Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-نتایج یک گزارش جدید از افزایش ۴۱ درصدی آمار جهانی مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کلیوی در ۲۷ سال گذشته حکایت دارد، تلفاتی که بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری بودند.

نشریه لنست به تازگی مطلبی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری مزمن کلیوی مبتلا شدند و ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون نفر در اثر این بیماری جان باختند. در این گزارش همچنین به مرگ ۱.۳۶ میلیون تن در اثر بیماری‌های قلبی-عروقی ناشی از اختلال در عملکرد کلیه‌ها نیز اشاره شده است.

محققان با مقایسه داده‌های به دست آمده در این باره با اطلاعات مربوط به سال‌های قبل، دریافتند که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کلیوی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۱۹۹۰ بیش از ۴۱٪ افزایش یافته است. این بدان معنی است که این بیماری از هفدهمین عامل اصلی مرگ در جهان به رده دوازدهم صعود کرده است.

بیماری مزمن کلیوی چیست؟

وقتی فردی به بیماری مزمن کلیوی یا CKD مبتلا می‌شود، کلیه‌های وی به تدریج و در ظرف چند ماه یا چند سال از کار می‌افتند. کلیه‌ها در حالت عادی خون بدن را از ضایعات و مایعات اضافی تصفیه کرده و از طریق ادرار دفع می‌کنند. با از کار افتادن کلیه‌ها، سطح این مایعات در بدن افزایش می‌یابد.

بیماری مزمن کلیوی در مراحل اولیه علائمی ندارد، اما در صورتی که فرد مبتلا تحت درمان قرار نگیرد، به فاز پایانی وارد می‌شود که بیمار را به دیالیز یا پیوند کلیه نیازمند می‌کند.

افراد مبتلا به این بیماری همچنین مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی نیز هستند که شایع‌ترین علت مرگ بین مبتلایان است. میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی در بیماران دیالیزی ۱۰ تا ۲۰ برابر کل جمعیت است.

عوامل ایجاد

معمولا فشار خون بالا یا ابتلا به دیابت باعث ایجاد بیماری مزمن کلیوی می‌شود اما بروز این بیماری همچنین ممکن است ناشی از عفونت ایدز یا قرار گرفتن در معرض سموم یا فلزات سنگین باشد. در برخی موارد، علت اصلی بروز بیماری مزمن کلیوی در فرد ناشناخته باقی می‌ماند.

درمان

در حال حاضر هیچ درمانی برای CKD وجود ندارد، اما ایجاد تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به جلوگیری از وخیم شدن بیماری کمک کند. افرادی که در مراحل پیشرفته این بیماری هستند، برای زنده ماندن به درمان‌های جایگزین کلیوی چون دیالیز و پیوند کلیه وابسته هستند.

ایرنا

برچسب ها: کلیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کلیه مرگ و میر ناشی از بیماری بیماری مزمن کلیوی کلیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۵۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند

آفتاب‌‌نیوز :

عوامل خطری که ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش می‌دهند عبارتند از: 

سن. این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما اغلب در افراد بین ۱۵ تا ۶۰ ساله رخ می‌دهد.

جنسیت: زنان در حدود دو برابر احتمال ابتلا به MS را دارند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر شما MS داشته باشد، شما در معرض خطر ابتلا به بیماری هستید.

برخی از عفونت‌ها ویروس‌ها، از جمله اپشتاین بار، ویروس که مننوکلوئیس عفونی را ایجاد می‌کند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

آب و هوا: MS در کشور‌های دارای آب و هوای معتدل، از جمله کانادا، شمال ایالات متحده، نیوزیلند، جنوب شرقی استرالیا و اروپا، بسیار رایج است.

سیگار کشیدن: افراد سیگاری خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری را دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان