Web Analytics Made Easy - Statcounter

کروناویروس، مهمانی خطرناکی که ابتدا در شهر ووهان از ایالت چین سفر خود را آغاز کرده، حالا بیش از ۵۰ کشور را طی کرده و به شهرهای مختلف از جمله رفسنجان هم رسیده و مسئولین مربوطه را برای مواجهه به تکاپو انداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان؛ مردم و مسئولین رفسنجان همگام با سراسر جهان‌ برای مقابله با میهمان ناخوانده و خطرناکی که این روزها بلای جان انسان ها شده، تمهیدات و برنامه هایی در حال اجرا دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

سم پاشی و ضدعفونی کردن محیط های اداری، دانشگاه ها، بیمارستان‌ ها، تاکسی ها و .... در رفسنجان چند روزی است که انجام می شود تا سطوح آلوده به میکروب ها پاک شود.

 

 

 ملاقات با بیماران در بیمارستان علی ابن ابیطالب رفسنجان ممنوع شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا، ملاقات های بیمارستانی در بیمارستان علی ابن ابیطالب رفسنجان ممنوع شده است.

 

 

دکتر علی اسماعیلی ندیمی افزود: مردم با ما همکاری کنند تا کار درمان به نحو شایسته ای پیش برود؛ تاکنون 9 مورد مشکوک به ویروس کرونا در رفسنجان داشتیم که با ارسال نمونه ها به آزمایشگاه کرمان یک مورد مثبت اعلام شده است.

وی تصریح کرد: این شخص مردی میانسال است که از لحاظ تنفسی مشکل چندانی ندارد لذا با بستری و رعایت نکات بهدشتی درمان می شود.

 

دکتر سماعیلی ندیمی ادامه داد: این بیماری در افرادی که یک سرماخوردگی ساده تا بیماری تنفسی شدید داشته باشند ممکن است بروز کند.

 

استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و برای بیماران عفونی و کرونایی خطرناک است

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم گفت: کمبودی از نظر اقلام بهداشتی شامل مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش در سطح کلان کشور وجود دارد و تعدادی از شرکت های تولیدی به میدان آمده و تولید انبوه دارند و این موضوع در آینده نزدیک حل می شود.

دکتر احمد جمالی زاده تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بود سهمیه ای برای استان کرمان اختصاص دهد اما به دلیل اینکه این بیماری در استان هایی مثل گیلان و قم شیوع بیشتری دارد این سهمیه بیشتر برای آن استان ها در نظر گرفته شده و در حال توزیع است و در 2 تا 3 روز آینده سهمیه ای که به استان کرمان هم اختصاص یافته به این استان ارسال می شود.

 

 

وی بیان کرد: آزمایشگاهی در کرمان راه اندازی شده و نمونه های مشکوک در شهرستان ها به این آزمایشگاه ارسال می شود از رفسنجان هم روزانه 3 تا 4 مورد نمونه به این آزمایشگاه ارسال می شود.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: بیش از 80 درصد از مواردی که مراجعه می کنند علائم خفیف داشته و درمان و بیماران بدحال بستری می شوند به طوری که کمتر از 20 درصد بیماران کرونایی نیاز  به بستری شدن دارند که از آنان نمونه گیری می شود؛ مردم باید فرض بگیرند که بیماری کرونا در منطقه زندگی آنها وجود دارد و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

 

وی در مورد نشر شایعات در رابطه با بیماری کرونا هم گفت:  بحث کرونا دنیا را فراگرفته و بیش از 50 کشور وجود بیماری کرونا را اعلام کرده اند برخی کشورها هم  یا مواردی دارند که نخواستند اعلام کنند یا نظام ثبتی درستی ندارند مانند کشور افغانستان که نظام ثبت بیماری ندارند اما برخی افراد معاند هستند که در فضای مجازی به عمد جامعه ما را مشوش و اذهان عمومی را تشویش می کنند افرادی می خواهند از موارد ابتلا به بیماری کرونا که واقعیت ندارد در راستای تخریب جو جامعه در فضای مجازی استفاده کنند؛ کرونا الان در  کشورهای آمریکایی و اروپایی، ژاپن، کره جنوبی و ... که توسعه یافته هستند هم وجود دارد.

 

 

جمالی زاده عنوان کرد: سیستم بهداشت و درمان ایران آمادگی ارائه اقدامات لازم را دارد و مردم به مسئولین امر و متخصصین وزارت بهداشت و یا رسانه های مورد اعتماد که آمار اعلام می کنند رجوع کنند و اعتماد داشته باشند و به برخی مطالب کذب فضای مجازی توجه نکنند و مسائل بهداشتی ساده را رعایت کنند.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: رفتار ویروس کرونا در همه کشورها یکسان است.

 

 

جمالی زاده در مورد ابتلای افراد سالمند به بیماری کرونا هم افزود: این ویروس جدید و رفتارش ناشناخته است و بیماری عفونی مثل آنفلوآنزا است و برای افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است خطر دارد افراد سالمند، دارای بیماری زمینه ای ریوی، دیابتی ها، بیماران کلیوی و قلبی و عروقی سیستم  ایمنی ضعیفی دارند و بیماری عفونی بر روی آنها بیشتر از افراد سالم تأثیر می گذارد حتی استرس هم سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

 

 

وی ادامه داد: افراد سالمندی داشتیم که دچار این بیماری شدند و با بستری شدن بهبود یافتند و تصور اینکه  هرکس کرونا گرفت منجر به مرگ می شود اشتباه است، مرگ و میر این بیماری در کل بیماران 2 تا 3 درصد است.

 

 

جمالی زاده در مورد محافل عمومی هم گفت: تالارها تعطیل شدند و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و فروشگاه ها هم بازدید و نظارت ها بیش از پیش انجام می شود.

 ماسک ها باید مثل زباله عفونی معدوم و دفن شوند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: اقلام بهداشتی از جمله ماسک برای استان کرمان اختصاص یافته اما هنوز به استان ارسال نشده و قرار است از طریق شرکت های تولید دارویی کشور مقدار مورد نیاز ماسک استان کرمان تهیه و ارسال شود.

دکتر رضاعلی سلطانخواه بیان کرد: در مورد مواد ضدعفونی کننده هم از آنجایی که متقاضی زیاد است به داروخانه ها اعلام کردیم در صورتی که در توزیع مواد ضدعفونی کننده به مشکل برخوردند و تمام کردند، اگر الکل دارند بر اساس فرمولی که به آنها دادیم ماده ضدعفونی کننده دست بسازند و در اختیار مردم قرار دهند اما  الکل هم در رفسنجان کمبود داریم.

 

 

وی افزود: جدای از این موارد هم با 3 شرکت که یکی در انار و یک شرکت در رفسنجان و نیز کارخانه رفسنجان دارو در شهر رفسنجان است در مورد تهیه محلول ضدعفونی کننده سطوح و دست صحبت کردیم تا محلول ضدعفونی کننده را تهیه کنند، این شرکت ها برای  تهیه این مواد نیاز به ماده اولیه الکل دارند که الکل از استان های دیگر باید بیاید و ما در این مورد مشکل داریم و پیگیریم.

سلطانخواه ادامه داد: شرکت رفسنجان دارو اگر ژل دست را تولید و به بازار عرضه کند کمی اوضاع بهتر می شود اما علیرغم پیگیری های لازم و صدور مجوزها هنوز خط تولید ژل راه نیفتاده است و امیدواریم هرچه سریع تر این خط راه اندازی و ژل تولید شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه داروخانه ها هم به میزان کمی اقلام بهداشتی عرضه می کنند؛ گفت: این میزان هم در عرض چند دقیقه به فروش می رسد؛ برخی داروخانه ها هم از شرکت هایی این اقلام را با قیمت بیش از حد معمول تهیه می کنند و مجبورند با قیمتی که از شرکت تهیه کردند به دست مردم برسانند و مردم هم ناراضی از قیمت و شاکی هستند که این مشکل سراسری است و پیگیر هستیم تا این مواد انبوه تهیه و به دست مردم برسد.

 

 

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد:  برای مواد ضدعفونی کننده سطوح و دست هم پیگیر هستیم شرکت ها ماده ای را رقیق کنند که برای این امر هم نیاز به الکل است.

 

 

وی با بیان اینکه کمبود اقلام بهداشتی در داروخانه ها ترس و دلهره ای در بین مردم انداخته، افزود: سهمیه ماسکی که به ما دادند هنوز نیامده و برای پرسنل بیمارستان ها و مراکز بهداشتی هم که درگیر با بیماران هستند از قبل این مواد را داشته اند که مصرف می کنند از طرفی برای تهیه بخشی از نیاز ِ ماسک برای پرسنل بیمارستانی هم باقیمت گزاف تهیه کردیم ( ماسک 3 هزار تومانی را 30 هزار تومان خریداری کردیم) متاسفانه برخی در این وضعیت سوء استفاده هایی می کنند.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: ماسک برای عموم توصیه نمی شود، دست ها روزانه 20 تا 30 مرتبه با آب و صابون شسته شود تا ویروس از بین برود و اگر هم  برای ضدعفونی کردن دست ها با موادی بر پایه الکل استفاده کنند ویروس را زودتر از بین می برد علاوه بر آن افراد فاصله 1.5 متری از هم بگیرند و افرادی که مشکل حاد تنفسی دارند در صورت عطسه کردن مواظب باشند بزاق و آب دهان آنان به بیرون پرتاب نشود.

 

 

سلطانخواه ادامه داد:  ماسک ها باید مثل زباله عفونی معدوم و دفن شوند و شرایط برداشتن و دور انداختن این ماسک که منبع آلودگی است خاص باشد مردم ماسک، دستکش و ... را بیرون و در خیابان رهاسازی نکنند این امر موجب انتشار ویروس می شود ضمن اینکه در مواقع ضروری مردم از خانه بیرون بیایند و مراعات کنند؛ افراد خانواده هم در خانه با فاصله از هم قرار گیرند.

بازدید از داروخانه های سطح شهر رفسنجان

علی حسینی نسب، مسئول بازرسی و نظارت اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفسنجان هم در خصوص بازرسی ها از داروخانه ها و مراکز کالا پزشکی و واحدهای عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی، گفت: گشت های مشترک با حضور عوامل دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان، اداره نظارت بر اماکن عمومی و ... انجام شده که از مجموع  ۷۲ بازرسی در رفسنجان در ۳ روز گذشته ۶ واحد به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

 

 

 

وی تصریح کرد: این 6 واحد ۷۸۹ میلیون ریال جریمه شدند؛ در خصوص ژل و ماسک مردم استرس نداشته باشند ویروس کرونا از طریق تماس بدنی و  یا ترشح بزاق بیمار یا عطسه و سرفه به فرد سالم انتقال می یابد.

 

 

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا رفسنجان کرونا دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مواد ضدعفونی کننده اقلام بهداشتی بیماری کرونا داروخانه ها استان کرمان رفسنجان هم جمالی زاده شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: بارندگی‌ها و آب حاصل از باران شرایط را برای زیست پشه‌های آنوفل و بیماری مالاریا در بلوچستان فراهم کرده بنابراین سیل زدگان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند.

ایرج ضاربان امروز در بازدید از مناطق سیل زده چابهار اظهار کرد: مبارزه با پشه ناقل بیماری مالاریا بسیار مهم است چون مالاریا بصورت بومی سال‌ها در منطقه بلوچستان وجود داشته است.

وی افزود: پشه مالاریا در آب تخم ریزی می‌کند و تبدیل به لارو و در نهایت پشه بالغ می‌شود از این رو ماموران مراقب مالاریا و لاروکش در منطقه حضور دارند و سمپاشی‌ها برای مقابله با تکثیر پشه‌های آنوفل بالغ انجام می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: از آنجایی که چابهار و دشتیاری با کشور پاکستان هم مرز هستند، بیمارانی که از پاکستان می‌آیند اگر در معرض گزش این پشه‌ها قرار بگیرند آلوده می‌شوند و می‌توانند بیماری مالاریا را از طریق گزش به انسان سالم منتقل کنند در واقع پشه باعث انتقال بیماری مالاریا می‌شود.

وی اظهار کرد: تیم‌های متعددی در دانشکده علوم پزشکی چابهار داریم و همکاران ما برای کاهش شیوع بیماری مالاریا پای کار هستند.

ضاربان افزود: باید اقداماتی در جهت جلوگیری از افزایش پشه‌ها انجام شود و دانشکده علوم پزشکی چابهار در این راستا اقدامات جدی در دستور کار دارد.

وی افزود: افراد می‌توانند با استفاده از توری، پشه بند، وسایل سرمایشی و استفاده از مواد دورکننده پشه بر روی پوست از گزش پشه جلوگیری کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: پشه مالاریا در مناطق گرم و مرطوب و هوای معتدل وجود دارد و تکثیر پشه‌ها در زمان بارندگی و در آب راکد باقی مانده سرعت تکثیر بالاتری دارند که این موضوع سبب نگرانی برای مناطق سیل زده و ساکنین چادرهای اسکان موقت شده است.

وی بیان کرد: زمانی که پشه زیاد باشد سرعت شیوع بیماری‌ها بویژه بیماری مالاریا افزایش می‌یابد و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

ضاربان خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا هیچ واکسنی ندارد و افراد نباید در معرض گزش پشه قرار بگیرند و زمانی که بیمارانی وارد کشور می‌شوند می‌توانند به راحتی و از طریق گزش پشه بیماری مالاریا را منتقل کنند.

وی افزود: زمانی که گزش صورت می‌گیرد انگل تک یاخته از طریق خون وارد پشه می‌شود و اگر انسانی سالمی در معرض گزش پشه آلوده قرار بگیرد بیمار می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار عنوان کرد: سیل زدگانی که در چادرهای اسکان موقت هستند مورد آموزش تیم‌های آموزشِ بهداشت دانشکده علوم پزشکی قرار می‌گیرند. همچنین درخواست کردیم تعدادی پشه بند و توری برایمان ارسال شود تا در مناطق آلوده و مناطق روستایی توزیع و از خطرات احتمالی بیماری مالاریا جلوگیری‌ کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملکرد دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر خوب بوده است
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • کشف لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز در کاشان
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • کشف و ضبط ۱۲۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز در کاشان
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • دانشکده علوم پزشکی چابهار از نظر مالی مستقل شد