Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@21:12:02 GMT

مداخله نظامی در سوریه قابلیت دفاع ندارد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۹۳۱۰

مداخله نظامی در سوریه قابلیت دفاع ندارد

سیامک کاکایی کارشناس مسائل ترکیه و تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بروز تنش میان آنکارا و دمشق در استان ادلب اظهار کرد: اقدامات نظامی آنکارا در سوریه شرایط را دشوار کرده است و این پرسش مطرح می‌شود که چرا ترکیه در چنین وضعیتی به مداخله نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد؟ آنکارا تلاش می‌کند کشور‌های اروپایی را هم وارد مسئله سوریه کند و از ناتو درخواست حمایت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاکایی با تاکید بر اینکه اقدام ترکیه خلاف موازین بین المللی بوده و علیه حاکمیت ملی سوریه قلمداد می‌شود، تصریح کرد: آنکارا در حالی عملیات نظامی را در منطقه ادلب انجام می‌دهد که به گفته خود این اقدام به منظور آزادسازی بخشی از سرزمین سوریه از تصرف گروه‌های تروریستی است.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته بحث‌های بسیاری هم در این رابطه انجام شده است که می‌توان به دو نشست آستانه و سوچی اشاره کرد که با حضور روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران برگزار شده است.

کارشناس مسائل ترکیه افزود: در نشست سوچی قرار شد تا  ترکیه در ادلب اقدامات و تعهداتی انجام دهد، از جمله تفکیک میان گروه‌های معارض و نیرو‌های تروریستی و شورشی، ولی ترکیه در عمل به این بند متعهد نبود و در مقابل نفوذ و حضور نظامی خود را در ادلب بیشتر کرده که همین مسئله به پیچیده شدن شرایط منجر شده است.

کاکایی ادامه داد: در حال حاضر عملیات ترکیه در ادلب به نوعی حمایت از گروه‌های تروریستی است که حاکمیت ملی سوریه را مخدوش کرده  است، بنابراین با استمرار عملیات نظامی ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب، شرایط برای سایر گروه‌های شبه نظامی حاضر در این مناطق سخت‌تر خواهد شد.

او تصریح کرد: مداخله نظامی آنکارا در مسئله سوریه مورد نقد شدید کشور‌های منطقه است، از نظر حقوقی هم این اقدام ترکیه قابل دفاع نیست، زیرا سوریه در داخل سرزمین خود علیه گروه‌هایی تروریستی که ۱۰ درصد از خاک این کشور را در تصرف خود دارند، عملیات نظامی انجام می‌دهد ولی آنکارا در خاک کشوری مداخله نظامی دارد که خارج از حیطه سرزمین‌اش است و در نهایت این اقدام از نظر موازین بین الملل توجیه حقوقی ندارد.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره حمایت‌های آمریکا از ترکیه در ارتباط با ادلب گفت: بسیاری از کارشناسان این نکته را مورد تایید قرا می‌دهند که در چنین شرایطی پشتیبانی واشنگتن از اقدامات آنکارا در سوریه قابل تامل و سوال برانگیز است و هم اینکه کاخ سفید در این شرایط تلاش می‌کند بین مسکو و آنکارا تفرقه افکنی کرده و از شرایط پیش آمده از جمله تنش‌های میان این دو کشور به نفع خود بهره برداری کند.

کاکایی با اشاره به تلاش ترکیه برای گرفتن حمایت ناتو، افزود: ترکیه از ناتو درخواست کرده  است که کشورش را در چارچوب ماده پنج منشور این سازمان مورد حمایت قرار دهد، اما از نظر قوانین ناتو این امر امکان پذیر نیست چراکه این سازمان نظامی متعهد شده است که از اعضای خود در زمانی که مورد هدف و حمله نظامی قرار می‌گیرند، حمایت کند، باید این نکته را در نظر داشت که اولا ترکیه مورد حمله نظامی قرار نگرفته است بلکه خود عامل اقدام نظامی خارج از مرز این کشور است و به لحاظ قوانین ناتو مورد پذیرش نیست.

او یادآور شد: آنکارا در صورت استمرار ادامه عملیات آزاد سازی ادلب توسط ارتش سوریه، نگران فرجام و وضعیت گروه‌هایی مورد حمایت خود در این کشور است.

کارشناس مسائل ترکیه در پایان اظهار کرد: ترکیه در داخل نگران واکنش‌های تند از سوی افکار عمومی درباره اصرار این کشور به مداخله نظامی است چراکه ممکن است نتیجه آن به نفع این کشور نباشد.

او تصریح کرد: شرایط عملیات ترکیه در ادلب با شمال سوریه دو موضوع متفاوت است، به نظر می‌رسد آنکارا در تنگنا قرار گرفته و ماندن نیرو‌های کشورش در ادلب شرایط را در این مناطق سخت‌تر می‌کند، زیرا ارتش سوریه و حامیان آن درصدد آزادسازی و باز پس‌گیری ادلب از چنگ گروه‌های تروریستی مستقر در این مناطق هستند.

بیشتر بخوانید:مداخله نظامی در امور سوریه نقض تمامیت ارضی این کشور است

عملیات ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت برای پاکسازی استان ادلب که آخرین پایگاه تروریست‌ها در این کشور محسوب می‌شود، از حدود ۵۰ روز پیش آغاز شده است و با وجود پیشروی‌های گسترده نظامی، همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که ارتش ترکیه که در خاک ادلب حضور دارد، به دمشق درباره ادامه این عملیات هشدار داده است و علاوه بر این شبه‌نظامیان تحت حمایت این کشور هم سعی در ایجاد کارشکنی در روند پیشروی نیرو‌های سوری دارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارتش سوریه عملیات ادلب تحولات سوریه ترکیه و سوریه کارشناس مسائل مداخله نظامی ارتش سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۹۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تقویت دفاع نظامی و غیرنظامی در دستورکار آلمان
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است