Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس راهبردی عراقی در واکنش به انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل دولت، گفت: خلأ نخست وزیری آن هم در پرتو تلاش‌های مغرضانه عربستان سعودی برای عراق بسیار خطرناک است. ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

"هاشم الکندی" کارشناس راهبردی مسائل عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به انصراف محمد علاوی از تشکیل کابینه و خلأ نخست وزیری در عراق اظهار داشت: خلأ دولت در عراق با در نظر گرفتن تحولات منطقه‌ای برای کشور چه در سطح داخلی و چه خارجی و برای همسایگان مخلص عراق بسیار خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امکان تشکیل دولت مستقل مورد نظر نخست وزیر مکلف فراهم نشد

وی که رئیس گروه پژوهش‌های استراتژیک "الهدف" عراق را عهده دار است، در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات علاوی مبنی بر عدم همکاری برخی  احزاب و جریان‌ها برای تشکیل دولت مستقل به دور از وابستگی‌های حزبی و یا طایفه‌ای بدون اشاره به نام آنان ، این جریان‌ها و احزاب چه کسانی هستند و چرا مانع از تشکیل دولت مورد رضایت عراقی‌ها هستند؟ گفت: بله به نظر می‌رسد اظهارات علاوی در پیام وی به برهم صالح رئیس جمهور کشور و عذرخواهی از تشکیل دولت به دلیل عدم همکاری فراکسیون‌های سیاسی کاملا روشن است، به این معنی که امکان تشکیل دولت مستقل مورد نظر نخست وزیر مکلف فراهم نشد در نتیجه وی از این وظیفه عذرخواهی کرد و فراهم نشدن حد نصاب دو جلسه پارلمان برای رای اعتماد را بهانه قرار داد.

الکندی تصریح کرد: با اقدامی که علاوی انجام داد، توانستیم یقین کنیم که روند دموکراسی یک روند اکثریت و با رای گیری و تصویب است اما ممکن است سیاستمداران همین موضوع را از نظر ظاهری بهانه قرار دهند حال آنکه در واقع امکان تشکیل چنین حکومتی وجود ندارد و البته مشکل در شخص محمد توفیق علاوی نیست.

پیش شرط کُردها و سنی‌ها برای رای اعتماد به کابینه علاوی

وی با اشاره به پیش‌شرط برخی از جریان‌های سیاسی برای رای اعتماد به کابینه علاوی ادامه داد: فراکسیون‌های سنی و کُرد از همان روز اول مکلف شدن توفیق علاوی به نخست وزیری اعلام کردند، اگر سهمیه خود را دریافت نکنند به دولت او رای نخواهند داد.

گزارش| چرایی کناره‌گیری علاوی از تشکیل کابینه و پیامدهای احتمالی آن بر آینده عراقگزارش| بازگشت به پله اول با استعفای علاوی؛ مسیر دشوار تشکیل دولت جدید عراق«توفیق علاوی» از تشکیل دولت جدید عراق کنار کشید/ برهم صالح با انصراف وی موافقت کرد+ متن استعفامصاحبه|کارشناس عراقی: ابهام در آینده دولت علاوی/ دستور خاص مشترک عربستان و امارات در عراق

دو خواست اصلی فراکسیون شیعه از علاوی

الکندی همچنین در این زمینه به دو خواست اصلی فراکسیون شیعیان در پارلمان از علاوی برای رای اعتماد به کابینه وی اشاره کرد و افزود: درخواست فراکسیون‌های شیعه این بود که علاوی اگر به دنبال تشکیل دولت و ادامه آن است، باید تضمین دهد که نیروهای بیگانه و آمریکایی از عراق خارج می‌شوند، به اضافه اینکه نیروهای الحشد الشعبی هدف قرار نگیرند و برخی مسائل و خواسته‌ای دیگر را نیز مطرح کردند.

این کارشناس عراقی در بخش دیگری از این مصاحبه با انتقاد از رویکرد علاوی مبنی بر برگزاری انتخابات زودرس در عراق اظهار داشت: با تاسف فراوان باید گفت که محمد علاوی در پیام خود به مردم اعلام کرد، در تکاپوی تشکیل دولت انتقالی و انتخابات زودهنگام بود، اما باید پرسید چگونه می‌توان گفت که انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود در حالی که در ماه سوم سال 2020 قرار داریم و انتخابات عراق در سال 2022 انجام می‌شود بنابراین زودهنگام چه معنی‌ای دارد؟

وی گفت: آیا منظور از برگزاری انتخابات زودهنگام این است که در پایان سال جاری انجام می‌شود اگر چنین است چطور می‌تواند قول دهد که انتخابات زودهنگام تحقق خواهد یافت و در عین حال تلاش خواهد کرد که اقتصاد عراق به منابع دیگری تکیه کند و همچنین مفسدانی را که فراکسیون‌های سیاسی سال‌ها نتوانسته‌اند آنان را بازخواست کنند، مورد محاسبه قرار دهد؟ ما ندیدیم در برابر این مفسدان بایستند و یا این افراد در نهاد قضایی حاضر شوند.

دلایل تشکیل نشدن دولت علاوی

الکندی با اشاره به عدم عملی شدن وعده‌های علاوی در بازه زمانی محدود گفت: علاوی از بازخواست و محاکمه قاتلان تظاهرات کنندگان مسالمت جو عراقی و مسائل متعدد دیگری سخن گفت ؛ مسائلی که امکان تحقق آن در طول 10 ماه و یا یک سال وجود ندارد بر این اساس او خودش را شکست داده و در برابر فراکسیون‌های سیاسی که در کمینش نشسته بودند تا او را سرنگون کنند، قرار داد.

این کارشناس عراقی یادآور شد: همچنین فراکسیون‌های شیعه و در صدر آنان فراکسیون دولت قانون اعلام کردند، در دولت علاوی مشارکت نمی‌کنند و برخی فراکسیون‌ها نیز به دنبال سهمیه بندی‌ها هستند، با اینهمه باید در نظر داشت که علاوی در عین حال از کار سیاسی دور نیست و به خوبی می‌داند چگونه این فراکسیون‌ها با این وضع تعامل می‌کنند، همچنین یک دیدگاه خارجی یا همان آمریکا وجود دارد که اعلام کرد، علاوی حاصل یک تشکیل شیعی و یا حاصل تمایل شیعی یا همان سائرون و فتح است، بنابراین نمی‌توان به او اطمینان کرد و به همین دلیل بود که با استفاده از فراکسیون‌های کُرد و سنی مخالف با بیرون راندن آمریکایی‌ها دست پیش را گرفت و مایل نبود برخوردی که در زمان دولت عادل عبدالمهدی شاهد بود، دوباره تکرار شود.

وی گفت: در این میان آنچه خواست آمریکا را سرعت بخشید اختلاف شیعی-شیعی بود و در مجموع این دلایل به عقیده من مانع از تشکیل دولت محمد توفیق علاوی شد.

عربستان از تداوم خلأ قدرت در عراق حمایت می‌کند

الکندی در خصوص اینکه برخی شیعیان را تنها طرف متضرر از خلأ دولتی موجود در عراق می‌دانند و واقعیت نقش منفی عربستان و امریکا در ادامه این خلأ چیست؟ پاسخ داد: بله من معتقدم شیعیان تنها متضرر خلأ دولت در عراق هستند و عربستان و چه بسا کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس تحت فشار آمریکا در تلاش برای ادامه این وضعیت است به گونه‌ای که تحولات کنونی به سمت تاخیر در انتخاب نخست وزیر حرکت کند و روند امور به همین شکل کنونی ادامه یابد زیرا این طرف‌ها به «معامله قرن» امید بسته‌اند.

عربستان و آمریکا به دنبال تضعیف جایگاه نخست وزیری عراقند

وی در توضیح این مطلب افزود: همه این مسائل را در طرح نفرین شده « رایان کروکر»[سفیر آمریکا در عراق در سال 2007] دیدیم که مبتنی بر تقسیم و تجزیه عراق است وبر این اساس امروز رئیس جمهور که بارها قانون اساسی را نقض کرد چه بسا به دنبال نابودی پست نخست وزیری است و عربستان و کُردها و آمریکایی‌ها نیز برای این هدف تلاش کردندو اکنون در تلاش برای بهره برداری از برهم صالح هستند که می‌کوشد به گونه‌ای رفتار کند که گویی اوست که اختیار هر موضع گیری را دارد.

الکندی با اشاره به فشارها علیه فراکسیون شیعیان و تلاش برای تضعیف جایگاه آن تصریح کرد: انتظار می‌رفت این فراکسیون‌ها که در پارلمان به نفع بیرون راندن نیروهای آمریکایی بعد از شهادت دو  مجاهد قهرمان سردار قاسم سلیمانی و حاج مهندس رای دادند، اکنون نیز همچنان مواضع قوی سیاسی خود را حفظ کنند به ویژه پس از اینکه با تظاهرات مردمی و میلیونی به منظور بیرون راندن نیروهای آمریکایی مورد حمایت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: شکی نیست وقتی روند امور به اینجا می‌رسد عربستان تلاش خواهد کرد، شهرها و استان‌های سُنی ایجاد کند؛ همانطور که شاهدیم اکنون کُردها نیز مایلند به کرکوک بازگشته و بار دیگر آن را در اختیار بگیرند.

نقش خطرناک عربستان در عراق

الکندی ادامه داد: بی‌تردید همه این موارد به خوبی و روشنی نشان می‌دهد، نبود نخست وزیر تنها به ضرر شیعیان است و امکان دارد در شکل کنونی تحت تاثیر فشارهای دیگر قرار بگیرند، بنابراین معتقدم عربستان نقش بسیار خطرناکی دارد و چه بسا برخی به این موضوع پی نبرده باشند و این خطر را پیش بینی نمی‌کنند حال آنکه عربستان در تلاش برای تغییر مسائل زیادی است که به نفع معامله قرن و به ضرر عراق تمام شود چرا که  این معامله فقط با یک عراق از هم گسیخته تحقق می یابد.

خلأ نخست وزیری، عراق را به سمت هرج ومرج سوق می‌دهد

وی در مورد سرنوشت عراق با ادامه بحران تشکیل دولت و ناتوانی نامزدهای تشکیل دولت برای تحقق این هدف به دلیل عدم همراهی طرف‌های سیاسی آنطور که توفیق علاوی گفته است، اظهار داشت: با توجه به تحولات و رخدادهایی که در اطراف عراق چه در سوریه و چه سراسر منطقه به شکل کلی در جریان است، نبود دولت برای عراق در سطح داخلی و منطقه‌ای خطرناک است و چنانچه بر سر انتخاب نامزد نخست وزیری توافق نشود، وارد هرج و مرجی می‌شویم که به نفع عراق و همسایگان وفادار و مخلص آن نخواهد بود بلکه به نفع طرف‌هایی است که به دور از تمایلات عراق مبتنی بر استقلال کشور عمل می کنند.

الکندی در توضیح این مطلب گفت: با این توضیحات پیش بینی می‌شود، مرحله آینده بدون نخست وزیر، با مشکل بزرگی روبه رو خواهد شد و یکی از گزینه‌ها برای عراق این خواهد بود که مردم وارد صحنه شوند که این خود یک مشکل است زیرا مردم نیز دیدگاه یکسانی ندارند در نتیجه باید گفت به چه چیزی باید امید بست؟ اگر یک اکثریت واقعی وجود داشته باشد که موضع یکسانی اتخاذ کرده و محافل سیاسی را تحت فشار قرار دهد بسیار خوب است اما بیم آن می‌رود که این اکثریت دور زده شوند همانطور که شاهد تظاهرات مسالمت آمیز بودیم که با مجوز جریان داشت اما چه کسی آن را از مسیر خود منحرف ساخت؟

سناریوی فراروی عراق

وی گفت: اکنون مشکل این است که شیعیان بر عکس اراده مردمی و بر خلاف حضور الحشد الشعبی، از نظر سیاسی در موضع بسیار ضعیفی قرار دارند. ما از یک طبقه سیاسی رنج می‌بریم که احترامی برای الحشد الشعبی مقدس قائل نیست و خواست و اراده مردم که باید حرف آخر را بزند و اکثریت برایش محترم نیستند، بنابراین آینده یا تحت خواست و اراده مسالمت جویانه مردمی خواهد بود که حرف خود را در برابر سیاستمداران به کرسی خواهد نشاند یا اینکه به سمت انتخابات زودهنگام و سریع پیش می‌رویم و این وضعیت نیز تا برگزاری انتخابات ادامه می‌یابد تا بر اساس آن نخست وزیر جدید انتخاب شود و یا عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری  مجدد تحت فشار قرار بگیرد و تصمیم خود را اصلاح کند و این دولت ادامه یابد تا رضایت مردمی که عبدالمهدی را برکنار کردند، جلب شود  و او نیز اعلام کند که برای یک سال یا ده ماه روند امور را ادامه می‌دهد تا زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام و تلاش فقط برای این هدف و نه چیزی غیر از آن انجام شود.

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90/CT2

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انتخابات زودهنگام برای رای اعتماد خلأ نخست وزیری تشکیل دولت بسیار خطرناک توفیق علاوی فراکسیون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین

سردار سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: در سفری که ما در راس هیئتی به عراق داشتیم برروی مجموعا بیش از ۵۰ محور از مسائل مشترک اربعین توافق کردیم و باید از دولت عراق تشکر کنیم. 

وی اظهار کرد: یک مسئله عبور آسان زائران از مرزهاست، چون در سنوات گذشته این مشکل بود، اما سال قبل شاهد تحول مثبتی بودیم و امسال طرح سجاد که تبادل برخط زائران از ایران به پلیس عراق صورت بگیرد و مرحله ثبت پلیس عراق حذف می‌شود که قرار شده در ایام غیراربعینی هم باشد.

 دبیر ستاد اربعین بیان کرد: عراق عمده خروجی مرز‌ها را به کنترل الکترونیک مجهز کرده که این امر سرعت انتقال زائران را افزایش می‌دهد و کنترل دستی حذف می‌شود.

میراحمدی گفت: بر سر اسناد رسمی پذیرش زائران توافق شد و مبنا این شد که همان مدارک سال گذشته استفاده شود و زائران ما با خیال راحت گذرنامه خود را تهیه کنند.

وی گفت: در خصوص زائران غیرایرانی توافقات خوبی شد. در مورد زائران پاکستانی دولت عراق ملاحظاتی داشت و قرار شد در سفری که وزیر کشور عراق به ایران دارد پیشنهاد خود را نسبت به زایران پاکستانی‌ها اعلام کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بیان کرد: در مورد اتباعی که از مرز ما عبور می‌کنند طبق سند خادم اقدام می‌شود همچنین پایانه‌های نذری عراق و گاراژ‌هایی که هست ساماندهی شود و اقدامات خوبی را عراق برای ساماندهی انجام داده است. 

میراحمدی اظهار کرد: مسئله دیگر ما بیشترین آمار فوتی‌هایمان است که مربوط به تصادفات جاده‌ای است و قرار شد کمیته مشترکی با عراق تشکیل شود و عراق جاده‌های عبور و مرور زائران را به دوربین کنترل سرعت مجهز کرده همچنین بر استفاده از کمربند‌های اتومبیل و استفاده از موبایل تاکید کرد، چون کنترل سرعت راننده‌های عراقی اقدام مهمی است که میزان تلفات را کاهش می‌دهد.

دبیر ستاد اربعین بیان کرد: در حوزه زمینی، ریلی، دریایی و هوایی توافق شد. از طریق دریا از شلمچه به بصره روزانه ۱۵۰۰ زائر را منتقل کنیم و می‌توانیم حمل و نقل زائران پاکستانی را از دریا دنبال کنیم همچنین در خصوص تخفیف به ایرلاین‌ها توافق شد.

وی گفت: توافق شد فرودگاه نجف ۲۴ ساعته شود. در مورد ورود خودر‌های شخصی توافق شد تا از اول صفر تا ۱۰ صفر وارد خاک عراق شوند که قرار است پاسخ دهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: در زمینه‌های مختلفی که سفر اربعین را تسهیل کند مثل رایگان شدن اینترنت و رایگان شدن شمار‌های سه شماره‌ای و امکان پرواز هلی کوپتر‌ها و عبور و مرور آمبولانس‌های ایرانی و تسهیل انتقال موکب‌های عراقی توافق شد و موکب ایرانی از بیستم محرم تا ۱۵ سفر امکانات خود رامنتقل کنند. 

میراحمدی اظهار کرد: در جلسه امروز ستاد اربعین یکی از بحث‌های ما تغییر در جریان خدمت رسانی به زائران است. چون مواکب عراقی ار ۱۲ صفر به بعد فعال می‌شوند و خدماتی در عراق مطرح نمی‌شود و سال قبل یک میلیون و چهارصد هزار زائر ما قبل از ۱۲ صفر برگشتند.

دبیر ستاد اربعین تصریح کرد: قرار شد خدمات عزتمندانه به زائران بدهند، چون عزتمندی زائران ما هدف ماست و پنج اصل امنیت، سهولت، سلامت، عزت و معنویت را داریم که بر اساس اصل عزت زائران ما با عزتمندی بروند و برگردند و دولت عراق به این موضوع توجه دارد، اما زمانی که فعال نیستند وظیفه خود می‌دانیم این کار را انجام دهیم. 

وی ادامه داد: درخصوص خدمات درمانی با طرف عراقی توافق کردیم خدمات تا بازگشت زائران انجام شود.

میراحمدی بیان کرد: تنها موردی که با آن توافق نشده در مورد اتوبوس‌هاست و گفتند تمام ظرفیت حمل و نقل خود را برای انتقال زائران انجام می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!