Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@21:46:31 GMT

توقف اصلاحات در ایستگاه اصلاح‌طلبان

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۸۱۲۴

توقف اصلاحات در ایستگاه اصلاح‌طلبان

خبرگزاری فارس: کمترین میزان مشارکت در انتخابات، در ادوار مختلف مجلس. برخی می‌گویند کروناهراسی بود که باعث شد مردم کمتر از گذشته در انتخابات شرکت کنند، ولی همین مردم در ۴۱ سال گذشته در همه انتخابات‌ها به گونه‌ای با چالشی مواجه بوده اند که می‌توانست مشارکتشان را تحت تاثیر قرار دهد، ولی با نادیده گرفتن همه عوامل کاهنده مشارکت، در صحنه حضور یافتند و هرجا حضور مقداری افت می‌کند، رد پای عامل ناکارآمدی و نارضایتی اقتصادی را باید جست‌وجو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزاره‌ای است که اصلاح‌طلبان هم فردای انتخابات دوم اسفند بر آن تاکید کردند.

* اصلاح‌طلبان به کارنامه امید باختند

محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه ما به خود یعنی به کارنامه «امید» و به قهر «مشارکت» می‌بازیم، نوشته است که سقف پیروزی ما (اصلاح‌طلبان) به ۵۰ کرسی هم نمی‌رسد.

سیدافضل موسوی مدیر مسئول روزنامه سازندگی نیز در یادداشتی به عدم اقبال قشر خاکستری جامعه به صندوق‌های رای اشاره کرده و می‌نویسد: «کاهش آمار به صورت مستقیم به مساله عدم مشارکت قشر‌هایی برمی‌گردد که از آن‌ها به عنوان «آراء خاکستری» یاد می‌شود؛ بنابراین باید بررسی کرد چرا که این بار آراء خاکستری در انتخابات مشارکت نداشتند. مشخص‌ترین استدلال و ادله این گروه نیز مساله افزایش قیمت بنزین بدون اطلاع مجلس بود؛ کما اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس بعد از اعلامی یکباره افزایش قیمت بنزین اعلام کردند که از اساس نمایندگان مجلس از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند».

*مردم از معیشت خود نگران هستند

محمد عطریانفر دیگر عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به علل کاهش میزان مشارکت اظهار داشت: «مولفه بزرگی از دلایل کاهش مشارکت مردم در این دور از انتخابات، ناشی از شرایط اقتصادی کشور و ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایی است که مردم از وضعیت معیشتی خود دارند و مهم‌تر از آن، اینکه نمی‌توانند رابطه منطقی میان نقش نمایندگانی که انتخاب می‌کنند و تغییر وضعیت زندگی خود برقرار کنند. به بیانی دیگر به طور صریح مردم احساس می‌کنند مجلس نمی‌تواند مشکلات آن‌ها را پاسخ داده و دغدغه‌های آنان را رفع کند».

*مجلس در اداره کشور ضعیف و کمرنگ است

عبدالرضا هاشم زایی نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز در این مورد می‌گوید: «با اعلام نتایج انتخابات متاسفانه پایین‌ترین سطح مشارکت در چهل سال گذشته رقم خورد. امسال با توجه به وقایعی که در کشور اتفاق افتاد انتخابات تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفت؛ به خصوص وقایع مرتبط با گرانی بنزین و اعتراضات بعد از آن، سقوط هواپیمای اوکراین و خیلی مسائل دیگر مردم را به این نتیجه رساند که نقش مجلس در اداره کشور ضعیف و کمرنگ است».

فائزه هاشمی دیگر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز تیغ نقد را سوی اصلاح‌طلبان نشانه رفته و تاکید می‌کند که «عمده اصلاح‌طلبان در قدرت هم شاخص‌های اصلاح‌طلبی را فراموش کرده‌اند. آن‌ها یادشان رفته به چه دلیل مردم به آن‌ها رای داده‌اند و چه قول‌هایی به مردم داده‌اند. یادشان رفته که مردم، چون خواستار تغییر هم در سیاست‌ها و هم در رویه‌ها بوده‌اند به آن‌ها رأی داده‌اند».

برآیند اظهار نظر‌های اصلاح‌طلبان مخصوصا اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که همواره منتقد رویه اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته بود، حاکی از این است که عمده دلیل سرد بودن فضای انتخابات ۹۸، بیش از هر عاملی به سرد بودن فضای عملکردی حاملان جریان اصلاح طلبی برمی گردد و پیش از هر چیز اصلاح‌طلبان به عملکرد چندین ساله خود در دولت، مجلس و شورای شهر بازنگری کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاحات اصلاح طلبان انتخابات 98 حزب کارگزاران اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۸۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • جوکار: مردم اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس کنند
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • تذکر معنادار امام جمعه تبریز به کاندیداهای دور دوم تبریز در انتخابات مجلس