Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناتو در اطلاعیه ای گفته است که ینس استولتنبرگ و مارک اسپر اعلامیه ای مشترک با مقامات افغان در باره صلح و همکاری های این نهاد با افغانستان امضا می کنند.

سفر مقامات آمریکایی و ناتو هم زمان با امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان در دوحه صورت می‌گیرد و قرار است این توافق نامه پس از دو سال گفت وگو و تلاش امروز با حضور نمایندگان شماری از کشورهای منطقه و جهان امضا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افغانستانی ها در باره موفقیت های این توافق‌نامه با شک تردید نگاه می کنند و می گویند همه از متن اصلی توافق نامه بی اطلاع  هستند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست مهوری افغانستان، می‌گوید که این دو مقام غربی، به همراهاشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان یک اعلامیه مشترک صادر خواهند کرد. انتظار می‌رود که آنان بر ادامۀ تعهدات ناتو و امریکا به افغانستان تأکید بورزند.

در همین حال، «دواخان مینه پال «معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید که ناتو و امریکا در این اعلامیۀ مشترک، بر مبارزه با تروریسم در افغانستان و پشتیبانی از نیروهای امنیتی این کشور، تأکید خواهند کرد.

این در حالی است که نماینده‌گان آمریکا و طالبان، امروز در خاتمه دوره هفت روزه کاهش خشونت‌ها، در دوحه توافق صلح را امضا کنند.

دبیرکل ناتو  دیروز در یک نشست خبری گفت که امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان، گامی مهم برای صلح پایدار در افغانستان است: «امضای این توافق‌نامه، نخستین گام مهم بسوی صلح پایدار در افغانستان خواهد بود؛ چرا که راه حل پایدار به جنگ در افغانستان گفت‌وگوهای میان افغانان به رهبری و مالیکت خودآنان است. راه صلح طولانی و دُشوار خواهد بود. عقب گردها خواهند بود و خطر تخریب کننده‌ها نیز وجود دارد.»

از سویی دیگر، ۲۲عضو کنگره ایالات متحده امریکا با نگرانی دربارۀ توافق احتمالی واشنگتن با طالبان برای پیکار با هراس‌افکنی نامه‌ای به وزیر خارجه و وزیردفاع امریکا فرستاده‌اند و هشدار داده‌اند که طالبان سابقه گرفتن امتیاز با دادن تضمین‌های دروغین دارند و بدست دادن اطلاعات به این گروۀ شورشی نگران کننده‌است.

اما، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان در گفت وگو با رسانه ها به توافق صلح با طالبان خوشبین است: «ما باید بسیار دقت کنیم که در پشت پرده صلح اهداف بیرونی نباشد و ما صلح می‌خواهیم.»

هرچند یک هیئت شش نفری حکومت  برای گفت‌وگوهای مقدماتی به دوحه رفته‌اند؛ اما طالبان گفته‌اند که با این هیئت گفت‌وگو نخواهند کرد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاستجمهوری افغانستان گفت: «این تیم در مراسم شرکت نمی‌کند اما حضور دارند تا در صورت نیاز تماس های لازم برقرار شود.

در همین حال، شهروندان این کشور انتظار دارند تا توافق صلح با طالبان به پایان خشونت‌ها در کشور منجر شود.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی بیان داشت: «صلح ایجاب می‌کند که یک حکومت موقت که بر همه قابل قبول باشد و ایجاد شود.»

هرچند حکومت درباره ترکیب هیئت گفت‌وگو کننده با طالبان جزییات نمی دهند، اما منابع به شبکه طلوع‌نیوز افغانستان گفتند که این هیئت هشت تا ده نفری  دولتی خواهد بود و جزییات گفت‌وگوهایش را با طالبان، با یک اجماع رهبران حکومت و سیاست‌گران درمیان خواهد گذاشت.

برچسب‌ها افغانستان ناتو ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان وزیر دفاع آمریکا حامد کرزی پروندهٔ خبری مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ناتو ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان وزیر دفاع آمریکا حامد کرزی افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان ناتو ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان وزیر دفاع آمریکا حامد کرزی توافق نامه توافق صلح گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۳۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است