Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد ملی «فهما» با ایجاد فضای عادلانه رقابتی میان کانون‌های مساجد در سراسر کشور، ارتقای سرانه مطالعه در میان بچه‌های مسجد و جذب ایده‌ها و اندیشه‌های نو و جذاب در نخستین تجربه اجرا توانسته تحولاتی شگرف را در فعالیت‌ این کانون‌ها ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» به ایستگاه پایانی یعنی معرفی استان ها و کانون های برتر و نیز پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران نزدیک می شود تا طبق وعده قبلی، همزمان با 18 اسفند ماه، سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که امسال با سالروز ولادت باسعادت امیرمومنان امام علی(ع) مقارن شده است، برترین های این رویداد منحصربفرد و جریان ساز در بین بچه های مسجد معرفی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در سلسله گزارش هایی مروری داریم بر دستاوردها و برکات اجرای این رویداد ملی در عرصه ها و ابعاد مختلف طی 110 روز اجرا.

 

رویداد ملی «فهما» با تدوین و تعریف هشت شاخص قرآن و عترت، بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، کتاب و کتابخوانی، اوقات فراغت، شبکه سازی و ساماندهی، رسانه و فضای مجازی، ابتکار و خلاقیت و هنری و ادبی برای فعالیت اعضا و فعالان کانون های مساجد، فرصت نقش آفرینی و بروز و ظهور استعدادهای آنها را در حوزه های مختلف فراهم آورد تا محدودیت فضا و میدان برای فعالیت باعث نشود عضوی از بچه های مسجد امکان مشارکت در طرح و برنامه های مسجدی را نداشته باشد.

 

یکی از امتیازات ویژه رویداد ملی «فهما» ایجاد فضای رقابتی میان کانون های مسجدی و بچه های مسجد در فعالیت ها است، ایجاد این فضای رقابتی باعث شد تا کانون های فرهنگی هنری مساجد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و درصدد رفع و یا تقویت آنها برآیند. مشارکت 98 درصدی کانون ها در این رویداد ملی ثابت می کند، ایجاد فضای رقابتی بیش از هر فضای دیگری در جذب و همراهی کانون ها و اعضا و فعالان آنها به فعالیت های اثرگذار مسجدی، موثر بوده است.

 

ایجاد فضای عادلانه رقابتی برای کانون های مسجدی

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در باره برکات ایجاد این فضای رقابتی اظهار کرد: زیست بوم بچه های مسجد این امکان را فراهم آورده است تا اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در نقاط مختلف کشور بتوانند از فعالیت ها، تجارب، ایده ها از دستاوردهای سایر کانون ها در سراسر کشور استفاده کنند و به این شکل اشتراک تجارب و اطلاعات محقق می شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: رویداد ملی «فهما» و سامانه بچه های مسجد همچنین این فضا را فراهم آورده است تا رقابتی سالم میان کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور صورت بگیرد و به این صورت کانونی که در دورترین نقطه کشور قرار دارد، می تواند در فضایی عادلانه با کانونی که در پایتخت قرار دارد به رقابت بپردازد.

 

مشارکت 8 هزار کانون در بخش کتاب و کتابخوانی «فهما»

 

 

 

نخستین رویداد ملی «فهما» همچنین در تقویت شاخص هایی همچون کتاب و کتابخوانی، دستاوردهایی شگرف دارد به گونه ای که بعد از قرآن و عترت، بیشترین میزان مشارکت و فعالیت بچه های مسجد در این رویداد از آنِ کتاب و کتابخوانی است؛ این دستاورد در شرایطی که سرانه مطالعه در کشور بشدت پایین است و کارشناسان بارها و بارها بر رفع این نقصیه تاکید کرده اند، بسیار شگرف و قابل تحسین محسوب می شود.

چراکه رویداد ملی «فهما» در شرایط فقر سرانه مطالعه با طراحی و اجرای ایده هایی همچون «شنبه های کتاب» و ایجاد سه شبکه «مروجان کتاب»، «کتابداران مساجد» و «کتابخوان ها» توانست موجی از اشتیاق مطالعه را در بچه های مسجد ایجاد کند و آنها را با کتاب در فضای معنوی مسجد، آشتی دهد.

چنان که «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور اعلام کرد: از مجموع 25 هزار کانون فرهنگی هنری، هشت هزار کانون در طرح شنبه های کتاب، شرکت و 54 هزار گزارش نیز برای ما ارسال کردند که آمار قابل توجهی است، همچنین در طول 110 روز اجرا، دو مسابقه کتابخوانی با عناوین «حماسه حسینی» و «دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری» برگزار کردیم.

 

«محسن حاجی زین العابدین»، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و از داوران بخش کتاب و کتابخوانی رویداد ملی «فهما» درباره برکات نگاه تخصصی این رویداد به کتاب و کتابخوانی، گفت: تمرکز روی موضوع کتاب و کتابخوانی در رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» علاوه بر ارتقا فرهنگ و سلامت جامعه، از بزه و جنایت در جامعه جلوگیری می کند.

 

«فهیمه باب الحوائجی»، استاد دانشگاه و دیگر داور این بخش از «فهما» نیز تاکید کرد: این رویداد ملی حرکت سازنده ای است به ویژه آنکه سبب علاقمندی بیشتر فعالان مسجدی به پدیده کتاب و کتابخوانی شده است.

 

مرور بر عملکرد کانون هایی که در سامانه بچه های مسجد به عنوان فعال و برتر در اجرای رویداد ملی «فهما» مشخص شده اند، نیز به خوبی نقش پررنگ کتاب و کتابخوانی را در نشان می دهد.

 

ثبت بیش از 15 هزار ایده و طرح فرهنگی در سامانه بچه های مسجد

 

 

از دیگر دستاوردهای مهم رویداد ملی «فهما» جذب استعدادها و ایده ها نو به فضای مسجد است، چنان که بیش از 15 هزار طرح و ایده در سامانه بچه های مسجد در طول اجرای این رویداد، به ثبت رسیده و از این تعداد، 30 ایده و نزدیک به 40 طرح فرهنگی به مرحله نهایی داوری ها راه یافته و برترین های آن مشخص می شود.

 

حجت‌الاسلام «سعید روستاآزاد» درباره تاثیر رویداد ملی «فهما» بر جذب اندیشه ها و آراء جدید و موثر، اظهار کرد: کانون های مساجد محلی برای جذب اندیشه های نو و به‌روز کردن جذابیت های مسجدی و جذب طیف قابل توجهی از جوانان و نوجوانان به این خانه های خدا محسوب می شوند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه گفت: به نظر می رسد این رویداد ملی ارتباط مناسبی را میان ستاد و صف تعریف می کند و تجمیع اطلاعات در یک رفت و برگشت منطقی و قابل ارزیابی در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور صورت می گیرد. این رویداد درصدد اثرگذاری فرهنگی بر جامعه است که در مجاورت مسجد و در حوزه مخاطبان مسجد رخ می دهد.

 

بنابر آنچه مرور شد رویداد ملی «فهما» در نخستین تجربه اجرا توانسته در عین ایجاد فضای رقابت میان بچه های مسجد، فرصت ارتقای شاخص ها و فعالیت هایی را که در گذشته اگر نگوییم فراموش شده بودند حداقل به حاشیه رفته و منزوی شده اند، فراهم کند به ویژه آنکه سامانه بچه های مسجد به عنوان زیست بوم مجازی اعضا و فعالان کانون های مساجد فرصت تبادل تجربیات و انتقال اطلاعات را فراهم کرد که این نیز در پویایی و تحرک و نشاط کانون های فرهنگی هنری برای انجام فعالیت های نقشی مهم داشته است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: رویداد ملی فهما ایده های نو کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد ستاد هماهنگی کانون سامانه بچه های مسجد کتاب و کتابخوانی کانون های مساجد رویداد ملی فضای رقابتی ایجاد فضای مساجد کشور فعالیت ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۶۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق

موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی گفت: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با شرکت ۱۴ گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور قرار است از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار شود. 

وی با بیان اینکه شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است افزود: از بین کار‌های رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد.

موتورچی ادامه داد: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجرا‌ها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود.
 
جشنواره سراسری تئاتر مردمی گفت: هر گروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت، مساجد یزد و امامزاده‌ها شاهد اجرا‌ها خواهند بود. 
 
وی بیان کرد: در طول جشنواره برای بچه‌های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و آنجا کارگاه نمایشنامه‌نویسی و دوره کارگردانی برگزار می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد