Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@04:03:24 GMT

طرز تهیه آش ترش به روش چند شهر مختلف

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۸۰۹۶

طرز تهیه آش ترش به روش چند شهر مختلف

خبرگزاری آریا -

طرز تهیه آش ترش
آش ترش مختص شهرهای ملایر و همدان و بروجرد و نهاوند همچنین استان زنجان و استان مازندران و گیلان است.
آش ترش مازندرانی:
خطه شمال ما مازندرانی ها این آش رو بیشتر چهارشنبه آخر سال ( چهارشنبه سوری) این آش رو درست می کنند خیلی خوشمزه هست و می چسبد.
مواد لازم برای آش ترش مازندران برای 5-6 نفر :
لوبیا چیتی 1 پیمانه باقلا 1 پیمانهنخود 1 پیمانه برنج نیم دانه 1 پیمانه چغندر2 پیمانه جعفری، زولنگ، پونه، اناریجهاز هر کدام 1 دسته پیاز بزرگ 2 عدد سیر چرخ شده1 قاشق غذاخوری سر پر رب انار1 قاشق غذاخوریرب آلوچه جنگلی1 قاشق غذاخوریرب ازگیل جنگلی1 قاشق غذاخوریآب نارنج1 قاشق غذاخوریآبغوره1 قاشق غذاخوریآب زرشک1 قاشق غذاخوریدانه انار خشک شده1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 قاشق غذاخوریرب گوجه1.5 قاشق غذاخوریپودر گلپر1/2 قاشق غذاخوریکدو حلوایی یا کدو تنبل1.5 پیمانهآب3_4 لیترشکربه مقدار لازمنمک‌ و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
طرز تهیه آش ترش مازندرانی:
حبوبات به مدت 12 ساعت بخیسانید تا نفخ آن ها از بین برود. بعد با چغندر خرد شده و برنج نیم دانه و آب نمک و فلفل و زردچوبه بگذارید بپزد. وقتی حبوبات پخت پیازی را که خلالی کردید و در روغن سرخ کردید و سبزی های ساطوری یا چرخ شده و سیر را به آن اضافه کنید و تفت بدهید و به آن اضافه کنید.
زمانی که سبزی و پیاز و سیر را اضافه کردید کدو خرد شده را به آن اضافه کنید. کدو پخت رب گوجه و ترشیجات و دانه انار و پودر گلپر را اضافه کنید و بگذارید آش خوب بپزد و لعاب بدهد افرادی که ترش دوست دارند نیاز به شکر ندارد اما افرادی که ملس دوست دارند تا هر اندازه که لازم شد کم کم به آن شکر اضافه کنید بعد از 5 دقیقه از روی شعله بردارید.
آش ترش گیلانی:

طرز تهیه آش ترش شمالی
گیلانی های عزیز آش ترش را در کنار ماهی شور و سبزی خوردن میل می کنند.
مواد لازم برای آش ترش گیلانی برای 5 نفر :
سبزی آش1 کیلو نخود 1/2 پیمانه باقالی سبز 1/2 پیمانه لوبیاچیتی1/2 پیمانه برنج نیم دانه1 پیمانه سیربه مقدار فراوان پیاز بزرگ3 عدد نعنا خشک به مقدار لازمسیب زمینی1 عددگوجه سبز ترشبه مقدار لازمرب آلوچه - برای ترشی آش2 قاشق غذاخورینمک و زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
طرز پخت آش ترش گیلانی :
برای پخت اش ترش، ابتدا حبوبات را بگذارید بپزد، سپس سبزی و برنج را همزمان با هم بگذارید بپزد. بعد از پختن حبوبات را به سبزی پخته شده اضافه کنید. 1 عدد پیاز را درشت درشت خرد کرده اضافه کنید. سیر را خرد کرده و اضافه کنید. سیب زمینی را هم چهار قاچ کنید و اضافه کنید. اجازه بدهید آش جا بیفتد. دو ساعت که گذشت رب آلوچه و گوجه سبز را اضافه کنید. زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. سپس دو عدد پیاز و چند حبه سیر را نگینی سرخ کنید. و از آن ها برای تزیین استفاده کنید.
آش ترش همدانی:

طرز تهیه آش ترش همدانی
اگر چعندر خردشده را جدا پختید حتماً آب آن را داخل آش بریزید. برای تهیه آش ترش بهتر است نخود و لوبیا را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفاخ نباشد. این آش مثل آش رشته است با کمی تفاوت.
مواد لازم برای آش ترش همدانی :
نخودنصف پیمانه لوبیا چیتینصف پیمانه عدس 1 پیمانه رشته آش300 گرم چغندر متوسط3 عدد پیاز داغ و نعنا داغبه مقدار لازم آلو و برگه زردآلو (قیسی) تعدادی شیره انگور قرمزبه مقدار لازم سرکه انگوربه مقدار لازمسیر داغکمی
طرزتهیه آش ترش همدانی :
برای طرز تهیه آش ترش ساده ابتدا چغندر خرد شده و نخود و لوبیا و عدس را بپزید که رنگ قرمزی چغندر باعث خوشرنگی حبوبات شود. سپس آلو و قیسی و پیاز داغ را به حبوبات اضافه کنید و بگذارید نیم پز شود. بعد رشته را اضافه کنید که بپزد. بعد از پخت رشته، سرکه و اگر شیره انگور قرمز داشتید آن را هم بریزید. شیره انگور به مقدار یک ملاقه (مقدار آن به اندازه آش) بستگی دارد فقط رنگ آش را عوض می کند. اگر نداشتید اشکالی ندارد. آنهایی که طعم ترش دوست دارند فقط سرکه بریزند و آنهایی که طعم ترش و شیرین دوست دارند، سرکه را با کمی شکر مخلوط کرده و داخل آش بریزند که چند جوش بزند. بعد در ظرف مناسب بریزید با نعنا داغ و پیازسرخ کرده و سیر سرخ شده تزئین کنید.

طرز تهیه آش ترش ساده
چند نکته برای تهیه آش ترش:
• اگر حبوبات را از قبل پخته اید، حتما به یاد داشته باشید که آب اضافی آن را دور بریزید.
• گاهی برای اینکه مزه آش ملس شود، کمی شکر به لبو اضافه می کنند و پس از پخته شدن آب لبو نیز به آش اضافه می شود.
• اضافه کردن آب لبو به آش باعث می شود غذا خوش طعم تر شود و رنگ زیبایی نیز پیدا کند.
• اگر آب آش کم بود، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
گردآوری: بخش آشپزی بیتوته


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آن اضافه کنید طرز تهیه آش ترش اضافه کنید مقدار لازم دوست دارند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت حبوبات از خرداد کاهشی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، بازار حبوبات بیش از دو سال است که نوسان قیمت داشته و امسال تنها نخود است که تغییر قیمت زیادی نداشته است.

سال گذشته که تولید نخود کم بود و نرخ آن در بازار افزایشی شد برخی کشاورزان را به این سو هدایت کرد که نخود بکارند. از آنجا که تولید محصول در حوزه کشاورزی بدون برنامه انجام می‌شود و کشاورزان بر اساس رصد ساده بازار مبادرت به کشت محصولی می‌کنند معمولاً هر ساله با پدیده کم‌بود و بیش‌بود محصولات رو به رو هستیم.

سال گذشته کشور کمبود نخود را تجربه کرد و امسال با مازاد تولید رو به رو هستیم که اجازه صادرات هم ندارد. از این رو در حالی که هر کیلو گرم نخود در بازار بین ۶۵ تا ۷۲ هزار تومان به فروش می‌رسد نرخ انواع لوبیاچیتی، قرمز و سفید بالای ۱۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

ناصر مرادی، رئیس شورای ملی نخود و عضو هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران پیش تر به مهر گفته بود، صادرات نخود در طول این سال‌ها با توجه به میزان تولید بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تن در سال بود. سال ۱۴۰۲ با توجه به بهبود قیمت حبوبات از جمله نخود کشاورزان مبادرت به کشت بیشتر انواع حبوبات کردند. همچنین بارش خوب و نبود آفت آمار تولید را دو برابر کرد. همچنین مساله دیگر نرخ دلار بود. نخود ایرانی با توجه به خوش طعمی و کیفیت آن بازار پسند بوده و کشورهایی مانند پاکستان و عراق مشتری آن هستند و سال گذشته ازبکستان و امارات هم اضافه شدند. رشد قیمت حبوبات در بازار جهانی بازار حبوبات کاران را بهبود بخشید.

همچنین بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته نزدیک به ۷۵ هزار تن نخود از کشور صادر شد.

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در برنامه‌ای تلویزیونی درباره تنظیم بازار حبوبات عنوان کرد، در بازارهای جهانی انواع حبوبات تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشت و از هر تن ۱۱۰۰ دلار به میانگین ۱۷۰۰ دلار رسیده است؛ اما قطعاً با عرضه زیاد، تقویت تولید داخل و دورنمای کاهش قیمت در بازارهای جهانی قیمت حبوبات هم اصلاح خواهد شد.

وی یادآور شد که فصل برداشت جهانی حبوبات از خرداد شروع می‌شود و قیمت‌ها روند کاهشی خواهد داشت.

این مسؤول دولتی اظهار کرد، با تأمین ارز از سوی بانک مرکزی و عرضه فراوان حبوبات قیمت‌ها در بازار تثبیت خواهد شد.

کد خبر 6098247 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • نان توت فرنگی یک نان خوش عطر و طعم و ساده
  • قیمت حبوبات از خرداد کاهشی می‌شود
  • (ویدیو) طرز تهیه نان پیده ترکی، یک نان خوشمزه برای صبحانه
  • «تگزاس ۳»و «عطرآلود» به گیشه سینماها اضافه می‌شود
  • طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی خوشمزه ؛ فوت و فن پختن دمی گوجه در کمترین زمان | با این ترفند سس گوجه فرنگی را خوشمزه کنید
  • ترفندی برای خوشمزه‌تر شدن خورش بادمجان که هر کسی نمی‌داند
  • طرز تهیه کوکی شکلاتی + نکات مهم و فوت و فن‌ها
  • شربت توت فرنگی بهترین نوشیدنی برای روزهای گرم تابستان
  • تمام خواص و مضرات ادویه کاری + طرز تهیه و ارزش غذایی
  • آموزش روز چهارم، پخت مرغ با سبزی معطر