Web Analytics Made Easy - Statcounter

معین پایدار یکی از داوران جایزۀ فارسینما جشنواره فیلم فجر، از دلایل انتخاب فیلم سینمایی «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی به عنوان خوش زبان ترین فیلم در سی و هفتم جشنواره فیلم فجر نوشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ معین پایدار داور جایزۀ «فارسینما» در جشنواره فیلم فجر درباره فیلم سینمایی «سرخپوست» و دلیل انتخاب آن به عنوان برنده جایزه فارسینما نوشت: انجمن فرهنگی‌آموزشی «ویرایش و درست‌نویسی» در سی‌وهفتمین جشنوارۀ فیلم فجر، جایزۀ «فارسینما» را به خوش‌زبان‌ترین فیلم جشنواره اهدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزۀ فارسینما که به‌معنای «فارسی در سینما» است، پس از بررسی‌ داورانش، علی زارع و احمد عبداله‌زاده مهنه و معین پایدار، به فیلم «سرخ‌پوست»، ساختۀ نیما جاویدی، تعلق گرفت و در مراسم اهدای جوایز بخش «تجلی ارادۀ ملی»، با حضور مهدی صالحی درّه‌بیدی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی، به نویسنده و کارگردان این فیلم اهدا گردید. در ادامه به چند دلیل برنده‌شدن این فیلم اشاره می‌کنیم.

داوری فیلم‌ها با سازوکاری مشخص و بر اساس هفت اصل مدون صورت گرفت. آن هفت اصل به شرح زیرند:

۱. یک‌دست‌بودن گونۀ زبانی هر شخصیت در فیلم، هم به‌طور کلی، هم در هر موقعیت خاص؛

۲. تخصصی‌بودن گونه و لحن زبان هر شخصیت در تناسب با ویژگی‌های روانی و رفتاری شخصیت‌ها؛

۳. تناسب گفتار و لحن شخصیت‌ها با دیگر عناصر فیلم در هر موقعیت؛

۴. درستی جنبه‌های زبانی هر زبان یا گویش یا لهجه در فیلم؛

۵. نبود گرته‌برداری‌های نابجا در دیالوگ‌ها، به‌شرط مختل‌نشدن شخصیت‌پردازی فیلم‌نامه؛

۶. تنوع‌ و غنای واژگانی و ساختاری زبان فیلم‌نامه؛

۷. درستی و یک‌دستی و خوش‌خوانی زیرنویس‌ها و تیتراژهای فیلم و متون فیلم‌نامه.

فیلم سرخ‌پوست افزون بر انسجام علّی‌معلولی فیلم‌نامه‌اش، شخصیت‌پردازی قدرتمندی داشت و این خواه‌ناخواه بر انسجام زبانی هر شخصیت اثر مثبت می‌گذاشت. برای نمونه، سرگرد نعمت جاهد فردی باهوش و کاردان، خون‌سرد و  عملگرا و نیز باوجدان و عاطفی است و تحکم نامعقول نمی‌کند. این ویژگی‌ها را می‌توان در همان دقایق آغازین فیلم دریافت و شخصیت و رفتارش را در ذهن ترسیم نمود. زبان این فرد هم در کل فیلم ضمن این‌که به‌تناسب موقعیت‌ها تغییر می‌کند، در کل فیلمْ یک‌دست و مناسب است و این همان معیار نخست داوران است.

در تکه‌ای از فیلم، افسران به‌خط می‌شوند تا به سرگرد جاهد گزارش بدهند و هر افسر با گویش منطقۀ خود تکلم می‌کند. مبنای صحت تلفظ گویش‌ها نیز بر اساس عوامل زنجیری واجی و واژی و نحوی و نیز از حیث عوامل زبرزنجیری ازجمله تکیه و درنگ و آهنگ و نواخت بوده است. مثلاً در گویش‌های مرکزی ایران و ازجمله در گویش‌های منطقۀ سیستان و بلوچستان، بسیاری از واج‌های «خ» به «ه» تبدیل می‌شود و تکیۀ واژه در گویش فارسی یزدی به‌نسبت فارسی معیار به هجای اول منتقل می‌شود. در آن تکه، همۀ افسران گویش خود را بی‌عیب‌ونقص ادا می‌کنند.

گفتنی است اصل ششم در داوری ما صرفاً جنبۀ ایجابی دارد، یعنی اگر فیلمی از تنوع و غنای واژگانی و ساختاری بی‌بهره باشد، از نظر ما امتیاز منفی نمی‌گیرد؛ ولی چنانچه فیلم‌نامه‌نویس به این نکات توجه کرده باشد و زبان فیلم‌نامه‌اش در این زمینه پرمایه باشد، آن فیلم امتیاز مثبت و اضافه بر معمول دریافت می‌کند. عنوان فیلم هم جزو نمودهای این غنا است. بدین معنا که عنوان باید تا می‌شود با موضوع فیلم مرتبط باشد و ترجیحا خلاق و جذاب جلوه کند. سرخ‌پوست از این ویژگی برخوردار بود؛ چون هم یکی از شخصیت‌های فیلم به این نام شهره بود، هم گیرا و توجه‌برانگیز به نظر می‌رسید.

حال ممکن است این سؤال برای خوانندگان پیش بیاید که فیلم سرخ‌پوست چگونه با وجود دیالوگ‌های نسبتا اندک برندۀ جایزۀ فارسینما شده است. پاسخ ما داوران این است که این فیلم در استفاده و انتخاب دیالوگ‌ها مطابق با معیارهای ما عمل کرده بود و ازاین‌رو نزدیک‌ترین فیلم به اصول ما تلقی شد. ضمن اینکه زیادی حجم دیالوگ دلیلی بر استفادۀ درست از زبان نیست؛ زیرا در برخی مواقع، اتفاقا نبود دیالوگ بهترین شکل استفاده از زبان است و سرخ‌پوست در این خصوص مناسب و متناسب کار کرده بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پوست جشنواره فیلم فجر ذهن فرهنگ و هنر فیلم سینمایی پریناز ایزدیار نوید محمدزاده نیما جاویدی سرخپوست معین پایدار فیلم نامه فیلم فجر سرخ پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۷۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ایزدی بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توجه به زنجیره ارزش در استان های مختلف یکی از تدابیر مهم دولت سیزدهم در شناسایی و تقویت توانمندی های استان ها است، تصریح کرد: در این تدبیر، استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری تعریف شده و ماهیت استان هم در همین قالب برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اقتصاد دریا محور است که اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰ عنوان موافقت اصولی برای فعالیت گردشگری در بستر دریا صادر شده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه همچنین ۲۰۰ موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در مازندران صادر شده است، افزود: با موافقت ها و مجوزهای صادر شده مازندران بسترسازی های لازم را برای فعالیت براساس اقتصاد دریاپایه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در راستای توسعه زنجیره ارزش مورد توجه این استان، برنامه ریزی برای صادرات صنایع دستی به منظور حمایت از هنرمندان تدارک دیده شده است، اظهار کرد: در این راستا، رشته های اصلی و بومی مازندران احیا شده و بسته بندی صنایع دستی و برندسازی این محصولات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی احیای بناهای تاریخی و میراثی مازندران را در جذب گردشگر از برنامه های دیگر این اداره کل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۸۰ هزار گردشگر خارجی وارد مازندران شدند که پیش بینی می شود با توسعه گردشگری دریایی در مازندران، این میزان در سال های آتی افزایش یابد.

کد خبر 6093231

دیگر خبرها

  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست