Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@10:48:57 GMT

مصرف آب در زمستان رکورد زد

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۷۷۴۱

مصرف آب در زمستان رکورد زد

خبرگزاری فارس: رشد بی رویه مصرف آب در تهران باعث شد تا برخی از روستاهای تهران از روز گذشته با قطع آب و اکثر مناطق تهران با افت فشار آب مواجه شوند.

هشدار یک هفته پیش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره رشد مصرف آب تهران کارساز نشد بطوریکه رشد مصرف آب باعث شد تا از دو روز گذشته این شرکت اقدام به افت فشار آب در اکثر نقاط تهران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* مصرف آب تهران در زمستان رکورد زد

محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت که اگر مصرف آب اینطور افزایشی ادامه پیدا کند نه تنها مجبور به افت فشار آب خواهیم شد بلکه قطعا در تابستان با مشکل قطع آب نیز مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه مصرف آب تهران از مرز 3 میلیون مترمکعب عبور کرده که این اتفاق در فصل زمستان اولین بار است که رخ می‌دهد، گفت:‌ مصرف آب شرب تهران نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش یافته است و البته با نزدیک شدن به ایام نوروز افزایش مصرف آب شرب طبیعی است، اما امسال با عبور از 3 میلیون مترمکعب تا حدودی این موضوع غیرطبیعی می‌شود.

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز دو روز پیش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ابراز نگرانی خود را از میزان مصرف آب شهروندان تهرانی اعلام کرده بود.

به گزارش خبرنگار فارس در حال حاضر مصرف آب شرب تهران از مرز 3 میلیون مترمکعب عبور کرده و به 3 میلیون و 100 هزار مترمکعب رسیده است و این میزان مصرف در فصل زمستان بسیار غیرعادی به نظر می رسد. چرا که مصرف آب در این حد معمولا در فصل تابستان رخ می دهد و این میزان مصرف در روزهای گذشته باعث شده تا اغلب نقاط تهران با افت فشار و برخی روستاهای تهران با قطع آب مواجه شوند.

به نظر می رسد قطع آب روستاها از هم اکنون شرکتهای آب و فاضلاب را بعد از یکپارچه شدن شرکت های اب و فاضلاب شهری با روستایی دچار چالش کند.

پیشتر بختیاری مدیر عامل آبفای تهران در گفت و گو با فارس گفته بود که با مطرح شدن بیماری کرونا مردم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی از آب شرب برای شست‌‌وشوی بیشتر استفاده می‌کنند که همین مسأله تا حدودی مصرف آب را بالا برده است .که البته باید هم این اقدام صورت بگیرد و طبیعی است و مردم حق دارند تمام جوانب بهداشتی را رعایت کنند.

مصرف آب شرب تهران همواره در فصل زمستان به 2 میلیون و 700 هزار مترمکعب می‌رسید اما این روزها با 400 هزار متر مکعب رشد به 3 میلیون و 100 هزار مترمکعب رسیده است. پس اگر مصرف آب در فصل زمستان این گونه افزایش یابد در تابستان با اضافه شدن وسایل سرمایشی مصرف آب به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد. بر این اساس مدیریت مصرف آب از سوی مردم باید جدی گرفته شود نه اینکه تصور کنند چون بارش ها خوب بوده باید مدیریت مصرف آب را رها کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: مصرف آب شرب تهران کرونا فصل زمستان مصرف آب شرب مصرف آب افت فشار قطع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۷۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: بحرانی ترین کسری مخزن آبهای زیرزمینی این منطقه مربوط به دشت «رخ» تربت حیدریه بوده، به طوریکه میزان برداشت آب از این دشت ۵۲ میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه آن است.

 مهدی طلعتی افزود: در شرایط کنونی کسری مخزن دشت «زاوه» تربت حیدریه ۴۷ میلیون متر مکعب و دشت «رشتخوار» ۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد:  هرچه برداشت بیشتر باشد، حجم آبخوان کوچکتر می شود و به عبارتی این وضعیت موجب بحرانی شدن مخازن آبهای زیرزمینی شده است.

او با تایید اینکه اگر این روند ادامه یابد و نتوان مدیریت کرد شرایط برای زندگی انسان و حیات وحش سخت خواهد شد، اظهار کرد: مدیریت آب صرفا به یک اداره مربوط نمی شود و موضوعی فرابخشی است، باید سایر نهادها مانند جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نهادهای اجتماعی و غیره کمک کنند.

طلعتی تصریح کرد: نمی‌توان گفت از فردا برداشت آبی از دشت رخ صورت نگیرد؛ چون معیشت و زندگی مردم به کشاورزی و آب وابسته است.

خشکسالی و تغییر اقلیم

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: موضوع مدیریت آب بسیار حساس است و باید با دقت بسیار و ظرافت فراوان اقدام کرد تا به زندگی و معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

وی عنوان کرد: بخش عمده ای از مشکل هم به خشکسالی ها و تغییر اقلیم باز می‌گردد که می توان با مقایسه وضعیت آب و هوایی تربت حیدریه با ۲۰ سال قبل به تغییرات فراوان رخ داده پی برد.

طلعتی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در تربت حیدریه ادامه داد: میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته و از سویی میزان دمای منطقه و استان خراسان رضوی در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ۲ درجه افزایش یافته است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: این ۲ درجه موجب می‌شود، میزان بارش برف کاهش یابد اما باید با کمک کشاورزان و مدیریت مشارکتی مشکل و تبعات آن را تا حد ممکن کاهش داد.

تربت حیدریه با جمعیت حدود ۲۲۵ هزار نفر، در جنوب خراسان رضوی و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مشهد واقع شده است.

دیگر خبرها

  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • وضعیت سد دز استان خوزستان عادی است
  • وضعیت سد دز عادی است
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد
  • پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب
  • انجام ۳۵۰ هزار مترمکعب کوه‌بُری در تقاطع مدافعان سلامت قم
  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر