Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی شهردار اراک گفت: طبق اسناد موجود، شهرداری اراک در 13 اسفند 1398 صد ساله شد.

محمدکریم شفیعی ظهر سه شنبه 13 اسفندماه در آیین 100 سالگی شهرداری اراک و افتتاح موزه اسناد شهرداری با اشاره به اینکه مقرر بود که امروز اراک میزبان مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور در خانه تاریخی محسنی باشد، گفت: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجتناب از تجمعات، این برنامه لغو شد، همچنین مقرر بود که امروز در کنار جشن 100 سالگی شهرداری جهت دریافت نشان قدمت اراک از جانب یونسکو و معرفی اراک به عنوان شهر تالابی از یونسکو دعوت شود، که تمامی این برنامه ها به اردیبهشت ماه سال آینده موکول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص منزل تاریخی محسنی اراکی که به عنوان موزه اسناد شهرداری تملک شده و گشایش یافته است، اظهار کرد: این ساختمان در گذشته کنسولگری انگلستان بوده است که فرش اراک را به اروپا صادر می کردند و شهرداری آنرا به مبلغ 15 میلیارد تومان به نرخ روز از ورثه خریداری کرده است و امروز به عنوان موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک معرفی می شود.

شفیعی تصریح کرد: این خانه تاریخی می تواند خانه هنر و هنرمندان و در واقع خانه مردم اراک باشد، هر بخش این خانه می تواند به هنری خاص اختصاص یابد، سرداب آن طاقچه های زیبایی دارد که می تواند به گالری نقاشی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه سند تاریخی شهرداری اراک حاکی از آن است که در 13 اسفندماه 1298 شهرداری اراک به ریاست میرزا فضل الله خان اصفهانی و معاونت آمیرزا علی خان تهرانی قاجار افتتاح شده است، افزود: در این سند مواردی چون تعیین نرخ گوشت و سوخت توسط انجمن شهر مورد اشاره قرار گرفته است و در واقع این سند نشان از 100 سال مدنیت در شهر اراک است.

شهردار اراک بیان کرد: شهر اراک 210 سال پیش در قالب یک نقشه مشخص با محوریت بازار احداث شد و پس از آن تجاری از شهرهای یزد، اصفهان و کاشان به این شهر منتقل شدند و اراک در کنار شهرهایی چون تهران، همدان و رشت و ... جزو اولین شهرهایی است که شهرداری داشته است.

به گزارش ایسنا، در این آیین مدیر موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک نیز تصریح کرد: جمع آوری و دسته بندی اسناد تاریخی شهرداری از سال 1382 با مصوبه شورای دوم شهر آغاز شد و در این بین سندی مبنی بر شکل گیری شهرداری اراک در تاریخ 13 اسفند 1298 یافت شد.

ابوالفضل فرجی افزود: حدود 15 سال اسناد تاریخی شهرداری اراک بدون اینکه موزه وجود داشته باشد جمع آوری شد و امسال با تملک خانه تاریخی محسنی اراک توسط شهرداری این منزل به موزه اسناد تاریخی شهرداری اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این منزل 20 روز پیش به شهرداری تحویل شد، گفت: این منزل دارای 1300 متر عرصه، 650 متر بنای مفید است که پس از مرمت به عنوان موزه استفاده خواهد شد.

فرجی با بیان اینکه پیش بینی می کنم مرمت این خانه 6 ماه به طول بینجامد، گفت: خوشبختانه داخل خانه و سرداب کاملا سالم است و فقط رنگ آمیزی جزئی نیاز دارد و تنها بخش بیرونی منزل نیازمند مرمت است.

به گزارش ایسنا، در این آیین عضویت شهرداری اراک در مجمع جهانی شهرهای اسلامی به مدت یک سال و عضویت در مجمع جهانی شهرداران صلح دنیا که مقر آن در هیروشیما و ناکازاکی است اعلام شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرداري اراك اسناد تاریخی شهرداری تاریخی شهرداری اراک موزه اسناد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۹۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی_ فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ تعطیل است.
محمد ثابت اقلیدی افزود: فردا ۱۵ اردیبهشت در شیراز، مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت‌تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.
به گفته او؛ میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بیشاپور، تنگ چوگان، موزه بیشاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
  • همایش «دین، سلامت و کمک‌ های بشر دوستانه» برگزار می شود
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • اعتراضات دانشجویان در آمریکا تحول بسیار عظیم جهانی است
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)