Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا ربیعی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا در جامعه سبک زندگی افراد را تغییر داده و اقدامات پیشگیرانه‌ای که اکنون انجام می‌شود، موجب شده تا رفتارهای تکراری پس از مدتی به عادت تبدیل شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است بعد از عبور از این برهه افراد دوباره به حالت اول برگردند، اما اگر فردی بر اثر مسایل ژنتیکی، ارثی و یا خانوادگی دارای اختلالات روانی باشد، احتمال ابتلای وی به این بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ربیعی نژاد به اختلال خودبیمارانگاری اشاره کرد و گفت: یکی از اختلالات شایع که ممکن است این روزها در بین افراد پدیدار شود، اختلال خودبیمارانگاری است، در این اختلال افراد به محض رویت نشانه‌ای از یک بیماری مانند آبریزش بینی، عطسه و تنگی نفس ناشی از پیاده روی و بالا رفتن از پله، سریعا تصور می‌کنند که مبتلا به کرونا شده‌اند.

این روانشناس بیان داشت: اختلال روانی دیگری که این روزها سلامت مردم را تهدید می‌کند، اضطراب فراگیر است، یعنی فرد از همه چیز و همه کس می‌ترسد و مدام محیط بیرون از خانه را آکنده از ویروس کرونا می‌بیند؛ این اختلال باعث می‌شود فرد نسبت به هر رفتار و اشیایی در محیط نگاه بیماری کرونا داشته باشد و او را از کارهای روانه مانند خرید مایحتاج ناتوان گرداند.

ربیعی نژاد به اختلال وسواس جبری یا فکری - عملی اشاره کرد و توضیح داد: در این نوع اختلال روانی، فرد مدام احساس می‌کند که دستهایش را به خوبی نشسته و نیاز است که مدام این عمل را تکرار کند، این شکل به حدی تکرار می‌شود که فرد از شستن دست‌ها قانع نمی‌شود.

روش‌های مقابله و پیشگیرانه از اختلالات روانی ناشی از کرونا

رییس انجمن صنفی مراکز مشاوره استان قزوین در خصوص روش‌های مقابله با این اختلالات گفت: دور از شدن از افراد منفی گرا و اخبار بد یکی از راهکارهای مقابله با اختلالات روانی ناشی از کرونا است.

ربیعی نژاد تریح کرد: این روزها همه به دنبال اخبار شیوع بیماری کرونا، تعداد فوت شدگان، شهرهای مبتلا و کمبود اقلام بهداشتی هستند، شنیدن چنین اخباری نه تنها استرس را افزایش می‌دهد، بلکه سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و موجب می‌شود فرد برای پذیرش بیماری کرونا آماده شود، در چنین حالتی پیشنهاد ما این است که افراد جامعه به دنبال اخبار مثبت بوده و بهبودیافتگان ناشی از بیماری کرونا را دنبال کنند.

وی همچنین تاکید کرد: بازی های فکری و توجه ویژه به کودکان باید در درون خانواده افزایش یابد، مخصوصا در این روزها که کودکان بیشتر در منزل هستند، ممکن است بیشتر برای والدین چالش درست کنند و حتی بین فرزندان تنش‌ها افزایش یابد، بنابراین بهترین راهکار ما در این مواقع برنامه‌ریزی صحیح از سوی والدین برای محیط خانه است که عوامل استرس‌زا و اختلالات روانی را کاهش می‌دهد.

این مشاور روانشناسی به ارتباط بین همسران در محیط خانه اشاره کرد و گفت: زنان دقت کنند که هنگام ورود همسرشان به محیط خانه با برخورد سخت و خشن به استقبال نروند، بیان برخی عبارات مانند اینکه چرا دست‌هایت را نشستی؟ به هیچ چیز دست نزن و غیره، لازم است، اما این نوع تذکرات نباید با لحن بدی در محیط خانه گفته شود و باید نسبت به این نوع تذکرات نهایت دقت را به عمل آورد تا تعادل روانی درون منزل حفظ شود.

ربیعی نژاد خاطرنشان کرد: نگاه مثبت به وقایع باعث می‌شود تا عملا بیشتر اختلالات روانی کاهش یابد، در مورد کرونا باید به شهروندان اطلاع رسانی کرد که این بیماری به نسبت ویروس سارس که ۱۰ درصد و مرس ۳۰ درصد کشندگی دارند، عملا مخاطره کمتری دارد، پس می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و اصول ایمنی در مقابل این بیماری پیشگیری کرد.

وی به فعالیت بدنی در منزل اشاره کرد و گفت: غذای سر وقت، خواب کافی، فعالیت ورزشی و بدنی ملایم در منزل، استراحت توام با مطالعه، دنبال کردن اخبار از مبادی رسمی و رعایت اصول بهداشتی از دیگر مواردی است که به افراد آرامش خاطر می‌بخشد.

به گفته رییس انجمن صنفی مراکز مشاوره استان قزوین، با توجه به اینکه اقدامات پیشگیرانه و مقابله بهداشتی با بیماری کرونا بر اساس آمادگی ذهنی انجام نشده بود، انتشار اخبار ناگهانی از این بیماری، میزان استرس و اضطراب را در جامعه افزایش داده است.

ربیعی نژاد یادآور شد: اضطراب و استرس تا حدودی خوب است و موجب خودمراقبتی و ایمنی در افراد می‌شود، چراکه اگر کسی استرس و اضطرابی نداشته باشد، هیچ مکانیزمی نمی‌تواند وی را به سمت موراد پیشگیرانه سوق دهد، اما هرگز فراموش نکنیم که این میزان اضطراب و استرس باید به اندازه باشد و بیش از حد آن موجب از بین رفتن هورمون کورتیزول در بدن شده و علاوه بر پایین آوردن سیستم ایمنی، موجب اختلالات روانی می‌شود.

۵۵ نفر در استان قزوین به کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان ۱۵ نفر بهبود یافته و چهار نفر نیز فوت کرده‌اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اختلالات روان اختلالات اضطرابی اختلال استرس پس از حادثه مشاوره استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختلالات روان اختلالات اضطرابی اختلال استرس پس از حادثه مشاوره استان قزوین ویروس کرونا اختلالات روان اختلالات اضطرابی اختلال استرس پس از حادثه مشاوره استان قزوین اختلالات روانی بیماری کرونا استان قزوین ربیعی نژاد محیط خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، به گفته محققان، نوع کاری که در طول زندگی انجام می‌دهید بر احتمال ابتلای شما به زوال عقل در آینده تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که مشاغل معمولی یا تکراری‌تری دارند- کارهایی که می‌توان بدون درگیری ذهنی بالایی انجام داد- ۶۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به اختلال شناختی پس از ۷۰ سالگی قرار دارند.

از سوی دیگر، محققان می‌گویند افرادی که شغل‌شان در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ زندگی‌شان دارای محرک‌های شناختی است، ممکن است بعداً با کاهش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی مواجه باشند.

«ترین هولت ادوین»، محقق ارشد، گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد محرک‌های شناختی شغلی پایین با خطر بالاتر و زودتر اختلال شناختی مرتبط است.»

برای این مطالعه، محققان سلامت شناختی کار و زندگی ۷۰۰۳ نفر در نروژ را بررسی کردند که نشان دهنده ۳۰۵ نوع شغل منحصر به فرد بود.

محققان مشاغل را با استفاده از مقیاس شدت کار معمول (RTI) امتیاز دادند. کارهای روتین آنهایی هستند که از نظر شناختی کمترین چالش را دارند. چنین مشاغلی اغلب به سرعت و دقت نیاز دارند. با این حال، از آنجایی که این وظایف تکراری هستند، ممکن است به دخالت ذهنی کمتری نیاز داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان به کار در کارخانه، بایگانی و حسابداری اشاره کرد.

کارهای غیر معمول - که درجات RTI پایین‌تری به آنها اختصاص داده شد - به دخالت شناختی بیشتری نیاز دارند. آنها شامل چالش‌های جدید منظمی هستند که ممکن است به تحلیل، خلاقیت یا تفسیر استراتژیک اطلاعات خام نیاز داشته باشند.

برخی از این مشاغل ممکن است بین فردی باشند، جایی که کارگر باید دائماً درگیر، مربیگری و تشویق دیگران باشد. نمونه‌هایی از کارهای غیر معمول شامل برنامه نویسی کامپیوتر و روابط عمومی است.

از بین افراد گروه RTI بالا، ۴۲ درصد در سن ۷۰ سالگی با اختلال شناختی تشخیص داده شدند در حالی که ۲۷ درصد در گروه RTI پایین مبتلا به اختلال شناختی تشخیص داده شدند.

ادوین افزود: «یافته‌های این مطالعه با نشان دادن اینکه توانایی‌های شناختی که از طریق تحصیل و شغل در جوانی و میانسالی به دست می‌آیند، به نظر می‌رسد در برابر تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی مرتبط با سن انعطاف‌پذیری دارند، از این فرضیه حمایت می‌کنند».

نورون‌های جدید با درگیر شدن در فعالیت عصبی فیزیولوژیکی مرتبط با تجربیات یادگیری جدید و چالش برانگیز برای زنده ماندن تحریک می‌شوند. رافنسون به MNT گفت: بنابراین، کار محرک شناختی می‌تواند فعالیت عصبی را تقویت کند و به حفظ یک مغز مناسب سالم کند.

کد خبر 6088227

دیگر خبرها

  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند