Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:17:24 GMT

ضرورت جلب اعتماد عمومی در مقابله با کرونا

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۹۴۹۴۷

ضرورت جلب اعتماد عمومی در مقابله با کرونا

یکی از مهمترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجهند مساله اعتماد عمومی است. مقوله اعتماد عمومی در تمامی اعصار و قرون یکی از مهمترین موضوعات مهم حیات بشری بوده و با گذشت زمان بر اهمیت آن افزوده شده است. امروزه دولت ها در پی آن هستند که اعتماد شهروندان به مدیریت دولتی را افزایش دهند لذا زمان و منابع زیادی را بدین منظور صرف می کنند تا بتوانند رابطه طولانی مدت رضایت بخشی با شهروندان برقرار کنند و در صورت عدم دستیابی به توفیقات لازم با کاهش اعتماد عمومی مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کاهش اعتماد عمومی احتمال مشارکت عامه مردم در فرایندهای سیاسی و اجتماعی کاهش می یابد و کنار کشیدن شهروندان در مشارکت می تواند تبعات جبران ناچذیری برای کشور به همراه داشته باشد.

در بحث مقابله با ویروس کرونا نیز که این روزها بازار آن بسیار داغ است ، دولتمردان تلاش دارند تا با کمک همه نیروها و امکانات از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری نمایند تا سلامت جامعه را هر چه سریع تر به حالت عادی بازگردانند اما پایین بودن اعتماد عمومی در جامعه این حرکت رو به جلو را با کندی مواجه ساخته و انرژی زیادی از دولتمردان گرفته است.

بی اعتمادی فعلی که ریشه در گذشته های نه چندان دور دارد در این برهه سخت و حساس نمود بیشتری پیدا کرده و بازگرداندن این آب رفته از جوی نیازمند شفاف سازی مسئولان در ارائه عملکرد و آمارها است تا هزینه کمتری در مقابله با کرونا ویروس پرداخت شود.

 مشارکت جمعی نیازمند اعتماد عمومی

یک کارشناس امور اجتماعی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : وقتی اعتماد عمومی مطرح می شود مردم انتظار دارند مقامات و سازمان های دولتی با اقدامات خود در تعامل با آنها که در این تعامل نوعی عدم اطمینان و عدم شناخت از نحوه انجام امور در سازمان های دولتی وجود دارد، به انتظارات آنها پاسخ داده شود.  

کامران بهرامیان با بیان اینکه امروزه اعتماد عمومی در جامعه دچار افول شده است ، افزود : عوامل زیادی در کاهش اعتماد عمومی نقش داشته اند و این بی اعتمادی در کوتاه مدت شکل نگرفته و به گذشته باز می گردد.

وی اظهار داشت : مهمترین عنصر سرمایه اجتماعی اعتماد است که ضامن توسعه هر کشوری است و متاسفانه در جامعه امروز ایران بسیار کمرنگ شده است.

این کارشناس امور اجتماعی داشتن اعتماد عمومی را پیش شرط مشارکت جمعی عنوان کرد و افزود : اگر نیازمند مشارکت جمعی در جامعه هستیم باید دیوار بی اعتمادی بین مردم و مسئولان فرو بریزد و چاره ای جزء این نداریم.

وی یادآور شد : جلب اعتماد عمومی و ارتقای امید در جامعه، عواملی حیاتی و ضروری برای نیل به موفقیت های فردی، سازمانی و اجتماعی به شمار می روند و اعمال شفافیت در کارکرد ارگان های مختلف حاکمیتی به اعتماد سازی میان دولت و شهروندان می انجامد و سبب حفظ یکپارچگی و وحدت در روابط اجتماعی می شود.

فضای مجازی ، حلقه وصل شهروندان 

یک شهروند مازندرانی ساکن غرب استان در این باره گفت : فضای امروز جامعه ایران با حجم عظیمی از اطلاعات غلط و نادرست بمباران می شود و روزی را مشاهده نمی کنی که موضوعی به دروغ مطرح شود و مسئولان به دنبال صدور تکذیبیه برای آن نباشند.

رامین رادمهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر اطلاع رسانی درست و بموقع از منابع موثق صورت نگیرد ، شایعات به سرعت در جامعه منتشر می شود و پاک کردن آن از اذهان عمومی هزینه سنگینی به همراه خواهد داشت.

وی به اطلاع رسانی دولت در مورد بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و اظهار داشت : با وجود اطلاع رسانی متمرکز در این زمینه باز عده ای تلاش دارند تا خبرها در مورد کرونا را از فضای مجازی و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور دنبال کنند و حاضر به شنیدن حرف مسئولان نیستند.

رادمهر خاطرنشان کرد : متاسفانه بی اعتمادی در جامعه وجود دارد و فضای مجازی در بحث کرونا به شدت تلاش دارد تا به این موضوع دامن بزند و فضای جامعه را ملتهب تر از آنچه هست نشان دهد و نگرانی ها را تشدید نماید.

به گفته این شهروند ، مسئولان در کنار تلاش هایی که برای کنترل و مهار کرونا انجام می دهند باید فضای روانی جامعه را نیز به دست گیرند و عرصه را برای دشمنان خارجی و فریب خوردگان داخلی خالی نگذارند.

وی یادآور شد : مردم، داوران خاموش رفتارهای مسئولان کشور هستند و آنها باید به این موضوع واقف باشند و نسبت به عملکرد خود حساسیت بیشتری داشته باشند تا رضایتمتندی حداکثری حاصل گردد.

با وجود آنکه فضای مجازی می تواند به یک فرصت برای دولتمردان و مسئولان نظام در مدیریت بحران ها و بویژه در بحران اخیر کشور (کرونا ) جهت اطلاع رسانی و روشنگری افکار عمومی تبدیل شود ، متاسفانه با رها سازی این فضا و حتی نادیده گرفتن بخش زیادی از رسانه های رسمی ، به تهدیدی جدی مبدل گشته است و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

کاهش اعتماد مردم به اطلاعات رسمی 

یک جامعه شناس بی اعتمادی مردم به رسانه های داخلی را از دیگر عوامل تشدید بی اعتمادی در جامعه دانست و گفت : وقتی مردم واقعیت های جامعه و زندگی خود را می بینند و مشکلات را از نزدیک لمس می کنند اما در رسانه های داخلی هیچگونه انعکاسی در این زمینه داده نمی شود و یا به ندرت داده می شود که تا حدی بی اعتمادی ایجاد خواهد شد.

کاوه مهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جامعه امروز همچون اتاق شیشه ای است که نمی توان چیزی را از اذهان عمومی پنهان کرد و در سریعترین زمان ممکن اطلاعات و اخبار منتشر و بازخورد آن دیده می شود.

وی اظهار داشت : امروزه مردم در هر موضوعی به دنبال حقیقت هستند و برای به دست آوردن آن به هر رسانه داخل و خارجی و پیام رسان های داخلی و خارجی در فضای مجازی مراجعه می کنند و نمی توان جلوی این پدیده ارتباط جمعی را گرفت.

مهری، دادن اطلاعات اشتباه از سوی برخی مسئولان به رسانه های داخلی و انتشار آن را عامل دیگری بر بی اعتمادی مردم دانست و تصریح کرد : متاسفانه برخی مسئولان به دلیل پایین بودن سواد رسانه ای یا عدم شناخت درست از مخاطبان دچار اشتباهاتی در دادن اطلاعات و اخبار پیرامون موضوعی می شوند که جبران آن هزینه و زمان زیادی را می طلبد.

وی یادآور شد : کرونا آزمونی بزرگ برای مسئولان ، مردم و رسانه های داخلی در جلب اعتماد عمومی است و باید تلاش کنیم تا سربلند از آن بیرون بیاییم.

برچسب‌ها ویروس کرونا تنکابن معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تنکابن معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی ویروس کرونا تنکابن معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی رسانه های داخلی اعتماد عمومی اطلاع رسانی کاهش اعتماد بی اعتمادی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل

انسیه شاه حسینی کارگردان و فیلمنامه نویس با تأکید بر سرعت افزایش جمعیت سالمندان در جامعه گفت: این امر باعث می‌شود که کاهش زاد و ولد به چشم بیاید و یک زنگ خطر برای کارشناسان حوزه سلامت و جمعیت محسوب شود و سال هاست که در این عرصه هم صحبت‌های زیادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت باید به طور کامل و درست اجر شود، گفت: همین جایزه می‌تواند راهگشایی در این عرصه باشد هر چند که حل مسئله نیست بلکه یک راهبرد است. شاه حسینی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون جوانی جمعیت باید نهایت تلاششان را اتخاذ کنند، یادآور شد: این مسئولیت هم تنها با یک دستگاه نیست، دستگاه‌های زیادی می‌توانند فعال شوند. خود فرهنگ سازی در جامعه خیلی اثرگذار است تا این شعار دو فرزندی یا تک فرزندی که بلای جامعه شده، از اذهان پاک شود. شاه حسینی در پاسخ به این سوال که اگر فیلمی در این رابطه به او پیشنهاد شود، می‌پذیرد، گفت: بله قطعا در این فضا که هر کشوری برای خود سیاستی دارد هنرمندان ما هم بنا اقتضائات جامعه کاری انجام دهند.

وی با اشاره به تهدیدات نیروی کار جوان در سال‌های آتی و بحران سالمندی اظهار داشت: این را در نظر داشته باشیم که تنها شعار خانواده محوری و نگرانی کاری از پیش نمی‌برد، قانون جوانی جمعیت می‌بایست به طور کامل اجرا شود خوشبختانه دبیرخانه ستاد ملی جمعیت هم این روز‌ها خیلی خوب مشغول به فعالیت است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • حمایت خاص از گشت ارشاد و طرح نور: ادامه دهند، کار بسیار خوبی است
  • حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل