم عزیز از دست رفته امان کنیم، بسته بهداشتی تهیه کرده و به رایگان در اخیتار مردم می‌گذاریم،  تاکنون چهار هزار بسته شامل هر بسته ۲ پد الکلی، یک دستکش و ۲ عدد ماسک بین مردم توزیع کرده‌ایم.

یک شهروند که بسته‌ای بهداشتی از این فروشگاه به رایگان گرفته، می‌گوید: در روزهای سخت است که هر کس زوایای پنهانی وجود  خود را آشکار می‌کند، در روزهای امتحان است که مشخص می‌شود که چه کسی در راه خداست و چه کسی اسیر شیطان.

در روزهای اخیر که ویرس کرونا  همه را به هراس افکنده و مردم عادی را دچار ترس و واهمه کرده، زشت و زیبایی‌های فراوانی درجامعه خلق شده ،  دهها فروشنده مواد بهداشتی و حتی ابزار فروش با عرضه رایگان و یا ارزان ماسک و مواد بهداشتی صحنه‌های از نیکی و ایثار  آفریده‌اند و در مقابل کم نیستند افرادی که  لوازم ضروری مورد نیاز مردم را در این روزها پنهان و انبار کرده‌اند تا آن را چندین برابر قیمت عرضه کنند.

مقام‌های استان اردبیل در روزهای اخیر دهها پرونده مربوط به گرانفروشی مواد بهداشتی را بررسی و حکم به مجازات داروخانه‌ها و اصناف داده‌اند، چند داروخانه نیر در استان اردبیل به جرم گرانفروشی و عدم عرضه مواد بهداشتی پلمب و یا جریمه شده‌اند.با وجود تعزیز و مجازات متخلفان از سوی مقام‌های قضایی هنوز  کمبود ماسک، الکل و مواد ضد عفونی کننده در استان مشهود بوده و بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده مواد بهداشتی مدعی نبود این مواد  می باشند.

این کمبود در حالی است که مسوولان استان هر روز از افزایش عرضه ماسک و مواد ضد عفونی در سطح شهر خبر میدهند ولی همچنان مردم از کمبود ، گرانی و عرضه ناعادلانه این مواد گلایه می‌کنند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به تلاش برای رفع کمبود نیاز مردم به مواد بهداشتیگفت: واحدهای تولیدی استان با تمام ظرفیت اقلام بهداشتی ، ضدعفونی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را تولید می‌کنند.

ارژنگ عزیزی بیان کرد: توزیع الکل سفید در واحد تولیدی الکل طبی آذربایجان  از روز چهارشنبه بصورت فله در ظروف ۱۰ و ۲۰ لیتری آغاز شده و از روز شنبه  این واحد و واحد تولیدی دیگر این محصول را در شیشه‌های یک لیتری بسته‌بندی و به مراکز پخش تحویل خواهند داد.

او ادامه داد: یک واحد تولیدی ماسک ۳ لایه نیز با همکاری اتحادیه لوازم بهداشتی و آرایشی اعلام آمادگی کرده با تولید سه‌نوبته روزانه ۱۰ هزار ماسک به قیمت ۴۰۰ تومان در اختیار شبکه‌ توزیع قرار دهد.

عزیزی افزود: همچنین یکی دیگر از واحدهای تولیدی استان آمادگی خود را برای تولید روزانه ۱۰ تا ۱۵ تن آنتی‌سپتیک بر پایه مس و TEA برای ضدعفونی اماکن عمومی اعلام داشته که بعد از کنترل آنالیز آن و تایید از سوی دانشگاه علوم پزشکی به بازار عرضه خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در رابطه با تامین اقلام بهداشتی از سایر کانال‌ها هم گفت: سه هزار  لیتر الکل بسته‌بندی و ۱۰ هزار لیتر  انواع مایع ضدعفونی کننده از محل اموال تملیکی نیز از روز پنجشنبه در اختیار مراکز پخش و داروخانه‌ها قرار گرفته که واحد بازرسی سازمان صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بر فرآیند توزیع نظارت خواهند کرد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز گفت: تجهیزات پزشکی و تخصصی ویژه برای کادر درمانی بیمارستان‌ها به مقدار موردنیاز نیز تامین می‌شود.

وی بیان‌کرد: لوازم ضدعفونی و ماسک هم از روز شنبه به وفور در استان توزیع  شده و نیاز استان تامین می شود.

رامین صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: برای مقابله  با  شیوع ویروس کرونا با دستور دادستان مواد ضدعفونی کننده به‌صورت انبوه تولید و بصورت سیار در سطح شهرستان توزیع می‌شود.

وی بیان کرد : با توجه  به افزایش تقاضا برای ماسک و مواد بهداشتی  برخی از افراد سودجو  اقدام  به گران‌فروشی و احتکار این محصولات کرده‌اند.

او گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران‌فروشی، احتکار و عدم درج قیمت، موارد را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ اعلام نمایند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

سید عبدالله طباطبایی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل گفت: چهار اکیپ نظارتی برای حضور میدانی و بازرسی از داروخانه ها و مراکز توزیع اقلام بهداشتی بسیج شده است.

وی افزود: طبق هماهنگی هایی که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است باید تمامی داروخانه ها بصورت شبانه روزی به ارائه خدمات بپردازند.

او  با اشاره به اینکه به برخورد با اصناف و داروخانه های متخلف گفت: بدون هیچ ملاحضه ای با فروشندگان مواد بهداشتی و تجهیزات پزشکی که مرتکب تخلف می شوند برخورد قانونی انجام خواهد شد.

دکتر اخوان اکبری رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم گفت:  ۱۴ پرونده داروخانه‌های متخلف در استان اردبیل به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

وی بیان کرد: این پرونده‌ها  که شامل موارد مربوط به گرانفروشی مواد بهداشتی و عدم رعایت قوانین و مقررات می‌باشد، روز پنجشنبه در جلسه اضطراری کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و برای صدور حکم به تعزیرات معرفی شد.

تاکید کرد که با هرگونه تخلف واحدهای تامین و عرضه مواد بهداشتی برخورد می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها  هم‌اکنون هفت نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا بوده و در بیمارستان تحت قرنطینه و مراقبت هستند ،  ۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا نیز که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و سن بالا داشتند، جان باخته‌اند.

 ۴۰ بیمار مشکوک به بیماری کرونا نیز در استان بستری بوده و تاکنون ۱۰ بیمار مشکوک به کرونا در استان هم مداوا و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مواد بهداشتی استان اردبیل داروخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی


عصرایران - شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی،‌ با ارسال این متن ، ضمن اعتراض به برخی موارد، خواستار رسیدگی به گلایه ها و انتقادات خود شدند.

متن نامه دریافتی به این شرح است:


 با توجه به نقش مسئول فنی کارگاه ها و کارخانجات صنایع غذایی در تضمین ایمنی غذایی و ارتقاء سلامت آحاد جامعه، متاسفانه جایگاه شغلی و وضعیت معیشت مهندسین دارای پروانه مسئول فنی مطلوب نیست. این موضوع باعث عدم امنیت شغلی و در نهایت تهدیدی برای سلامت مصرف کنندگان، سلامت جامعه و افزایش بیماری و سرطان ها گشته است.

با توجه به ضرورت و اهمیت ایمنی غذا، که یکی از مهمترین و حیاتی ترین موضوعات در حفظ امنیت، سلامت جامعه است و نیز از جهت شرایط جبر جهانی و مصون ماندن از دسیسه و ترور غذایی، لازم و ضروریست که افراد متخصص صنایع غذایی، به جهت حفظ این امرمهم و پیرو آن سلامت جسم، جان و روح مردم ایران در خط مقدم تولید در جایگاه مسئول فنی و کنترل کیفی، در شرکت ها و کارگاه های تولید موادغذایی، خوراکی وآشامیدنی و به عنوان کارشناسان غذایی در ادارات مربوطه و نیز سازمان ها و ادارات مرتبط با واردات و صادرات  موادغذایی استخدام شوند، لذا با عنایت به حیاتی بودن این سمت شغلی عدم تامین شرایط حقوقی، مالی و معیشتی مناسب و درخور مسئول فنی جای نگرانی و تاسف دارد که این مهم منجر به مشغله ی ذهنی متخصصان دلسوز و مردم عزیز ایران به جهت سلامت و اعتماد مردم به تولیدات غذایی و آشامیدنی داخلی و مصرف آنها گشته است. 

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان صنایع غذایی از دانشگاه های مختلف کشور، همان مدافعان سلامت غذا هستند که به سمت مسئولین فنی و کنترل کیفی در شرکت ها و کارگاه های مرتبط با مواد غذایی و آشامیدنی- نوشیدنی مشغول به خدمت می باشند و سال های زیادی درتلاش برای بهبود کیفیت و کمیت شغلی خود بوده اند زیرا که خروجی آن به اعتماد جامعه و سلامت غذایی مردم و سلامت در بخش صادرات و واردات و اقتصاد نیز بر می گردد. 

به همین منظور امروز، کارزاری برای حمایت از مسئولین فنی و کنترل کیفی و مطالبه ی ملی،  سلامت غذای جامعه و کاهش و جلوگیری از تقلبات متعدد در شرکت ها و کارگاه های تولیدی مرتبط و کاهش ضررهای اقتصادی صادرات و نیز جریان درست و کافی علم در تولید موادغذایی، خوراکی و آشامیدنی به راه انداخته‌اند که ، در آن، با هدف حمایت از مصرف کننده و مشتری مداری، همچنین  ایجاد ردیف شغلی با چارچوب صحیح و علمی و قانون‌گذاری کاری برای تولیدکننده، مسئول فنی وکنترل کیفی، می توانند از سلامت و اعتماد جامعه مردمی داخل و خارج از کشور حفاظت و مردم را به مطالبه به حق درمورد اطمینان از سلامت غذایی برسانند.

با توجه به موارد فوق برای جلوگیری از تقلبات و سهل انگاری ها در فرآیند تولید و اجرا توسط برخی کارفرمایان علاوه بر تخصیص اختیارات لازم و قدرت اجرایی کافی در این سمت شغلی و نیز استخدام علمی - تخصصی و درست متخصصان فارغ‌التحصیل صنایع غذایی و نیز حفظ حقوق این عزیزان دلسوز و نگران سلامت غذایی و سلامت جاری در جامعه، جای خالی ارگان تخصصی نظام مهندسی کنترل کیفیت و مسئول فنی صنایع غذایی پشتیبان و حامی، بشدت احساس می شود تا ضمن سازمان دهی مطالبات به حق این سمت، حامی حقوقی و واسطه پرداخت حق الزحمه این عزیزان و حفظ استقلال اجرایی آنها در فرآیند تولید و انجام صحیح خدمات لازم به جامعه ی ایرانی نیز باشند. امید است با توجه به فرمایشات رئیس جمهور محترم مبنی بر حفظ ایمنی موادغذایی توجه لازم و درخور به شرایط صنف مسئولین فنی صنایع غذایی کشور شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته از داروخانه های پارس آباد
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • کارگران پیشروان میدانی تولید ثروت هستند
  • نواخته شدن «زنگ سپاس معلم» در اردبیل+فیلم
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • فرهنگ مردمی سپاس از معلم نهادینه شود
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • معلمان دریچه دانایی را به روی دانش آموزان می گشایند
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • ۱۵۰ بسته هرویین در معده ۲ قاچاقچی