Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم خالی در سدهای استان به شکلی است که برای مهار سیلاب‌های احتمالی در فصل بهار در خوزستان کافی است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارش‌های موثر رخ داده در اوایل اسفندماه در خوزستان اظهار کرد: در بارش‌های موثری که در اوایل اسفندماه شاهد آن بودیم، سیلاب در حوضه‌های آبریز استان رخ داد و در این زمینه در هفت روز گذشته (۶ تا ۱۳ اسفندماه) میزان ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون متر مکعب آب وارد مخازن سدهای استان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سهم حوضه کارون از سیلاب رخ داده در خوزستان، ۸۱۶ میلیون متر مکعب است. در حوضه سد دز ۸۴۵ میلیون متر مکعب، در حوضه سد کرخه ۶۹۹ میلیون متر مکعب، در حوضه سد مارون ۵۲ میلیون متر مکعب و در سد جره ۶ میلیون متر مکعب آب وارد مخازن شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر حجم خالی سدهای استان معادل ۶ میلیارد و ۸۷۳ میلیون متر مکعب و بیش از دو برابر بهار سال گذشته است، گفت: هم اکنون ظرفیت خالی سدهای زنجیره کارون ۳ میلیارد و ۸۴۷ میلیون متر مکعب، سد کرخه یک میلیارد و ۵۵۶ میلیون متر مکعب، سد دز ۷۰۶ میلیون متر مکعب، سد مارون ۶۸۴ میلیون متر مکعب و در سد جره میزان خالی ۷۶ میلیون متر مکعب است.

بهارلویی عنوان کرد: در ۲۴ ساعته گذشته ورودی آب به حوضه کارون معادل ۶۳۷ متر مکعب بر ثانیه، در حوضه دز ۶۴۸ متر مکعب بر ثانیه، در حوضه کرخه ۷۶۶ متر مکعب بر ثانیه، در حوضه مارون ۵۹ متر مکعب بر ثانیه و در حوضه جره ۶ متر مکعب بر ثانیه است.

وی با اشاره به میزان خروجی سدهای استان که متناسب با میزان ورودی آن‌ها تنظیم می‌شود، ادامه داد: خروجی سدهای کارون به سمت دشت‌های خوزستان حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ متر مکعب بر ثانیه، خروجی سد دز حدود ۵۱۰ متر مکعب بر ثانیه، خروجی سد کرخه حدود ۳۵۰ متر مکعب بر ثانیه، خروجی سد مارون ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و در سد جره یک متر مکعب بر ثانیه است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه وقوع سیلاب در فصل بهار در خوزستان را اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد، گفت: احتمال وقوع سیلاب در خوزستان را با توجه به بارش‌هایی که در آن زمان رخ خواهد داد، می‌توان پیش‌بینی کرد. همیشه این آمادگی وجود دارد تا چنانچه در فصل بهار سیلابی رخ دهد بتوانیم آن را مهار و کنترل کنیم.

بهارلویی عنوان کرد: حجم خالی در سدهای استان به شکلی است که برای مهار سیلاب‌های احتمالی در فصل بهار در خوزستان کافی است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سدهای خوزستان استانی اقتصادی اخبار سیلاب بارش باران ۶ میلیون متر مکعب متر مکعب بر ثانیه سدهای استان فصل بهار خروجی سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهرگفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری شامل بند‌های خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی به منظور ذخیره روان آب‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان احداث شده است.


علی رحیمی میانگین بارش سالیانه نزولات جوی شهرستان فریدونشهررا بیش از ۵۵۰ میلیمتراعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته حجم زیادی از این بارش‌ها به صورت روان آب و سیلاب ازشهرستان به صورت روان آب یا سیلاب خارج می‌شد یا باعث خسارت‌هایی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌شد که با احداث سازه‌های آبخیزداری ۸۰ درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها مهار شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی گفت: طرح‌های آبخیزداری وبیولوژیکی در حوزه‌های آبخیزداری پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک و پلاسجان باهدف ذخیره سازی روان آب‌ها، کنترل سیلاب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان در دو سال گذشته با بیش از ۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.


کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر هم گفت: این شهرستان یکی از سرشاخه‌های اصلی سه سد مهم کشور، زاینده رود، کارون و دز است، که احداث سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به این سد‌ها دارد.


سیامک اسفنانی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، تکمیل چرخه کربن، احیاء و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، پیشگیری از خسارات و آسیب‌های سیل و تغذیه چشمه ها، قنوات و سفره‌های زیرزمینی ازمهمترین اهداف و فواید اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

دیگر خبرها

  • سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد
  • سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی