Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اولین میزگرد از سلسله نشست های گفت و گو محور نبض اردکان؛ چالش ها و تنگناهای رسانه های گوناگون این شهرستان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ اولین جلسه از سلسله نشست‌های گفت‌وگو محور به شیوه میزگرد تحت عنوان «نبض اردکان» با محوریت بررسی ابعاد فعالیتی رسانه‌های فعال اردکان با حضور جمعی از کارشناسان و فعالین عرصه رسانه این شهرستان در محل باغ گفت‌وگو شهرستان اردکان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد عابدی در ابتدای این نشست ضمن عرض خیرمقدم خدمت حاضرین، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اردکانی؛ محورهای صحبت در جلسه پیش رو را جایگاه واقعی رسانه در اردکان از نگاه مردم و مسئولین، درآمدزایی رسانه‌ها، رسالت واقعی رسانه‌ها و اعتماد و استقبال از رسانه‌ها ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه رسانه یکی از ارکان دموکراسی است و باید از محتوای صحیح برای نشر به عنوان اخبار در فضای مجازی استفاده شود، اظهار داشت: مبحث سواد رسانه‌ای از دهه 70 میلادی در قاره اروپا و غرب و از دهه 80 شمسی در کشورمان مطرح شد. آموزش بحث تفکر و سواد رسانه‌ای نیز از اوایل دهه 90 شمسی به کتب درسی راه یافت. امیدواریم که با تدریس این‌گونه از دروس دانش آموزان به چگونگی گلچین مطالب رسانه‌های سالم از رسانه‌های ناسالم و شناخت منبع موثق اخبار و گزارشات پی ببرند.

مصطفی عابدی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت رسانه‌های مکتوب در اردکان؛ وضعیت این دسته از رسانه‌های شهرستان را جدا و حقیقتاً اسفناک خواند و بیان کرد: ماندگاری مطالب و اخبار در فضای مکتوب با رسانه‌های بر خط و مجازی قابل قیاس نیست چراکه ثبت محتواها یک سند و تاریخ برای شهر و شهرستان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسی منکر بروز بودن مطالب رسانه‌های مجازی نیست ولی نسبت به رسانه‌های مکتوب اردکان بی‌مهری شده است ادامه داد: رسانه‌های مختلف اردکان در حوزه انتشارات و مکتوبات یا دیگر چاپ نمی‌شوند و یا در صورت چاپ دارای کیفیتی در سطح پایین‌تر قرار دارند. البته عدم توجه مسئولین فرمانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از سایر مدیران و نهادها یکی دیگر از علل بی‌رغبتی فعالین رسانه در حوزه مکتوب است.

مدیرمسئول نشریه نفس تازه در پاسخ به ابهامی در رابطه با ارتباط میان حمایت مسئولان از نشریات و زیر یوغ رفتن این رسانه‌ها، گفت: خرید تعدادی مشخص از نشریات منتشرشده توسط ادارات و ارگان‌های شهرستان موجب زیر یوغ رفتن رسانه مکتوب نمی‌شود ولی همین مورد (خرید تعدادی از نشریات) نیز مورد موافقت دست‌اندرکاران اردکان واقع نشده است در صورتی که ما معتقدیم که یکی از وظایف مدیران اجرایی، حمایت از رسانه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه ما نیز مخالف زیر یوغ رفتن یک رسانه مکتوب هستیم، افزود: البته ما جریانات و افرادی را داشتیم که با اهدافی خاص و معین حاضر به پرداخت مبلغ قابل‌توجه در جهت چاپ نشریه و به‌نوعی تصاحب رسانه بودند ولی ما این پیشنهاد‌ها را قبول نکردیم.

محمدجواد عابدی در بین صحبت‌های مصطفی عابدی؛ یادآور شد: احساس می‌شود که صرفاً حضور مسئولین در میدان حمایت از رسانه‌های مکتوب، مشکل اصلی این دسته از رسانه‌ها نیست بلکه علل دیگری در حوزه محتوا و... وجود دارد.

هادی طاهری در این رابطه؛ عدم تطابق شخصیت برخی از مدیران و تیم مدیریتی رسانه‌ها با سبک و سیاق کار حرفه‌ای و رسانه‌ای را دلیلی برای افت نشریات مکتوب اردکان ذکر کرد.

مصطفی عابدی با تأیید نکته اظهارشده حاضرین در مورد بی‌کیفیتی محتوایی و ظاهری نشریات، افزود: باید موارد ناظر بر هزینه‌های رسانه مکتوب نیز به نسبت رسانه‌های مجازی و کانال‌های خبری شبکه‌های اجتماعی مطرح شود.

سید محمدحسین موسوی پیرامون بحث مطرح‌شده، اذعان کرد: در فضای رقابتی جدی در بین رسانه‌های مکتوب و نشریات و رسانه‌های مجازی می‌بایستی رسانه‌های مکتوب با استفاده از گزارش‌ها بدیع، نو و جدید در قالب‌هایی متفاوت نسبت به گذشته و مطابق با میل مخاطب، مخاطبین را به سمت‌وسوی خود جذب کنند. ضمناً نشریات می‌توانند با جمع‌آوری برخی از مطالب منتشره مردمی در کانال‌های خبری شبکه‌های اجتماعی، این مسائل و مشکلات را پیگیری کرده و با استفاده از روش‌هایی متناسب آن را در صفحات خود به چاپ رسانند.

همچنین مهدی فتاح؛ عدم‌حمایت مسئولین از رسانه‌ها و خبرنگاران را در سطح کمی و کیفی فعالیت خبری مؤثر دانست و عنوان کرد: وقتی حتی هزینه رفت‌وآمد به مناطق جهت پوشش خبری بر عهده خود خبرنگار باشد، بی‌رغبتی را برای وی به دنبال دارد.

هادی طاهری، مدیر کانال ذره‌بین در شهر در ادامه گفت: پرداختن به موضوعاتی ازجمله پرداخت هزینه‌های هنگفت به بازیکنان خاتم با وجود عدم نتیجه‌گیری مطلوب در مسابقات لیگ برتر، آلودگی صنایع مستقر در شهرستان باید جزئی از عملکرد مطالبه گرانه رسانه‌های اردکان باشد که این‌گونه نیست. ما سؤال داریم که چرا رسانه‌های شهرستان، اهمال‌کاری برخی از مسئولین را به چالش نمی‌کشند.

مصطفی عابدی در پاسخ به این مسئله با اشاره به چاپ نطق دکتر درویش، معاون اسبق سازمان محیط‌زیست کشور در اردکان در رابطه با تأثیر آلایندگی کارخانه‌ها ازجمله مجموعه کارخانجات شیشه شهرستان، گفت: ما این‌گونه مسائل را پیگیر شده بودیم ولی کسی از مدیران صنایع آن را قبول ندارند.

امیر محسن مختاری نیز در این نشست نسبت به مسئله رغبت و آگاهی مردم نسبت به نشریات مطالبی را بیان و ابراز کرد: اگر مسئولی از چاپ نشریات حمایت و پشتیبانی به عمل آورد، باید دید که آحاد مردم نسبت به مطالعه و بررسی محتوا، اخبار و مطالب رسانه مکتوب چقدر انگیزه دارند و به چه میزانی نسبت به این موضوع اهتمام می‌ورزند.

محمدجواد عابدی، مجری برنامه با اشاره به اینکه یکی از معضلات موجود در مدارس؛ مطالعه صرفاً درسی بوده و است از مدیرمسئول نشریه نفس تازه سؤال کرد که آیا رسانه‌های مکتوب شهرستان اردکان که کمابیش به حیات خود ادامه می‌دهند، برنامه خاصی برای جذب مخاطب نیز دارد یا خیر.

مصطفی عابدی در پاسخ به این پرسش بابیان اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران رسانه‌های مکتوب به دلیل درگیری‌های مداوم و گسترده درزمینهٔ هایی ازجمله هزینه‌های بالای چاپ و انتشار، جمع‌آوری مطلب و... اکثراً برنامه‌ای درزمینهٔ جذب مخاطب و افزایش سطح مطالعه ندارند، اذعان کرد: می‌بایستی در این حوزه یعنی مسئله فرهنگ‌سازی یا به تعبیر دیگر ایجاد رغبت نسبت به مطالعه و بررسی مطالب؛ وظایف وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط بیان شود. این سازوکارهای اجرایی مسئولیت‌های قابل‌توجهی در این امر دارند.

سید محمدحسین موسوی، فعال جوان رسانه‌ای نیز با تأکید بر اینکه باید علاوه بر اشاره به نقاط عیب، باید نقاط قوت نیز بیان شود، افزود: چشم امیدی به آموزش مبحث سواد رسانه در مدارس داریم. با تدریس این درس ارزشمند در پایه‌های تحصیلی می‌توان امید داشت که نسل‌های آتی در این عرصه به صورت کارآمد به فعالیت بپردازند و صاحب اخلاق و هویت رسانه‌ای باشند.

محمدجواد عابدی بابیان اینکه گاهی اگر ضعفی وجود دارد باید اصلاح عیوب را از خودمان شروع کنیم، اظهار داشت: زمانی که وجود بودجه میلیاردی کلانی در شهرداری اردکان وجود داشت از مسئولان شورای اسلامی شهر وقت خواستیم در حد امکان از بودجه موجود برای آموزش اردکانی‌ها ازجمله توجه به آموزش شهروندی، آموزش و پرورش و... هزینه شود. البته بخشی از این گلایه به خود افراد جامعه برمی‌گردد که می‌بایستی در زمان برگزاری انتخابات؛ افراد درست بافکر فرهنگی، آموزشی و کارآمد را راهی ساختمان شورای شهر کنیم.

مصطفی عابدی نیز به انتقاد از حرکت اقتصاد به سمت رشد در عین عدم وجود رشد فرهنگی پرداخت و تصریح کرد: یکی از متداول‌ترین مثال‌ها درزمینهٔ رشد نامتوازن شهر؛ تشبیه به انسانی با یک دست بزرگ و یک دست کوچک است. البته اگر قرار باشد درزمینهٔ رشد نامتوازن وارد شد باید برای آحاد مردم تبیین شود که از این رشد نامتوازن، چه گروه‌هایی یا احیاناً اشخاصی نافع شده‌اند.

وی با ابراز تأسف از اینکه پاداش‌های جزئی در جیب کارگران ولی سودهای کلان به‌حساب برخی افراد خاص واریز می‌شود گفت: سهامی به نام فولاد احیاء سپاهان در یک مقطع زمانی توزیع شد و مردم نیز از آن استقبال کردند ولی شاهد بودیم که دیگر خبری از این مجموعه نشد.

سید محمدحسین موسوی نیز در مورد مبحث دغدغه‌های مردمی، عنوان کرد: شفافیت مالی ساختارها و ارگان‌های اجرایی و شهری اردکان ازجمله گلایه‌های مکرر مردمی است که باید در رسانه‌ها، این مبحث نیز به صورت جدی مطالبه گری شود.

هادی طاهری در ادامه؛ عدم وجود صنف برای رسانه‌های اردکان را ازجمله عیوب فعالین این عرصه دانست و گفت: ما یک محوریت در رسانه‌های مختلف تصویری، مکتوب، مجازی و اینترنتی شهرستان در جهت به چالش کشیدن هماهنگ و به نفع مردم در حوزه مسائل مختلف نداریم.

مدیر کانال مجازی ذره‌بین در شهر اضافه کرد: گاهی اگر مطلبی را منتشر کنیم حتی در پاسی از شب با ما تماس گرفته می‌شود و به حذف مطلب منتشرشده اشاره می‌شود. دلیل این امر از زبان افراد تماس‌گیرنده این است که رسانه‌های ما در سطح شهرستان اردکان دارای بازخورد و تأثیر قابل‌توجهی هستند. بنابراین وجود یک انجمن، سندیکا و یاسمن برای رسانه‌های اردکان لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

مصطفی عابدی در تکمیل و تأیید صحبت‌های اظهارشده حاضرین، افزود: نپرداختن به برخی از مسائل چالشی روز به ضعف خود رسانه‌ها برمی‌گردد که لازم است اصلاح شود. البته وجود تشکل‌ها حتی به صورت غیررسمی درزمینهٔ ایجاد وحدت رویه رسانه‌ها می‌تواند مؤثر باشد و اگر شاهد حضور برخی از مسئولین امر در جمع این تشکلات و سمن‌ها، فعالیت مؤثرتری در این انجمن‌ها انجام می‌شود.

هادی طاهری ادامه داد: یکی از مشکلات ملموس ما این است که وقتی گاهی از اوقات مشکلی را در قاب رسانه پوشش می‌دهیم ولی برخی از سایر کانال‌های خبری به دلیل نظر سیاسی مخالف، ما را می‌کوبند و این موضوع باعث می‌شود که یک مسئله و مشکل به صورت محوری و گسترده در رسانه‌های اردکان منتشر نشود.

همچنین سید محمدحسین موسوی بیان کرد: احساس می‌شود اختلاف نظرات فکری و جریانی موجب جلوگیری از وفاق رسانه‌ای در شهرستان می‌شود.

مصطفی عابدی نیز از عدم حضور و مشارکت فعالین رسانه‌ای در شورای فرهنگ عمومی شهرستان اردکان و یا کمیته پایش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد.

مهدی عابدیان، مدیر مجموعه باغ گفتگوی اردکان در سخنانی با اشاره به اینکه باید رسانه‌ها پیگیر شوند که آیا همان‌گونه که القابی مثل پولدارترین شهر ایران به اردکان نسبت داده می‌شود، این شهرستان دارای پیشرفت متوازن بوده است یا خیر. یادآور شد: باید پرسید که اردکان عزیز ما که به کارخانه‌های گوناگون مجهز شده است، آیا رشد این شهر در ابعاد فرهنگی و زیست‌محیطی هم به همین میزان بوده است یا خیر.

وی با طرح این سؤال و پرسش که اقشار مردم از تغییر فرهنگی اردکان اطلاع کافی دارند یا خیر، گفت: پیگیری‌ها در رابطه با کارخانه‌هایی که در دل کویر ایجادشده‌اند ولی پرآب خواه هستند باید در دستور کار رسانه‌های شهرستان قرار گیرد در صورتی که از همین آب می‌توان در برخی از منطق همانند چاه افضل به خوبی جهت کشاورزی، کشت و تولید پسته استفاده کرد.

محمدجواد عابدی با تأکید بر لزوم وجود وحدت رویه در انتشار مطالب و پیگیری دغدغه‌های مردمی در رسانه‌های متعدد اردکان، ابراز کرد: ما باید به سمتی برویم که بتوانیم در فضای مجازی، مسئولین و متولیان امور را به معنای واقع کلمه به چالش و پاسخگویی بکشانیم.

هادی طاهری در ادامه سخنان خود، افزود: در رسانه ذره‌بین بر روی مسئله فاضلاب شهری اردکان، پیگیری‌های جدی و مداومی را انجام دادیم. پیشنهاد‌های مؤثر و قابل تأملی را نیز در این زمینه ارائه کردیم که اگر همکاران رسانه‌ای مدتی با وحدت همین موضوع را پیگیری کرده بودند خیلی بیشتر مثمر ثمر واقع می‌شد. البته لازم است که بیان شود حضور رسانه‌ها در جلسات شورای اسلامی شهر اردکان نیز خود باعث می‌شود که مسئولین متوجه عزم جدی رسانه‌ها در پیگیری مسائل شوند.

امیر محسن مختاری نیز، اذعان کرد: باید رسانه‌های اردکان دست در دست هم پیگیر موضوعات اولویت دار سطح این شهرستان باشند. خبری در فضای مجازی و کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که باید رسانه‌های مکتوب نیز پیگیر آن باشند. به عبارتی کانال‌های فضای مجازی، جرقه پیگیری مشکل را بزنند و رسانه‌های مکتوب نیز این مسئله را تحلیل و تبیین کنند تا دغدغه مطرح‌شده رها نشود.

فعالیت رسانه‌های اردکان در شبکه اجتماعی اینستاگرام، موضوع پایانی این نشست گفت‌وگو محور بود.

هادی طاهری با اشاره به اینکه تمایل چندانی به حضور رسانه ذره‌بین در اینستاگرام نداریم به دلیل اینکه سبک اخبار و انتشار محتوای ما با قالب این نرم‌افزار تناسبی ندارد.

مهدی فتاح نیز در این رابطه گفت: در یک خانواده همه اعضاء به تلگرام دسترسی دارند ولی بسیاری به اینستاگرام دسترسی ندارند و با این فضا آشنا نیستند.

محمدجواد عابدی نیز بابیان اینکه شیوه واقع‌نگری در اینستاگرام با سایر پیام‌رسان‌ها متفاوت است، تصریح کرد: البته این نرم‌افزار می‌تواند کمک‌کننده و یاری‌رسان فعالیت‌های خبری کانال‌ها باشد.

مصطفی عابدی به ضرورت و اهمیت حضور خبرنگاران، فعالین رسانه‌ای و مطبوعاتی و رسانه‌های خبری در فضای اینستاگرام اشاره و اذعان کرد: باید پذیرفت که فضای رسانه‌ای به سمت‌وسوی اینستاگرام در حال حرکت است و در شکل و لعاب خبری آتی، این پیام‌رسان نقش جدی و بسزایی دارد.

سید محمدحسین موسوی، فعال جوان خبری بابیان اینکه امروز بخش عمده‌ای از جوانان گرایش بیشتری به پیام‌رسان اینستاگرام ندارند، اضافه کرد: در خبرگزاری‌های شاخص کشوری، مدیریت صفحات اینستاگرام به افرادی با تخصص بیشتر و حرفه‌ای‌تر نسبت به کانال‌های تلگرامی واگذارشده است. البته اینستاگرام یک حالت سرگرمی نیز پیداکرده است بنابراین باید اخبار منتشرشده کانال‌ها اگر قرار است در اینستاگرام منتشر شود، با قالبی متفاوت باشد.

محمدجواد عابدی، مجری این برنامه در پایان؛ جمع‌بندی جلسه را بدین شرح، تشریح کرد: در فضای رسانه‌های مکتوب اردکان ماحصل آن شد که مدیریت مطلوب در این رسانه‌ها ضعیف، محتوای درخور توجه و خواندنی و البته حمایت از سوی مسئولین شهرستان کم بوده است. در حوزه فضای مجازی نیز بیان شد که در مبحث پیگیری اخبار وحدت رویه وجود ندارد و به لحاظ فکری حتی در مهم‌ترین موضوعات و مسائل، تضاد گویی می‌شود.

وی همچنین لزوم فرهنگ‌سازی دنبال کردن مطالب نشریات و ارتباط رسانه‌ها با مردم و پیشنهاد ایجاد یک انجمن رسانه‌ای در اردکان را ازجمله سایر موضوعات طرح‌شده در این نشست گفت‌وگو محور دانست.

پایان پیام/680

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد میزگرد رسانه ها رسانه خبرگزاری شبستان رسانه های اردکان شبکه های اجتماعی رسانه های مجازی رسانه های مکتوب شهرستان اردکان کانال های خبری رسانه مکتوب رسانه ها رسانه ها هادی طاهری فضای مجازی وحدت رویه کانال ها رسانه ای ذره بین گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۱۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی

 

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سرهنگ طولابی نژاد اظهار کرد: با مراجعه فردی به پلیس فتای شهرستان بافق و بیان اینکه آشنایی با فردی در فضای مجازی باعث کلاهبرداری از او شده است، رسیدگی به موضوع در دستورکار قرار گرفت. 


فرمانده انتظامی شهرستان بافق افزود: در تحقیقات مشخص شد که مالباخته با فردی در فضای مجازی آشنا شده و تا چند روز با هم گفتگو داشتند و بعد از ایجاد صمیمیت بین آنها، کلاهبردار درخواست مبلغ ۲۵ میلیون ریال وجه نقد می‌نماید که پس از واریز وجه توسط مالباخته، دیگر جوابگوی او نبوده است. 


وی ادامه داد: با تلاش ماموران پلیس فتا، متهم در یکی از شهر‌های کشور شناسایی و مبلغ مذکور به حساب شاکی بازگردانده شد. 


فرمانده انتظامی بافق از شهروندان خواست دراین موارد دقت بیشتری داشته باشند و به افراد در فضای مجازی اعتماد نکنند.

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • روز جهانی سلامتی زنان + تاریخچه و پوستر World Women’s Wellness Day