Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@00:27:18 GMT

بیمار کرونایی نه؛ بگوییم مبتلا به کرونا!

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۴۰۲۰

بیمار کرونایی نه؛ بگوییم مبتلا به کرونا!

به گزارش همشهری آنلاین، استفاده از عبارت من‌درآوردی «کرونایی» این روزها آنقدر فراگیر شده که پیش‌تر شبیه آن را در عبارت‌هایی چون «سرطانی» و «ایدزی» و «صرعی» دیده بودیم اما به نظر می‌رسد چنان در این باب زیاده‌روی کرده‌ایم که اگر یک نفر بیمار مبتلا به کرونا درمان هم بشود، داغ «کرونایی» بودن را تا ابد بر پیشانی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که پیش‌تر درباره بیماری‌هایی چون ایدز و سرطان و شبیه آنها فرهنگ‌سازی و استفاده از واژه‌های سرطانی و ایدزی و صرعی و میگرنی محدود شده بود، بهتر است همین ابتدای کار فرهنگ کنار گذاشتن واژه کرونایی هم جا بیفتد. آدم‌ها را نمی‌توان به یک بیماری متصف کرد. انسان معمولا به یک بیماری مبتلا و دیر یا زود درمان می‌شود.

پس بهتر است عبارت کرونایی را از دایره و فرهنگ واژگانی خود برداریم و جای آن مبتلا به کرونا بگذاریم. سخت است اما با کمی همت می‌شود. از همین امروز تمرین کنیم تا وقتی کرونا برای همیشه رفت، کرونایی پیش از آن رفته باشد.

بهانه نگارش این مطلب کوتاه، توییت دکتر حمیدرضا نمازی (مدیر موزه ملی تاریخ علوم پزشکی) است: «بیمار کرونایی نداریم. همان‌طور که صرعی، ایدزی، سرطانی، میگرنی و... نداریم. مبتلا به کرونا. مبتلا به صرع، مبتلا به ایدز، مبتلا به سرطان و مبتلا به میگرن. آدم‌ها، بیماری‌هایشان نیستند.»

کد خبر 488821 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس مبتلا به کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۴۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مرسدس‌بنز «آواتار» به صد سال آینده سفر کنید /فیلم

امیرمسعود عابدین: کلمه آواتار مخفف عبارت Advanced Vehicle Transformation است. این عبارت به معنای تغییر شکل پیشرفته خودرو می‌باشد. مانند آنچه در فیلم آواتار می‌گذرد، همکاری کامل انسان، ماشین و طبیعت در آینده نشان داده می‌شود.

در قسمت پشت، ۳۳ فلپ چند منظوره وجود دارد؛ این فلپ‌ها هنگام حرکت، به طور هماهنگ تغییر حالت می‌دهند تا آیرودینامیک خودرو بهبود پیدا کند. این کانسپت همانند یک "موجود زنده" عمل کرده و به کاربران خود متصل می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، در این خودرو خبری از کنسول، داشبورد و دکمه های کنترلی رایج نیست؛ بلکه یک کنترلر نورانی در وسط وجود دارد که با گذاشتن دست روی آن، برخی از شاخص‌های بیومتریک از جمله نبض اندازه‌گیری می‌شوند. به گفته مرسدس‌بنز نمایشگر مرکزی بزرگ، دروازه‌ای به سرزمین‌های دور بوده و می‌تواند سرنشینان را به طور مجازی به هر جای دیگر کره زمین ببرد.

دیگر اثری از فرمان در این خودرو نیست و این خودرو به فناوری خودران مجهز شده است. چهار پیشرانه برقی در مجموع قادر به تولید ۴۷۰ اسب‌بخار قدرت هستند. ویژن AVTR، توانایی پیمایش ۷۰۰ کیلومتر مسافت را پس از هر بار شارژ دارد.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

227322

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901425

دیگر خبرها

  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • واکنش زهره حمیدی به ویدئوی منتشر شده از او روی تخت بیمارستان | برای ۳ ماه قبل است، به سرطان مبتلا شده‌ام اما ...
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • با مرسدس‌بنز «آواتار» به صد سال آینده سفر کنید /فیلم
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی