Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@20:57:04 GMT

راهکار خانگی برای ضدعفونی کردن نان قبل از مصرف

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۳۰۲۷

راهکار خانگی برای ضدعفونی کردن نان قبل از مصرف

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: یکی از راه های انتقال غیر محسوس ویروس کرونا به داخل منازل، نان های سنتی هستند.

به گزارش مشرق، جلال الدین میرزای رزاز، افزود: نان در کشور به دو صورت صنعتی و سنتی عرضه می شود. نان های صنعتی یا نان های حجیم در کارخانجات صنعتی تهیه و به بازار عرضه می گردد که طبیعتاً از دقت نظارت بیشتری در خصوص تهیه مواد اولیه و افزودنی هایی نظیر میزان نمک، مایه خمیر و …، برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از ضدعفونی کننده‌ها از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟

وی با تاکید شرایط بهداشتی تهیه نان های صنعتی یا همان نان های حجیم، گفت: پس از خرید این نوع نان ها با ضد عفونی کردن پلاستیک آن یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می توان از آلوده نبودن آن به ویروس اطمینان نسبی داشت.

میرزای رزاز، در ارتباط با نان های سنتی، اظهار داشت: نان های سنتی، در این روزها که با بحران کرونا مواجه هستیم، می توانند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی عامل انتقال بیماری باشند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، ادامه داد: وقتی خمیر تحت هر شرایطی تهیه شود هنگامی که در تنور پخت قرار می گیرد هر گونه آلودگی ویروسی در آن از بین می رود و نانی که از تنور خارج می شود می توان گفت عاری از آلودگی به ویروس کرونا است اما در خصوص استفاده و خوردن این نان تازه و گرم، نگرانی ها آغاز می شود.

وی در خصوص راه های انتقال ویروس کرونا از طریق نان های سنتی، گفت: اگر نان آلوده گردد، نمی توان مانند سایر مواد و اقلام دیگرمواد غذایی دیگر آن را بشوییم و یا ضد عفونی نماییم و خیلی غیر محسوس و چراغ خاموش ویروس را به داخل خانه خود برده ایم.

میرزای رزاز ادامه داد: در صورت وجود افراد شاغل در نانوایی ها که مشکوک به ناقل بودن و یا علائم بیماری هستند، مراتب را در این وضعیت به مراجع ذی ربط اطلاع دهیم. از منتظر ماندن در واحدهای نانوایی و پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی جداً خود داری کنیم، از بریدن و خرد کردن نان توسط چاقو و برس های عمومی که معمولاً در نانوایی ها وجود دارد، پرهیز کنیم، اگر از نایلون برای حمل نان به منزل استفاده کرده ایم آن را داخل خانه نبریم و پس از خارج کردن نان آن را دور بیندازیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، در خصوص نحوه مصرف نان در منزل، افزود: اگر نان خریداری شده و حمل شده به منزل آلوده باشد برای اطمینان از سلامت آن باید بدانیم نان قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن ندارد و درجه حرارت پایین حتی فریز کردن در فریزر ویروس های موجود در نان را از بین نمی برد. تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی است، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.

وی در مورد نحوه حرارت دادن به نان ها قبل از مصرف، گفت: این حرارت دادن به طریق مختلف است. استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت عدم دسترسی، استفاده از ماهیتابه و قابلمه جهت حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می گردد.

میرزای رزاز در پایان بار دیگر با توجه به خطر انتقال ویروس کرونا از طریق نان های سنتی، از عموم شهروندان خواست نکات ایمنی و بهداشتی را جدی گرفته و حتماً در هنگام مصرف نان از سالم بودن و آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا لیگ قهرمانان آسیا نانوایی ویروس کرونا تغذیه سلامت نان های سنتی حرارت دادن کردن نان نان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود