Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@04:59:23 GMT

فرصت‌های موجود در تعویق زمان نمایشگاه کتاب

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۰۳۰۵

فرصت‌های موجود در تعویق زمان نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، طی روزهای اخیر و پس از اعلام خبر تعویق زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، گمانه‌زنی های مختلفی درباره زمان برگزاری این رویداد مطرح شده است. روز گذشته نیز قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در گفتگو با مهر با تأیید دریافت پیشنهادهای مختلف درباره زمان تازه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از بررسی آنها و اعلام زمان تازه در آینده نزدیک خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس حسینی نیک مدیر انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و مدیر مؤسسه انتشارات مجد در این زمینه با ارسال یادداشتی برای خبرگزاری مهر به ارائه تحلیلی در این زمینه پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باید به چند گزاره توجه داشت:

نخست اینکه این زمان نباید با زمان اوج فروش کتابفروشی ها مقارن باشد مانند ماه مهر، چراکه استثنا بجای اصل خواهد نشست.

دوم اینکه برگزاری نمایشگاه در زمان‌هایی نباشد که از لحاظ آب و هوایی نیازمند مبرم به امکانات گرمایش، سرمایش و مقابله با برف، بارندگی و آبگرفتگی باشد.

سوم اینکه ایامی از سال که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و به همین دلایل بازار کتاب کساد است، مناسب برگزاری پررونق نمایشگاه نیست.

چهارم اینکه برگزاری نمایشگاه در ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان و حتی کنکور موجب افت مراجعات و فروش خواهد بود.

پنجم اینکه ایامی که دارای مناسبت‌های ویژه مانند ۲۲ بهمن، تاسوعا، عاشورا، عید نوروز و ماه مبارک رمضان هستند، مناسب برگزاری نمایشگاه نخواهند بود.

ششم اینکه اگرچه تغییر زمان نمایشگاه‌های بین المللی به دلیل حضور ناشران خارجی مرسوم نیست ولیکن نمایشگاه کتاب تهران به دلیل عدم حضور مستقیم ناشران خارجی، دارای این معذوریت نیست. البته تغییر مکرر نیز شایسته نبوده و باید یک بار تغییر با دقت و سنجیده صورت گیرد.

هفتم اینکه نمایشگاه باید زمان‌هایی برگزار گردد که کتابخانه ها، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تخصصی و سازمان‌های دولتی دارای بودجه باشند. اوایل یا اواخر سال، مناسب این امر نیست.
هشتم اینکه عموم مردم بخصوص کارمندان و حقوق بگیران در اوایل و اواخر ماه با کمبود بودجه مواجه می‌شوند. در اوایل ماه ممکن است هنوز حقوق نگرفته باشند و در اواخر ماه از آن حقوق، چیزی باقی نمانده باشد.

با توجه به جمیع این گزاره‌ها زمان‌های زیر قابلیت برگزاری نمایشگاه را دارند:

اردیبهشت
تیر
شهریور
آبان

این ماه‌ها هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند که موجب اعلام نظرات متعدد می‌شوند:

ماه اردیبهشت که تاکنون نمایشگاه برگزار می شده دارای مزیت سابقه است. السابقون السابقون، اولئک المقربون. علاوه بر آن دارای چندین گزاره فوق نیز هست.

اما عیبی که دارد سوای از مقارن بودن با ماه مبارک رمضان در این چند سال، آن است که بسیاری از اعتبارات سازمان‌های دولتی‌ها تخصیص نیافته و علاوه بر آن برگزار کنندگان هم با مشکل بودجه مواجه هستند. از طرف دیکر، نزدیک بودن زمان نمایشگاه با تعطیلات طولانی عید نوروز، موجب مشکلاتی در تولید کتاب گردیده است.

ماه تیر از جهات مختلف شامل بیشترین گزاره‌های فوق می‌باشد. اگرچه ممکن است گرمی هوا تا حدودی زیاد بوده یا تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از نقاط ضعف آن باشد.

ماه شهریور از جهاتی شبیه ماه تیر است با این اشکال اضافه که نزدیک به ایام رونق بازار کتابفروشان می‌باشد.

ماه آبان اگرچه دارای هوای گرم نیست ولیکن ممکن است میزان بارش باران در این ماه بیشتر از ماه‌های قبلی باشد. از جهت بازار کتاب نیز تا حدودی از زمان اوج فروش کتابفروشان بخصوص در اواخر ماه فاصله دارد.

این ماه بیشترین مزیت‌های مذکور در گزاره‌ها را دارا بوده و می‌تواند ماه جایگزین اردیبهشت باشد بخصوص که در اواخر این ماه، هفته کتاب را نیز داریم و این تکمیل کننده مزیت هاست.

نتیجه آنکه ماه آبان و هفته کتاب می‌تواند بهترین زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد.

اما از جهت تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه، به نظر می‌رسد می‌توان در تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه نیز تجدیدنظر کرده و به هفت روز تقلیل داد.

این تعداد روز برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک تر به عرف بین‌المللی است و می‌تواند علاوه بر افزایش مراجعات مخاطبان در روزهای محدودتر و کاستن خستگی مدیران و غرفه داران، موجب کاهش هزینه‌ها نیز باشد.

کد خبر 4867710 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران کتاب و کتابخوانی ویروس کرونا گردشگری کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی ترجمه ادبیات بازار نشر ادبیات جهان نمایشگاه کتاب تهران نشر نو نشر مرکز ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش سیدهادی خسروشاهی نمایشگاه کتاب تهران برگزاری نمایشگاه زمان برگزاری بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۰۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایشگاه کتاب فرصتی است تا ناشران کتاب در زمینه‌های مختلف، تازه‌های نشرشان را در معرض فروش و معرفی مردم قرار دهند.

انتشارات شهید کاظمی به ­عنوان یکی از ناشران فعال در زمینه نشر کتب ادبیات پایداری و حوزه دفاع مقدس، با بیش از 60 اثر تازه­ نشر در سی ­وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1403 حاضر می­‌شود. این انتشارات، از بین بیش از 700 عنوان کتابی که تا به حال روانه بازار نشر کرده است، حدود 500 عنوان کتاب را با خود به نمایشگاه می ­آورد که بیش از 60  عنوان از آن، جزو آثار جدید به ­حساب می‌آیند.

این نشر را می‌توان جزو چند ناشر برتر در بین ناشران جبهه فرهنگی انقلاب دانست. همچنین می‌توان ادعا کرد انتشارات شهید کاظمی در میان ناشران مردمی در رده نخست قرار دارد.

کتاب «در فاصله دو بوسه» اثر غلامعلی حداد عادل، «اُم علاء» به قلم سمیه خردمند، «پلاسما» نوشته فاطمه شایان پویا، جلد 6 تا 9 مجموعه «تبار انحراف» اثر حجت­الاسلام مهدی طائب، جلد دوم مجموعه «ماجرای علامه و انقلاب» نوشته رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب، «دورت بگردم» اثر فائضه غفارحدادی، «گرای باقر» به قلم امیرحسین انبارداران، «تصویری دربند» به قلم مونس عبدی­زاده و چند اثر دیگر، از جمله آثاری هستند که برای اولین­بار در نمایشگاه کتاب از آن­ها رونمایی خواهد شد.

انتشارات شهید کاظمی بدون وابستگی به نهاد خاصی(ناشر خصوصی) و صرفاً با حمایت‌های مردمی و فروش کتاب توانسته است در کنار اثرگذاری در فضای فکری و فرهنگی کشور، رقابت خوبی با سایر ناشران انقلابی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران