Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تارنمای خبری نشریه هیل، توافق نامه آمریکا و طالبان روز شنبه (۱۰ اسفند ۹۸) در دوحه قطر به امضای «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا و «عبدالغنی برادر» رئیس هیات طالبان رسید.

گراهام که یکی از نزدیکترین افراد به «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و عضو کمیته روابط خارجی سنا است، گفت: شک دارم که طالبان، قانون اساسی افغانستان را بپذیرد و به حقوق اقلیت‌های مذهبی و زنان احترام بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: زمان نشان خواهد داد که آیا آشتی در افغانستان با احترام و امنیت انجام خواهد شد، اما پس از بیش از ۱۸ سال جنگ، وقت آن است که در این زمینه تلاش شود.

به موجب توافق انجام شده، تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان از ۱۲ هزار نظامی در حال حاضر، به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر ظرف ۱۳۵ روز کاهش می‌یابد. تعداد باقی مانده به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در افغانستان می‌مانند.

گراهام گفت: کاهش شمار نیروهای آمریکا در افغانستان به حدود ۸ هزار و ۶۰۰ نفر با توجه به شرایط فعلی در این کشور، تضمین شده است.

وی افزود: کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی، مبتنی بر شرایط است و با این فرض انجام می‌شود که توان نیروهای امنیتی افغانستان برای محافظت از مردم این کشور، سرزمین آمریکا و متحدان ما، کافی است.

توافق‌نامه آمریکا و طالبان با حضور نمایندگان و وزیران خارجه ۳۰ کشور منطقه و جهان و همچنین نماینده‌های ویژه برخی کشورها در امور افغانستان به صورت رسمی امضا شد.

وزیر امورخارجه آمریکا در مراسم امضای این توافق نامه گفت، گروه طالبان تعهد کرده‌است که رابطه خود را با القاعده و تروریست‌ها قطع می‌کنند و ما نیز نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کنیم.

مایک پمیئو اعلام کرد که یک هفته کاهش خشونت در افغانستان طی دو دهه بی سابقه بوده است و اگر طالبان مایل به صلح باشد باید این روند را ادامه دهند.

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: اکنون به طالبان ارتباط دارد که قدم بردارند و رابطه خود را با القاعده قطع و با داعش مبارزه کنند و به زنان و مردان افغانستان که طی هفته گذشته از صلح استقبال کردند، نشانه مثبت نشان داده و به کاهش خشونت ادامه دهند.

برادر رییس هیأت طالبان در قطر نیز در مراسم امضای توافق نامه گفت: مذاکرات توافق امارت اسلامی و آمریکا دستاورد بزرگی برای ملت مجاهد افغانستان بود و آن را تبریک می‌گویم. وی افزود: به توافق‌نامه پایبند هستیم.

آمریکا و طالبان نزدیک به ۲ سال و ۱۱ دور گفت‌وگو به توافق نهایی رسیدند، هرچند گفت‌وگوها چند بار به دلیل حملات طالبان بر نظامیان و پایگاه طالبان متوقف شد اما باردیگر از سرگرفته شد.

قرار است در طول ۱۰ روز پس از امضای توافق میان آمریکا و طالبان، گفت‌وگوهای میان گروه‌های افغانستانی آغاز شود.

آمریکا با ادعای تامین صلح و رفع خشونت، پس از حملات یازدهم سپتامبر  سال ۲۰۰۱ وارد افغانستان شد.

برچسب‌ها افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان پروندهٔ خبری مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان آمریکا آمریکا دونالد ترامپ آمریکا افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان آمریکا آمریکا افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان آمریکا افغانستان آمریکا آمریکا آمریکا افغانستان افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان توافق نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۰۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

ششمین نشست اجرایی‌سازی توافق‌نامه همکاری مشترک توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد با حضور دستیار معاون علمی رئیس جمهور و معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد برگزار شد.

 این نشست در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری یزد با حضور محمدجواد صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از امضا و اجرای توافق نامه در طول هفت ماه گذشته ارائه شد و به انتظارات ملی و استانی از دستاورد‌ها و نتایج اجرای برنامه‌های مورد توافق پرداخته شد.

شایان به ذکر است، اجرای طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان یزد در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان و ...، با امضای توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با استانداری یزد به صورت رسمی در ۳۰ مردادماه امسال کلید خورد.

همچنین حاضران نکات و پیشنهاد‌های خود پیرامون مسائل و چالش‌های اجرایی از جمله در تامین و اختصاص منابع مالی و راهکار‌های شتابدهی به اجرای مفاد توافق نامه را بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • همه باید همدل و متحد به دنبال موفقیت تراکتور باشیم
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید