Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشراقی مقدم گفت: متاسفانه سیستم تامین اجتماعی جامعی برای زنان سرپرست خانواده نداریم و تصور جامعه برای خرید از این افراد به شکل حسی و صدقه دادن است در صورتی که آن ها هم باید به رسمیت شناخته شوند و برای مشاغلی که به آن می پردازند فکر شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اگر از تمامی کسبه بپرسی که چه زمانی به رونق بازارشان امیدوارند، بی درنگ برای‌تان از شب عید می‌گویند و چک‌هایی که بعد از فروش در این بازه زمانی پاس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما این روزها با وجود ویروس کرونا و واهمه‌ای که از شیوع آن وجود دارد تقریبا تمام کار و کاسبی‌ها از رونق افتاده است. 

در این میان قشری هستند که هیچ‌گاه کارشان به رسمیت شناخته نمی‌شود، قشری که پیش از شیوع این ویروس نیز مرفه نبودند و این روزها گذراندن معاش برای‌شان سخت‌تر از گذشته شده است؛ زنان سرپرست خانوار که این روزها خانه‌نشین شده‌اند و قطعا با شرایط کنونی کشور کاری هم برای‌شان نمی‌شود کرد!

در این رابطه با محبوبه اشراقی مقدم، فعال حقوق زنان، به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت نگران‌کننده زنان‌ سرپرست‌ خانوار در بحران کرونا

اشراقی در ابتدا بیکاری زنان سرپرست خانواده به دلیل شیوع ویروس کرونا را نگران کننده دانست و گفت: عموما شب عید برای دست فروشان به ویژه خانم‌ها و همینطور زنان سرپرست خانوار در تمامی گروه‌های کاری بسیار مهم است و عمده تولیدات آن‌ها در بازارچه‌های آخر سال به فروش می‌رسد که این روزها برای حفظ سلامتی مردم تعطیل شده است.

او ادامه داد: باید توجه داشت که این گروه از افراد در روزهای پایانی سال هیچ منبع دیگری برای درآمد ندارند و نیازمند این هستیم که تمهیدات خاصی از سوی دولت برای این قشر کم درآمد اندیشیده شود.

این فعال حقوق زنان با تاکید بر اینکه پیش از این نیز زنان سرپرست خانواده از وضعیت خوبی برخوردار نبودند، توضیح داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور  کلیه کارگاه‌ها تعطیل شدند این درحالی است که در گذشته نیز این مکان‌ها به لحاظ سلامت از وضعیت مناسبی برخوردار نبود.

برنامه منسجم برای ایجاد درآمد قشر کم برخوردار

اشراقی به تولیدات زنان سرپرست خانوار در بازارچه‌های آخر سال اشاره کرد و گفت: این بازارچه‌ها برای حفظ سلامتی مردم تعطیل شده و الان این دسته از زنان هیچ درآمدی برای گذران زندگی خود ندارند. باید توجه داشت برای این قشر کم برخوردار باید پیش از این برنامه منسجمی درنظر گرفته می‌شد تا در زمان وقوع بحران زندگی این افراد به خطر نیفتد.

او با بیان اینکه در حال حاضر اکثر مشاغل تعطیل شده و مردم درآمد ندارند، اضافه کرد: پولی که در روزهای اخیر در حال چرخش است صرف خرید لوازم بهداشتی و ضروری افراد می‌شود و کمتر کسی برای سایر لوازم مانند لباس و خوراک خانگی پول پرداخت می‌کند. لذا زنان سرپرست ما که در مترو، گوشه کنار خیابان‌ها و همین طور افرادی که در خانه به کار صنایع دستی  مشغول هستند دچار مشکلاتی شدند که تاثیرات دراز مدتی خواهد داشت.

وزارت رفاه به عنوان متولی اصلی است

این فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه وزارت رفاه به عنوان متولی اصلی باید برای این گروه از جامعه فکر کارآمدی کند، افزود: متاسفانه سیستم تامین اجتماعی جامعی برای زنان سرپرست خانواده نداریم و تصور جامعه برای خرید از این افراد به شکل حسی و صدقه دادن است در صورتی که آن ها هم باید به رسمیت شناخته شوند و برای مشاغلی که به آن می‌پردازند فکر شود. 

او در پاسخ به این سوال که بهزیستی چه کمکی تاکنون به این گروه از اقشار جامعه کرده است، توضیح داد: کمک‌های بهزیستی در بحث کارآفرینی و وام های خوداشتغالی وجود دارد ولی برای زنان سرپرست خانوار ما راهگشا نیست. این دسته از زنان معمولا نه بیمه‌ای دارند و نه حمایت اجتماعی می‌شود و شاید بیشترین کمکی که باید برای این گروه درنظر بگیریم همین موارد باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زنان سرپرست خانوار زنان سرپرست خانواده زنان سرپرست خانوار قشر کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیأت علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛

• تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.

• تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه

• زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت

• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری

• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده

• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده

• طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده

• طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی)

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمند پور)

مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)

مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان)

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیأت علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

کد خبر 6095570

دیگر خبرها

  • واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی
  • واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده
  • احیای واحدهای راکد دشتستان در دستور کار است
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو
  • ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند