Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@07:16:36 GMT

7 فایده عجیب سیر برای سلامتی

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۱۳۱۳

7 فایده عجیب سیر برای سلامتی

سیر به عنوان یک پری‌بیوتیک، غذایی برای باکتری های مفید در روده که با تقویت سیستم ایمنی و خلق و خوی خوب پیوند خورده اند، شناخته می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیر یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان است که افزون بر بهبود عطر و طعم غذا، برخی فواید سلامت جالب توجه را نیز ارائه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در ادامه با هفت دلیل برای افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه و روش هایی برای مصرف آن بیشتر آشنا می شویم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از گذشته های دور، سیر برای دفع بیماری ها، مبارزه با عفونت ها و درمان زخم ها استفاده شده است. مطالعات مختلف توانایی های سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن را نشان داده اند. در یک مطالعه، 146 شرکت کننده به دو گروه تقسیم شده و برای 12 هفته طی زمستان یک گروه مکمل سیر و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. گروهی که سیر مصرف می کردند نسبت به گروه دیگر به طور قابل توجهی کمتر سرما خورده و همچنین روند بهبودی بیماری در آنها سریع‌تر بود.

پوژهش های جدید تایید کرده اند که عصاره سیر ممکن است عملکرد سلول های ایمنی را تقویت کند. در یک مطالعه بزرگسالان سالم در بازه سنی 21 تا 50 سال به دو گروه تقسیم شده و برای 90 روز یک گروه عصاره سیر کهنه و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. در شرایطی که تعداد نفرات دو گروه یکسان بود، شدت سرماخوردگی و آنفلوآنزا در گروهی که سیر مصرف می کردند کمتر بود، علائم کمتری داشتند و روزهای غیبت آنها در مدرسه یا محل کار نیز کمتر بود.

تقویت سلامت قلب

مطالعات نشان داده اند که سیر می تواند از سلامت قلب محافظت کند. یک مطالعه نشان داد که سیر می تواند به کاهش سطوح فشار خون و کلسترول، و همچنین کاهش سفتی سرخرگی و نشانگرهای خونی برای التهاب کمک کند.

مطالعه ای دیگر نشان داد که در مقایسه با دارونما، عصاره سیر کهنه می تواند میزان پیشرفت کلسیفیکاسیون عروق کرونر، یک عامل خطر برای رویدادهای قلبی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. در افراد مبتلا به کلسترول بالا، سیر توانایی خود در کاهش سطوح کلسترول کلی و کلسترول بد (LDL) و افزایش اندک سطوح کلسترول خوب (HDL) را نشان داده است.

مبارزه با فشار خون بالا

حدود 25 درصد بزرگسالان در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند و این شرایط هر ساله با مرگ هفت میلیون نفر پیوند خورده است. در یک متاآنالیز، مکمل های سیر در مقایسه با دارونما در کاهش فشار خون، به ویژه، بین افرادی که به پرفشاری خون مبتلا بودند، موثرتر عمل کردند. مطالعه ای دیگر نشان داد که مکمل های سیر پتانسیل کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون را دارند، در شرایطی که به طور همزمان کلسترول را کاهش داده و سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

محافظت در برابر سرطان

سیر و سبزیجات دیگر در خانواده آلیوم از جمله پیاز و تره فرنگی، با کاهش خطر برخی انواع سرطان از جمله معده، گلو، پروستات و روده بزرگ پیوند خورده اند. ترکیبات طبیعی در سیر به کشتن انتخابی سلول های سرطانی کمک می کنند و از رشد و گسترش سرطان جلوگیری می کند.

پشتیبانی از سلامت مغز

افزون بر پشتیبانی از یادگیری و حافظه، عصاره سیر کهنه ممکن است به پیشگیری از زوال شناختی از طریق محافظت از نورون های مغز کمک کند. همچنین، سیر به مبارزه با تغییرات مغزی که به عنوان پیش زمینه ای برای شرایط انحطاط عصبی از جمله بیماری آلزایمر شناخته می شود، کمک کند.

مفید برای روده

سیر به عنوان یک پری‌بیوتیک، غذایی برای باکتری های مفید در روده که با تقویت سیستم ایمنی و خلق و خوی خوب پیوند خورده اند، شناخته می شود. پژوهش ها نشان داده اند که عصاره سیر کهنه تنوع میکروبی در روده از جمله تعداد باکتری های مفید و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

تقویت سلامت استخوان

مصرف زیاد سبزیجات خانواده آلیوم، از جمله سیر، با محافظت در برابر آرتروز مفصل ران، شایع‌ترین بیماری مفصلی ناتوان کننده که افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، مرتبط است. دانشمندان بر این باورند که ترکیبات طبیعی این گیاه به پیشگیری از زوال غضروف مفصل و استخوان کمک می کند.

بهترین روش ها برای مصرف سیر

اگرچه در بسیاری از مطالعاتی که در بالا به آنها اشاره از مکمل های سیر استفاده شده است، مصرف این مکمل ها بدون راهنمایی پزشک یا یک متخصص تغذیه توصیه نمی شود. در شکل مکمل، سیر می تواند با داروها یا مکمل های دیگر تعامل داشته یا به طور بالقوه محرکی برای عوارض جانبی ناخواسته باشد که از آن جمله می توان به ناراحتی گوارشی، سرگیجه، بی خوابی و افزایش خطر خونریزی اشاره کرد.

در عوض، شما می توانید مصرف سیر تازه را مد نظر قرار دهید. برای به حداکثر رساندن کارایی آن، سیر تازه را خرد کرده و اجازه دهید در دمای اتاق بماند. پژوهش ها نشان داده اند که این کار به آزاد شدن آنریمی که سطوح ترکیبات تقویت کننده سلامت سیر را افزایش می دهد کمک کرده و 10 دقیقه پس از خرد شدن به نقطه اوج خود می رسد. پس از این زمان استراحت، سیر را می توانید به روغن زیتون فوق بکر، چاشنی های سرکه ای سالاد، سبزیجات تفت داده، سوپ ها، خورش ها، سس های کره آجیل و دستورالعمل های دیگر اضافه کنید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سیر تقویت سیستم ایمنی نشان داده اند پیوند خورده فشار خون مکمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۱۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ اگرچه اشتیاق ما برای مصرف شیرینی همیشه وجود دارد، اما مصرف شکر طول عمر را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که همه شکر‌ها بطور یکسان مضر نیستند و شکر سفید تصفیه شده، نوعی است که می‌تواند به طور جدی بر سلامتی تاثیر بگذارد.
مهم است مضرات مصرف شکر را بدانید و اینکه چه تاثیر منفی روی بدن دارد.

وضعیت بدن بلافاصله بعد از ترک قند و شکر
بسیاری از افراد میزان مصرف قند خود را بسیار ناچیز می‌دانند در صورتی که مصرف آن‌ها بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می‌کنند.

پس از یک ساعت
شکر اعتیاد آور است و واکنش دوپامین را در مرکز مغز، مانند یک دارو فعال می‌کند.
بسته به مقدار شکری که روزانه مصرف می‌کنید، ممکن است تغییرات مختلفی در سطح قند خون، عرق ریختن، لرزش، افسردگی، گرسنگی را تجربه و با مصرف سبزیجات تازه، فیبر، منابع پروتئینی ضد التهاب و چربی‌های سالم با این نشانه‌ها مقابله کنید.

بعد از یک روز:
یک روز پس از قطع مصرف شکر شاید برایتان سخت باشد و ممکن است علائمی از جمله سردرد و افت در سطح انرژی را تجربه کنید.
اما بدن شروع به التیام می‌کند و شکر میکروارگانیسم‌های مضر، مانند، کاندیدا را تغذیه می‌کند که با رشد بیش از حد می‌تواند سلامت دل و روده را تحت تاثیر قرار دهد.
قطع شکر فرآوری شده به حفظ آن میکرو ارگانیسم‌ها کمک می‌کند.

بعد از یک هفته:
وقتی مصرف شکر را برای یک هفته کنار می‌گذارید بدن شما به سرعت شروع به ترمیم و بهبود در سطوح انسولین و واکنش‌های التهابی می‌کند.
ظرف مدت ۷۲ ساعت، از آنجا که سطح انسولین شروع به تثبیت می‌کند، هورمون‌های دیگر (مانند آن‌هایی که در ذخیره سازی چربی دست دارند) نیز به سطوح نرمال باز خواهند گشت که به شفافیت پوست و کاهش پف صورت می‌انجامد.

بعد از یک ماه:
افزایش اشتها و وزن و عفونت‌های قارچی و التهاب مفاصل همگی جز مواردی هستند که به دلیل مصرف زیاد شکر ایجاد می‌شود.
اما با ترک مصرف شکر شاهد کاهش وزن طبیعی، سلامت شکم و مغز خواهید بود.

بعد از شش ماه:
با ترک مصرف شکر حدود شش ماه علاوه بر ثبات قند خون، کاهش وزن به سلامت کلی خواهید رسید و ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و پیری زودرس کاهش می‌یابد.

فواید و اثرات مثبت ترک قند و شکر برای بدن
ترک قند و شکر می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی قلب و بدن بگذارد.

بهبود سطح انرژی:
بسیاری از افراد نوشیدنی‌های قندی شیرین، نوشیدنی‌های انرژی زا، و نوشیدنی‌های حاوی شکر را زمانی که احساس می‌کنند به انرژی بیشتری نیاز دارند، می‌نوشند.
با این حال، مطالعات نشان داده اند که مصرف قند بیش از حد در بدن می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره شود.
مصرف زیاد شکر توانایی بدن را برای حفظ ذخایر انرژی آن تا جایی که ممکن است، مسدود می‌کند پس با ترک این عادت از آسیب‌های این چنینی در امان خواهید بود.

سلامت قلب:
طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال انجمن قلب آمریکا، کاهش مصرف شکر نیز خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

محافظت در برابر سرطان:
مطالعات متعددی در سراسر جهان نشان داده اند که شکر مواد غذایی سلول‌های سرطانی را تامین می‌کند؛ بنابراین اگر مصرف قند را کاهش دهید یا متوقف کنید، ممکن است به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک کنید.
علاوه بر این، با ترک مصرف شکر می‌توانید گسترش و تکثیر سلول‌های بدخیم را متوقف سازید.

محافظت از کبد:
فروکتوز و گلوکز می‌توانند منجر به تجمع سموم در کبد شوند، مشابه آنچه در زمان نوشیدن بیش از حد الکل رخ می‌دهد.
متخصصان توصیه می‌کنند که سم زدایی کبد بطور متناوب ریسک ابتلا به مشکلات کبد را کاهش می‌دهد.

بهبود خواب:
مصرف شکر می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی شود. هم چنین می‌تواند خواب شما را مختل کند.
افرادی که از مصرف شکر پرهیز می‌کنند به سرعت متوجه می‌شوند که بهتر می‌خوابند.

جوان سازی پوست:
مصرف مقدار زیادی شکر می‌تواند با تولید کلاژن و الاستین که دو منبع پروتئین اصلی پوست هستند، اختلال ایجاد کند.
در دراز مدت قند بیش از حد می‌تواند باعث پیری زودرس و دیگر بیماری‌های پوستی شود.

کنترل وزن:
غذا‌های قندی شامل مقادیر بالایی از چربی ها، کربوهیدرات‌ها و کالری بالا هستند که می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
حدف شکر از رژیم غذایی روزانه شما به محدود کردن این مواد کمک می‌کند و رسیدن به یک وزن متعادل و سالم را آسان‌تر می‌سازد.

بهبود هضم:
با کاهش مصرف شکر، سیستم گوارشی برای پردازش غذا بهبود می‌یابد. این کار به جلوگیری از یبوست و مشکلات مربوط روده به کمک می‌کند.

احساس رضایت:
مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف زیاد شکر باعث مقاومت در برابر لپتین می‌شود، هورمونی که به مغز پیام می‌دهد شما سیر هستید.

سلامت بهتر دندان:
باکتری موجود در دهان با مصرف قند رشد می‌کند. خوردن بسیاری از غذا‌های شیرین احتمال پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دندانی را افزایش می‌دهد.
با توقف مصرف قند به بهبود سلامت دندان‌ها و لثه کمک کنید.

دیگر خبرها

  • گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • یک فایده جالب داروی کاهش وزن
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • برای سلامتی خودتان، ته‌دیگ را کنار بگذارید (فیلم)
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند