Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، رییس انجمن تغدیه ایران، گفت: یکی از راه های بسیار مهم انتقال غیر محسوس ویروس کرونا به داخل منازل، نان های سنتی هستند.

دکتر جلال الدین میرزای رزاز با بیان مطلب به ایسنا افزود: در سطح کشور نان به دو صورت صنعتی و سنتی عرضه می شود. نان های صنعتی یا نان های حجیم در کارخانجات صنعتی تهیه و به بازار عرضه می گردد که طبیعتاً از دقت نظارت بیشتری در خصوص تهیه مواد اولیه افزودنی‌هائی نظیر میزان نمک، مایه خمیر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تحت شرایط بهداشتی تهیه می شود  و پس از خرید این نوع نان ها با ضد عفونی کردن پلاستیک آن یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می توان آلوده نبودن آن به ویروس  اطمینان نسبی داشت.  

وی ادامه داد: اما نان های سنتی که در نانوایی های سنتی تهیه و عرضه می گردند این روزها می توانند  درصورت عدم رعایت نکات بهداشتی عامل انتقال بیماری باشند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی گفت: وقتی خمیر تحت هر شرایطی تهیه شود هنگامی که در تنور پخت قرار می گیرد هر گونه آلودگی ویروسی در آن از بین می رود و نانی که از تنور خارج می شود می توان گفت عاری از آلودگی به ویروس کرونا می باشد اما در ادامه درخصوص استفاده و خوردن این نان تازه و گرم، نگرانی ها تازه آغاز می شود.

وی درخصوص راههای انتقال ویروس کرونا از طریق نان های سنتی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا از راههای گوناگون می تواند انتقال یابد که می توانیم به مواردی مانند اینکه، آیا نانوا و فروشنده از سلامت برخوردار می باشند و ناقل ویروس نیستند، آیا محلی که برای خنک شدن نان ها استفاده می کنیم عاری از ویروس است، آیا رد و بدل کردن پول باعث آلودگی نان می شود، آیا دادن کارت بانکی به فروشنده و وارد کردن رمز در دستگاه دیجیتالی کارت خوان باعث آلودگی دست ها و متعاقب آن آلودگی نان ها نمی شود، آیا با استفاده از پلاستیک برای انتقال نان به منزل ویروس را هم انتقال می دهیم. همه این نکات و نگرانی ها با توجه به شرایط فعلی وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: اگر نان آلوده گردد، نمی توان مانند سایر مواد و اقلام دیگرمواد غذایی دیگر آن را بشوئیم و یا ضد عفونی نمائیم و خیلی غیر محسوس ویروس را به داخل خانه خود برده ایم.

دکتر میرزای رزاز در ادامه گفت: این شرایط همگی باعث شده تا نکات ویژه ای را درخصوص نحوه مصرف نان گرم سنتی در این روزها ارائه نمائیم که توجه به آن حائز اهمیت می باشد.

وی درخصوص راهکارهای تهیه نان در نانوایی ها گفت: در صورت وجود افراد شاغل در نانوائی ها که مشکوک به ناقل بودن و یا علائم بیماری می باشند، مراتب را در این وضعیت به مراجع ذیربط اطلاع دهیم. از منتظر ماندن در واحدهای نانوایی و پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی جداً خود داری کنیم، از بریدن و خرد کردن نان توسط چاقو و برس های عمومی که معمولاً در نانوائی ها وجود دارد پرهیز کنیم، اگر از نایلون برای حمل نان به منزل استفاده کرده ایم آن را داخل خانه نبریم و پس از خارج کردن نان آن را دور بیندازیم

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی درخصوص نحوه مصرف نان در منزل گفت: اگر نان خریداری شده و حمل شده به منزل آلوده باشد برای اطمینان از سلامت آن باید بدانیم چون نان قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن ندارد و درجه حرارت پائین حتی فریز کردن در فریزر ویروس‌های موجود در نان را از بین نمی برد، کار کمی مشکل تر می‌شود. با توجه به نکات مهمی که به آنها اشاره شد، تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی می باشد، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف می باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تغذیه ایران، وی در مورد نحوه حرارت دادن به نان ها قبل از مصرف گفت: این حرارت دادن به طریق مختلف می باشد. استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت عدم دسترسی به موارد فوق استفاده از ماهیتابه و قابلمه جهت حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می گردد.

دکتر میرزای رزاز در خاتمه بار دیگر با توجه به خطر جدی انتقال ویروس کرونا از طریق نان از عموم شهروندان خواست نکات ایمنی مطرح شده را جدی گرفته و حتماً در هنگام مصرف نان از سالم بودن و آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 488803 برچسب‌ها كرونا در ايران نانوا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران نانوا حرارت دادن کردن نان نان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد

حمید مطهری مدیرکل استاندارد استان یزد در جمع کارشناسان دوایر حقوقی و اجرای استاندارد گفت: در راستای اجرای برنامه ابلاغی بازرسی از بازار توزیع و فروش قطعات خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، کارشناسان این اداره کل با همراهی اداره امور حقوقی از مراکز عرضه وفروش قطعات خودرو در سطح استان یزد بازدید و بازرسی کردند.

افزود: این ۳ واحدمذکور به تمرکز، توزیع و فروش عمده قطعات خودرو مغایر با قوانین و مقررات استاندارد مبادرت کرده، که انواع سیبک، چراغ، لنت ترمز و آیینه از جمله این قطعات با برندهای، شیدکو، کوژ، سی پارت، موج، ژیکو، اوژن موتورو آساپارت هستند که این اقلام پس از توقیف در محل، به مراجع قانونی معرفی شده اند. 

وی تصریح کرد: نشانه گذاری و علامت استاندارد بر روی لوازم یدکی خودرو و بسته بندی آنها الزامی است. ضمن این که درج کدرهگیری استاندارد و آدرس واحد تولیدی نیز بر روی بسته بندی لوازم یدکی به منظور بررسی اصالت و صحت سنجی نشان استاندارد اجباری است.

مطهری ادامه داد: همشهریان عزیز می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی زیر نشان ملی استاندارد ایران به شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ پس از گذشت چند ثانیه، از اصالت نشان استاندارد درج شده بر روی محصول و یا بسته بندی مربوطه اطمینان حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت