Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی شالبافان عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس و مجری این طرح با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مهم در حوزه صنایع اوراق فشرده چوبی در جهان، انتشار فرمالدهید (ماده‌ای سرطان‌زا) از محصولات ساخته شده چوبی در هنگام استفاده است، اظهار کرد: براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی پژوهش‌های سرطان در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ و همچنین تایید این اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا در سال ۲۰۱۲، فرمالدهید حتی در غلظت‌های پایین، از عوامل سرطان زا شناخته شده و قرارگرفتن در معرض فرمالدهید برای انسان بسیار مضر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در این ارتباط، بازبینی مجدد استاندارد‌های اروپایی و بین‌المللی در ارتباط با حداقل سطح مجاز انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی در سال‌های اخیر انجام گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با بیان اینکه محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در ارتباط با تجارت بین‌المللی فرآورده‌های مرکب چوبی در آمریکا و اروپا از اوایل سال ۲۰۱۹ در حال اعمال است و تولیدکنندگان صنایع چوبی جهان در تلاش هستند تا محصولات با میزان انتشار فرمالدهید کمتر و یا حتی بدون فرمالدهید را تولید کنند، گفت: در همین ارتباط، موضوع توسعه و استفاده از جاذب‌های دوستدار محیط زیست فرمالدهید بر پایه کایتوزان و مشتقات آن از طرف ما پیشنهاد شده است.

شالبافان، ادامه داد: میزان انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی ساخته شده با میزان ۱ درصد (نسبت به وزن خشک ماده چوبی) از جاذب‌های بر پایه کایتوزان، به کمترین میزان سطح مجاز در جهان رسیده است.

او مطرح کرد: اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست طبیعی و دوستدار محیط زیست بودن، زیست تخریب‌پذیر بودن، فراوان و در دسترس بودن، عدم کاهش مقاومت‌های فیزیکی و مکانیکی فرآورده‌های چوبی تولید شده از جمله مزایای بارز دیگر جاذب‌های توسعه داده شده است.

گفتنی است؛ این طرح تحقیقاتی در قالب فعالیت پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و نتایج تحقیق به‌صورت پتنت بین‌المللی در موسسه ثبت اختراعات آمریکا (USPTO: United States Patent and Trademark Office) ثبت و به تایید نهایی رسیده است. همچنین از خروجی‌های تحقیق مقالات علمی متعددی در نشریات و کنفرانس‌های تخصصی معتبر صنایع چوب (Journal of Adhesion و International Journal of Adhesion and Adhesives) به چاپ رسیده است. علاوه بر شالبافان، هیدی حسن نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد و مهدی رحمانی نیا عضو هیئت علمی گروه صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس نیز از جمله همکاران این طرح تحقیقاتی در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه تربیت مدرس محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس دوستدار محیط زیست اوراق فشرده چوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان

ایسنا/خوزستان معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان از کسب رتبه نخست جایزه ملی محیط زیست کشور توسط دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه خبر داد.

مجید مرادی زیرکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هشتمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست کشور، دانشجو مهران سهرابی‌نیک با ارائه طرح نوآورانه «طراحی رآکتور نوری زیستی برای تصفیه همزمان آب و هوا» با همکاری مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان، موفق به کسب مقام نخست و عنوان برگزیده در بخش اختراعات و طرح‌های نوآورانه این جشنواره شد.

وی ادامه داد: این جشنواره در استان اصفهان و با شرکت ۷۰ دانشجو، در پنج محور «رساله برتر»، «پایان‌نامه برتر»، «ابداع، اختراع و طرح نوآورانه»، «دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض» و «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌ زیست» برگزار شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان عنوان کرد: هدف از برگزاری هشتمین دوره اعطای جایزه ملی محیط‌زیست کشور، تجلیل از برگزیدگان  و فعالان در زمینه حفاظت از محیط‌ زیست و ارج‌ نهادن به فعالیت‌های برجسته علمی و ترویجی بوده است.

وی عنوان کرد: سهرابی‌نیک طراح و مجری طرح، از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته شیمی دانشگاه است. این طرح با همکاری امیر زیدی، سعید خدادوست و مجتبی مکاری، از اعضای هیات علمی دانشگاه اجرا شد. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان