هدایت بازیرایانهای در مقابله با بیماریهای واگیردار/کرونا بازی
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۴۷۵۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از بازیسازان تمام در سراسر جهان برای مقابله با بحرانهای جدیدی آمادهباش هستند تا فعالیتهای فرهنگی، بازی و سرگرمیهایشان را در این زمینه گسترش دهند.
طراحان و تولیدکنندگان بازیهای جدی ویدئویی در این زمینه با خلق بازیهای مهم و جدی درصدد آموزش و اطلاعرسانی به کاربران در دنیا هستند و سعی دارند در این راه بازیهایی را ارائه دهند که برای کاربران بازیهای جدی مفید و قابل انعکاس باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با توجه به شیوع کرونا ویروس در جهان و در کشور ما اخبارها و اطلاعات و وقایع این بیماری لاعلاج در صدر تمام خبرها قرار گرفته است، در ادامه قرار است به بازیهای رایانهای مهمی که به ویروسها و بیماریهای واگیردار پرداخته و باز ویدئویی را سرمنشا یادگیری و آموزش به افراد قرار داده است میپردازیم:
آموزشهای فردی
دستهای از این بازیها بهمنظور پیشگیری و آموزش در سطح رعایت بهداشت فردی طراحی شدهاند. در این مدل از بازیها ضمن آموزش انواع راههای مهم مقابله با بیماریهای واگیردار، سعی شده تا رفتارهای صحیح برای مقابله با بیماریهای واگیردار مثل شستن مرتب دستها و … را در بازیکن نهادینه کند و استراتژیهای مختلف مقابله با بیماری را برای کاربر توضیح دهد. بازیهای زیر مثالهایی از این دسته از بازیها هستند.
Battle of pathogens
این بازی در سبک Fruit Ninja است. در این بازی که با ایده شکست کرونا در کشور چین ساخته شده است، بازیکن باید ویروسهای کرونا را شکست دهد. هدف از ساخت بازی بنا به گفته بازیسازان این بازی، انگیزه دادن به مردم و ایجاد سرگرمی در دوران قرنطینه است. در طول این بازی، بازیکن پیامهای مختلف برای رعایت بهداشت فردی دریافت میکند.
AIDS Prevention
این بازی برای پیشگیری از بیماری ایدز طراحی شده است. در این بیماری، کاربر با انواع روشهای مختلف پیشگیری با بیماری ایدز آشنا میشود و در مراحل مختلف بازی ضمن آموزش روشهای صحیح، آنها را در بازی به کار میبرد.
Gut Infection
این بازی توسط مرکز بیماریهای عفونی کمبریج طراحی شده است. در این بازی، بازیکن باید باکتریهای خوب و بد را تشخیص دهد و در مراحل مختلف، باکتریهای مضر را از بین ببرد.
آگاهی و اطلاعات درباره شیوع بیماریهای واگیردار
اطلاع از نحوه و سرعت شیوع بیماریهای واگیردار بسیار مهم است. دستهای از بازیها به اهمیت شیوع بیماریهای واگیردار میپردازند و به مردم در مورد نحوه شیوع و سرعت آن اطلاع رسانی میکنند. همچنین میتوان در این بازیها استراتژیهای جهانی و تأثیرات تصمیمگیری در سطح کلان را مشاهده کرد. بازیهای زیر مثالهایی از این دسته از بازیها هستند.
The Great Flu game
این بازی درباره بیماری آنفولانزا است. طبق طراحی بازی، ویروس آنفولانزا در مدتزمان کمی در جهان پخش خواهد شد و شما ۲ میلیارد دلار بودجه دارید که استراتژیهای مقابله با این ویروس را پیاده کنید. در این بازی، روشهایی که در جهان برای مقابله با بیماری وجود دارد، در قالب بازی و در طول مراحل انجام میشود. واکسیناسیون، اطلاعرسانی و … شامل این مراحل است.
Killer Flu
در این بازی مردم به ویروس آنفولانزا آلوده میشوند و آن را پخش میکنند. سپس بازیکن باید به دستکاریهای ژنتیکی در خصوص این ویروس اقدام کند. در واقع بازی توصیفی از نحوه توسعه و شیوع آنفولانزای فصلی است. در این بازی میتوانید نحوه انتشار یک ویروس را ملاحظه کنید.
Pandemic
بازی رومیزی Pandemic، یک بازی تختهای چندنفره است که در آن بازیکنان باید با همکاری یکدیگر، از شیوع بیماریهای مختلف در سطح زمین جلوگیری کنند. داستان این بازی از این قرار است که چهار بیماری اپیدمیک در حال شیوع در کره زمین هستند که هرکدام از آنها، برای بخشی از زمین خطرناک هستند. بازیکنان باید با همکاری یکدیگر از شیوع این بیماریها جلوگیری کنند تا بتوانند پیروز شوند. پنج تخصص در بازی وجود دارد که هرکدام از بازیکنان، یکی از این تخصصها را بازی میکنند. توزیعکننده، دکتر، دانشمند، محقق و متخصص عملیات، پنج تخصصی هستند که در بازی وجود دارند. بازیکنان باید با همکاری یکدیگر، درمان این چهار بیماری را پیدا کنند و زمین را از مرز نابودی نجات دهند. چندین سناریوی مختلف برای باختن بازیکنان وجود دارد و تنها در صورت از بین بردن هر چهار بیماری، بازیکنان برنده میشوند.
DANGEROUS-VIRUS-PREVENTION
در این بازی باید از ویروس خطرناکی که افراد غیرمجاز ناقل آن هستند، جلوگیری کنید. ابتدا باید قبل از سوءاستفاده توسط هر شخص، آن ویروس را جمعآوری و از بین ببرید. کاربر باید در فرآیند بازی برخی از معماهای جالب را حل کرده و سرنخهایی را به دست آورد و در آخر ویروس را جمعآوری کرده و از بین ببرد.
VAX|GAMIFYING EPIDEMIC PREVENTION
این بازی درباره پیشگیری از اپیدمی است. وکس یک بازی پازلی است که با الهام از چالشهای دنیای واقعی و الگوسازی از بیماریهای عفونی ساخته شده است.. در بازی بازیکنان وظیفه دارند با واکسینه کردن شبکهای که شبیه شبکههای بدن انسان است، آماده مبارزه با شیوع بیماری شوند. پس از مرحله توزیع واکسنها، بیماری عفونی شروع به گسترش میکند و بازیکن وظیفه دارد با قرنطینه افراد در معرض خطر آلودگی از شیوع بیماری جلوگیری کند.
آموزش و راهنمایی کادر درمانی
برخی از بازیهای جدی به پزشکان و کادر درمانی بیمارستان برای مقابله با این شرایط آموزش میدهند. این بازیها با شبیهسازی شرایط بیمار و پیشنهاد راهکارهای درمانی، روشهای مختلف معالجه بیماران را امتحان میکنند و در نهایت به نحوه تشخیص و عملکرد کادر درمانی نمره داده میشود. بازیهای زیر مثالهایی از این دسته از بازیها هستند.
Dr. Wise-Medical Mysteries
در این بازی شما عضو یک تیم میشوید و در مورد بیماریهای عفونی تحقیق میکنید. در هر مرحله مشکلی پیش میآید و شما باید استراتژی مناسب و راهحل درست را انتخاب کنید. شما میتوانید در این بازی توانایی خود را در حل معماهای پزشکی محک زده و زندگی یک پزشک را تجربه کنید.
Septris
این بازی توسط مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی استنفورد طراحی شده است و استراتژیهای مقابله با بیماریهای عفونی را برای کادر درمانی پیاده میکند. در هر مرحله بیمار با شرایط مختلف ظاهر میشود و باید تصمیمگیری شود که چه روشها و داروهایی برای این نوع بیمار درست است.
Power of Research
یک بازی استراتژی است که شما در آن نقش دانشمندی را بازی میکنید که در تلاش برای پیشرفت حرفهای در تحقیق است. شما چیزهای جدید در مورد بیماریها یاد میگیرید، پروژههای تحقیقاتی را انجام میدهید، به کنفرانسها میروید و همزمان با پیشرفت بازی، مقاله منتشر میکنید و سعی میکنید راهکارهای درمانی برای درمان بیماریها ارائه دهید. هر مسئله در بازی نیاز به ارائه یک راهکار دارد که بازیکن باید آن را طراحی کند.
منبع: مهر
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بازی رایانه ای کرونا ویروس مقابله با بیماری بیماری های واگیردار بیماری های عفونی شیوع بیماری برای مقابله کادر درمانی بازی ها طراحی شده روش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۴۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازیآرا رسید/ معرفی ظرفیتهای خوب بازیهای رایانهای به سبد خانوار
حجتالاسلام عبداللهی، دبیر رویداد بازیآرا گفت: بازیهای رایانهای رسانههای بسیار قدرتمندی هستند و همه آنچه رسانههای دیگر دارند را دارا هستند. این بازیها مانند آنتن صدا و سیما و پرده سینما ظرفیت انتقال پیام را دارند. امروز بازیهایی وجود دارند که میتوانند تاریخ را روایت کنند و پیامهای مختلف را به مخاطبان انتقال دهند. بازیهایی هستند که درمانگر انسانها هستند و به لحاظ ظرفیتهای انتقال پیام از رسانههای دیگر کم ندارند.
وی افزود:رویداد بازیآرا در راستای شناخت این ظرفیت محتوایی ایجاد شده است. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و بتوانیم براساس محتواهای ایرانی، اسلامی بازیها را طراحی کرده و از دغدغه خانوادهها ور این زمینه بکاهیم.
عبداللهی عنوان کرد:رویداد بازیآرا پنج محور قرآن و عترت، مقاومت، امید و پیشرفت، زن و خانواده و هویت ایرانی اسلامی را مد نظر دارد. از ابتدای ثبت نام تاکنون ۵۲ تیم آثار خود را در رویداد ثبت کردهاند.
وی افزود: از بین آثار ارسالی، ۲۰ اثر به مرحله نهایی رویداد راه پیدا کردند. تنوع آثار در محورهای مختلف رویداد نشان میدهد که ظرفیت بازیسازی کشور خیلی خوب است. ما کسانی را داریم که آماده سخن گفتن با مخاطب نوجوان در بستر بازیهای رایانهای هستند که این مسئله نیازمند حمایت است.
دبیر ابن رویداد اظهار کرد: پس از انتخاب آثار برتر جلسات آموزش و رهیاری آغاز شد که هر تیم تاکنون چهار جلسه رهیاری در هفت محور داشتهاند که در این جلسات تجربیات تیمهای مختلف به یکدیگر منتقل شد.
وی بیان کرد: تیمهایی از استانهای مختلف کشور در رویداد بازیآرا اثر ارائه کردند و جا دارد از تمامی بازیسازان خوب کشور که زمینه برگزاری رویداد فاخر بازیآرا را فراهم کردند، قدردانی کنم. امیدوارم این رویداد در سه روز اختتامیه ۲۰ اثر خوب را به کشور معرفی کرده و ظرفیتهای خوبی برای ورود بازیهای رایانهای به سبد خانوار را ایجاد کند.
حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت:در حال حاضر در شرایطی هستیم که در دنیا جنایت بیسابقهای در حال رخ دادن است و رژیم صهیونیستی مرتکب اقدام ضد انسانی و نسلکشی شده و طی ماههای اخیر از سمت دیگر نوعی بیداری وسیعی در دنیا علیه این ظلم اتفاق افتاده است. مردم کشورهای غربی امروز بیدار شده و از مظلومیت مردم فلسطین حمایت میکنند.
وی ادامه داد: این حرکت تازه شروع ماجرا است و حتما ادامه پیدا خواهد کرد. نخبگان و دولتها نیز وارد میدان شده و ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کردند. نخبگان پس از مردم به عرصه آمدند و امروز رژیم کودککش صهیونیستی باید به جایی برسد که جنایات خود را قطع کند.
وی عنوان کرد: تصمیم نخبگان در غرب به ویژه در آمریکا تاثیر فراوانی در جهان دارد. به زودی فعالان رسانهای و سلبریتیها و بازیسازان نیز وارد میدان خواهند شد و محصولاتی در این زمینه منتشر میکنند.
مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای اظهار کرد:فضای رسانه دنیا نیز به این ترتیب فعال شده و شاهد خیزشهای رسانهای در این حوزه خواهیم بود. رویداد بازیآرا به عنوان یک رویداد شتابدهی و سرمایهگذاری آغاز به کار کرد و از طراحان این عرصه درخواست شد تا آثار خود را در رویداد ثبت کنند.
حاجیهاشمی تصریح کرد: خانواده امروز دغدغههای زیادی در حوزه محتوا و بازیها برای فرزندان خود دارند. به همین مناسبت فراخوان رویداد بازیآرا اعلام شد و در بخش مقاومت رویداد در مجموع شش اثر با موضوع غزه و فلسطین ارسال شد که نشدن دهنده توجه فعالان صنعت بازیسازی کشور به موضوع غزه است.
گفتنی است نخستین دوره رویداد بازیآرا از اسفند ۱۴۰۲ با انتشار فراخوان مبنی بر ارسال اثر در ۵ محور اصلی محتوایی، کار خود را آغاز کرده است. با پایان مهلت ارسال اثر، ۵۲ اثر به دبیرخانه رویداد «بازیآرا» ارسال شد و نهایتا ۲۰ تیم یا اثر به این رویداد راه یافتند.
آثار دریافتی در هفت محور «محتوایی»، «فنی و برنامه نویسی»، «هنری»، «طراحی بازی»، «ارائه»، «بازاریابی»، «مدیریت تولید» مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها