Web Analytics Made Easy - Statcounter

به طور معمول خانم‌های باردار بلافاصله بعد از زایمان حدود ۵ یا ۶ کیلوگرم وزن کم می‌کنند که این مقدار، وزن نوزاد متولد شده، جفت، مایع آمنیوتیک و خون است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  به طور معمول خانم‌های باردار بلافاصله بعد از زایمان حدود ۵ یا ۶ کیلوگرم وزن کم می‌کنند که این مقدار، وزن نوزاد متولد شده، جفت، مایع آمنیوتیک و خون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آن شرایط و میزان کاهش وزن هر فرد متفاوت است. بعضی از خانم‌ها در هفته‌ها و ماه‌های بعد این روند رو به کاهش را ادامه می‌دهند و بعضی از خانم‌ها دچار توقف کاهش وزن می‌شوند.

یکی از عواملی که باعث ادامه روند کاهش وزن بعد از زایمان می‌شود، شیردهی است. خانم‌هایی که خودشان به نوزاد شیر می‌دهند نسبت به کسانی که از شیر کمکی استفاده می‌کنند معمولا کاهش وزن بیشتری دارند. شیردهی باعث می‌شود بدن مادر کالری بیشتری مصرف کند و این کالری اضافه را ازمواد غذایی و سوزاندن چربی‌های بدن می‌گیرد.

کاهش بیش از اندازه وزن و لاغری باعث به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌شود. احساس خستگی و نداشتن انرژی اولین مشکلاتی است که مادر با آن رو به رو می‌شود. بعد از آن نوزاد دچار کم وزنی می‌شود زیرا میزان شیر مادر و کیفیت آن کاهش می یابد. 

در این مطلب به دلایل کاهش بیش ازاندازه وزن مادر و راه‌های جبران آن می‌پردازیم.

    اولین دلیل کاهش وزن مادر ممکن است دریافت نکردن کالری مورد نیاز بدن باشد

اولین قدم این است که مادر رژیم غذایی خوب و مناسبی داشته باشد یعنی در طول روز به اندازه کافی کالری به بدن او برسد. بهتر است از مواد با کالری بالا در رژیم غذایی استفاده شود  به عنوان مثال آجیل یا میوه‌های خشک شده، ماهی، کره بادام زمینی، شیر حاوی کالری بالا هستند.

    دومین دلیل کاهش وزن مادر ممکن است نداشتن استراحت کافی باشد

گاهی مادران آن‌قدر درگیر نوزاد تازه متولد شده و کارهای خانه و رسیدگی به دیگر فرزندان می‌شوند که خودشان را فراموش می‌کنند یعنی به اندازه کافی استراحت نمی‌کنند و حتی گاهی فرصتی برای غذا خوردن ندارند و همین موضوع باعث کاهش وزن مادر می‌شود.

    سومین دلیل کاهش وزن مادر ممکن است پرکاری تیروئید باشد

پرکاری تیروئید ممکن است باعث کاهش بیش از اندازه وزن، مشکلات در خوابیدن، تپش قلب، خستگی بیش از اندازه شود. در صورت مشاهده هر کدام از این علایم مادران باید با پزشک خود برای درمان پرکاری تیروئید مشورت کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بارداری کاهش وزن بعد از زایمان کاهش وزن مادر کاهش بیش اندازه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۴۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهلا نوری، با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، اظهار کرد: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۱.۸ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه به‌صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت، مطرح کرد: طی سال‌های اخیر مجدداً روند فرزندآوری کاهش یافت، تا جایی‌که نرخ باروری در استان همدان به ۱.۵۷ رسید.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: نرخ باروری در درازمدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد و یا حتی موجب منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت کاهش نرخ باروری شاهد پدیده پیری جمعیت در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه همدان چهارمین استان سالمند در کشور است که درصد سالمندان و جمعیت بالای ۶۰ سال در آن زیاد است.

نوری افزود: در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی نرخ باروری و فرزندآوری پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ سال آینده یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند و پیر باشند.

وی یادآور شد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای‌که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

نوری با بیان اینکه فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند را از عوامل مهم تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و گفت: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش میزان ناباروری و … بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی مطالعات حاکی از آن است که ۲۰ درصد خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، تصریح کرد: نرخ ناباوری طی سال‌های اخیر در استان همدان ۱۵ درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به سقط‌جنین عمدی و یا غیرعمدی، افزایش میزان طلاق، تغییرات سبک زندگی، روند روبه‌رشد شهرنشینی و … هم بر پدیده پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری تأثیر گذاشته است، گفت: شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو عوامل تأثیرگذار بر کاهش نرخ باروری هستند، اگرچه بیشتر میزان عدم تمایل به فرزندآوری در طبقات بالای اجتماعی و درآمدی به ثبت رسیده است.

نوری با بیان اینکه مرکز بهداشت مهمترین مکان برای ارائه آموزش‌های عمومی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایتمندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت است.

وی با اشاره به مشاوره فرزندآوری در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان کرد: سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۴۳۰ مشاوره فرزندآوری در راستای بارداری سالم، فرزندآوری طی دو سال اول ازدواج و… برای مادران گروه هدف به ثبت رسیده است.

کد خبر 6092444

دیگر خبرها

  • میوه‌هایی که به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است